Ystävä sekaantuu

huuoh

Hyvällä ystävälläni on todella ärsytävä tapa, kun olemme yhdessä lapsinemme ja ohjeistan lastani jostain asiasta, hän alkaa heti säestää tyyliin: käyppäs nyt vaan pissalla ennenkuin menemme huvipuistoon jne.
Huomaan että lapsiani kiukuttaa tämä.Itse tiedän parhaiten millä tyylillä lapseni laitan ruotuun ja se on minulla enemmän juttelutyylinen,jota he kyllä uskovatkin mutta kaveri heittää aina sekaan jotain paljon komentelevampaa.Ei lienee yllätys että hän on ammatiltaan opettaja.
Mitä teen, en jaksaisi tästä syystä enää yhteisiä reissuja ja suoraan sanominenkin tuntuu tylyltä mutta onko se ainut konsti?

5

183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      En nyt ymmärtänyt ketä hän "säestää"? Omia lapsiaanko vai sinun? Kai hän saa puhua lapsilleen niinkuin tykkää? Sori, en oikein muutenkaan ymmärtänyt tämän avauksen pointtia... Jos jokin asia vaivaa noin niin eikö siitä kannattaisi puhua ystäväsi kanssa?

    • populaari

      tämä on ehkä asiaton viesti mutta minulle tehdään samaa mutta vielä tukistamiset päälle ja ei ole edes minun vanhempi joka tekee tätä. ja estely ja sanominen ei auta oma aobtiovanhempi on liian väsynyt tekemään muuta kuin sanomaan

    • yerrl

      No äkkiseltään vaikuttaa siltä, että sinä olet sellainen ikuinen jauhaja, ja ystävääsi ärsyttää, miksi et pysty sanomaan lapsille napakammin, että mitä tulee tehdä. Sinä siis lapsinesi esimerkiksi hidastat koko poppoon toimia. Te kun tarvitsette aikaa "keskustelulle", vaikka esimerkiksi siihen ei minkäänlaista keskustelua tarvita, jos lapsen täytyy käydä pissalla ja pukea. Niin tehdään, jos aikuinen niin sanoo!

      Ymmärrän että itse koet, että vastuu kasvatuksesta on sinulla, koska lapset ovat sinun. Mutta mieti asiaa muiden näkökulmasta... Jos teistä on haittaa muille, niin eikös ole hyvä, jos ystäväsi pyrkii toimimaan siten, että teidän kanssa on silti siedettävää olla? Ja onko ystävälläsi myös lapsia, jotka ovat paikalla? Jos on, niin mieti miten epäreilu tilanne on, jos muiden lasten on toteltava mukisematta, mutta sinun jälkikasvua kasvatetaan lätisten? Jos ystävän kanssa ollaan yhdessä, niin kaikki läsnäolevat lapset noudattavat sitä sääntöä, joka on ns. tiukempi. Sillä linjalla olen itsekin kaikkien ystävieni kanssa mennyt. Joillakin on tiukempia sääntöjä kuin meillä, ja heidän kanssa ollessa totellaan niitä sääntöjä. Se on ainoa reilu systeemi lapsia kohtaan.

      Oikeasti, sinun kasvatustyylisi on suunnattoman ärsyttävä muille. Jos et halua kavereita menettää, muuta tyyliä, niin muiden ei tartte puuttua.

    • pisteenjapilkunpaikat

      Pyydä ystävääsi opettamaan sinulle, miten kirjoitetaan.

    • nuunuuut

      Kannattaa hieman löysätä pipoa.. Kaikesta ei tarvitse loukkaantua. Jo ystäväsi ammatin huomioiden on melko luonnollista, että hän suhtautuu asioihin suorasukaisemmin, ei hän töissäkään voi jokaisen oppilaan kanssa pysähtyä keskustelemaan ja hoitamaan asioita pitkän linjan mukaan. Epäilen vahvasti, että hän ei tätä tee ärsyttääkseen tai edes ajattelee sekaantuvansa kasvatukseen.. Ehkä hän ajattelee, että tukee sinua "yhtenä rintamana". Jos lapsesi ei heti mene pissalle, kun sitä pyydät, hän ehkä ajattelee, että kahden aikuisen sanomana asia menee lapselle paremmin perille?

      Lapselle on ihan hyväkin oppia, että maailmassa on monenlaisia ihmisiä ja heidän kanssaan toimitaan eri tavalla. Ihan asialliselta ystäväsi vaikuttaa, vaikka tekeekin asiat eri lailla, mitään huutolinjaa ei kenenkään tarvitse hyväksyä, lapseen tarttumisesta puhumattakaan.

      Keskustelu ystäväsi kanssa voisi auttaa enemmän, kuin tämä aloitus.. Välien poikki laittaminen on melko radikaali ratkaisu, kyseessä on kuitenkin melkoisen pieni ristiriita. Jos lapsellesi sattuu koulussa samantyylinen opettaja, vaihdatko heti lapsen koulun vai vaaditko, että opettajan on muutettava tyyliään sinun lapsesi kohdalla? Koulussa tai päiväkodissa ei aikuisella todellakaan ole aikaa keskustella jokaisesta vessakäynnistä, siellä on pakko käyttää komentelevaa linjaa, ihan tulevaisuutta ajatellen olisi ihan hyvä, että lapsesi kestää tämän "kiukustumatta", sama meno jatkuu sitten työpaikalla jne jne...

      Vanhemman ja lapsen välillä on ihan hyväkin olla keskusteleva linja, se kantaa omasta mielestäni pidemmälle, kuin komentelu, tiettyyn rajaan asti, jos lapsi on tehnyt jotain todella typerää, kerron sen kyllä hyvin napakasti ja vaadin selitystä käytökselle. Omat teini-ikäiset juttelevat minulle ja uskon, että kertovat rehellisesti kaiken. Uskon myös, että välimme ovat läheiset myös kun ovat jo aikuisia.. Koulussa linja on aivan eri kuin kotona, käskyt ja ohjeet tulevat hyvin napakasti ja niitä totellaan ja mielestäni näin sen kuuluukin mennä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2693
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2480
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2101
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe