Sain Tukholmasta postia, valtakirjoja pitää allekirjoittaa ja kiirekin on. Perjantaina n. klo 15 laitettiin siellä postilaatikkoon ja perille tuli tänään n. puoli tuntia sitten.
Perjantaina puhelinkeskustelussa suotta huolestutin lähettäjän, kun arvelin että postin kulku on hidasta ja hyvässä lykyssä tiistaina voin saada kirjeen, mutta luultavasti vasta keskiviikkona.
Mistähän minäkin tällaisen käsityksen olen saanut, että noin hidasta olisi, itse kai keksinyt.
Nyt ei muuta kuin postiin asti viemään palautuskirje niin tiedä vaikka olisi jo huomenna Tukholmassa.
Hyvinhän tuo posti kulkee
38
158
Vastaukset
- alakerran kyttä
Minusta tuntuu joskus, että meidän postinkantaja lintsaa ja pitää postit kotonaan muutaman päivän ennenkun lähtee jakamaan. Joskus sattaa samalta kylältä lähetetty kirje viipyä viikonkin matkalla. Viikolla ei tule muuta postia kuin mainoksia, jotka eivät ole postinkantajan jakamia. Sitten perjantaina posahtaa eteisen lattia täyteen postia.
- bessie*
Meinaatko että saisivat ja voisivat itse jakelupäivistä päättää? Vähän tuntuu epäuskottavalta, kiinnihän tuollaisesta jäisi ja voisi mennä työpaikka.
Ei kyllä aavistustakaan, kuinka tuo toimii pitkien välimatkojen ja harvasssa olevien postitoimistojen alueilla.
Koukkaako kaikki kirjeet sellaisen taajaman kautta jossa on posti, oli sinne vaikka sata kilometriä, vai miten se oikein menee, missä ne lajitellaan. Voihan mähkyrä. Kirjeen tulo osoitteeseen riippuu mikä maksuluokka siinä on ja mihin palautelootaan olet sen laittanut. On ykkösluokan ja kakkosluokan postejaja niihin pitää osata laittaa oikea postimerkki. Ulkomaan posteista mulla ei ole tietoa.
Eli ykkösluokan merkillä varustettu kirje pitäisi olla perillä seuraavana tai toisena päivänä, kakkosluokan viikon sisällä eli viiden arkipäivän kuluessa. Tai jotain tollasta, en jaksa kuuklettaa, kuuklettakaa ite.- pitäisi ja pitäisi
Nittaminax kirjoitti:
Voihan mähkyrä. Kirjeen tulo osoitteeseen riippuu mikä maksuluokka siinä on ja mihin palautelootaan olet sen laittanut. On ykkösluokan ja kakkosluokan postejaja niihin pitää osata laittaa oikea postimerkki. Ulkomaan posteista mulla ei ole tietoa.
Eli ykkösluokan merkillä varustettu kirje pitäisi olla perillä seuraavana tai toisena päivänä, kakkosluokan viikon sisällä eli viiden arkipäivän kuluessa. Tai jotain tollasta, en jaksa kuuklettaa, kuuklettakaa ite.Meillä on paikallispostille sininen laatikko ja muille posteille keltainen. Jos paikallispostit kerta toisensa jälkeen tekevät matkaa toista viikkoa, niin jotain on mikä ei täsmää.
pitäisi ja pitäisi kirjoitti:
Meillä on paikallispostille sininen laatikko ja muille posteille keltainen. Jos paikallispostit kerta toisensa jälkeen tekevät matkaa toista viikkoa, niin jotain on mikä ei täsmää.
Niinhän se on täälkin ja oikein jakavat. Jos ottaa pattiin niin soita sinne itellaan ja kysy asiaa tarkemmin miten posti jaetaan.
- bessie*
Nittaminax kirjoitti:
Voihan mähkyrä. Kirjeen tulo osoitteeseen riippuu mikä maksuluokka siinä on ja mihin palautelootaan olet sen laittanut. On ykkösluokan ja kakkosluokan postejaja niihin pitää osata laittaa oikea postimerkki. Ulkomaan posteista mulla ei ole tietoa.
Eli ykkösluokan merkillä varustettu kirje pitäisi olla perillä seuraavana tai toisena päivänä, kakkosluokan viikon sisällä eli viiden arkipäivän kuluessa. Tai jotain tollasta, en jaksa kuuklettaa, kuuklettakaa ite.Tässä minun saamassani kirjekuoressa on lätkäistynä sininen tarra; PRIORITAIRE 1:a-klassbrev. Leimattu 2014-03-21 STOCKHOLM, leiman pikkupräntistä en saa selvää.
4 kpl 12,00 kruunun irrallista merkkiä, jotka on liimattu huolellisesti neliöksi ja pyöreä leima on täsmälleen keskellä neliötä.
Kivan näköisiä postimerkkejä, hillityn tyylikkäästi kaksivärisiä, vihreää ja ruskeanpunaista ja aiheena hyönteisiä. Nimet on kaunokirjoituksella, joten en oikein saa selvää kun sanat on oudot alun perinkin, ja kahdessa alimmaisessa menee leima päälle. Ylhäällä oleva kuoriainen näyttäisi olevan "ollonborre", mutta en minä siltikään luonnosta siksi tunnistaisi, kuvat on enemmän taiteellisia vaikka tarkoiltakin näyttävät.
Mutta tosiaan, sitä vain helposti antaa itsensä uskoa joitakin asioita, kuten nyt minä että postin kulku takeltelee. - alakerran kyttä
Nittaminax kirjoitti:
Niinhän se on täälkin ja oikein jakavat. Jos ottaa pattiin niin soita sinne itellaan ja kysy asiaa tarkemmin miten posti jaetaan.
Miksiköhän minä itellalta kyselisin?
- Soonnäin
alakerran kyttä kirjoitti:
Alakerran kyttä, jos kirje tulee ilman sitä priority merkkiä, tai ilman että raapustaa ykkösen kuoreen, se lähtee tulemaan automaattisesti kakkospostina. Eli voi kestää 4 päivää.
Samoin 9-alkuiset kestää automaattisesti 2 arkipäivää, epäilen että matka sieltä tänne eteläänkin on yhtä pitkä :)) alakerran kyttä kirjoitti:
Mun käsittääkseni Itella hoitaa jakelut, ei posti, vai muistankohan väärin, vai oliks se toisinpäin.
- alakerran kyttä
Soonnäin kirjoitti:
Alakerran kyttä, jos kirje tulee ilman sitä priority merkkiä, tai ilman että raapustaa ykkösen kuoreen, se lähtee tulemaan automaattisesti kakkospostina. Eli voi kestää 4 päivää.
Samoin 9-alkuiset kestää automaattisesti 2 arkipäivää, epäilen että matka sieltä tänne eteläänkin on yhtä pitkä :))Meillä kyllä luvataan, että paikallisposti tulee seuraavana päivänä. Siksi ne on ne siniset paikallispostilaatikot.
Mitkä ihmeen 9-alkuiset? Nyt oon ihan pihalla. Ja mistä ja minne etelään? Etelänavallako asut? - alakerran kyttä
Nittaminax kirjoitti:
Mun käsittääkseni Itella hoitaa jakelut, ei posti, vai muistankohan väärin, vai oliks se toisinpäin.
Niin Suomessa kai? Asun Tukholmassa.
- bessie*
Nittaminax kirjoitti:
Itella kai on posti, Nittaminax?
- itelle
Nittaminax kirjoitti:
Pölhöt, töissä lähetellään satoja paketteja jne. Vuosien varrella nähty, ettei ole mitään eroa" pitäisi" lähetysajoissa. Ovat mitä sattuu ja Itellallahan ei ole mitään vastuuta mistään.
- madx
Voi "bessie" että minä tykkään sinusta!!!
Sinä osaat kääntää jopa negatiiviset positiiviseksi ja nouset barrikadille puolustaessasi jotakuta kirjoittajaa!
Et kultapieni ole siellä yksin - plussista ja joistakin rohkeista kannustavista vastauksista päätellen sinut on huomioitu - olet ylivertainen kirjoittajien joukossa...
Sinua on kiva lukea, olet yksi vahvoista, yksi sivistyneistä, yksi hyvän itsetunnon omaavista kirjoittajista! Toivon, ettei kehumistani ymmärretä väärin, on täällä onneksi toisiakin kaltaisiasi/kaltaisiani, jotka arvostavat ”ääneen lausuttuja”, hyviä ajatuksia!
Halit ja aurinkoa elämääsi, olet yksi palstan helmistä, ajatuksiesi lukeminen tuo hyvää energiaa :)- tuulee lujaa?
Sä oot palstan sekopää.
- helvetti soikoon
;);););) ketä pässi ny puolustaa, postilaitostako? ;);););)
- nainen, joka
Minä hoidan valtakirjat ja muut asiakirjat netin kautta, koska se on nopein tapa.
- madx
"nainen, joka", kyllä netti on nopein tapa, mutta jos vaaditaan alkuperäiset todistukset, et voi niitä ihan pdf - tiedostoina hyväksytä, ei niitä joka asiassa hyväksytä muuna kuin "esinäytöksenä", kyllä sinun on sitä Itellaa käytettävä...
- nainen, joka
madx kirjoitti:
"nainen, joka", kyllä netti on nopein tapa, mutta jos vaaditaan alkuperäiset todistukset, et voi niitä ihan pdf - tiedostoina hyväksytä, ei niitä joka asiassa hyväksytä muuna kuin "esinäytöksenä", kyllä sinun on sitä Itellaa käytettävä...
madx
Et näköjään ole ajan tasalla tietoinesi. Kanasainvälisessä kanssakäymisessä ja kaupanteossa netti toimii mainiosti, kun opettelee tavat.
PS Itse en käytä korpi/Spain yhteyksiä, - bessie*
Sisareni tiesi, että minulla saattaa olla ongelmia tulostimeni kanssa, joten laittoi myös postin kautta. Allekirjoitettujen valtakirjojen on oltava alkuperäisiä.
- madx
nainen, joka kirjoitti:
madx
Et näköjään ole ajan tasalla tietoinesi. Kanasainvälisessä kanssakäymisessä ja kaupanteossa netti toimii mainiosti, kun opettelee tavat.
PS Itse en käytä korpi/Spain yhteyksiä,"nainen, joka"
Ohoh - tiedät enemmän kuin minä!!!
Kerro miten voin vedota kuolleen puolisoni poistamiseen yhteisestä pankkitilistä ja tilini siirtämiseen nimelleni ilman paikan päällä käymistä?
Suomalaiset ja toisenmaalaiset asiakirjat lähetetty. En ole löytänyt mitään eu-sivuilta...
Olen käynyt useamman kerran Espanjassa puolisoni kuoleman jälkeen, mutta en ole viitsinyt mennä henkilökohtaisesti korjaamaan asiaa (tilillä on vaille tonni, eikä paljon kiinnosta, mitä pankki sillä tekee...)
- madx
Ei ole kysymys juuri tästä aloituksesta! Kyse on kirjoittavasta ihmisestä josta olen saanut oman mielleyhtymäni.
Eikä Itella ei ole varsinaisesti kovinkaan kehuttu valtion laitos... :D- järki päähän
Pidä mielleyhtymäs ihan omana tietonasi, eivät kuulu palstalle ja keskusteluihin.
- madx
järki päähän kirjoitti:
Pidä mielleyhtymäs ihan omana tietonasi, eivät kuulu palstalle ja keskusteluihin.
"järki päähän", kokeile edes korjata hiukan, laita tunnetta peliin - jos... :D
Palsta on avara ajatuskirjoitusten variaatioissa, ei kaikkien tarvitse olla samasta hiekkakakkumuotista valettuja :) Et ole sinäkään, olet omanlaisesi, ja niin on oikein :) - järki päähän
madx kirjoitti:
"järki päähän", kokeile edes korjata hiukan, laita tunnetta peliin - jos... :D
Palsta on avara ajatuskirjoitusten variaatioissa, ei kaikkien tarvitse olla samasta hiekkakakkumuotista valettuja :) Et ole sinäkään, olet omanlaisesi, ja niin on oikein :)Keskustelen jos on kiinnostava aihe, en kirjoita mielipiteitäni kirjoittajista. Tee sinäkin niin.
- madx
järki päähän kirjoitti:
Keskustelen jos on kiinnostava aihe, en kirjoita mielipiteitäni kirjoittajista. Tee sinäkin niin.
"järki päähän", okei, kirjoitan sitten postinkulusta rakkauslisukkein.
Kerran jätin äitienpäiväkortin lähetyksen liian myöhäiseksi, ja pyysin anteeksi äidiltäni, laitoin kirjeeseen ässäarvan mukaan.
Kesti tuon kaksi postipäivää ja arvassa oli 200 € voitto :D
Eli - mitä mahdamme arvostaa, rakkausajatuksia vaiko postinkulkua :D - järki päähän
madx kirjoitti:
"järki päähän", okei, kirjoitan sitten postinkulusta rakkauslisukkein.
Kerran jätin äitienpäiväkortin lähetyksen liian myöhäiseksi, ja pyysin anteeksi äidiltäni, laitoin kirjeeseen ässäarvan mukaan.
Kesti tuon kaksi postipäivää ja arvassa oli 200 € voitto :D
Eli - mitä mahdamme arvostaa, rakkausajatuksia vaiko postinkulkua :DTämä aloitus koski postinkulkua, ei rakkautta eikä muita kirjoittajia.
- madx
järki päähän kirjoitti:
Tämä aloitus koski postinkulkua, ei rakkautta eikä muita kirjoittajia.
"järki päähän", höpö sun kanssas.. :D
Unohdetaan rakkaus ja kirjoittajat!
Olemme kai kaikki kirjoittajat aika (sen verran kuitenkin...) vanhoja ihmisiä!
Ikäihmisinä voimme jakaa ajatuksia, joilla toivomme olevan jatkuvuutta - eikö..? - kuten omalla ajatuksellasi toivot!
En halua kuulua kirjoittajiin, jotka kuvittelevat olevansa jotain ylevämpää ja koskematonta.., mutta omana itsenäni luen ja muodostan omat mielipiteeni, eikä sille kukaan voi mitää (muuta kuin kirjoittamalla :D)! - höh!
madx kirjoitti:
"järki päähän", höpö sun kanssas.. :D
Unohdetaan rakkaus ja kirjoittajat!
Olemme kai kaikki kirjoittajat aika (sen verran kuitenkin...) vanhoja ihmisiä!
Ikäihmisinä voimme jakaa ajatuksia, joilla toivomme olevan jatkuvuutta - eikö..? - kuten omalla ajatuksellasi toivot!
En halua kuulua kirjoittajiin, jotka kuvittelevat olevansa jotain ylevämpää ja koskematonta.., mutta omana itsenäni luen ja muodostan omat mielipiteeni, eikä sille kukaan voi mitää (muuta kuin kirjoittamalla :D)!Niin ja toinen sitten muodosti oma mielipiteensä sinun kirjoittamastasi omana itsenään. Mitä siinä sit väärin, miksi se olisi höpöä?
- ...
Että kolme vuorokautta kirje maleksi perille.
Ei tietoa, miten kirjeposti kulkee naapurimaahan. Oletettavasti lentokoneella. Merimatka aina hitaampi. Jokatapauksessa tulee monta matkaa matkaa ja kaksi lajittelua. Ja onhan siinä tullikin olemassa. Aika monimutkaista tiedonvälitystä nykyaikana. Vaan kaikkea ei voi hoitaa sähköisesti.
Muistui mielen tapaus, ei ehkä liity suoraan aloitukseen. Odottelin tärkeää kirjettä, jonka saapumisajankohdasta ei hajuakaan. Menin sitten mökille ja pyysin naapuria tutkailemaan postin. Ei mitään salaista, yritin antaa ymmärtää, että annan luvan avata tietystä paikasta tuleva kuori puolestani ja välittää tieto mulle puhelimitse.
Nioinno, soiitti se. Oli itse mennyt mökille ja lähtiissään oli kattonut, että olihan mulle se kirjekin tullut ja heti mökille päästyään soitti mulle asiasta.
Niinno, lukitut postilaatikot. Mikäpä siinä kävin, 1200 kilometriä autolla mutkille lukemassa kirjeen. Tympeintä oli, kaks vaihtoehtoa, hyvä ja huono. Tietäähän sen...
=DW=- läpinäkyväkö?
Miten se lukitusta laatikosta pääsi näkemään sen kirjeen?
- ...
läpinäkyväkö? kirjoitti:
Miten se lukitusta laatikosta pääsi näkemään sen kirjeen?
Avaimella.
Naapuriyhteistyötä. Loma-aikoina joku käy kastelemassa kukat ja tyhjentelemässä postilaatikon, lyhyillä reissuilla jätetään katti kotiin, pitää sekin ruokkia. Naapuri vaan ei ollut tajunnut, että olisi pitänyt avata kuori ja soittaa sisällöstä mulle. On meillä vastavuoroista tuo hommeli, mutta sen laajemmalle ei tule mieleen avaimiaan jakaa. Ja postisalaisuus arka asia, vaikka sisältö nyt ei niin tärkeä olisikaan, ei kaikkien halua omista asioistaan tietävän. Eikä siis etenkään levitellä avaimia.
=DW= - nyt tajuan
... kirjoitti:
Avaimella.
Naapuriyhteistyötä. Loma-aikoina joku käy kastelemassa kukat ja tyhjentelemässä postilaatikon, lyhyillä reissuilla jätetään katti kotiin, pitää sekin ruokkia. Naapuri vaan ei ollut tajunnut, että olisi pitänyt avata kuori ja soittaa sisällöstä mulle. On meillä vastavuoroista tuo hommeli, mutta sen laajemmalle ei tule mieleen avaimiaan jakaa. Ja postisalaisuus arka asia, vaikka sisältö nyt ei niin tärkeä olisikaan, ei kaikkien halua omista asioistaan tietävän. Eikä siis etenkään levitellä avaimia.
=DW=Jaaha. Vilkaisi vain laatikkoon, että siellä se on ja häipyi mökilleen.
- Soonnäin
Posti on joutunut vähän tsemppaamaan, kun noista kuljetuksista on kova kisa. Ja onhan heillä loistava verkosto, toimii varmaan hyvässä yhteispelissä Ruotsin kanssa. Muissa maissa postit ei kuljekaan niin varmasti ja nopeasti.
Sitä en tiedä, kuka päättää noista termeistä paketeissa, priority ja EMS, menivät mulla aina sekaisin kunnes keksin että se mikä voisi luulla olevan nopea (priority), onkin hitaampi :) Voisihan nuo termit olla selkokieltäkin, ehkä tässäkin joku EU-yhtenäisyys sekoittaa pakkaa.- Kustin mies
Itella Express Morning -kuljetuspalvelut
Itella Express Morning on sopimusasiakkaiden helppokäyttöinen kuljetuspalvelu, joka viedään pakettina, rullakkona tai lavana perille seuraavaksi työpäiväksi klo 9 mennessä.
http://www.itella.fi/palvelutjatuotteet/kotimaankuljetukset/paketit/itellaexpressmorning.html - kusti polki
Muissa maissa postit kulkeekin juuri nopeammin kui Itelle on kerinnyt tekemään mitään.
Miten voi olla mahdollista 2000-luvulla tällainen suojatyöpaikka Itella? Kun tilaan Englannista, Amerikasta jne. teknistä tavaraa, on myyjällä vakuutena, jos ennen 15.30 tänään tilattu, takuuvarmasti perillä viimeistään 9.30 huomenna ja rahti vaikka mille painolle 10,6e.
Ei Itellat koskaan pääse tuohon, kun saisivat edes kaikki lähetyksensä perille.
Kuule, suolessa posti ei ole joutunut tsemppaamaan, täysin turha muinaisjäänne on.
- eppu2
Silloin, kun vielä maksoin laskut maksupalvelun kautta kirjekuoressa, kävi niin, että yksi kuori hävisi postissa.
Siinä oli neljä laskua.
Sitten vaan aloin ihmetellä, kun rupesi tulemaan perintäkirjeitä.
Eivät näköjään lähetä enää muistutuslaskuja, suoraan vaan perintätoimistoon.
No, nyt maksan tällä koneella.
Käsittääkseni posti on yksi Itellan osa.
Meillekin Itellan auto toi tiiliä ja savupiipun osia, jotka oli tilattu K-raudasta. - €--
Mulle tulee paketit joskus liiankin sukkelaan, sitte pystyy seuraamaan lähetyksen kulkua, tietysti voi tulla virheitä uskoakseni hyvin harvoin. Aikoinaan oli postitoimipaikkoja maaseudulla tiheään, kun karsiminen alkoi jo syntyi iso haloo päiviteltiin, mutta hyvin on menny mun mielestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä1311325Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa373853Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1093019Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie1202380Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?
Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin812045Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1961761Sofia Virralle täydet 12 pistettä!
Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.2991006Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?
Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta17780Toisten elämän moralisointi
Eikö kukin voisi keskittyä lähinnä omaan elämäänsä? Jos jollakulla muulla on tunteita, ajatuksia, tai tekoja oman suhte143725- 53699