Onko teillä kokemuksia purjeveneen kylkien teippauksesta maalaamisen sijasta?
Lähinnä kiinnostaa urakan hintataso, ylläpito ja teippausten pysyvyys.
Veneen kylkien yliteippaus
32
8028
Vastaukset
- ehkä kohta
Ideana hyvä. Ehkä toimiitulevaisuudessa. haasteita lienee isojen pintojen pinnoitus (suoraan), pinnanlaatu, naarmukestoisuus, tuo mainittukin pysyvyys, ehkä hintakin. Toisaalta melko "helppoja" haastaeita. Toisaalta ainahan ongelma on vaikea, ennenkuin ratkaistu.
- Teipeistä
Koko kyljen teippaus soveltuu paremmin kilpa-, mainos- ja kampanjaveneisiin, joissa ulkonäköä halutaan vaihtaa muutaman vuoden välein. Tuon ajan teippaus pysyy aktiivikäytössä siistinä, sitten naarmut, hankaumat ja palkeenkielet alkavat näkymään ikävästi. Teippauksen pois repiminen on aikamoinen työ, ja onnistuu vain lämpimässä (n. 10-15 astetta tai enemmän). Kylmässä teippi lähtee vain pieninä paloina.
- Seppomartti
Tuore teippi lähtee suht helposti kuumailmapuhaltimella pehmentämällä. Vanha teippi on erittäin hankala poistaa koska muovi on muuttunut haperoksi eikä kestä vetoa. Ja liima kovettunut. Joutuu poistamaan kuumentamalla, siklillä ja liuottimella. Kauhea työ.
- aina puhallin
Teippi poistetaan aina kuumailmapuhaltimella riippumatta sen iästä. Ilman sitä, poisto on työläs ja liimaa jää pintaan.
- Teipeistä
aina puhallin kirjoitti:
Teippi poistetaan aina kuumailmapuhaltimella riippumatta sen iästä. Ilman sitä, poisto on työläs ja liimaa jää pintaan.
Jos veneen kylki on kylmä, on teippi hyvin hankala poistaa puhaltimenkin kanssa. Puhaltimella saa teipin pieneltä alalta hetkeksi lämpimäksi, mutta se jäähtyy saman tien kun kuuma ilma ei osu teippiin sopivasti. Puhaltimella kun ei saa itse laminaattia lämpenemään, vaan pelkästään pinnan. Liian kylmä (tai kuuma) teippi ei kestä vetoa.
- ei vaikeaa
Teipeistä kirjoitti:
Jos veneen kylki on kylmä, on teippi hyvin hankala poistaa puhaltimenkin kanssa. Puhaltimella saa teipin pieneltä alalta hetkeksi lämpimäksi, mutta se jäähtyy saman tien kun kuuma ilma ei osu teippiin sopivasti. Puhaltimella kun ei saa itse laminaattia lämpenemään, vaan pelkästään pinnan. Liian kylmä (tai kuuma) teippi ei kestä vetoa.
Kysyy vakaata kättä ja kokemusta.
- Teipistä
ei vaikeaa kirjoitti:
Kysyy vakaata kättä ja kokemusta.
Ilmeisesti n. 20 m2 poisto ei kartuttanut kokemusta tarpeeksi, kun se urakan lopussa tuntui yhtä vaikealta kuin alussa.
- Seppomartti
Teipistä kirjoitti:
Ilmeisesti n. 20 m2 poisto ei kartuttanut kokemusta tarpeeksi, kun se urakan lopussa tuntui yhtä vaikealta kuin alussa.
Aloittaja käyttää termiä "haalistunut" eli oletettavasti on parikymmentä vuotta vanhoja teippejä. Ne eivät lähde kuin muruina vaikka kuinka kuumentaisi taitavasti. 38ft veneen kyljessä olevien raitateippien vaihto Espanjassa maksoi 165€ 2013 ja Ranskassa 900€ v.2006. 35ft Suomessa itsetehtynä 2011 alle 100€.
- haalistunut
Seppomartti kirjoitti:
Aloittaja käyttää termiä "haalistunut" eli oletettavasti on parikymmentä vuotta vanhoja teippejä. Ne eivät lähde kuin muruina vaikka kuinka kuumentaisi taitavasti. 38ft veneen kyljessä olevien raitateippien vaihto Espanjassa maksoi 165€ 2013 ja Ranskassa 900€ v.2006. 35ft Suomessa itsetehtynä 2011 alle 100€.
Ei näin,vaan vene onihan gelcoat -pintainen ja se on haalistunut. Haalistunut runko on siis ajatuksena peittää värikalvolla.
- seppomartti
haalistunut kirjoitti:
Ei näin,vaan vene onihan gelcoat -pintainen ja se on haalistunut. Haalistunut runko on siis ajatuksena peittää värikalvolla.
Ymmärsin väärin, että teipit ovat haalistuneet. Eipä ole tullut vastaan koko veneen rungon peittäminen tapekalvolla. Ne tuppaa olemaan aika heikkoja ja tuskin tulee halvemmaksi. Suoran ison kalvon levittäminen siististi kaarevalle pinnalle?. Kannattaisi kokeilla ensin onko mahdoton. Hiominen tai maalaaminen on normaalimpaa toimintaa.
- ei näköjään
Teipistä kirjoitti:
Ilmeisesti n. 20 m2 poisto ei kartuttanut kokemusta tarpeeksi, kun se urakan lopussa tuntui yhtä vaikealta kuin alussa.
Ilmeisesti ei tai oli väärät menetelmät tai työkalut lusta lähtien
- Teipeistä
ei näköjään kirjoitti:
Ilmeisesti ei tai oli väärät menetelmät tai työkalut lusta lähtien
Ok, pyydänkin sinut mukaan seuraaviin talkoisiin. Hyvä jos onnistuu pakkasellakin.
- noviisi123
Seppomartti kirjoitti:
Aloittaja käyttää termiä "haalistunut" eli oletettavasti on parikymmentä vuotta vanhoja teippejä. Ne eivät lähde kuin muruina vaikka kuinka kuumentaisi taitavasti. 38ft veneen kyljessä olevien raitateippien vaihto Espanjassa maksoi 165€ 2013 ja Ranskassa 900€ v.2006. 35ft Suomessa itsetehtynä 2011 alle 100€.
Mistä tuollaista venekyljen raitateippiä saa hankittua Hesan seudulla?
Minulla on raitateippi hankautunut rikki n 1m matkalta. Onko järkeä irrottaa ja yrittää korvata uudella teipillä vain tältä matkalta? - Taperoll
noviisi123 kirjoitti:
Mistä tuollaista venekyljen raitateippiä saa hankittua Hesan seudulla?
Minulla on raitateippi hankautunut rikki n 1m matkalta. Onko järkeä irrottaa ja yrittää korvata uudella teipillä vain tältä matkalta?Taperoll myy:
http://www.taperoll.fi
Ota pätkä vanhaa mukaan värimalliksi. Leikkaavat teipin oikeaan leveyteen. Jos riittävän lähellä olevaa väriä löytyy, korjaa aluksi vain tuo rikkoutunut pätkä. Koko raidan uusiminen on vaikeampaa (pitää saada kaartumaan tasaisesti).
- Bossu
Eikös tällainen olisi parempaa? Voisi laittaa samantien kymmenen kerroksen pakan vesilinjan alle. Keväisin vain aina repäisisi edellisen kerroksen pois, samoin kuin formulakuskit irrottelevat kypärävisiirin suojiaan.
http://copter.com/screenprotector/tuote/- kelmutaksi
eikös ainakin joskus saksassa teipattiin kaikki taksit saman kerman väriseksi, luulisi veneen myös onnistuvan
- 3+12
Ainakin audi on teippaillut veneitään.Ehkä sieltä suunnalta joku on halukas jakamaan kokemuksia.. audisailingteam ja luulisi löytyvän
- LH!
Asiaa hieman sivuten. Onko taysin typera idea tehda vesilinja jonkunlaisella teipilla? Onko arvon raadilla kokemuksia asiasta?
- Jäbä kontulasta
Onko veneiden nimet teipillä myös? Ostin juuri unelmien muskeliveneen ja haluaisin nimetä sen "mustaksi kostajaksi" tai ehkä "merten kauhuksi" ja edellinen omistaja onkin nimennyt sen "possuliiniksi" niin vaihtuuko imago kuumailmapuhaltimella? Ja mielellään nopeesti, jos joku bongaa tuollaisen possuliiniveneen vierestä niin ajattelee että se on hiustenkuivaaja *puist*.
- seppomartti
Nimet ja vesilinjat saa hyvin teipatuksi. Maalaaminen tosin luultavasti on vesilinjassa parempi temppu puhtaanapidon kannalta.
- sportage
Tuolta löytyy tietoa ja ammattitaitoa.
http://www.ccldesign.fi- orangecar
Autoja ainakin teipataan "yli" kokonaan. Kuulin eräältä kiinteistövälittäjältä että Huoneistokeskuksen oranssit autot on teipattuja. Kun liisari loppuu, teipit pois ja auto myyntiin ilman tunnusväriä. En huomannut kysyä mikä väri on alla, musta ehkä.
- totuusonemävale
orangecar kirjoitti:
Autoja ainakin teipataan "yli" kokonaan. Kuulin eräältä kiinteistövälittäjältä että Huoneistokeskuksen oranssit autot on teipattuja. Kun liisari loppuu, teipit pois ja auto myyntiin ilman tunnusväriä. En huomannut kysyä mikä väri on alla, musta ehkä.
Onks tää oranssi-teippi totta? Meitä on siis huijattu vuosikausia autojen oikeasta väristä. Tämä on yhtä paha juttu kuin että vapun punaliput paljastuvat vihreän värisiksi.
- seppomartti
orangecar kirjoitti:
Autoja ainakin teipataan "yli" kokonaan. Kuulin eräältä kiinteistövälittäjältä että Huoneistokeskuksen oranssit autot on teipattuja. Kun liisari loppuu, teipit pois ja auto myyntiin ilman tunnusväriä. En huomannut kysyä mikä väri on alla, musta ehkä.
11v. Ajan oranssit kiinteistövälittäjän autot ovat olleet teipattuja. On siis mahdollista.
- jta
Mielenkiintoinen ajatus - autoissahan tuota konseptia on käytetty jo useamman vuoden ajan eli kaarevien pintojen suhteen ei pitäisi tulla ongelmia. Esim. http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=12&t=1081&start=20 . Hinnat keskikokoisella (esim. vw passat) on ollut jotain tonnin pintaan. Mitä tuollainen olisi 10 m purjeveneessä, vaikea arvioida. Materiaalia kuluu paljon enemmän mutta pintana ehkä helpompi (vähemmän yksityiskohtia). Kestävyys on sitten oma juttunsa, naarmuja tulee sekä autoihin että veneisiin mutta autoilla ei toistaiseksi ole fendareiden tapaista jatkuvaa hiertämistä - teipatut kylkiraidat näyttää kyllä kestävän tätäkin ihan hyvin.
- ....
Olen nähnyt pienen purkkarin jossa oli kyljet teipattu. Ainakin 4 vuotta pysynyt siistinä mitä olen nähnyt. Vene on noin 5 metrinen suomipurkkari alkuperäiseltä väriltään keltainen ja nyt sininen.
- JIUJIUUBHMBJVNHH
Kaupoissa myydään Hempel nimistä teippiä..Juoksevana se on helppo asentaa ja pysyy kauan.
- oinvmbbbiiiuuasasxcz
Teippaaminen on ajatuksena hauska,mutta kustannuksiltaan kalliimpi,kuin maalaaminen.Teippaus meinaan vaatii virheettömän tasaisen pohjan ,eli huolellisen maalausen.Ja sen teipin kiinnittäminen ei onnistu ihan joka hemmolta.Jättäisin tuon ajatuksen toteuttamatta taviksena...mainosteippaukset on asia erikseen.
- nettiveneessä
oinvmbbbiiiuuasasxcz kirjoitti:
Teippaaminen on ajatuksena hauska,mutta kustannuksiltaan kalliimpi,kuin maalaaminen.Teippaus meinaan vaatii virheettömän tasaisen pohjan ,eli huolellisen maalausen.Ja sen teipin kiinnittäminen ei onnistu ihan joka hemmolta.Jättäisin tuon ajatuksen toteuttamatta taviksena...mainosteippaukset on asia erikseen.
Nettiveneessä myytävänä senorita, joka on teipattu 3m teipillä hopeaksi.
- hannes_1111111
Entäs esim. XO veneet, siinähän koko vene on teipattu yli?
https://ranttilaiset.files.wordpress.com/2014/05/10257334_10152079614148247_184162761894174846_o.jpg- Teipparikin
Noista teippauksisat. Nykyään viranomaisten autot (poliisi ja pelastustoimi) ovat pitkälti teipattu. Valkoisia ovat teipin alla ja sitten punainne tai päiväloisteteipi päälle. Teipin laitto on vähän halvempaa kuin maalaus, mutta kun lasketaan mukaan teipin poisto (esim 2000 euroa / auto), niin on kallimpaa. Teippi ei kestä niin hyvin UV:ta kuin maali. Teipausta käytetään autoissa, joissa auton perusväi palautetaan noin 4-6 vuoden sisällä, kun se myydään "siviiliin" tai vaihtaa asemaa.
Kokemusta on teipatusta autosta ja sen väri haalistui 4 vuoessa aika paljon. Teippinä 3M:n paras ja laadukkain UV:tä kestävä teippi. En suosittelisi sen perusteella veneisiin, joissa pintaa ei ole tave vaihtaa muutaman vuoden kuluttua. Maalaus on fiksumpaa.
- JokisenJussi
Hands-on kokemusta ei ole, mutta viime keväänä en ollut uskoa silmiäni kun yksi 40 jalkainen kisavene muuttui muutamassa tunnissa mustaksi. Kävin läheltä katsomassa ja jälki oli todella upea, sekä taitekohdat että laajat kaartuvat pinnat. Kestävyydestä en tietysti osaa sanoa mitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232592- 632478
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062300- 341559
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381552- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371452- 281250
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201206- 951171