Viime lauantaina iltakävelyllä ollessani kuulin kauan kaivatun äänen: mustarastas luritteli kuusen latvassa. Tiedä sitten oliko kyseessä nuori yksilö vai oliko muuten vain kuukausien tauon jälkeen laulu hieman hakusessa, mutta kyllä sieltä kuitenkin ihan tunnistettava sävel irtosi. Minuuttia tai paria myöhemmin laulujoutsen lensi pääni ylitse trumpettiaan toitottaen. Tähän vielä lisättynä leuto ja kuulas ilta, niin kyllä sitä tajusi kevään tekevän tuloaan. Tämä siis Hyvinkäällä. Missäs muualla rastas on jo aloittanut laulunsa?
Sitten tänä aamuna huomasin koko talven ajan lintulaudalla ja lyhteellä touhunneiden tiaisten ja keltasirkkujen saaneen seuraa. Maassa tepasteli useampi mustaras nokkimassa lintulaudalta tippuneita jyviä. Suurin osa oli värityksen perusteella nuoria lintuja, mutta oli joukossa myös pari kiiltävän mustaa urosta ja aikuista naarasta. Itse kun olen nähnyt mustarastaita lähinnä yksin puun latvassa tai korkeintaan pariskuntia, niin täytyy kysyä että liikkuvatko mustarastaat miten usein parvissa? Räksiä on joka vuosi piha täynnä, mutta mites muut rastaat?
Oli toki toinenkin uusi tulokas laudalla. Kaksi viherpeippoa oli myös liittynyt seuraan. Vähän piti silmiä hieraista, mutta kyllä ne viherpeippoja olivat. Siinä heräsikin itselleni kysymys, että ovatkohan nuo etuajassa? Tavallinen peippo saapuu mielestäni myöhemmin. Tosin joistain lähteistä olen kuullut, että viherpeippo voi talvehtia Suomessa. Jos näin on, niin miksiköhän ne eivät ole aikaisemmin tulleet vierailemaan. Muut linnut ottivat tulokkaat hyvin vastaan. Yleensä muut pois häätävä parven isokokoisin talitintti oli ilmeisesti laittanut herrasmiesvaihteen päälle, sillä se ruokaili laudalla viherpeipon kanssa sulassa sovussa. Mainittakoon vielä, kun viime marraskuussa tuo lintulauta laitettin niin ensimmäinen vierailija oli käpytikka. Ohikulkumatkalla ilmeisesti oli, kun ei ole sen jälkeen näkynyt.
Vastaavia havaintoja muualta? Jään odottamaan vastauksia ja punarintaa, kirjosieppoja sekä useana vuonna pihakuusessa pesinyttä sepelkyyhkypariskuntaa saapuvaksi.
Elämää lintulaudalla ja lähiympäristössä
Lintulaudantologi
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.906313- 1723682
- 533229
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2142261- 351971
- 361930
- 471839
- 591746
- 191713
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?201707