Leikkuri lapsilisiin

etsivä-xx

http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/kehysriihessa-paatetaan-mittavista-saastoista/1789284

Lapsilisien verotuksesta keskustellaan yhä kehysriihessä. STT:n tietojen mukaan ajatus on yhä pöydällä, mutta vaihtoehtoja on kaksi. Kokoomus haluaisi tiettävästi tehdä leikkauksen kaikkien lapsilisien tasoon, SDP korottaisi lapsilisiä ja sitten verottaisi niitä progressiivisesti.

Esillä on ollut myös se, etteivät lapsilisät nousisi enää toisen lapsen jälkeen. Lapsilisiä verottamalla voitaisiin kerätä verotuloja muutamia satoja miljoonia euroja.

Mitä mietteitä synnyttää tämä.
Tuleeko aika jolloin etuudet laikataan. Palataan siihen että 50-luvulla kerättiin etelän luokissa paketteja kainuun monilapsisiin perheisiin. Lasten iät ja sukupuoli oli kirjeessä ja sen mukaan pakattiin kunkin perheen paketti. Konkreettinen diakonia tuli lapsille lähelle oli sitten saaja tai omistaan luopuva. Huomattava on että 50-luvulla ei niillä luovuttajillakaan niin paljon ollut. Sisaruksille meni kaikki mikä ikinä oli mahdollista ja vasta kun varmasti oli viimenen lapsi perheessä alkoivat vaateet menemään paketteihin.

12

296

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lapsilisät

Kokoomus esittää lapsilisien nykytason alentamista, demarit sen säilyttämistä nykytasolla ja vasemmistoliitto lapsilisien korottamista indeksiä vastaavalla summalla.

Äänestätkö sinä lapsilisien nykytason alentamista esittävää kokoomusta?

• Sellanen juttu

Kainuussa vaan ei nykyään ole juurikaan lapsia...

• Reinikainen..

KD on voimakkaasti lapsilisäleikkauksia vastaan. Jopa uhannut hallituksesta lähdöllä jos nousee.

Ei pitäisi kajota lapsiperheisiin - ainakaan pienituloisiin ja suurperheisiin.

Pysyisi Suomi suomalaisena paremmmin.

• ????

Jaa. Saavathan muutkin kuin etnisesti suomalaiset lapsilisiä!

Eihän ehkäisykielteisissä liikkeissä syntyvyys olisi moksiskaan, vaikka lapsilisät aivan loppuisivat. Itse synnyin perheeseemme kahdentenatoista lapsena aikoinaan, silloin oli joku pieni lapsilisä kyllä. Mutta ei sillä tai sen olemattomuudella ollut mitään merkitystä - tusina oli lapsia yhtä kaikki!

• ei ikinä lesta
        ???? kirjoitti:

Jaa. Saavathan muutkin kuin etnisesti suomalaiset lapsilisiä!

Eihän ehkäisykielteisissä liikkeissä syntyvyys olisi moksiskaan, vaikka lapsilisät aivan loppuisivat. Itse synnyin perheeseemme kahdentenatoista lapsena aikoinaan, silloin oli joku pieni lapsilisä kyllä. Mutta ei sillä tai sen olemattomuudella ollut mitään merkitystä - tusina oli lapsia yhtä kaikki!

No huh Onpa siinä äitillä ollu urakka.eikä varmasti olltuu kysytty äitiltä mitään ukko vaan tullu pannu.Ja nyt lapsilisiin Totta varmasti ollu eiri summat kuin nykyää mutta sillon tais olla vielä markat palkkataso aivan eri kuin nykyään ja jopa suomessa vielä melkein jokaisella työpaikka joten ei aivan nykypäivään verrattavisa.Oiniitä aikoja entisiä.Markalla sai enemmän kuin eurolla.Voi laps raukkoja.

• näkemys.

- voi imettäväisiä niinä päivinä.

Kyllähän riistoa on nähtävissä sekä ahneutta. Rikkaille, joilla jo on, halutaan lisää tai ainakin säilyttää se yltäkylläinen elämä. Kokoomus kannattaa rikkaiden elintason ennallaan pitämistä, sen voi tuosta päätellä. Sosiaalituista ja lapsilisistä leikkaavat... Eli köyhiltä ja lapsilta pois.

• Matt. 25: 31-46

”Kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.
        Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niin kuin paimen erottaa lampaat vuohista. Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.
        Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
        Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne; minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni'.
        Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
        Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut? Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
        Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.

Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä, sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda; minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'
        Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
        Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.
        Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään." (Matt. 25: 31-46)

• aivoni ajattelevi

Ajatuksia alkoivat aivoni tästä asiasta kehitellä...
      Hyvätuloisilta lapsiperheiltä, joissa molemmat vanhemmat saavat palkkaa, lapsilisiä mielestäni voikin vähentää.
      Lapsilisät kun eivät hyvätuloisilla juuri mitenkään vaikuta perheen elämään. Lapsilisät menevätkin suoraan säästötileille ja sijoituksiin ja kenties, ehkä sitten lapsen myöhempää opiskelua varten.

Hallituksen pyrkimyksenä lienee tälläkin keinoin ajaa kotiäidit kodeistaan palkkatyöhön. Kimurantti juttu tämä isoihin ja vähätuloisiin lapsiperheisiin kohdistuva säästömeininki kyllä on.
      Totuushan se on, että nykynaiset ovat hyvin koulutettuja. Myös monet Vl-äidit saattavat olla korkeastikin koulutettuja, mutta ammattiin valmistuttuaan ovat mennneet naimisiin, eivätkä ole ehtineet lasten synnyttämisen ja raskaana olemisen välissä tehdä päivääkään palkkatyötä.
      Toisaalta on sitten vl-kotiäitejä, joilla ei ole ammattia eikä paljonkaan koulutusta, kun nuorina ovat naimisiin menneet.
      Ei ole äideillä työpaikkaa edes, mihin mennä. Pitää elää miehen palkalla ja peruspäivärahalla. Eläkettäkään ei kerry. Tunnen tällaisia kotiäitejä.
      Jos sitten jossain välissä äiti voisikin edes vähän aikaa olla työssä, ( jos jostain saa töitä ja joku uskaltaa palkata ),ei ole lapsille hoitajaa.

Minä ainakaan en kyllä uskalla ehdottaa näille vl-perheille, että isäkin voisi joskus jäädä hoitamaan lapsia kotiin.
      Työpaikalla se raskaanakin oleva äiti pääsisi useinkin helpommalla, kuin siellä kotitöissä siivous-, ruuanlaitto-, ja pyykkivuorten keskellä. Myös aikuisten työtovereiden seura piristäisi äitiä
      Jotenkin vain vaistoan, että vl-isälle on ihan kunnia-asia käydä töissä, vaikka vaimo kenties töissä ollessaan saisi parempaa palkkaakin kuin mies! Mitenkähän se Jyrki-boy tämän asian järjestänee?

Kova roudaus olisi äideille ja isille aamuisin pikkulapsien katrasta kuljettaa päiväkoteihin. Pitäisi varmaan olla kaksi autoa perheessä, kun yleensä se isi menee autolla töihin, eikä äiti voi viedä kaikkia lapsia tarhaan polkupyörällä. Kodinhoitajien ja kotiapulaisten ammattikuntaa voisi tietysti lisätä, he saisivat töitä, mutta liekö kodeissa toimivien apulaisten ammatit myös palkkatyönä naista kovin alentava?
      Pitäisiköhän kotiäitien sitten mennä toisten kotiäitien koteihin tekemään samat työt kuin kotonaan tekisi?! Siinäpä pulma.
      Sekavaksi kirjoitteluni meni, mutta painan lähetä-nappulaa, kun tuli tätä tekstiä naputeltua.

• hallitus leikkaa

Hallitus leikkaa lapsilisistä 10 %!!!!

• lapsirakas

Vain vasureilla oli selkärankaa, muita kiinnostaa edelleen kiiltävän mustan auton takapenkki.

• ajan ilmiöt

Ahneus on kaiken pahan alkujuuri, niin sanoo Raamattu!

Miksi sitten yltäkylläisyydessä elävä ihminen haluaa koko ajan lisää? Mikään ei riitä. Raamatun mukaan pitäisi olla tyytyväinen siihen, jos on elatus ja vaatteet. Kohtuullisuutta myös korostetaan.

Mutta rikkaat, he haluavat aina uutta, kuluneet heitetään pian pois ja muodin ja trendin sanelemana sisustus uusitaan. Autoja pitää olla useita ja uusia. Talon täytyy olla yli omien tarpeiden, ja tietenkin loistelias ja ylellinen elämä ympärillä. Myöskään köyhien kanssa ei välttämättä haluta kaveerata. Välinpitämättömyys vaikuttaa olevan nykyajassa lisääntyvä ilmilö.

• 440

Tässäsopiva vanha virsi KD:n ja kokoomuksen porukoille

1. Jo vääryys vallan saapi
      se huutaa taivaaseen,
      se turmaa ennustaapi
      vie kansat kurjuuteen.
      Ken Herran oikeutta
      nyt täällä julistaa,
      ja ken vanhurskautta
      nyt tahtois puolustaa?

2. Nyt viekas vilppi täällä
      on noussut kunniaan,
      on valhe vallan päällä
      ja vääryys voimissaan.
      Ei kuulla kurjan ääntä
      ja köyhää sorretaan,
      ja lainkin rikkaat vääntää
      vääryyttä puoltamaan.

3. Kas, köyhän leivän syövät
      nuo jumalattomat.
      He viatonta lyövät
      ja häntä vainoovat.
      He kurjaa ahdistaapi
      kuin käärme kiukussa,
      korvansa tukkeaapi
      tuon raukan huudoilta.

4. He armotonna veivät
      osuudet orpojen.
      He söivät lesken leivät,
      on Herra nähnyt sen.
      Hän vanhurskaasti kostaa
      vääryydentekijät,
      rankaisee ansiosta
      nuo viekkaat ryöstäjät.

5. Vaan voitonpäivän kerran
      vaivaiset näkevät,
      vanhurskaus kun Herran
      lyö väärät, väkevät.
      Oi Herra, voimas näytä,
      kansaasi armahda
      ja hurskaan pyynnöt täytä
      ja päästä vaivasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      50
      4157
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      67
      3817
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      70
      3338
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      96
      3250
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      95
      2243
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2158
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      2019
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      36
      2009
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      38
      1989
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1894
    Aihe