Millainen on hyvä kirjoittajakurssi?

Vasta-alkajille

Mitä te toivoisitte kirjoittajakurssilta? Pitäisikö palaute antaa kirjallisesti vai kaikkien kuullen?
Entä millainen on huono kirjoittajakurssi, kokemuksia?

11

440

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • deacon

      Se palaute riippuu siitä onko se palaute kurssilla tehtävästä lyhyestä harjoituksesta, silloin suullisesti. Jos se taas on pitkään työstetty kirjoitus joka toimitetaan opettajalle, silloin kirjallisesti. Huono kurssi on sellainen, että tehdään tyhmiä harjoituksia, jotka on liian yksityiskohtaisia tehdä hetkessä esim. Kirjoita tarina jossa tapahtuu käänne, tai jotain tämmöistä. Se pitäisi tehdä 15 minuutissa ja lukea ääneen ja saada siitä palaute, huh. Hyvä on sellainen että on mielekkäitä harjoituksia vaikka että kirjoita siitä kun pelkäsiit tai jotain.
      Surkein kurssi millä olin oli sellainen että piti palauttaa opettajalle harjoituksia ja tehtäviä ja hän ei koskaan antanut niistä palautetta. Hukkasi ne kuulemma sähköpostiinsa. Tärkein asia kursseilla on palaute jonka saa luvatussa ajassa tai paikan päällä. Mut paikan päällä tehtyjen harjoitusten palautteella ei ole mitään väliä vaan sehän on vaan hupia ja inspiraatioksi.

      • scarabaeus

        ” Huono kurssi on sellainen, että tehdään tyhmiä harjoituksia, jotka on liian yksityiskohtaisia tehdä hetkessä esim. Kirjoita tarina jossa tapahtuu käänne, tai jotain tämmöistä. Se pitäisi tehdä 15 minuutissa ja lukea ääneen ja saada siitä palaute, ”

        Ai muka huono kurssi mielestäsi, muttamutta….....nomutheihaloo! Tällaisessa tehtävässähän juuri erottuu
        jyvät akanoista.


      • Luen ja kirjoitan
        scarabaeus kirjoitti:

        ” Huono kurssi on sellainen, että tehdään tyhmiä harjoituksia, jotka on liian yksityiskohtaisia tehdä hetkessä esim. Kirjoita tarina jossa tapahtuu käänne, tai jotain tämmöistä. Se pitäisi tehdä 15 minuutissa ja lukea ääneen ja saada siitä palaute, ”

        Ai muka huono kurssi mielestäsi, muttamutta….....nomutheihaloo! Tällaisessa tehtävässähän juuri erottuu
        jyvät akanoista.

        Onko kirjoittajakurssien tarkoitus muka se, että jyvät erottuvat akanoista? Itse olen ollut useilla kursseilla enkä ole koskaan mieltänyt niitä keskinäisenä kilpailuna. Niin minä kuin toisetkin kurssilaiset ovat halunneet kehittyä kirjoittajina ja keskittyneet siihen. Toki toisten teksteistä ja toisille annetusta palautteesta ja kursseilla käydystä keskustelusta saa jotain myös itselleen.

        Olen ollut lähinnä kursseilla, joissa tekstit on toimitettu etukäteen kaikille osallistujille, niitä on eritelty kurssilla ohjaajan ja muiden kirjoittajien taholta ja lisäksi kurssinvetäjä on antanut oman kirjallisen palautteensa, eli sen minkä hän on myös sanonut saa vielä muistoksi kirjallisesti. Joskus on teetetty harjoituksia kurssin aikana, mutta ne miellän lähinnä kurssisisällön vaihteluksi, ettei ohjelma kävisi liian yksitoikkoiseksi.

        Huono kurssi on sellainen, jossa vetäjä aliarvioi kirjoittajia ja ainoastaan kehuu tekstejä. Tiedätte varman, ketä Oriveden Opiston vetäjää tarkoitan.


      • Storyteller
        Luen ja kirjoitan kirjoitti:

        Onko kirjoittajakurssien tarkoitus muka se, että jyvät erottuvat akanoista? Itse olen ollut useilla kursseilla enkä ole koskaan mieltänyt niitä keskinäisenä kilpailuna. Niin minä kuin toisetkin kurssilaiset ovat halunneet kehittyä kirjoittajina ja keskittyneet siihen. Toki toisten teksteistä ja toisille annetusta palautteesta ja kursseilla käydystä keskustelusta saa jotain myös itselleen.

        Olen ollut lähinnä kursseilla, joissa tekstit on toimitettu etukäteen kaikille osallistujille, niitä on eritelty kurssilla ohjaajan ja muiden kirjoittajien taholta ja lisäksi kurssinvetäjä on antanut oman kirjallisen palautteensa, eli sen minkä hän on myös sanonut saa vielä muistoksi kirjallisesti. Joskus on teetetty harjoituksia kurssin aikana, mutta ne miellän lähinnä kurssisisällön vaihteluksi, ettei ohjelma kävisi liian yksitoikkoiseksi.

        Huono kurssi on sellainen, jossa vetäjä aliarvioi kirjoittajia ja ainoastaan kehuu tekstejä. Tiedätte varman, ketä Oriveden Opiston vetäjää tarkoitan.

        Lähinnä kommentoin tuota Oriveden Opiston kehuja jakelevaa vetäjää. Olen kirjoittanut erään sellaisenvetäjän ryhmässä puolitoista vuotta ja romaanikäsikirjoitukseni on kohta valmis. Olen saanut häneltä loistavaa palautetta - kannustavaa ja juuri oikealla ajalla oikeisiin asioihin tarttuvaa, ohjaaja on jättänyt "pienemmät" kauneusvirheet kommentoimatta ensimmäisillä kirjoituskerroilla ja olen niitä myöhemmin sitten korjaillut, kirjoittanut jopa ihan uusiksi.

        Mutta olen joka kerta saanut ohjaajalta valtavan määrän rakentavia ehdotuksia, tekstiä kehittäviä kommentteja. Ja valmis käsikirjoitukseni menossa kustantamolle vuoden lopulla, odottavat sitä luettuaan pätkän aikaisemmin tänä vuonna. Vaikkei kirjaa vielä julkaistaisikaan, olen jo nyt onnistunut jopa paremmin kuin uskalsin edes odottaa.

        Olen äärimmäisen kiitollinen tälle ohjaajalle siitä, että hänen innostuksensa ja kannustuksensa on saanut minut nauttimaan kirjoittamisesta prosessina, lopputulos on ollut vähemmässä roolissa ja juuri tämä oma rentoutunut tapa kirjoittaa on auttanut minua kehittymään huikeasti tämän puolentoista vuoden aikana.

        Joskus ryhmässämme keskustelimme siitä, voiko ohjaajan kommentteihin luottaa - onko teksti todella niin hyvää kuin mitä hän sanoo. Oma mielipiteeni on yksinkertainen: ei teksti koskaan ole niin hyvää kuin parhaissa kehuissa, harvoin se tosin on niin huonokaan kuin kovimmissa arvosteluissa. Ja mieluummin otan palautteeni kannustavalla tavalla esitettynä, innostavassa ja prosessia ruokkivassa seurassa kuin lannistavassa, kriittisessä ilmapiirissä. Kokemusta sellaisestakin on. Olen antanut itselleni luvan ottaa vastaan kehut ja kannustuksen.

        Ehkä onkin rehellisempää sanoa, että erilaiset kirjoittajat tarvitsevat erilaisia ohjaajia. Kukaan ei käy kaikille, kaikki eivät tykkää samasta. Universaalia loistavaa ohjaajaa ei ole.


    • dfghjkl

      Niinpä. Ja sitäpaitsi se kykeneekö kirjoittamaan 15 minuutissa jonkin tekstin, ei kerro tipan vertaa siitä onko jyvä vai akana. Veikkaanpa, että moni kokenut kirjailijakin olisi tuollaisen tehtävän edessä ööaapisena. Kirjoittamiseen kun liittyy myös ajatustyö. Eri asia tietty, jos tarkoitus on kirjoittaa 15 minuutissa tajunnanvirtaa. Mutta se olisi jo ihan eri tehtävä.

    • kotikirjailija

      Olen ollut pari vuotta Kauhavan kansalaisopiston kirjoittajakurssilla. On pari kolme kohtaamista ja muu vuosi toimitaan netissä. Tosi mahtava porukka, antaa kunnon palautetta toinen toisilleen ja opettaja on kerrassaan yliveto, antaa mielenkiintoisia tehtäviä ja vastaa kysymyksiin sähköpostissa jo samana päivänä kun kysymyksen lähettää

    • Vasta-alkajille

      Kotikirjailija: kiinnostava tapa pitää kurssia! On varmasti toimivampaa kuin pelkkä ryhmässä opiskelu, mutta vaatii sitten sen, että kaikilla on nettiyhteys.

    • sukeltajapoika

      Huonoja kursseja oman kokemukseni mukaan:

      - Vetäjä ei selvästikään ole kovin innostunu
      - Kehutaan kaikki tasapuolisesti jolloin esim omasta osaamisesta tai
      onnistumisesta on vaikee vetää johtopäätöksiä; tulee mieleen että vetäjä tekee vaan työtään
      - Kurssilla ei pyritä rohkasemaan ihmisiä ylittämään mitään rimaa, tyydytään siihen että kun tämä on harrastajakirjoittajakurssi, niin totta kai tekstit käsittelee omaa elämään, häitä, hautajaisia, lapsenlapsia, säätä etc.
      - Uskomattoman tylsiä runoja käsitellään pitkään ja hartaasti, ja keskustelussa eksytään koko ajan runojen ulkopuolisiin asioihin
      - Runojen oletetaan kertovan itse kirjoittajasta ja tämän elämästä ja vältetään jatkuvasti terävää runon tai proosan tyylin analysointia; kukaan kurssilainen ei myöskään uskalla tai kykene antamaan toisilleen kipinöitä
      - Kurssi ei anna minkäänlaisia vinkkejä mihin ja miten pitäisi suuntautua jos haluaa julkaista jotain - tilanne on sama jos maalauskurssilla käyvät ei sais koskaan missän tuoda teoksiaan esille näyttelyssä.

      Tällaista olen kokenu eräässä kansalaisopiston kirjottajakurssilla ja sen takia jätinkin sen sitten kesken kun tajusin mistä on kysymys.
      Se oli näköjään monelle kurssilaiselle terapeuttista oman elämän läpikäymistä työpäivän jälkeen tai suhteessa johonkin mitä oli tapahtunu.

      Sille joka tietää olevansa lahjakas ja jolle kirjoittaminen on melkeen samaa kuin hengittäminen, joka pyrkii todella kehittymään, tekemään työtä tekstinsä eteen, ylittämään itsensä, en suosittele tavallista harrastajakirjoittajakurssia paitsi jos taso on niin korkee että se kannattaa, ja kurssilla on joku selkee tavoite, mennään nopeesti eteenpäin joko niin että koko kurssilla on tämä yhteinen tavoite tai jokaiselle annetaan sellanen erikseen.

      Arvostelupalvelusta, joita nykyään on myös kirjastoissa, voi saada lyhyessä ajassa enemmän todella painavaa asiaa omasta tekstistä.
      Mutta ei kannata masentua jos joku arvostelija ei kerta kaikkiaan ole samalla aallonpituudella - minulle eräs vanha henkilä - 80 v - antoi todella tyrmäävän arvion teksteistäni, se oli myös muiden mielestä aivan naurettavaa ja järkyttävää.

      Kannattaa lähettää tekstejään aika moniin paikkoihin.

      Periaatteessa kannattais olla monipuolisesti aktiivinen ja kokeilla erilaisia kursseja. Usein lyhytaikasella kurssilla voi saada enemmän.
      Jos käy jollain kansalaisopiston kurssilla jossa aina samat ihmiset käy, niin sellasessa voi muodostua liian stereotyyppinen minäkuva runoilijana jota alkaa alitajuisesti toteuttamaan, tietynlaista projektiota siitä tilanteesta johtuen.

      Kirjoittajan kannattaa uskaltaa työskennellä myös pidempiä aikoja ihan yksin, ilman kurssia ja sitten jossain vaiheessa taas olla yhteydessä vastakaikuun.

    • Osmo Hyökylä

      Voi pimeyttä! Voi surkimuksia! Voi älyttömiä höpöttäjiä!

      Hyvä kirjoittajakurssi on MINUN kirjoittajakurssini. Aiheeseen liittyen:
      Akademeia Hyökylä Universalis (www.hyokyla.webs.com )on jo vuosia tarjonnut kirjoittajakurssia tuleville Bestsellereille.

      Mutta eipä sinne ole taukit tulleet.

      Kyllä kirjoittajakurssilla pitää olla mahdollisuus syventyä kirjallisuuden klassikkoihin, kuten esim MINUN teoksiini (Hyökylä 2013 etc)

      Ei kirjoittajakurssilla saa olla liian tiukasti säänneltyä, miten saa kirjoittaa ja mikä on huono tyyli. Vapaus!

    • EdithMarie

      Vaikutat niin pimeeltä etten edes uskalla avata tota linkkiä.....

    • naputtelija

      Tuo kurssi vaikuttaa kiinnostavalta: robustos.fi/ajankohtaista.html

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7776
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2862
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1835
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1444
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1405
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe