Törsäsin rahaa – nousiko taso?

Hämärän rajoilta

Valmistun muutamien kuukausien päästä, ja 99,7 prosentin todennäköisyydellä – kolmekymppisenä, ilman päivääkään työkokemusta mistään – edessäni odottaa loppuelämän mittainen työttömyys. Niinpä peliliikkeenä tuhlasin vähän rahaa näin hyvissä ajoin, sillä vähän ajan kuluttua olisin joutunut käyttämään tuon pienen säästösumman elämiseen, kun rahojen olemassaolo tililläni olisi evännyt jonkin kuukauden tuet. Tein siis ostoksia omilla rahoillani, mutta maksajana oli sittenkin yhteiskunta!

Tällä rahasummalla olisin voinut nostaa tasoani. Vaatetukseni kaipaisi kipeästi uusimista ja silmälasienikin sangoista on jo vuosia sitten lähtenyt maali kohdasta, johon pipo hankaa talvella lenkkeillessä. Tai sitten olisin voinut mennä maksullisiin naisiin ja päästä poikuudestani.

En tehnyt mitään noista: ostin peräkammarissa musisoimistani edistäviä tykötarpeita eli banjolelen, kondensaattorimikrofonin ja mikserin. Banjolele on mainio joskin koominen ja eksentrinen instrumentti, jonka soittaminen ei varmasti lisää katu-uskottavuuttani tai kiinnostavuuttani. Mikrofoni ja mikseri taas helpottavat live-esiintymisiä: jatkossa pystyn samaan aikaan laulamaan ja soittamaan kitaraa (akustinen tai sähkö-) tai uku-/banjolelea. On laitteille toki myös äänityskäyttöä; en minä olisi noita hankkinut kerran vuodessa viriteltäväksi, mikä tuntuu olevan live-esiintymisteni mahdollisuustiheys.

Tein siis tietoisen valinnan. Vaikka mahdollisuus olisi ollut, en edes yrittänyt nostaa tasoani ja markkina-arvoani, vaan käytin rahat sellaiseen, mistä tiedän olevan itselleni eniten iloa – ja se asia ei tunnu olevan seksuaalisen tasoni nousu (tai oikeastaan sen yrittäminen; tuskin uudet rytkyt ja rillit olisivat vaikuttaneet mihinkään). Olenko luovuttanut vai löytänyt zenin, vai onko noilla edes eroa?

29

342

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ähkijäkarhu

      Miksikäs valmistuit / mikä on tutkintonimikkeesi? Et välttämättä joudu työttömäksi, sillä ainakin helsingissä pitäisi olla kohtuullinen tarjonta työpaikkojen suhteen.

    • piiloalfa

      Nousi ainakin minun silmissäni.

    • "kolmekymppisenä, ilman päivääkään työkokemusta mistään – edessäni odottaa loppuelämän mittainen työttömyys."
      Nykyään vaikka olis työkokemustaki ja koulutusta niin töitä ei saa, kun paikoissa on naamarajaaki ja pitäis olla sosiaalinen adhd-pelle joka kehuu ittensä maasta taivaisiin. Me hiljasemmat jotka ei kehuta itteämme jäädään työttömiksi vaikka oltais ahkerampiaki ja muuten tuottavampia tehdä se työ...

      • ekstrovertit pahoja

        Ja kun jokaisessa työpaikkailmoituksessa vaaditaan ulospäinsuuntautuneisuutta, niin näin 90-100% introverttina se on pelkkää vittuilua. Introvertit ovat vieläpä keskimäärin ekstrovertteja älykkäämpiä, mutta ei pääse edes koodamaan, ellei ole ekstrovertti.


      • ekstrovertit pahoja kirjoitti:

        Ja kun jokaisessa työpaikkailmoituksessa vaaditaan ulospäinsuuntautuneisuutta, niin näin 90-100% introverttina se on pelkkää vittuilua. Introvertit ovat vieläpä keskimäärin ekstrovertteja älykkäämpiä, mutta ei pääse edes koodamaan, ellei ole ekstrovertti.

        Näimpä, ei pääse edes näyttämään osaamistansa kun karsiutuu jo haastattelussa poies kun ei oo puhelias. Haastatteluihin sinänsä on helppo päästä kun on hyvänlaiset paperit ja hakemukset, mutta ainakin mulla tökkää aina haastatteluun juuri tuon takia kun en osaa puhua itteäni sisään.


      • ekstoverit pahoja
        itmies kirjoitti:

        Näimpä, ei pääse edes näyttämään osaamistansa kun karsiutuu jo haastattelussa poies kun ei oo puhelias. Haastatteluihin sinänsä on helppo päästä kun on hyvänlaiset paperit ja hakemukset, mutta ainakin mulla tökkää aina haastatteluun juuri tuon takia kun en osaa puhua itteäni sisään.

        Sama ongelma. Olen yltiö rehellinen ja kerron itsestäni mahdollisimman objektiivisesti. Työnantajien ilmeinen oletus on kuitenkin, että kaikki puhuvat suut ja korvat täyteen paskaa. Jos kerrot itsestäsi rehellisesti, työnantaja pitää puolia siitä jokatapauksessa valheena, koska ekstroverttien valehtelu on vallitseva standardi. Siten rehellinen introvertti jää aina valehtelevien ekstroverttien jalkoihin.

        Mikä siinä on työnantajien vaikea käsittää, että hiljaiset introvertit ovat rehellisiä, eivätkä valehtele luontaisesti työnhaussa toisinkuin ekstrovertit?


      • Nykyajan sairautta
        ekstrovertit pahoja kirjoitti:

        Ja kun jokaisessa työpaikkailmoituksessa vaaditaan ulospäinsuuntautuneisuutta, niin näin 90-100% introverttina se on pelkkää vittuilua. Introvertit ovat vieläpä keskimäärin ekstrovertteja älykkäämpiä, mutta ei pääse edes koodamaan, ellei ole ekstrovertti.

        on että koodareiltakin on alettu vaatimaan edustavaa naamaa ja ulospäinsuuntautuneisuutta. Ennen riitti, että osaa koodata hyvin. Idioottejako ne työnantajat ovat?


    • ässämix

      Hyvä veto. Itseään varten sitä eletään, ei vieraiden viihdykkeeksi. Ja kun löydät itsellesi sopivan naisen, ei hän mistään sangoista välitä, ja jos välittää, ei hän ole se oikea. Itseään voi kehittää monella tapaa.

    • mies 86

      Do your thing bro. Itse olen vähän samankaltaisessa asemassa kuin sinäkin, kohtapuoliin valmis FM ja surkea työhistoria. Yksi vaihtoehto tietenkin on että alat nyt myöhemmällä iällä opiskelemaan jotain alaa jossa työllistyminen on lähestulkoon varma nakki, kuten taloushallinnon ala (mutta se käsittää 99% numeropeliä, voin varoitttaa etukäteen).

      Muista kuitenkin että sinä olet ihmisenä arvokas riippumatta siitä tuletko työllistymään vaiko et ja sinulla on paljon lahjoja, varmasti enemmän kuin monilla muilla tällä palstalla tai palstan ulkopuolella. Tsemppiä.

      • Kiskisu

        Sisältyykö humanistin tutkintoon mitään "kovaa", vaikka nyt tilastotiedettä edes?


      • Hämärän rajoilta

        Kirjoitin aikoinani pitkästä matematiikasta laudaturin lukioni sen vuoden parhaalla tuloksella. Humanististen alojen suloinen hyödyttömyys veti puoleensa ihan muista syistä kuin siksi, etten olisi oikeiden tieteiden puolella pärjännyt. Tai no, enhän minä tälläkään alalla "pärjää" sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta ymmärtänette mitä tarkoitan.


      • mies 86
        Kiskisu kirjoitti:

        Sisältyykö humanistin tutkintoon mitään "kovaa", vaikka nyt tilastotiedettä edes?

        No yleisen käsityksen mukaan (noin humanistien piireissä ainakin) englantilainen filologia on aika työläs oppiaine sinänsä, että meillä on arviolta kaksin verroin enemmän tekemistä moniin muihin humanistisen tiedekunnan oppiaineisin. Se ei tietenkään tarkoita sitä että kurssit esimerkiksi englannin kielen laitoksella olisivat kauhean vaikeita, vaikein osuus omasta vinkkelistäni on päästä ko. ainetta opiskelemaan. Kirjoitamme lähes jatkuvasti esseitä aiheesta jos toisesta, niissä on varmaan eniten työtä suhteutettuna muihin juttuihin mutta tietenkin kandissa ja gradussakin vierähtää molemmissa helposti vuosi.

        Itse aloin toisena oppivuonna lukea sivuaineena kauppatieteitä, liiketalouden perusopinnot eivät tuntuneet kovin vaikeilta mutta kun myöhemmin siirryin kokonaan laskentapuolelle, niin siinä vaiheessa tunsin antautuneeni ns. kovan alan opintoihin, mutta se on tietenkin oma mielipiteeni. Jotkin laskentatoimen kurssit kuten rahoitus yrityksessä ja konsernilaskenta ovat aika haastavia.

        Kaiken kaikkiaan uskon vastauksen kysymykseesi riippuvan paljolti siitä, minkä aineyhdistelmän opiskelija valitsee. Myös esim. pedagogiikan opinnot voi luultavasti käsittää "kovan alan" opinnoiksi, jos ajatellaan linjan valintaa enemmän tulevaisuuden ja työllistymisen kannalta. Joillakin meikäläisistä saattaa tietenkin olla aika pehmeä paketti kyseessä, jos yhdistetään esimerkiksi historian ja kirjallisuustieteen tms. vastaavan opinnot. Mutta toisaalta työllistyminen on luultavasti hankalampaa tuolla yhdistelmällä.

        En tiedä miten hyvin onnistuin vastaamaan kysymykseesi, mutta kysy ihmeessä lisää jos haluat tietää tarkemmin.


      • mies 86
        Hämärän rajoilta kirjoitti:

        Kirjoitin aikoinani pitkästä matematiikasta laudaturin lukioni sen vuoden parhaalla tuloksella. Humanististen alojen suloinen hyödyttömyys veti puoleensa ihan muista syistä kuin siksi, etten olisi oikeiden tieteiden puolella pärjännyt. Tai no, enhän minä tälläkään alalla "pärjää" sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta ymmärtänette mitä tarkoitan.

        Mutta sinä olet ainakin todella lahjakas omassa jutussasi. Itse olen soittanut pianoa viisivuotiaasta ja soitan edelleen lähes päivittäin. Olin todella vaikuttunut soittokyvyistäsi viimeisimmässä palstakonsertissasi.

        Muistan tosin hämärästi sinun jossain toisessa ketjussa mainineesi, ettet oikeastaan missään vaiheessa ole pyrkinyt kaupallistamaan tuotantoasi?


      • hmmhmmm
        Hämärän rajoilta kirjoitti:

        Kirjoitin aikoinani pitkästä matematiikasta laudaturin lukioni sen vuoden parhaalla tuloksella. Humanististen alojen suloinen hyödyttömyys veti puoleensa ihan muista syistä kuin siksi, etten olisi oikeiden tieteiden puolella pärjännyt. Tai no, enhän minä tälläkään alalla "pärjää" sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta ymmärtänette mitä tarkoitan.

        Vielä on aikaa kääntää kurssi. Kannattaa käyttää se matemaattinen lahjakkuus kun vielä voi. Matemaattisesti lahjakas pääsee suhteellisen helposti sisään hammaslääketieteelliseen, jonne on hieman helpompi pääästä kuin lääkiksen yleiselle puolelle. Sillä tutkinnolla saa töitä vaikka olisi vain räkinyt kattoon aiemmat 15 vuotta. Sosiaalisia taitojakaan ei juurikaan tarvita, koska hammaslääkäri harvemmin heittelee läppää potilaansa kanssa työtä tehdessään.

        Lapsellinen teinikapina kannattaisi jo jättää taakse. On hyvin mahdollista, että et "joudu" loppuelämäksesi työttömäksi, vaan jossain vaiheessa sinut pakotetaan johonkin paskahommiin joista ei makseta kuin työttömyyskorvauksen verran. Nykyinen sosiaalivaltio ei välttämättä kestä ikuisesti.


      • smells like teen spirit
        hmmhmmm kirjoitti:

        Vielä on aikaa kääntää kurssi. Kannattaa käyttää se matemaattinen lahjakkuus kun vielä voi. Matemaattisesti lahjakas pääsee suhteellisen helposti sisään hammaslääketieteelliseen, jonne on hieman helpompi pääästä kuin lääkiksen yleiselle puolelle. Sillä tutkinnolla saa töitä vaikka olisi vain räkinyt kattoon aiemmat 15 vuotta. Sosiaalisia taitojakaan ei juurikaan tarvita, koska hammaslääkäri harvemmin heittelee läppää potilaansa kanssa työtä tehdessään.

        Lapsellinen teinikapina kannattaisi jo jättää taakse. On hyvin mahdollista, että et "joudu" loppuelämäksesi työttömäksi, vaan jossain vaiheessa sinut pakotetaan johonkin paskahommiin joista ei makseta kuin työttömyyskorvauksen verran. Nykyinen sosiaalivaltio ei välttämättä kestä ikuisesti.

        Teinikapinasta puheenollen; olin kuvitellut nimim. Hämärän Rajoilla kommenttiensa perusteella lukiolaispojaksi, joka on juuri suorittanut ekan kurssin filosofiasta ja lukenut ensimmäisen kerran Arosutensa sekä Oikeusjuttunsa. Nimimerkin takana on siis aikuinen mies? Hitaasti kypsyvä AS-hlö kenties?


      • Kiskisu
        mies 86 kirjoitti:

        No yleisen käsityksen mukaan (noin humanistien piireissä ainakin) englantilainen filologia on aika työläs oppiaine sinänsä, että meillä on arviolta kaksin verroin enemmän tekemistä moniin muihin humanistisen tiedekunnan oppiaineisin. Se ei tietenkään tarkoita sitä että kurssit esimerkiksi englannin kielen laitoksella olisivat kauhean vaikeita, vaikein osuus omasta vinkkelistäni on päästä ko. ainetta opiskelemaan. Kirjoitamme lähes jatkuvasti esseitä aiheesta jos toisesta, niissä on varmaan eniten työtä suhteutettuna muihin juttuihin mutta tietenkin kandissa ja gradussakin vierähtää molemmissa helposti vuosi.

        Itse aloin toisena oppivuonna lukea sivuaineena kauppatieteitä, liiketalouden perusopinnot eivät tuntuneet kovin vaikeilta mutta kun myöhemmin siirryin kokonaan laskentapuolelle, niin siinä vaiheessa tunsin antautuneeni ns. kovan alan opintoihin, mutta se on tietenkin oma mielipiteeni. Jotkin laskentatoimen kurssit kuten rahoitus yrityksessä ja konsernilaskenta ovat aika haastavia.

        Kaiken kaikkiaan uskon vastauksen kysymykseesi riippuvan paljolti siitä, minkä aineyhdistelmän opiskelija valitsee. Myös esim. pedagogiikan opinnot voi luultavasti käsittää "kovan alan" opinnoiksi, jos ajatellaan linjan valintaa enemmän tulevaisuuden ja työllistymisen kannalta. Joillakin meikäläisistä saattaa tietenkin olla aika pehmeä paketti kyseessä, jos yhdistetään esimerkiksi historian ja kirjallisuustieteen tms. vastaavan opinnot. Mutta toisaalta työllistyminen on luultavasti hankalampaa tuolla yhdistelmällä.

        En tiedä miten hyvin onnistuin vastaamaan kysymykseesi, mutta kysy ihmeessä lisää jos haluat tietää tarkemmin.

        Hyvä vastaus, en vaan huomannut sitä aikaisemmin.

        Kysyin, koska itsekin humanistista ainetta opiskelleena kauhistuin joskus vähän miten kapea-alaisesti moni kerää opintonsaa. Pitäishän jokaisen kuitenkin hallita vähän prosenttilaskua ja ehkä vähän todennäköisyysmatematiikkaakin. Myös tilastotieteen ja tilastografiikan alkeet olisi hyvä hallita; ei se ole kohtuuton vaatimus etenkään kun humanistitkin tunkevat opinnäytteisiinsä monenmoista piirakkaa ja pylväskuviota.


    • Ricky Boyal

      Höpö höpö, tuollaiset banjolelet nostavat markkina-arvosi aivan uusiin sfääreihin hipsterityttöjen silmissä. Ainakin jos jäisit yliopistoon roikkumaan ja asuisit Helsingissä ratikkalinjan varrella, ei kuitenkaan Munkkiniemessä.

    • 8+11
      • C. R.

    • vasemmistoanarkisti

      Nousi, jos törsäsit kaikki - ja pysyvästi. Money is evil, mikä pitää tässä tapauksessa ilmaista ihan amerikaksi.

    • 12+6

      Onko ap muuten ikinä laskenut laudaturin matikallaan kaikkea yhteiskunnan häneen törsäämäänsä rahaa? Alkaen synnytyslaitokselta neuvolaan, peruskoulusta yliopistotutkintoon voi nuo summat olla jo sadoissa tuhansissa euroissa. Mitä yhteiskunta on saanut takaisin noista sijoittamistaan euroista? Miten yhteiskunnan taso on noussut sen törsäämisestä?

      Yhteiskunnan kannattaisi ap:n tavoin törsätä vain siihen "mistä se tietää itselleen olevan eniten iloa", eli maksaa koulutukset niille, jotka pyrkivät koulutuksen kautta yhteiskuntaa hyödyttäviin töihin. Eikö se olisi ap:n asenteen mukaista; jokainen tehköön sitä, mistä itselleen on iloa tai hyötyä?

      • erkki-täti

        Tämä ajatus loukkaa Hämiksen koskematonta ja siveellisen ylevää luonnetta (=hänen käsitys itsestään).

        Henkilökohtaisesti toivon, että joku palauttaisi hänet maanpinnalle omista suuruuskuvitelmistaan. Suuruuskuvitelmansa hän kieltää, tottakai. Verhoaa ne näennäisen vaatimattomuuden viittaan. Hän elää näennäisen vaatimattomasti omalla mukavuusalueellaan (oma hovi= oma pieni piiri faneja), mutta fakta on se, ettei hän uskalla sieltä irrottautua oikeaan elämään (esim. työelämään) koska silloin ei olekaan sitä hovia ympärillä.

        Mikä ja kuka sen tiputtamisen tekee? Onko se hyvinvointivaltion loppu vai joku kamala ihminen? Joku sen tekee. Onneksi Häiksellä on aina isukki ja veljet johon turvautua aikuistumisprosessissa.


      • ätmi
        erkki-täti kirjoitti:

        Tämä ajatus loukkaa Hämiksen koskematonta ja siveellisen ylevää luonnetta (=hänen käsitys itsestään).

        Henkilökohtaisesti toivon, että joku palauttaisi hänet maanpinnalle omista suuruuskuvitelmistaan. Suuruuskuvitelmansa hän kieltää, tottakai. Verhoaa ne näennäisen vaatimattomuuden viittaan. Hän elää näennäisen vaatimattomasti omalla mukavuusalueellaan (oma hovi= oma pieni piiri faneja), mutta fakta on se, ettei hän uskalla sieltä irrottautua oikeaan elämään (esim. työelämään) koska silloin ei olekaan sitä hovia ympärillä.

        Mikä ja kuka sen tiputtamisen tekee? Onko se hyvinvointivaltion loppu vai joku kamala ihminen? Joku sen tekee. Onneksi Häiksellä on aina isukki ja veljet johon turvautua aikuistumisprosessissa.

        Mikset maininnut nyt sitä täsmälääkettäsi, jota aina tarjoilet lusmuille, eli muuttoa ulkomaille hanttihommiin?


      • Uusi kansalainen on riskisijoitus sekä vanhemmille että yhteiskunnalle. Joskus tulee takkiin ja sijoittaja kantaa riskit.


      • 15+4

        Minäkin voisin maksaa sinun koko elämän, jos saan valtion tavoin ottaa lainaa loputtomasti maksamatta koskaan takaisin. Samalla rahalla maksasin itselleni vielä korkeaa palkkaa tekemättä mitään sen eteen.


    • Jaska.

      Yhteiskunnan eteen ei kannata tehdä mitään. Valtio ja sen touhu on ristiriitaista pelleilyä. Nykyisen kokemukseni mukaan olen siirtynyt kannattamaan lopullisesti anarkiaa.

      • Valtio olemme

        me. Me olemme nuo kataiset ja urpilaiset tuonne äänestäneet


    • mies 86

      Itsekin äsken katselin taloushallinnon assistenttipaikkoja Turun suunnalta netistä googlettamalla. En tajua miksi kaikkien taloushallinnolla työskentelevien - asemasta riippumatta - täytyisi olla iloisia, reippaita, ulospäinsuuntauneita, oma-aloitteisia jne. vaikkei edes välttämättä ole asiakkaiden kanssa tekemisissä. Universaali yhdistelmä tuo tuntuu olevan joka helvetin saralla.

      • Varmaan jotain HR-porukan vakiosanastoa. Ainahan noita haetaan, mutta töihin päästessä sitä ihmettelee missä ne kaikki sosiaaliset tiimipelaajat ovat joita mainostettiin...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      120
      1301
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1163
    3. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      48
      1133
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe