Agilitykoira hakusessa

Etsitään

Elikkä olen hankkimassa toista koiraa, agilitykäyttöön. Tietenkin rakas perhejäsen myös. :)
Miellyttämisenhalua ja aktiivisuutta etsin
Pieni tai keskikokoinen
Olen villakoiraa miettinyt mutta en oikein pidä niiden turkista
Meillä terriermix jo ennestään, hyvä agilitykoira mutta en kaipaa enempää tuota jääräpäisyyttä..
Voin ottaa myös sijoitukseen (uroskoiraa haen)
En siis halua esim bordercollieta vain koska ne yleensä ovat hyviä agilityssä, etsin kasvattajaa joka itse ymmärtää agilityn ja ehkä jopa kasvattaa koiria juuri siihen käyttöön

En ole hurjapää enkä riko koiria viemällä niitä baanalle 4kk iässä..

Eli rotu ja kasvattaja hakusessa. Jollakin tietoa hyvästä kasvattajasta, tai kasvatatko itse ? :)

19

1679

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...............

      Mites mudi? Kuitenkin loppupeleissä aika näpäkän kokoinen, vaikka urokset saattavatkin olla liki 50 senttisiä. Painoa en tarkkaan tiedä, mutta rakenne on kevyt, ja sopii monenlaiseen menoon. Voisi pyöriä jossain 14-18 välillä. Ja kokoeroja rodunsisällä on, etenkin nartut voivat olla hyvin pieniä, alle 40 senttisiäkin olen tavannut, eli ei ole automaattisesti maxikoiria, vaikka isoimmat saattavat siihen luokkaan joutuakkin. Miellyttämisen halua löytyy, kun motivoi oikein, eikä jää kiinni siitä, että koiraa ei huvittaisi. Ja aktiivisuudesta ei takuulla jää kiinni. Rodussa on myös menestyneitä mudeja, pentuetilanteesta en toki tiedä tällä hetkellä, mutta tasaiseen tahtiin niitä on viime vuosina kuitenkin syntynyt. Terveysongelmaa on jonkinlaista. Kelpie voisi myös olla hyvä valinta. Itse en toki ottaisi koiraa kasvattajalta, joka kasvattaa koiria "vain agilitykäyttöön", vaan katsoisin tuloksia laajemmin. Mudilla on myös pk-oikeudet, samoin kuin kelpiellä. Uros kelpietä en ole harrastuksissa tavannut, mutta aivan upeita narttuja. Turkille ei tarvitse tehdä juuri mitään kummallakaan rodulla.

      Unkarilaisissa on muitakin hyviä vaihtoehtoja, joskin kaikki ne ovat varmaan tavallaan aika sähäkkäitä. Pulin turkki on mielenkiintoinen, mutta agipuleja on käsittääkseni myös pidetty lyhyessä, nyörittömässä turkissa. Yhteistä taitaa olla jonkinasteinen haukkuherkkyys, mutta kyllä niitä asuu menestyneesti kerrostaloissakin. Kaikki kyllä vaativat säntillisen koulutuksen, mutta se ei liene tapauksessasi ongelma, kun kerran aiot harrastuksiin.

      • Etsitään

        Mudiin olen monesti törmännyt kun olen netissä selaillut vaihtoehtoja.. En kuitenkaan ole niitä nähnyt muuta kun netissä joten on vaikea arvioida sopiiko meille.
        En tarkoittanut että kasvattaja kasvattaisi VAIN agikäyttöön mutta juuri pennun valitsemiseen olisi kiva saada kasvattajan apu että mikä pennuista olisi hyvä agikoiran alku. :)
        Ja tuo Mudin kokokin hieman mietityttää sillä juuri urokset näyttävät aika isoilta.
        Tykkäämme harrastaa joten liikunnasta ja koulutuksesta ei ole puutetta.


      • ...........
        Etsitään kirjoitti:

        Mudiin olen monesti törmännyt kun olen netissä selaillut vaihtoehtoja.. En kuitenkaan ole niitä nähnyt muuta kun netissä joten on vaikea arvioida sopiiko meille.
        En tarkoittanut että kasvattaja kasvattaisi VAIN agikäyttöön mutta juuri pennun valitsemiseen olisi kiva saada kasvattajan apu että mikä pennuista olisi hyvä agikoiran alku. :)
        Ja tuo Mudin kokokin hieman mietityttää sillä juuri urokset näyttävät aika isoilta.
        Tykkäämme harrastaa joten liikunnasta ja koulutuksesta ei ole puutetta.

        Mudeja kannattaa huudella esimerkiksi fb:n ryhmistä. Unkarinpaimenkoirilla on omiakin, julkisia ryhmiä, mudisteillakin varmaan on ihan omiakin. Kokoerot ovat suuria rodun sisällä, eli hajonta on suuri. Mudistit yleensä mielelläänkin kertovat koiristaan, ja niihin pääsee tutustumaan, jos vain sattuu löytämään ne. Niitä on kyllä ympäri suomen jonkun verran. Mudilla on "sukulaisrotujakin", ja kroatianpaimenkoira esimerkiksi on hyvin samankaltainen. Ulkomuoto ei erotu juurikaan mudista. Kokoa kroatilla on yleensä hieman enemmän. Myös kroaatteja on agikentillä, mutta harvemmin niihin törmää, kun rotu on niin pienilukuinen täällä vielä. Mutta voisin kuvitella, että jokaikisestä yksilöstä löytyy paukkuja ja nimenomaan halua myös agilityyn. Sama koskee mudia. Ja voit ihan rohkeasti olla yhteydessä kasvattajiin. Oma kokemukseni mudikasvattajista on se, että kertovat mielellään rodusta. Vaikka minulla ei mudia olekkaan. Jonakin päivänä ehkä onkin ;D

        Onhan noita muitakin hyviä agirotuja olemassa. Koosta löytyy myös vaihtelua. Sheltitkin ovat oikeasti hauskoja menijöitä. Eikä se karva niin paha hoidettava ole silläkään. Mutta ensin tosiaan kannattaa haarukoida sitä kokoa tarkemmin. En kuitenkaan lähde suosittelemaan summanmutikassa, näihin rotuihin itselläni on ollut mielenkiintoa, ja voin allekirjoittaa kirjoittamani hyvillä mielin. Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että on olemassa suuri määrä muitakin hyviä rotuja. Niitä en vain itse tunne tarpeeksi hyvin.


    • koirkoir

      Vaikka sanoitkin että et villakoiran turkista tykkää, niin suosittelen kyllä agilityyn sitä. Omani on todella vikkelä jaloistaan, ehtii nopealla reagoinnillaan korjata omia virheitäni, myöhästyneitä käskyjä jne. Rotu on myös kevytrakenteinen ja pitkäjalkainen, omani ovat luonnostaan "pomppuisia" eikä esteiden suoritus jää ainakaan siitä kiinni ettei koira jaksa hypätä. Rotu on myös hyvin älykäs ja ainakin omani hyvin yhteistyöhaluinen ja helppo palkata, ei tietenkään toistoja välttämättä jaksa niin hyvin kuin joku palveluskoira, mutta tuokin on yksilökohtaista.

      VIllakoiran turkki on monelle kauhistus, mutta ei se oikeasti ole. Omani pesen 3-5 viikon välein, ajelen koneella lyhyeksi enkä muuten harjaile välillä eikä ongelmia ole ollut. Hyvillä välineillä pesussa ja trimmissä menee kerrallaan se pari tuntia. Eikä kotoa ja vaatteista löydy irtokarvoja.

      • Etsitään

        Joo no näin tässä jokunen päivä sitten trimmatun villakoiran. Näytti kyllä paljo paremmalta kun nämä joilla paksua turkkia.
        Onko sinulla pieni vai keskikokoinen villakoira?
        Nuo keskikokoset kiinnostaa enemmän mutta mietin onko liian kömpelöitä agiin..


      • border-agi-Repe
        Etsitään kirjoitti:

        Joo no näin tässä jokunen päivä sitten trimmatun villakoiran. Näytti kyllä paljo paremmalta kun nämä joilla paksua turkkia.
        Onko sinulla pieni vai keskikokoinen villakoira?
        Nuo keskikokoset kiinnostaa enemmän mutta mietin onko liian kömpelöitä agiin..

        En lukenut aikaisempia vastauksia. Vaan vastaan, että paras AGILITY-rotu on BORDER-collie, jos itselläs vauhtia riittää siihen. Ja erittäin helppo koulutettava- oppivainen rotu :)


      • Minusta vaan
        border-agi-Repe kirjoitti:

        En lukenut aikaisempia vastauksia. Vaan vastaan, että paras AGILITY-rotu on BORDER-collie, jos itselläs vauhtia riittää siihen. Ja erittäin helppo koulutettava- oppivainen rotu :)

        Nuo BC ovat niin tavallinen näky agiradalla että en tiedä haluaisinko itse. Unohdin mainita että isäni on hieman allerginen ja astmaa on, olemme usein siellä kylässä joten olisi hyvä saada koira jolta ei lähde karvaa ja ei hilseile. Muutenkin asutaan kämpässä niin karvanlähtöä yritetään vältellä.


      • Tnibban
        Minusta vaan kirjoitti:

        Nuo BC ovat niin tavallinen näky agiradalla että en tiedä haluaisinko itse. Unohdin mainita että isäni on hieman allerginen ja astmaa on, olemme usein siellä kylässä joten olisi hyvä saada koira jolta ei lähde karvaa ja ei hilseile. Muutenkin asutaan kämpässä niin karvanlähtöä yritetään vältellä.

        Jos karvanlähtöä haluaa välttää, taitavat ainoat vaihtoehdot olla trimmattavat ja karvattomat rodut. Käsittääkseni kaikilta koirilta, joilla on sellainen "tavallinen" turkki lähtee karvaa ja etenkin karvanlähtöaikaan vielä runsaammin.

        Hilsettä löytyy joka koiralta. Tosin se ei ehkä leviä niin tehokkaasti niillä koirilla, joilla karvaa ei paljoa lähde.


    • koirkoir

      Minulla on kaksi keskaria, jotka ei todellakaan ole kömpelöitä, puudeli on siro rakenteeltaan ja kuin luotu agilityyn.

    • nurnur

      Miten olis lagotto? Keskikokoinen ja mielyttämishaluinen fiksu ja näppärä perhe koira parhaallakaverilla olo aikoinaan noita 2 agility koirina :)

    • sopii agiin

      bostoninterrieri tai kääpiöpinseri?

    • täällä

      whippetti sopii harrastekoiraksi

    • kerro lisää

      et kertonut miten on liikkumatilaa ja asuuko lapsia perheessä, (muita)..jne. Minkälainen talo?

    • 13koiruli

      Jos pientä etsii, niin shetlanninlammaskoirathan ovat jo nyt vallanneet agilityradat. Pieniä, näppäriä, erittäin fiksuja ja ketteriä. Kannattaa katsella vähän jotain agilityohjelmia, tutkia netistä sun muuta, mutta jos agilitya rupeisin harrastamaan, valitsisin EHDOTTOMASTI sheltin. Jos kaipaa hieman isompaa, ovat myös australianpaimenkoirat listoilla :)
      Tutki netistä, kirjoista sun muusta!

    • Somebodyy

      Vanha keskustelu... Mites aloittaja? Onko sopivaa rotua löytynyt :)
      Mulla ois tämmönen ehdotus, kuin kooikerhondje. Koko taitaa pyöriä n. 40cm rajoilla. Yli ja ali. Turkista en niin tiedä. Ei tod ole kuitenkaan puuhkaturkkeja.
      Vielä ehdotan lagottoa ja espanjanvesikoiraa. Kyllä sitä villakoiraakin suosittelen =)

    • agilitykoira

      En suosittele espanjanvesikoiraa tai lagottoa. Ainakin näistä on monella johin olen törmännyt,huono luonne. Arkoja ja epäluuloisia,räyhäävät ja näykkivät vieraita.

    • Pienirotu

      Ota perhoskoira?

    • pienirotu

      Kokemuksesta voin sanoa et on helppo opettaa. Harrastan itse agilityä.

    • Koohonhullu

      Mäkin oon sitä mieltä että kooikerhondje! Mulla on itselläni 3 vuotias tyttö ja on aivan mahtava aksa radoilla. Se on noin 38 cm ja se on yleinen koko noilla. Tunnen kyllä kaverin jolla on mini koikkeri.
      Suosittelen!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2916
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      105
      2478
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2240
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2072
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1873
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe