Mitä hyötyä adhd/add diagnoosista?

13+6=19

Minulla on selkeästi add tai adhd, kun tein testin ja sen mukaan on. Aina ollut vaikeuksia keskittyy ja koulunkäynnistä ei ole tullut ikin yhtää mitään. Olen käynyt jollai koulupsykologin testeis ja niissä ei oo todettu mitään. Terveystarkasta ehdotti, joskus 9luokal, että mun kannatais mennä noihi testeihi. Vanhemmat oli kuiteski sitä mieltä, että diagnoosesta on haittaa ja siks en menny. Niin mitä hyötyy adhd tai add diagnoosista? Lääkkeitä tietyst saa mutta mitä muuta hyötyy on diagnoosista? Myös mitä haittaa diagnoosist?

7

3082

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmmm

      Etuna on se, että voi saada lääkereseptin. Haittapuolena on ainakin se, että julkisella puolella diagnoosin saaminen ei ehkä onnistu aikuiselle helposti, ja yksityisen terveydenhuollon kautta diagnoosi tulee kalliiksi. Jos ei ole diagnoosia, ei myöskään voida syyttää siitä, että on jättänyt kertomatta asiasta esimerkiksi työhön haettaessa.

      • fdjsdlkjfsdlkjfsdl

        ei tollasia diagnooseja tarvitse kertoa työhön hakiessa.


    • A:DH:D

      ADHD on jokaisella ihmisellä, siitä lempinimi All Do Have Disorder (ADHD). Kaikista psykiatrisista "diagnooseista" on yleensä merkittävästi haittaa erityisesti myöhemmin elämässäsi, joten suositan ehdottomasti välttämään psykiatrikäyntiä, varsinkin, kun puhutaan ADHD:sta. Sinulle ADHD-diagnoosista ei ole mitään hyötyä, lääkeyhtiöille on se hyöty, että tullet ostamaan heidän aineitaan. Vanhempasi ovat olleet fiksuja, mukava kuulla.

      "Like an unkind April Fool’s Day prank, ADHD is a complete joke."
      -Michael W. Corrigan, Ed.D. is a well-published, tenured professor at Marshall University with expertise in Educational Psychology, Human Development, and Research Methods.

      http://www.madinamerica.com/2014/03/say-child-adhd-april-fools-2/

    • hoida ittes
    • äiti 76

      Ihan vain tiedoksi! Mikäli ADD tai ADHD diagnosoidaan ei aina siihen tarvita lääkkeitä. Mikäli koet että olet ADHD ihminen voit saada tukea kaikessa elämän vaiheissa ja sinua ymmärretään ja kuunellaan ja autetaan. Et jää siis yksin omien tunteittesi kanssa umpisolmuun. Diagnoosin avulla saat tarvittavaa terapiaa tai kuntoutusta jos sitä tarvitset jolloin opit ymmärtämään itseäsi paremmin. Itselläni on ADHD lapsi, joka on joutunut kokemaan vilkkautensa vuoksi ongelmia jo päivähoidosta asti. Silloin diagnoosia ei oltu tehty joten lapseni teki aina kaiken väärin ei keskittynyt, riehui puhui suunsa ohi ja joutui vaarallisiin tilanteisiin. Itse olen tiennyt lapseni olevan normaalia villimpi jo pienestä saakka. vasta eskarin lopulla pääsi erityistuen piiriin tehtiin koulukypsyys testit jne. Ensimmäinen puolivuotta oli vaikeaa koulussa, mutta lääkityksen saatuaan kaikki muuttui hän alkoi oppimaan ja pärjäämään koulussa opettaja osasivat ohjata eikä menettäneet hermoja jatkuvasti. Nyt lapseni ei halua edes mennä kouluun ilman lääkettä, koska ymmärtää kuinka se häntä auttaa. Lääke on lyhytvaikutteinen joten sillä pärjää koulu päivän. Iltapäivällä onkin jo oma itsensä, koska lääkkeen teho loppunut. Saan lapselleni helposti apua mikäli tarvitsen, koska on hoito suhde lääkäriin. Joten meidän tapauksessa on ollut vain hyötyä lapselleni diagnoosista :)

    • Omenapuu
    • adhd-aikuinen

      En keksi mitään haittaa. Dg ei vaikuta paikoissa, joissa et halua sen vaikuttavan, ts. sitä ei tarvitse kertoa koulussa tai työnhaussa.

      Hyödyt:
      - kun tietää, mistä omat ongelmat elämässä johtuu, niihin on helpompi puuttua (eli että en ole masentunut tai laiska, vaan jotkut asiat on tosi vaikeita, jos niitä ei pilko osiin, tee vain virkeänä tai lääkittynä, ja toisissa jutuissa mun on käytettävä enemmän kalenteria, listoja tai jotain tommosia typerältä tuntuvia apuvälineitä)
      - itsetunto on alkanut palaamaan, kun olen onnistunut sellasissa asioissa jotka ennen meni vaan koko ajan pieleen
      - lääkitys on iso apu niissä asioissa, missä ei omat voimat riitä. Lääke vaikuttaa koko ADHD:n oirekirjoon, ei vain keskittymiseen. Eli pinna pitenee, impulssit vähenee, puhun rauhallisemmin, teen fiksumpia ratkaisuja.
      - ihmissuhteet on helpottaneet, kun ihmiset tietää, miksi käyttäydyn välillä eri tavalla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 175
      5156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4643
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2976
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      31
      1955
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1726
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe