Moni kertoo toruvansa niin että ottaa poskivilloista tai kuonosta kiinni ja läheltä sitten katsoo koiraa silmiin kun pitää torua. Minusta outo tapa. Koiralle suora tuijotus on aggressiivista, ja se luontaisesti haluaisi esittää rauhoittavia, alistuvia signaaleja siinä tilanteessa, mutta omistaja ei salli sitä.
Itse en milloinkaan pitele koiraa kiinni, jos pitää torua, vaan se saa kääntyä sivuttain "nolostelemaan".
Oletteko koiran "puhuttelijat" ajatelleet asiaa koiran elekielen kannalta? Estätte koiraa reagoimasta alistuvasti, vaikka juuri niinhän sen pitäisi siinä tilanteessa toimia.
Miten torut koiraasi?
49
1990
Vastaukset
- Miksi ylipäätään
koiraa pitää torua? Eihän koira sitä tajua. Parempi kai se on estää koiralta päättömät kohellukset. Ja kun se on tehty, antaa asian olla ja jatkaa elämää.
- not so
oikea-aikaisen torumisen kyllä ymmärtää.
- Mitä hyötyä
not so kirjoitti:
oikea-aikaisen torumisen kyllä ymmärtää.
siitä kuvittelet olevan? Saatko jotain kiksejä vai? Ihan turhaa se on. Jos koira tekee jotain vaistojensa sanomana, niin et sitä millään toruilla estä. Koirasi unohtaa sen samantien ja tekee seuraavan kerran samalla tavalla. Parempi kun pidät koiraasi silmällä ja estät kohellukset. Etkä luota siihen ettei se tee sitä koskaan enää kun sinä olet kerran sanonut ettei saa tehdä.
Oikea aikainen käsky/kielto/kehotus on se mikä koiraan tehoaa, ei mikään toruminen.
- fghjk
riippuu tilanteesta, mutta ikinä en kyllä pakota katsoa silmiin, ellen sitä erikseen käskyllä pyydä. Yleensä ärähdän ja mahdollisesti vähän tönäsen jalalla, kun ei pelkkä ärähdys aina riitä. Joskus käsken koiraa poistumaan, jos on vaikka liian kiihtyneessä tilassa.
- käppänän emäntä
Jos on tarve, sanon koiralleni tiukasti ei tai tänne, en sen kummemmin toru, kyseessä on kuitenkin koira jota on turha lapsena pitää. Ihmislasta voi ottaa leuasta kiinni ja puhua suoraan silmiin, mutta koiralle se on ihan turha. Parempi on kehua kun tekee oikein, mutta joskus on tilanteita joissa on pakko puuttua heti. Koskaan en ole koiraani ottanut kiinni mistään, syliin pääsee kyllä aina kun haluaa.
- luomuhurtta
tiukka ei- karjaisu. On ainakin tähän asti riittänyt, eikä sitä muistaakseni (vaivaakohan dementia) ole tarvinnut käyttää kuin ehkä kerran vuodessa, tämän nykyisen 12v- kaverin kanssa. Edellisille sai karjaista joskus useammin.
- Amores perros
Tiukalla ei!:llä meilläkin, ja sillä p-kirosanalla. Hyvin ymmärtävät ja tottelevat.
Ennemmin tietysti yritetään välttää tilanteet, mutta torumaankin joskus joutuu. - Hifan stentti
Amores perros kirjoitti:
Tiukalla ei!:llä meilläkin, ja sillä p-kirosanalla. Hyvin ymmärtävät ja tottelevat.
Ennemmin tietysti yritetään välttää tilanteet, mutta torumaankin joskus joutuu.Hyi sinua pikku kakkipylly on hyvä jos vaikka koira ulostaa matolle.
- stadaa1
En toru ollenkaan vaan ignoraan kokonaan jos tekee jotain väärin, minun huomioni pitää ansaita, ja se tapahtuu vain oikeanlaisella käyttäytymisellä.
- ......
Ts. on oikein että koirasi nappaa maasta sinne pudonneen lihapullan, tai hyppii jotain ihmistä pain.
- Amores perros
...... kirjoitti:
Ts. on oikein että koirasi nappaa maasta sinne pudonneen lihapullan, tai hyppii jotain ihmistä pain.
Stadaa1 on luultavastikin kouluttanut koiransa oikein.
Kouluttanut olen minäkin, sekä avokkini, mutta koira on koira, ei robotti. - Sekoitatkohan
...... kirjoitti:
torumisen ja käskyttämisen/kieltämisen/kehottamisen toisiinsa. Jos koira on ottamassa lihapullan maasta niin sitä kielletään ennen, ei toruta vasta jälkeenpäin. Se on aivan täydellisen hyödytöntä.
- 12+66
Sekoitatkohan kirjoitti:
torumisen ja käskyttämisen/kieltämisen/kehottamisen toisiinsa. Jos koira on ottamassa lihapullan maasta niin sitä kielletään ennen, ei toruta vasta jälkeenpäin. Se on aivan täydellisen hyödytöntä.
Sinähän melkoinen ennustaja eukko olet :) Jos laitan tähän mailiosotteen niin lupaatko laittaa mailia ennen kuin koirani syö myrkkylihapullan? Edellisenä päivänä mailia riittää :) et sinä millään sitä etukäteen näe. En tunne yhtään koiraihmistä joka ei tarpeen tullen myös toru koiraa. Koira on kyllä fiksu ja ymmärtää miksi toruja tulee kun ne tulee oikeaan aikaan! Monta kertaa tiukasti kieltäminen menee jo torumiseksi. Sama se vaikka luet aku ankkaa sille kun torut, se kyllä tajuaa milloin siihen ei olla tyytyväisiä ja miksi. Toruminen kannattaa tehdä aina samalla tai samoilla sanoilla jotka koira oppii.
- Näkökulmasi
12+66 kirjoitti:
Sinähän melkoinen ennustaja eukko olet :) Jos laitan tähän mailiosotteen niin lupaatko laittaa mailia ennen kuin koirani syö myrkkylihapullan? Edellisenä päivänä mailia riittää :) et sinä millään sitä etukäteen näe. En tunne yhtään koiraihmistä joka ei tarpeen tullen myös toru koiraa. Koira on kyllä fiksu ja ymmärtää miksi toruja tulee kun ne tulee oikeaan aikaan! Monta kertaa tiukasti kieltäminen menee jo torumiseksi. Sama se vaikka luet aku ankkaa sille kun torut, se kyllä tajuaa milloin siihen ei olla tyytyväisiä ja miksi. Toruminen kannattaa tehdä aina samalla tai samoilla sanoilla jotka koira oppii.
torumisen hyödystä jäi edelleen vähän auki. Siis mitä hyötyä siitä on että torut koiraasi kun se on ehtinyt jo syödä sen myrkkylihapullan? Ajanhaaskuuta sanon minä, ja kehottaisin mieluummin käyttämään torumiseen kuluvan energian koiran saamiseen ell:n hoitoon mahdollisimman pian.
Ennustelukykyni puutteen voit hyvin korvata pitämällä itse silmäsi auki. Taidat olla niitä puusilmiä jotka pelaavat ipadilla farmipeliä kun koira tekee mitä mieleen juolahtaa? Näet nimittäin varmasti itsekin kun koira on ottamassa jotain maasta. Siinä vaiheessa kiellät etkä vasta sitten toru kun toinen on jo mussuttanut löytämänsä myrkkyherkun ja näet aataminomenan heilahtavan nielaisun merkiksi.
Puuttuvaa ennustelukykyäni voit korvata myös kouluttamalla koirasi niin ettei se ota mitään sieltä ojanpohjalta, ja jos ottaakin, niin luovuttaa sen pyydettäessä eikä kiirehdi nielaisemaan sitä. - no huh!
Näkökulmasi kirjoitti:
torumisen hyödystä jäi edelleen vähän auki. Siis mitä hyötyä siitä on että torut koiraasi kun se on ehtinyt jo syödä sen myrkkylihapullan? Ajanhaaskuuta sanon minä, ja kehottaisin mieluummin käyttämään torumiseen kuluvan energian koiran saamiseen ell:n hoitoon mahdollisimman pian.
Ennustelukykyni puutteen voit hyvin korvata pitämällä itse silmäsi auki. Taidat olla niitä puusilmiä jotka pelaavat ipadilla farmipeliä kun koira tekee mitä mieleen juolahtaa? Näet nimittäin varmasti itsekin kun koira on ottamassa jotain maasta. Siinä vaiheessa kiellät etkä vasta sitten toru kun toinen on jo mussuttanut löytämänsä myrkkyherkun ja näet aataminomenan heilahtavan nielaisun merkiksi.
Puuttuvaa ennustelukykyäni voit korvata myös kouluttamalla koirasi niin ettei se ota mitään sieltä ojanpohjalta, ja jos ottaakin, niin luovuttaa sen pyydettäessä eikä kiirehdi nielaisemaan sitä.sinähän oletkin varsinainen idiootti, millä helvetillä sinä koko ajan katsot mitä sen koiran suun edessä on kun teette kahden tunnin lenkin? taidat olla sellainen idiootti joka käskee koiransa kävellä rinnalla haistelematta mitään, kiva lenkki sun koiralla! vai koetko vain ylemmyyttä että sun koira ei maasta mitään poimi tai on tuon helposti oppinut? tiedän paljon koiria jotka rohmuaa maasta kaiken mahdollisen vaikka niitä on koitettu kuinka kouluttaa. minun koirani on sen verran fiksu että tietää miksi torun sitä myös heti tapahtuneen jälkeen :) näkee miten sillä reissulla ei enää poimi maasta vaan jää haisteluun. tuntuu vähin erin menevän perille. huku siihen ennustaja eukko j:) kuvittelet tuntevasi minun koirani paremmin kuin minä - teitä täydellisiä pumpuliteinejä on täällä netissä kyllä ennenkin nähty :)
- käppänän emäntä
no huh! kirjoitti:
sinähän oletkin varsinainen idiootti, millä helvetillä sinä koko ajan katsot mitä sen koiran suun edessä on kun teette kahden tunnin lenkin? taidat olla sellainen idiootti joka käskee koiransa kävellä rinnalla haistelematta mitään, kiva lenkki sun koiralla! vai koetko vain ylemmyyttä että sun koira ei maasta mitään poimi tai on tuon helposti oppinut? tiedän paljon koiria jotka rohmuaa maasta kaiken mahdollisen vaikka niitä on koitettu kuinka kouluttaa. minun koirani on sen verran fiksu että tietää miksi torun sitä myös heti tapahtuneen jälkeen :) näkee miten sillä reissulla ei enää poimi maasta vaan jää haisteluun. tuntuu vähin erin menevän perille. huku siihen ennustaja eukko j:) kuvittelet tuntevasi minun koirani paremmin kuin minä - teitä täydellisiä pumpuliteinejä on täällä netissä kyllä ennenkin nähty :)
Ennakointi on koiran kanssa kaiken a ja o, jos et ennakoi koirasi tekee paljon sellaista mitä ei pitäisi. Kyllä minä pystyn vahtimaan koiraani ulkona metsässäkin jossa on irti, on näet opetettu jo pentuna jättämään "eväät" maahan, eikä ota mitään jos en sille heitä esim. keppiä tai käpyä. Joo koirasi on ehkä sinusta fiksu, mutta todellisuudessa olet nyt sekoittanut koiran ja ihmisen, koira elää tasan tässä hetkessä, ei menneessä eikä tulevassa. Ja kyllä varmasti koirasi luimistelee ja on nolona, jos sitä torumaan alat, vaikkei tiedä mistä hyvästä nyt torut tulee.
ps. olen yli 40-vuotias ihminen ja viides koira menossa. - Enkö juuri
no huh! kirjoitti:
sinähän oletkin varsinainen idiootti, millä helvetillä sinä koko ajan katsot mitä sen koiran suun edessä on kun teette kahden tunnin lenkin? taidat olla sellainen idiootti joka käskee koiransa kävellä rinnalla haistelematta mitään, kiva lenkki sun koiralla! vai koetko vain ylemmyyttä että sun koira ei maasta mitään poimi tai on tuon helposti oppinut? tiedän paljon koiria jotka rohmuaa maasta kaiken mahdollisen vaikka niitä on koitettu kuinka kouluttaa. minun koirani on sen verran fiksu että tietää miksi torun sitä myös heti tapahtuneen jälkeen :) näkee miten sillä reissulla ei enää poimi maasta vaan jää haisteluun. tuntuu vähin erin menevän perille. huku siihen ennustaja eukko j:) kuvittelet tuntevasi minun koirani paremmin kuin minä - teitä täydellisiä pumpuliteinejä on täällä netissä kyllä ennenkin nähty :)
sanonut että jätät sen farmvillen pelaamisen ja koko helvetin iphonen kotiin. Näin sinullekin jää aikaa seurata koiran tekemisiä. Kun seuraat koiraasi, näet jo ETUKÄTEEN mitä se seuraavaksi tekee. Ja kun silloin kiellät(tai estät), niin ei tarvitse torua että mitäs otit myrkkypullan.
Ei, en todellakaan koe ylemmyyttä, vaan yritän neuvoa teitä nuorempia, jotka ette vielä voi ymmärtää kuinka koira pidetään pitkään hengissä.
Mutta jos nyt välttämättä haluat tavoitella Darwin-awardsia edelleen, niin tee kaikin mokomin halusi ja tahtosi mukaan. Mutta älä sitten valita kun koirasi sen viimeisen pullan maistaa.... - stadaa1
Enkö juuri kirjoitti:
sanonut että jätät sen farmvillen pelaamisen ja koko helvetin iphonen kotiin. Näin sinullekin jää aikaa seurata koiran tekemisiä. Kun seuraat koiraasi, näet jo ETUKÄTEEN mitä se seuraavaksi tekee. Ja kun silloin kiellät(tai estät), niin ei tarvitse torua että mitäs otit myrkkypullan.
Ei, en todellakaan koe ylemmyyttä, vaan yritän neuvoa teitä nuorempia, jotka ette vielä voi ymmärtää kuinka koira pidetään pitkään hengissä.
Mutta jos nyt välttämättä haluat tavoitella Darwin-awardsia edelleen, niin tee kaikin mokomin halusi ja tahtosi mukaan. Mutta älä sitten valita kun koirasi sen viimeisen pullan maistaa....minulla on ollut koiria 28 vuotta. kaikki ovat tähän mennessä älynneet mitä ignoraus on. Minulla on kolme hyväkäytöksistä suurta koiraa jotka eivät tee kiellettyjä asioita. Opettele sinäkin puhumaan koiraa ja opiskele positiivista vahvistamista, ehkä sinunkin koirasi joskus ovat tasapainoisia ja onnellisia. :)
- ssssdew
käppänän emäntä kirjoitti:
Ennakointi on koiran kanssa kaiken a ja o, jos et ennakoi koirasi tekee paljon sellaista mitä ei pitäisi. Kyllä minä pystyn vahtimaan koiraani ulkona metsässäkin jossa on irti, on näet opetettu jo pentuna jättämään "eväät" maahan, eikä ota mitään jos en sille heitä esim. keppiä tai käpyä. Joo koirasi on ehkä sinusta fiksu, mutta todellisuudessa olet nyt sekoittanut koiran ja ihmisen, koira elää tasan tässä hetkessä, ei menneessä eikä tulevassa. Ja kyllä varmasti koirasi luimistelee ja on nolona, jos sitä torumaan alat, vaikkei tiedä mistä hyvästä nyt torut tulee.
ps. olen yli 40-vuotias ihminen ja viides koira menossa.hah hah kuvittelet tuntevani koirani. minulla on kodinvaihtaja joka on hieman eri maata kuin sinun pennusta asti opetettu koirasi, enkä todellakaan sekoita ihmista ja koiraa. koirani selvästi ymmärtää torun koska lenkillä ei enää poimi suusta maahan mitään. koirani menee KOKO AJAN nenä maassa on ÄÄRIMMÄISEN riistaviettinen, ei sitä todellakaan voi vahtia joka sekunti, aivan lapsellista väittää muuta
- asdfdf
Enkö juuri kirjoitti:
Mutta jos nyt välttämättä haluat tavoitella Darwin-awardsia edelleen, niin tee kaikin mokomin halusi ja tahtosi mukaan. Mutta älä sitten valita kun koirasi sen viimeisen pullan maistaa....en pidä kännyä lenkillä sorry vaan. ei ole edes iphonea. en pelaa pelejä. lue yltä millainen koira mulla on ja opi.... teen miten homma toimii tuon koiran kanssa neuvo sinä vain ihmisiä kyttäämään äärimmäisen riistaviettisiä koiria niiden nenän vieressä joka sekunti koska koira haistelee ihan joka sekunti ja käske valvomaan ettei suuhun mene mitään, tai käske ulkoiluttamaan antamattta haistella, ei helvata...
- Toisin sanoen
asdfdf kirjoitti:
en pidä kännyä lenkillä sorry vaan. ei ole edes iphonea. en pelaa pelejä. lue yltä millainen koira mulla on ja opi.... teen miten homma toimii tuon koiran kanssa neuvo sinä vain ihmisiä kyttäämään äärimmäisen riistaviettisiä koiria niiden nenän vieressä joka sekunti koska koira haistelee ihan joka sekunti ja käske valvomaan ettei suuhun mene mitään, tai käske ulkoiluttamaan antamattta haistella, ei helvata...
annat siis koiran tehdä lenkillä ihan mitä vaan? Käännät selkäsi kun riistaviettinen koirasi raatelee linnun poikaset kuoliaaksi. Olet oikea malliesimerkki ihmisestä jolla ei koiraa saisi olla ensinkään.
- Oikein hyvä
stadaa1 kirjoitti:
minulla on ollut koiria 28 vuotta. kaikki ovat tähän mennessä älynneet mitä ignoraus on. Minulla on kolme hyväkäytöksistä suurta koiraa jotka eivät tee kiellettyjä asioita. Opettele sinäkin puhumaan koiraa ja opiskele positiivista vahvistamista, ehkä sinunkin koirasi joskus ovat tasapainoisia ja onnellisia. :)
Sinulla on ollut onnea että kaikki koirasi ovat pysyneet hengissä tuon 28 vuotta. Hienoa, jatka vaan samaan malliin niin ehkä saavat elää vielä toisetkin 28 vuotta.
- :))))
Toisin sanoen kirjoitti:
annat siis koiran tehdä lenkillä ihan mitä vaan? Käännät selkäsi kun riistaviettinen koirasi raatelee linnun poikaset kuoliaaksi. Olet oikea malliesimerkki ihmisestä jolla ei koiraa saisi olla ensinkään.
tyhmyri tulkitsee mitä se haluaa tulkita tai ei muuhun pysty :) tottakai katson koiran perään, mutta kun on nenä maassa koko aika niin se vaatii sen 0.5s ja vahinko on tapahtunut. ei vais me tapetaan kaikki linnut metsästä se on meidän lempipuuhaa. taidan ostaa toisen koiran. niin ja sen iphonen ja se farmipelin myös :)
- molossi ei rek
stadaa1 kirjoitti:
minulla on ollut koiria 28 vuotta. kaikki ovat tähän mennessä älynneet mitä ignoraus on. Minulla on kolme hyväkäytöksistä suurta koiraa jotka eivät tee kiellettyjä asioita. Opettele sinäkin puhumaan koiraa ja opiskele positiivista vahvistamista, ehkä sinunkin koirasi joskus ovat tasapainoisia ja onnellisia. :)
Ignooraus on todella mielenkiintoista,ja joskus ihan kohdallaankin.
Mutta miten se toimii ja miten opetetaan sillä,että esim.hyvin saalisviettinen/ristaviettinen nuori koira ei lähde vapaana pupun,kissan ym.perään,joka vaikka pyrähtää nenun edestä liikkeelle?
Tai miten opettaa vahtiviettiselle koiralle,taajama-alueella,että oman pihan aidalla ei saa rätkyttää takana kulkeville koirille/ihmiselle,vaikka ne pysähtyisi pälliste,emään sinne? - käppänän emäntä
molossi ei rek kirjoitti:
Ignooraus on todella mielenkiintoista,ja joskus ihan kohdallaankin.
Mutta miten se toimii ja miten opetetaan sillä,että esim.hyvin saalisviettinen/ristaviettinen nuori koira ei lähde vapaana pupun,kissan ym.perään,joka vaikka pyrähtää nenun edestä liikkeelle?
Tai miten opettaa vahtiviettiselle koiralle,taajama-alueella,että oman pihan aidalla ei saa rätkyttää takana kulkeville koirille/ihmiselle,vaikka ne pysähtyisi pälliste,emään sinne?Itse asiassa helppoa opettaa. Ostaa pillin ensimmäisenä http://www.youtube.com/watch?v=qegGnSgsoo8 tuossa on esimerkki takuulla riistaviettisestä aina nälkäisestä koirasta.
- pöh
12+66 kirjoitti:
Väitätkö ihan oikeasti, että koira lakkaa syömästä lihapullia, jos sitä on siitä toruttu? Toki on niitä koiria, jotka ovat suorastaan nirsoja, mutta on myös niitä, jotka syövät itsensä hengiltä, jos annetaan. Jos koira on ahmatti, ja maassa on lihapulla, niin sehän sen muuten syö.
Nimimerkillä on useammat lihapullat ihan ruokapöydästäkin lähtenyt. Ja kyllä, kiellän koiraa, ja kyllä torun koiraa, ja ei, se ei hypi päälle, eikä silmille. Mutta syö, kun voi. - molossi ei rek
Itse asiassa helppoa opettaa. Ostaa pillin ensimmäisenä http://www.youtube.com/watch?v=qegGnSgsoo8 tuossa on esimerkki takuulla riistaviettisestä aina nälkäisestä koirasta.
Siis helppo opettaa ingnoorauksella,siitä oli kyse ;)
Ei tuossa videossa ollut ignoorauksesta kyse,vaan ihan opetuksesta,mitä halutaan.
Videossa ei myöskään näkynyt mitään koirasta,joka ei lähde perään lainkaan,vaan lähinnä jos oikein näin,luoksetulosta.Eli aivan eri asioita.
Eli siis yhä edelleen kiinnostaa se,mistä kysyin. - käppänän emäntä
Siis helppo opettaa ingnoorauksella,siitä oli kyse ;)
Ei tuossa videossa ollut ignoorauksesta kyse,vaan ihan opetuksesta,mitä halutaan.
Videossa ei myöskään näkynyt mitään koirasta,joka ei lähde perään lainkaan,vaan lähinnä jos oikein näin,luoksetulosta.Eli aivan eri asioita.
Eli siis yhä edelleen kiinnostaa se,mistä kysyin.Koiralle voi opettaa pillillä eri käskyjä, jos katsoin videon ajokoira lähti toiseen suuntaan ja tuli heti takaisin kun pilliin viheltää. Omalleni olen opettanut yksi vihellys = huomio eli katse minuun ja kaksi = tänne, on oppinut, helppo opettaa ensin kotona, vanhemmallekin koiralle.
- molossi ei rek
Koiralle voi opettaa pillillä eri käskyjä, jos katsoin videon ajokoira lähti toiseen suuntaan ja tuli heti takaisin kun pilliin viheltää. Omalleni olen opettanut yksi vihellys = huomio eli katse minuun ja kaksi = tänne, on oppinut, helppo opettaa ensin kotona, vanhemmallekin koiralle.
Kyllä,pillillä voi opettaa,nimenomaan SIIS opettaa ;)Tai pitäisikö sanoa,käyttää apuna kouluttamiseen.
Ignoorauksella ei ole sen kanssa mitään tekemistä.
- molossi ei rek
Juu,totta tuo aloittajan kirjoitus toisaalta.Toisaalta ei sekään ihan noin mustavalkoista.
Kyllä minä olen joskus otanut poskistakin kiinni ja "keskustellut henkevästi".Tosin lähtökohtaisesti aina niin tietenkin,että se tapahtuu niin,että koira ei ole esittänyt alistuvia eleitä ennen sitä.Ja hommaa loppuu viimeistään silloin,kun vaistoan,että perille meni.Kyllä koira pystyy alistuvia eleitä näyttämään siis siinäkin.
Mutta lähtökohta siis pyrkimys niin pitkälle kuin mahdollista positiiviseen vahvistamiseen,selkeään oppien antamiseen ja motivoimiseen koiralle,joilla jäisi "omat sovellutukset" pois.Mutta ihan kaikkeen ei onnistu pelkästään.Joten siksi meillä siis opetetaan ihan kieltosana myös,ja vaaditaan sen totteleminen ihan kunnolla.
Mutta kyllä silti voi jossain nuoruusiän temmellyksessä :D joutua ottamaan tukastakin kiinni,ja ääntä korottamaan.Eli vanhanaikaisesti keppiä ja porkkanaa.Mutta meillä aina ensisijaisena se porkkana,sitten "keppi".Ja kaikki aina suhteuttaen siihen ko.yksilöön tietenkin.Mutta totella täytyy kunnolla,ja mitään ei katsota aikuiselta enää sormien läpi.Noh,vanhuksien kanssa sitten jo voikin vähän lipsua :D - tapansa kullakin
Meillä koira on hyätapainen ja koultuksissa käynyt.Joten ei kauheasti tule tilanteita joissa täytyy torua.
Jos tulle tilanne jossa koira meinaa ottaa maasta jotain epämääräistä , niin matalalla äänellä hyi hyi, lopettaa keiken tekemisen siihen.
Jos koira riehaantuu niin, että itse ja muut ovat vaarassa, silloin kauluksista otan kiinni, ja pidän heten rauhallisesti sille jutellen.Niin sillä rauhoittuu.Mitään kovakouraista tai väkivaltaista koiralla ei tietenkään sovi tehdä, muuten menee luotto sillä omistajaan.- Naapurin beagle
Mä tiiän yhden beaglen mitä ei sais koirakuiskaajakaan opetettua olemasta syömättä kaikkea maassa olevaa ruohosta lähtien. Ell ei löytänyt vikaa mitään. Ei taida olla toista rutua jota nenä ohjaa yhtä paljon? Sen omistaja on aina kiireinen kun sillä koiralla jotain suussa aina. Siihen ei mikkään kiellot tai muut tepsi yhtään.
- bullipoju
Ikinä en ole ottanut torumismielessä koiraa tuollaiseen "silmiin tuijotus" otteeseen, ainoastaan muista syistä, kuten silloin jos se käy ylikierroksilla, otan sen pään käsien väliin ja puhun rauhallisesti ja pyrin katsekontaktiin.
Henk. koht. olen sitä mieltä ettei tuollainen tekniikka ole tehokas tapa torua koiraa koska siinä menee liikaa aikaa, torumisen on oltava välitön ja mahdollisimman lyhyt aikainen että viesti menee perille, koira elää hetkessä. Siinä vaiheessa kun alkaa ottamaan koiraa naamasta kiinni ja torumaan, koira ei todennäköisesti ymmärrä mistä sitä torutaan tai se luulee että sitä torutaan siitä miten se siinä käsien välissä käyttäytyy. Koira voi kyllä lopettaa ei toivotun käytöksen sillä hetkellä mutta todennäköisesti se toistaa käytöksen heti kun seuraava tilanne tulee.
Itse torun sanallisesti sekä niskanahasta nykäisemällä. Nykäisyä en tee satuttamistarkoituksessa vaan joskus koiralta häviää korvat joten on pakko ottaa fyysinen kosketus mukaan, tällöin otan koiraa löysästä niskanahasta kiinni ja nykäisisen sen verran että koira taas huomio minut. Eli sekään ei oikeastaan ole torumista vaan "herättämistä". Nyt kun aloin miettimään, käytän fyysistä torumista vain hihnassa kun koira vetää jolloin nykäisen hihnasta sen verran että puolikurkkari kiristyy.
Sitten jos on tilanne että koirani jostain syystä käyttäytyy pahimmalla mahdollisella tavalla eli jollain tavalla tekee uhoavia eleitä ihmistä kohtaan, silloin kyllä heitän sen kenttään samantien. Uhittelu on sen verran vakava asia että pyrin aina pitämään huolen että hallussani oleva koiraa tietää että se ei todellakaan ole hyväksyttävää, asian pitäisi olla selvä kerrasta. Onneksi uhittelu rajoittuu teini-ikään jos kasvatus on onnistunut joten hyvin harvoin koiran kanssa tarvitsee aikuisena enää painia.
Kyllä minä koiraani käsittelen välissä hyvinkin fyysisesti mutta niissä ei kyse ole rankaisusta eikä torumisesta vaan mm. rauhoittamisesta, ohjailusta ja huomion saamisesta. Eikä noissa tilanteissa koiralle ikinä aiheudu mitään epämukavuutta.
Fyysinen toruminen josta yleensä puhutaan kun tarkoitetaan koiralle kivun, epämukavuuden tai henkisen epämukavuuden aiheuttamisesta, on minusta hyvin tehotonta ellei sitä osaa tehdä oikein. Ajoituksen ja voiman määrän täytyy olla juuri oikea että koira ymmärtää mistä on kyse ja on tärkeää että toruminen ajaa asiansa ilman että siitä tulee ikäviä sivuvaikutuksia kuten arkuutta, pelkoa ja luottamuksen menetystä ihmistä kohtaan. Yleensäkään en ole nähnyt ketään joka osaisi tehdä fyysisen torumisen niin että se toimisi ilman sivuvaikutuksia joten mielestäni se on parempi jättää koirien väliseen kommunikointiin. Cesar Millanhan on kuuluisa näistä fyysisistä koulutustekniikoistaan eikä hänkään minusta aina ihan onnistunut, itseasiassa aika monessakin tapauksessa näytti siltä että koiran luonne murrettiin ihan täysin ja siitä tuli vain varjo.. Harva tahtoo sellaista koiraa itselleen vaikka onhan toki niitäkin..- isoisoäiti
Sinulla onkin viisas koira kun se ymmärtää niskavilloista nyppäämisen herätykseksi, ei rankaistukseksi.
Minä taas rankaisen ottamalla niskakarvoista kiinni ja jos pakko on herätellä, silitän hiljaa.
Enkä ymmärrä ollenkaan miksi koira pitäisi jonain uhkana silmiin katsomista, meillä päinvastoin sana kuuluu paremmin silmiin katsoen.
Sitten kun on pahoja tehty, sitä puhekontaktia saa vähän aikaa hakea, kun ei ole haluja silmiin katsoa.
Erikoisen tietäväinen tunnut olevan siitä mikä aiheuttaa koiralle epämukavuutta, jos kielloilla ei ole itäään vaikutusta koiraan ei se mitään opikkaan. - annnu-
isoisoäiti kirjoitti:
Sinulla onkin viisas koira kun se ymmärtää niskavilloista nyppäämisen herätykseksi, ei rankaistukseksi.
Minä taas rankaisen ottamalla niskakarvoista kiinni ja jos pakko on herätellä, silitän hiljaa.
Enkä ymmärrä ollenkaan miksi koira pitäisi jonain uhkana silmiin katsomista, meillä päinvastoin sana kuuluu paremmin silmiin katsoen.
Sitten kun on pahoja tehty, sitä puhekontaktia saa vähän aikaa hakea, kun ei ole haluja silmiin katsoa.
Erikoisen tietäväinen tunnut olevan siitä mikä aiheuttaa koiralle epämukavuutta, jos kielloilla ei ole itäään vaikutusta koiraan ei se mitään opikkaan.koiralle silmiin katsominen on uhkaava ele, haaste.
Mä en joudu juurikaan torumaan koiraani, kerkeän kieltää ennenkuin ottaa mitään maasta tai tekee laittomuuksia :) kiellän kovalla äännähdyksellä A-AA! niin menee kerralla perille. - molossi ei rek
annnu- kirjoitti:
koiralle silmiin katsominen on uhkaava ele, haaste.
Mä en joudu juurikaan torumaan koiraani, kerkeän kieltää ennenkuin ottaa mitään maasta tai tekee laittomuuksia :) kiellän kovalla äännähdyksellä A-AA! niin menee kerralla perille.Tarkennetaan,ettei yleistetä.
Koiralle silmiin katsominen riippuu mistä roikkuu.Treenattavat koirat mm.opetetaan katsomaan silmiin,ottamaan kontaktia.
Koirat myöskin keskenään katsoo toisiaan "eri mielellä" ja ymmärtää katseiden sävyn.
Minä voin katsoa vaikka kuinka pitkään koiriani silmiin,niiden mitenkään edes vaivautumatta.Mutta jos kyseessä on ojennus,ne kääntää hetkessä katseen pois eli aloittaa rauhoittelun.On siis katsetta ja katsetta.
Eli sävyjä löytyy tuostakin.
Bullipoju,se että koiran heittää tanteereeseen,ei opeta tai opettaa yhtä vähän tai paljon,kun madonluku.Yhtä nopeita tai hitaita palautteita kummatkin on.
Ja itse kyllä sanon kumpaakin,kuin myös niskasta kiinni ottamista(palaute tarkoituksena) ihan fyysiseksi palautteeksi.Ainoastaan silloin ei ole kyse fyysisestä palautteesta,kun siihen ei liity mitään fyysistä.Eli kuten vaan ääntä käytettäessä.
Fyysinen koulutustapa/tekniikka on taas eri asia,kun fyysinen palaute,oli se sitten pakote joskus tai rankaisu joskus(siis jälkimmäisestä puhuttaessa). - annnu-
Tarkennetaan,ettei yleistetä.
Koiralle silmiin katsominen riippuu mistä roikkuu.Treenattavat koirat mm.opetetaan katsomaan silmiin,ottamaan kontaktia.
Koirat myöskin keskenään katsoo toisiaan "eri mielellä" ja ymmärtää katseiden sävyn.
Minä voin katsoa vaikka kuinka pitkään koiriani silmiin,niiden mitenkään edes vaivautumatta.Mutta jos kyseessä on ojennus,ne kääntää hetkessä katseen pois eli aloittaa rauhoittelun.On siis katsetta ja katsetta.
Bullipoju,se että koiran heittää tanteereeseen,ei opeta tai opettaa yhtä vähän tai paljon,kun madonluku.Yhtä nopeita tai hitaita palautteita kummatkin on.
Ja itse kyllä sanon kumpaakin,kuin myös niskasta kiinni ottamista(palaute tarkoituksena) ihan fyysiseksi palautteeksi.Ainoastaan silloin ei ole kyse fyysisestä palautteesta,kun siihen ei liity mitään fyysistä.Eli kuten vaan ääntä käytettäessä.
Fyysinen koulutustapa/tekniikka on taas eri asia,kun fyysinen palaute,oli se sitten pakote joskus tai rankaisu joskus(siis jälkimmäisestä puhuttaessa).tottakai mutta noin yleisesti ottaen kun ajattelemme tuota minua edeltävän kirjoittajan kuvausta olettaisin että koirat ottavat tuon haasteena. Itse en juurikaan joudu koiraa torumaan koska se tietää kun älähdän niin on parempi lopettaa. Kyllä on katsetta ja katsetta :) ohitus tilanteissa koirani katsoo silmiin, se on kuin kysymys reagoidaanko hurjasti räksyttävään vastaantulijaan. Olen myös opettanut koiran tulemaan sivulle ja katsomaan silmiin. Tokosta ei vielä ole kokemusta muuten mutta kunhan seuraavat kurssit alkavat niin sinne mennään :)
- bullipoju
Tarkennetaan,ettei yleistetä.
Fyysinen koulutustapa/tekniikka on taas eri asia,kun fyysinen palaute,oli se sitten pakote joskus tai rankaisu joskus(siis jälkimmäisestä puhuttaessa)."se että koiran heittää tanteereeseen,ei opeta tai opettaa yhtä vähän tai paljon,kun madonluku"
Tästä voi olla montaa mieltä, itse olen todennut aikojen saatossa että on tilanteita jolloin koiralle pelkkä EI ei ole tarpeeksi. Uhittelu on tällainen tilanne. Ja se on toiminut kyllä aina. Siinäkin tosin ajoituksella, omalla toiminnalla ja koiran reagoinnilla on suuri merkitys. Älä sekoita tätä alistamisyritykseen, sitä en yritä tehdä (koiraa ei ihminen saa voimalla alistettua) vaan kyse on periaatteessa yksinkertaisuudessaan siitä että näytän koiralle kuka on pomo.
Minä en ala kouluttamaan koiraa pois uhittelusta vaan ilmoitan sen sille samantien ja selvästi että sen käytöstä ei hyväksytä. Kyse ei siis ole kouluttamisesta vaan minun ja koirani välisestä kommunikoinnista.
Tuo fyysinenpalaute on hyvä termi kuvailemaan sitä.
Ihmiset ovat tästä montaa mieltä ja siitä saa myös helposti riidan aikaan (tiedän kokemuksesta :D ) koska monille tämä koiraan koskeminen on herkkä aihe. Itse tiedän paljon sellaisia ihmisiä jotka käyttävät fyysistä/henkistä epämukavuutta koiran koulutuksessa mielestäni liian usein ja liian herkästi mutta sitten on taas niitä jotka ovat ehdottomasti sitä mieltä että koiraan ei saisi missään nimessä kajota kuin rapsuttelu/hellimis mielessä. Eräs rotikkakasvattaja opettaa että kun pentu uhittelee se on heitettävä kenttään ja väännettävä niskanahasta niin kauan että pentu ulisee.. Mielestäni tuollainen on turhan rajua ja muutenkin turhaa, vähemmälläkin saisi saman tuloksen..
Jotkut koirat ovat niin helppoja että ne eivät edes yritä isotella ja jos omistaja on ikänsä omistanut vain tuollaisia koiria, on ehkä ihan ymmärrettävääkin että hänen on vaikea ymmärtää jos toinen omistaja antaa fyysistä palautetta kovapäisemmälle koiralleen.
- Ei.
Koiraa tarvitse torua, kun koiralla ei ole moraalia. Yleensä estän koiran kohellukset jollain korvaavalla käskyllä. Tänne, istu,maahan, seuraa,irti jne...Ei ja hyi,äp jne käskyjä en käytä. Koirani on kuitenkin yli neljäkymmentä kiloa painava palveluskoira, joten kyse ei ole mistään toy villakoirasta.
- molossi ei rek
Mitä tekemistä keskenään on moraalilla ja torumisella?Siis torumisella,jota ymmärretään koirien yhteydessä?
Entä miten tähän liittyy "Koirani... on kuitenkin..."Noh,palveluskoirat on helpompia kouluttaa kuin ei-palveluskoirat...Ilmeisesti niin :D - isoisoäiti
Mitä tekemistä keskenään on moraalilla ja torumisella?Siis torumisella,jota ymmärretään koirien yhteydessä?
Entä miten tähän liittyy "Koirani... on kuitenkin..."Noh,palveluskoirat on helpompia kouluttaa kuin ei-palveluskoirat...Ilmeisesti niin :DKyllä tämä aika ajaa meikäläisen ohi kahta puolta, vielä ei ole tarvinnut miettiä millainen on moraaliton koira, enkä nytkään sitä jää kelailemaan. Oletan ainakin etten ole ikinä sellaiseen saanut tutustua.
Tuo silmiin katsominenkin koetaan nykyään uhkana, en oikein usko siihenkään, paitsi silloin kun kaksi koiraa "jäykistyy" tuijottamaan toisiaan on paras huutaa nyt: Loppu ja heti!!!!
- Esko o
Jos koiranpentu pissaa lattialle asunnossa, täytyy ottaa se kiinni ja painaa koiran kuono virtsaan. Koira oppii siitä, ettei joka paikkaan saa pissailla.
- annnu-
Onneksi olkoon, olet loistavalla tiellä saamaan epävarmaa, pelokasta koiraa joka pahimmassa tapauksessa puree ja kokee pissaamisen vääräksi, voi kuinka stressaantunut koirasi on pakko olla.
Mä olen opettanut 3 koiraa sisäsiistiksi näin : sisällä pissaamiseen en ole kiinnittänyt huomiota laisinkaan, ulkona pissaamisesta olen kehunut kuinka hieno otus minulla on, pitänyt huippujuttuna ja lappanut namin kuonoon.
Jännä, kun kaikki koirani ovat olleet täysin sisäsiistejä viimeistään 6kk iässä, eikä ole tarvinnut käyttää väkivaltaa koskaan. - Esko o
annnu- kirjoitti:
Onneksi olkoon, olet loistavalla tiellä saamaan epävarmaa, pelokasta koiraa joka pahimmassa tapauksessa puree ja kokee pissaamisen vääräksi, voi kuinka stressaantunut koirasi on pakko olla.
Mä olen opettanut 3 koiraa sisäsiistiksi näin : sisällä pissaamiseen en ole kiinnittänyt huomiota laisinkaan, ulkona pissaamisesta olen kehunut kuinka hieno otus minulla on, pitänyt huippujuttuna ja lappanut namin kuonoon.
Jännä, kun kaikki koirani ovat olleet täysin sisäsiistejä viimeistään 6kk iässä, eikä ole tarvinnut käyttää väkivaltaa koskaan.Pysyn antamassani ohjeessa, koska se on toiminut hyvin aina kaikkiin koiriin. Se on aina ollut viimeinen kerta kun koira pissaa lattialle, eikä niistä ole pelokkaita tullut.
- annnu-
Esko o kirjoitti:
Pysyn antamassani ohjeessa, koska se on toiminut hyvin aina kaikkiin koiriin. Se on aina ollut viimeinen kerta kun koira pissaa lattialle, eikä niistä ole pelokkaita tullut.
Tai sitten et osaa lukea koiraa..
- moternimpi
Esko o kirjoitti:
Pysyn antamassani ohjeessa, koska se on toiminut hyvin aina kaikkiin koiriin. Se on aina ollut viimeinen kerta kun koira pissaa lattialle, eikä niistä ole pelokkaita tullut.
Esko hyvä, enne lapsetkin kasvatettiin piiskaamalla ja tulosta tuli. Maailma muuttuu Eskoseni, yritä pysyä mukana. Me muut osaamme kouluttaa pentumme sisäsiisteiksi ilman väkivaltaa ja hyvin oppivat! Miksi pidät kiinni väkivaltaisesta tyylistä, kun parempiakin on?
Nykyisin on Eskojenkin lain mukaan pakko kasvattaa lapsensa ilman piiskaa ja tukistuksia, kun laki niin määrää. Ja kas kummaa, onnistuuhan se! - isoisoäiti
moternimpi kirjoitti:
Esko hyvä, enne lapsetkin kasvatettiin piiskaamalla ja tulosta tuli. Maailma muuttuu Eskoseni, yritä pysyä mukana. Me muut osaamme kouluttaa pentumme sisäsiisteiksi ilman väkivaltaa ja hyvin oppivat! Miksi pidät kiinni väkivaltaisesta tyylistä, kun parempiakin on?
Nykyisin on Eskojenkin lain mukaan pakko kasvattaa lapsensa ilman piiskaa ja tukistuksia, kun laki niin määrää. Ja kas kummaa, onnistuuhan se!Joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee. Kuulostaako tutulta?
- annnu-
isoisoäiti kirjoitti:
Joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee. Kuulostaako tutulta?
jos ainoa kuri mitä isoäiti osaa pitää on väkivalta niin en hirveästi kehuisi.
- Koirankouluttaja
Jos haukkuu ihmisille niin napakka huudahdus EI ja sitten koira istumaan hetkeksi. Jos yrittää nousta niin oikein näpäkästi ISTU. Näin saa koiran ymmärtämään, että et kaipaa puolustelua. Siis jos haukkuminen johtuu siitä. http://www.kuinka.fi
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1254771Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa53402Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1283210Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss272649Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu762385Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181779Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91404Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1171265Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut91233Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41148