Moi, olen viittäkymppiä lähestyvä mummeli. Ja nivelrikko vaivaa. Etenkin sormissa, mutta myös muualla.Selkä on erittäin kipeä lähes päivittäin.
Kaikissa ohjeissa kehoitetaan laihtumaan, että nivelten kuorma pienenisi, mutta millaisessa painossa siitä laihduttamisesta on vielä hyötyä? Painan nippanappa alle kuuskyt? Eli olisiko siitä viiden kilon laihduttamisesta minullekin hyötyä?
Laihdutanko?
9
71
Vastaukset
- ikää pikkuisen alle 50
Voisiko sitten sanoa papparainen.
Ortopedi totesi lonkan magneettikuvien jälkeen ettei oikein ole mistä laihduttaa joten kokeillaan nyt treenejä ja jatketaan kipulääkkeiden syöntiä.
Paino 80 ja pituus 176.
Käsittääkseni liian laihakaan ei ole hyvä. - dirli
Tuo laihdutuskehotus tulee ylipainoiselle automaattisesti vaikka vaivana olisi silmätulehdus.
Varsinkin iän karttuessa kannattaa painonsa pitää ettei kuivetu ja luut ala haurastua.
Miten ne lääkärit luulevat ylipainon vaikuttavan sormien niveliin :) - ravinto vaikuttaa
Painan nippanappa alle kuuskyt? Eli olisiko siitä viiden kilon laihduttamisesta minullekin hyötyä?
EI
Minun nivelrikkotarinani:
Söin Glukosamiinia 1500mg n. 2 vuotta, mutta kipu palasi aina, kun pidin taukoa tuotteesta. Pari viikkoa taukoa riitti saamaan kivut takaisin.
Sitten vaihdoin tuotteeseen, jossa on Glukosamiinia 1500mg ja Chondroitinia 1200mg ja söin sitä n. 1 vuoden, mutta kipu palasi aina, kun pidin taukoa tuotteesta. Pari viikkoa riitti saamaan kivut takaisin.
Luin internetistä tietoa, koska lääkäriltä sain vain särkylääkkeitä ja huonoa ennustetta polveni nivelrikkoon.
Muutin ruokavaliota. Vaihdoin viljat muihin kasvikunnan tuotteisiin. Moni vaiva lähti viljojen myötä.
Aloin syömään vitamiineja:
C-vitamiinia 500mg/vrk. Tutkimusten mukaan vähimmäistarve päivässä on 400mg. C-vitamiinia kannattaa tankata joka päivä. C-vitamiinin puutos altistaa lukuisille eri sairauksille. Kun C-vitamiinia ei ole riittävästi, sitä ei riitä kaikkiin kehon soluihin ja kudoksiin.
D-vitamiinia 100µg/vrk (10µg tiedetään riittävän vastasyntyneelle, EI muille. D-vitamiini on ratkaisvassa asemassa luuston, nivelten ja lihasten hyvinvoinnille.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm
B-vitamiineja
Kalaöljyä (aina syönyt kalaakin 2-3 kertaa viikossa)
Nyt nivelrikkoni on ollut jo yli vuoden täysin oireeton. Onko se parantunut, pysähtynyt vai mitä on tapahtunut?
En tiedä.
Miksi lääkärit väittävät, että ravinnolla ei ole mitään merkitystä? Johtuuko se siitä, että ravitsemus ei kiinnosta lääkäreitä? Vai siitä, että kukaan ei saa terveestä potilaasta rahaa? Lääkkeistä ja sairaasta ihmisestä saa rahaa.
Miksi lähes kaikki lääkärit väittävät, että millään ravinnolla ei ole mitään merkitystä mihinkään sairauteen, vaikka tämä ei pidä paikkaansa?
Kuuntele Paula Heinosta, joka kertoo nivelille hyvästä ravinnosta:
17.11.13
Osa 4/5 (4:16)
Osa 5/5 (5:08)
http://www.terveydentukipilarit.fi/radio-ohjelma/mediasali/
Oikea ravinto on perusta nivelten hyvinvoinnille:
http://aijaa.com/cUxmvJ
Viljat pois ja kasvikset tilalle:
http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm
Glukosamiinin ja Chondroitinin ohella olevia itsehoitotuotteita ovat mm. MSM, hainrustouute, kurkuma, magnesium (sitraattimuoto) sekä inkivääri.
Nivelrikossa tärkeimpiä vitamiineja ovat B-, C- ja D-vitamiinit.
B1-, B6- ja B12-vitamiinit lisäävät nivelten aineenvaihduntaa.
http://www.valioravinto.fi/rikas-oluthiivatabletti
On osoitettu tutkimuksin, että B-, C- ja D-vitamiinin liian vähäinen saanti on yhteydessä nivelrikkoon. Käytännössä kaikilla suomalaisilla on vajausta B-, C- ja D-vitamiinista, puolella D-vitamiinista myös kesällä.
Gelatiinia nivelille:
http://karrikoivula.fi/gelatiini
Lisäksi niveliä kuluttaa YLIpaino, nivelten virheasennot sekä liika rasitus esim. rankka urheilu tai työkuormitus. Mutta näissäkin se oikea ravinto on perusta nivelten hyvinvoinnille. - jeespäjees
Oot tainnu käsittää väärin ton painonpudotusasian tai sitten kaunistelet.
- Mummelia
Jaa miten niin? Mitä tässä kaunistelee? Aamupaino 59.4kg. Ja siis kyllähän minulla polvi ja lonkkavaivaakin on, mutta sormissa enemmän.
Tuli vain mieleeni, kun kerran luin eräältä palstalta että juoksijalta(nuori nainen) oli polvet kipeytyneet. Hän oli mennyt lääkärille niiden polvien kanssa. Lääkäri oli kysynyt että paljonko nainen painaa ja tuumannut että vähän turhan paljon juoksuharrastukseen että pitäisi 5kiloa laihduttaa niin ei polvet rasittuisi. Naisen paino oli 55kg. Niin en sitten tiedä oliko se totta mutta melko uskottavalta kuulosti. Mulla on tällä viikolla lääkärille meno, mietin vain että sanooko se mullekin että laihduta....Lenkkeilen silloin kun tuntuu hyvältä.Hidas hölkkä kipeuttää selkää vähemmän kuin reipas kävely ja siitä saa sitä liikunnan tuomaa hyvää oloa paremmin-endorfiineja.
Pituuteen suhteutettuna olen kyllä normaalipainossa mutta lähempänä ylärajaa kuin alarajaa,eli bmi23,4. Kyllähän tuossa olisi pudotettavaakin, mutta olen kokenut sen pirun haasteelliseksi :(
Syön säännöllisesti C,D vitamiineja( sinkkiä ja magnesiumia) ja lisäksi arrthrobalansia, sitä kollageenijauhetta ja litozinia ja kalaöljytbl. Viljojen vaikutuksesta sanoisin että niiden poisjättö ei ole vaikuttanut minulla,siispä en ole kokonaan viljattomalla. Syön päivässä vain yhden leivän ja sitten kaurapuuron. En syö päivittäin vehnätuotteita enkä karkkeja mutta joskus kyllä.Enkä muutenkaan usko että kaikkien ihmisten nivelrikot johtuu viljasta. - Juu......
Mummelia kirjoitti:
Jaa miten niin? Mitä tässä kaunistelee? Aamupaino 59.4kg. Ja siis kyllähän minulla polvi ja lonkkavaivaakin on, mutta sormissa enemmän.
Tuli vain mieleeni, kun kerran luin eräältä palstalta että juoksijalta(nuori nainen) oli polvet kipeytyneet. Hän oli mennyt lääkärille niiden polvien kanssa. Lääkäri oli kysynyt että paljonko nainen painaa ja tuumannut että vähän turhan paljon juoksuharrastukseen että pitäisi 5kiloa laihduttaa niin ei polvet rasittuisi. Naisen paino oli 55kg. Niin en sitten tiedä oliko se totta mutta melko uskottavalta kuulosti. Mulla on tällä viikolla lääkärille meno, mietin vain että sanooko se mullekin että laihduta....Lenkkeilen silloin kun tuntuu hyvältä.Hidas hölkkä kipeuttää selkää vähemmän kuin reipas kävely ja siitä saa sitä liikunnan tuomaa hyvää oloa paremmin-endorfiineja.
Pituuteen suhteutettuna olen kyllä normaalipainossa mutta lähempänä ylärajaa kuin alarajaa,eli bmi23,4. Kyllähän tuossa olisi pudotettavaakin, mutta olen kokenut sen pirun haasteelliseksi :(
Syön säännöllisesti C,D vitamiineja( sinkkiä ja magnesiumia) ja lisäksi arrthrobalansia, sitä kollageenijauhetta ja litozinia ja kalaöljytbl. Viljojen vaikutuksesta sanoisin että niiden poisjättö ei ole vaikuttanut minulla,siispä en ole kokonaan viljattomalla. Syön päivässä vain yhden leivän ja sitten kaurapuuron. En syö päivittäin vehnätuotteita enkä karkkeja mutta joskus kyllä.Enkä muutenkaan usko että kaikkien ihmisten nivelrikot johtuu viljasta.Voihan se olla että kilpailijatason juksijalla on tuo 55 liikaa mutta normi-ihmisellä ei.
- Mummelia
Juu...... kirjoitti:
Voihan se olla että kilpailijatason juksijalla on tuo 55 liikaa mutta normi-ihmisellä ei.
Ei ollut kilpailija vaan aktiivinen harrastaja/kuntoilija....
- titaanipolvi
Joku tolkku pitäisi löytyä tuohon lääkäreiden laihdutus-reseptiin.
Mitä itse tunnen nivelrikkopotilaita niin hyvin harva heistä on ylipainoisia. Se lääkäri joka kehotti nuorta juoksijatyttöä laihduttamaan joutaisi panna viralta. Urheilijalla painavat jo lihakset enemmän kuin tavallisella tallustelijalla. Kilpajuoksu ei ole terveellistä nivelille olipa kuinka kevyt tahansa. Urheilijan on myös syötävä hyvin että pystyy pitämään lihaksensa ja kuntonsa.
MSM:ää kannattaa kokeilla ihan 100% valmisteena. Minulta se vei kivut kokonaan. Olen ylipainoinen nivelrikkopotilas mutta polven tekonivelen laiton jälkeen ei ole enää kipuja ollenkaan. Sormet joskus ajoittain hetkellisesti kipuilevat mutta lääkettä en ole tarvinnut nivelrikkokipuun vuosiin. - ennaltaehkäsy?
Ihan selkäreppu voi painaa sen 5kg, joten niin vähän kun laihduttaa, niin ei todellakaan ole mitään tekemistä nivelrikon kanssa.
Ravintoaineiden saanti on tärkeää ennaltatehkäisyssä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3411311- 629202
- 1375455
- 1443754
- 753690
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373609- 403348
- 632723
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak722440Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal162268