finnairia saneerataan fuusioitumiskuntoon

20+5

finnairin hallituksen puheenjohtaja Klaus Heinemannin mukaan yhtiön hallitus on antanut Finnairin johdolle täydet valtuudet toteuttaa vaihtoehtoisia säästötoimenpiteitä, mikäli Finnair ei saavuta neuvotteluratkaisua - eli siis omistajan tuki noihin henkilösupistuksiin näyttää löytyvän.

http://www.hs.fi/talous/Finnair valmistautuu yhdistymiseen jonkin toisen lentoyhtiön kanssa/a1395891003459

Toivottavasti ei ole taas lakkoaalto edessä, itsellä on turhan monta finnairin lentoa varattuna.

22

174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alles klar

      Minä päivänä teipataan Lufthansan väreihin?

      • oneworld IAG

        Kyllä se Finnairin uusi omistaja on IAG, eli väriksi tulee BA:n sinipuna.


      • Rea Listi

        Turhan optimistista ajatella, että Luftwaffe haluaisi fuusioitua Finnairin kanssa tai edes ostaa Finnairin. Monessakin lentoyhtiössä on vuosien varrella, suurissa vaikeuksissa rämmittäessä, nähty märkiä unia siitä, että LH tulee ja pelastaa.

        On kyseenalaista, kannattaisiko minkään lentoyhtiön ostaa Finnairia, vaikka alle torihintojen myytäisiin. Mukana tulis raskas ja vanhanaikainen ja kallis organisaatio, yrityskulttuuri ja henkilöstö, eikä kalustokaan mitään extra priimaa ole.

        Yhtiön, joka haluaisi Finnairin nykyisille reiteille, kannattaisi tietysti odottaa, että Finnair kaatuu, ja sitten levittäytyä niille reiteille, jotka saadaan kannattaviksi. Ja ehkä ostaa jotain Finnairin konkurssipesästä, mutta vain sellaista, mitä kannattaa ostaa.


      • Rea Listi
        oneworld IAG kirjoitti:

        Kyllä se Finnairin uusi omistaja on IAG, eli väriksi tulee BA:n sinipuna.

        Miksi luulet, että IAG (= British Airwaves Iberia) haluaisi ostaa Finnairin? Mitä se hyötyisi siitä?

        Jos Aasian-liikenne on Finnairin kannattavin (tai ainoa kannattava) osa, kuten usein esitetään, niin miksi jokin myy yhtiö haluaisi ostaa Finnairin Aasian-reitit, sen sijaan, että kehittää oman kotikenttänsä ja Aasian välistä liikennettä? Eli miksi esimerkiksi BA kuskaisi brittejä Helsinkiin ja sieltä Aasiaan sen sijaan, että lennättää heitä suoraan Lontoosta?


      • oneworld IAG
        Rea Listi kirjoitti:

        Miksi luulet, että IAG (= British Airwaves Iberia) haluaisi ostaa Finnairin? Mitä se hyötyisi siitä?

        Jos Aasian-liikenne on Finnairin kannattavin (tai ainoa kannattava) osa, kuten usein esitetään, niin miksi jokin myy yhtiö haluaisi ostaa Finnairin Aasian-reitit, sen sijaan, että kehittää oman kotikenttänsä ja Aasian välistä liikennettä? Eli miksi esimerkiksi BA kuskaisi brittejä Helsinkiin ja sieltä Aasiaan sen sijaan, että lennättää heitä suoraan Lontoosta?

        BA (Iberialla ei taida olla Aasian lentoja) hyötyisi juuri siitä syystä, ettei se pysty itse keräämään Saksasta, Espanjasta tai Puolasta lähteviä matkustajia kyytiin Aasiaan Lontoon kautta. Helsinki on riittävän itäinen toimimaan Aasian suunnan kerääjänä. Aivan samoin kuin Turkish, Etihad tai Emirates tekevät. Jotain Etihadia Finnair ei kiinnosta, koska maantieteellisesti se ei tue sen verkostoa.
        SAS taas on aivan liian toreissaan ja eripurainen kyetäkseen yhdistymään Finnairin kanssa.
        5 vuotta ja Euroopassa jylläävät kolme suurta vanhusta ja muutama halpalentoyhtiö. Työpaikkojen määrä Finnairilla laskenut vielä noin 65%


      • nisti kihti
        Rea Listi kirjoitti:

        Turhan optimistista ajatella, että Luftwaffe haluaisi fuusioitua Finnairin kanssa tai edes ostaa Finnairin. Monessakin lentoyhtiössä on vuosien varrella, suurissa vaikeuksissa rämmittäessä, nähty märkiä unia siitä, että LH tulee ja pelastaa.

        On kyseenalaista, kannattaisiko minkään lentoyhtiön ostaa Finnairia, vaikka alle torihintojen myytäisiin. Mukana tulis raskas ja vanhanaikainen ja kallis organisaatio, yrityskulttuuri ja henkilöstö, eikä kalustokaan mitään extra priimaa ole.

        Yhtiön, joka haluaisi Finnairin nykyisille reiteille, kannattaisi tietysti odottaa, että Finnair kaatuu, ja sitten levittäytyä niille reiteille, jotka saadaan kannattaviksi. Ja ehkä ostaa jotain Finnairin konkurssipesästä, mutta vain sellaista, mitä kannattaa ostaa.

        Miksi joku haluaisi Finnairin reiteille? Jos Finnair kaatuisi ensi yönä, niin ulkomaiset yhtiöt, jotka nyt jo lentävät tänne, lisäisivät vuorojaan muutamalla Helsinkiin, syöttäisivät matkustajat omiin koneisiinsa Amsterdamissa, Frankfurtissa, Istanbulissa, Lontoossa tai Pariisissa.
        Samalla Emirates saapuisi nopeasti pelastamaan jäljelle jääneitä suomalaisia Bangkokin matkustajia.
        Tuskin BA tulisi avaamaan reittiä Helsingistä muualle kuin Britanniaan. Todennäköisesti JAL lopettaisi myös Helsingin lentonsa, koska siltä katoaisi syöttöverkosto Eurooppaan.
        Muistele mitä kävi kun Spanair tai Malev kaatuivat.


      • R I
        nisti kihti kirjoitti:

        Miksi joku haluaisi Finnairin reiteille? Jos Finnair kaatuisi ensi yönä, niin ulkomaiset yhtiöt, jotka nyt jo lentävät tänne, lisäisivät vuorojaan muutamalla Helsinkiin, syöttäisivät matkustajat omiin koneisiinsa Amsterdamissa, Frankfurtissa, Istanbulissa, Lontoossa tai Pariisissa.
        Samalla Emirates saapuisi nopeasti pelastamaan jäljelle jääneitä suomalaisia Bangkokin matkustajia.
        Tuskin BA tulisi avaamaan reittiä Helsingistä muualle kuin Britanniaan. Todennäköisesti JAL lopettaisi myös Helsingin lentonsa, koska siltä katoaisi syöttöverkosto Eurooppaan.
        Muistele mitä kävi kun Spanair tai Malev kaatuivat.

        Jos kukaan ei ole kiinnostunut Finnairin reiteistä, niin silloin ei varmaan ole myöskään kiinnostusta ostaa koko Finnairia, jonka mukana tulisi paljon painolastia.

        Mutta oikeastihan osa reiteistä saattaa olla tuottavia, lähinnä Helsingistä Keski-Eurooppaan. Finnairin kaatuminen loisi markkina-aukon. Osan siitä tietysti täyttäisi tänne nyt jo lentävien yhtiöiden lentojen lisäys (mutta "muutamalla vuorolla" ei kannata lisätä). Monella reitillä Finnair nyt kuitenkin toimii yksinään.

        Kaksi teoriassa järkevää syytä Finnairin ostamiseen olisi bisnesinformaation saaminen (saisi Finnairin tiedot reittien kannattavuudesta yms.) ja nimen saaminen, koska moni suomalainen vielä suosii Finnairia nimen takia. Nämä eivät yhdessäkään olisi arvoltaan lähelläkään sitä, mitä joutuisi maksamaan eri muodoissa (kuten sen kautta, että joutuu ottamaan Finnairin riesakseen).


    • 16+20
    • Finskin aika on ohi.

      Valtio nyt voisi alkuunsa luopua tästä tyhjänpäiväisestä, jatkuvaa tappiota tekevästä riippakivestä viimeistään tähän maailman aikaan. Finnair ei ole miltään osin kilpailukykyinen hintoineen ainakaan suomalaiselle, joten kansallisromanttinen "sinivalkoisin siivin" voitaneen jo unohtaa. Nykyisellään finnair on käytännössä lähes halpalento-yhtiö, vaikkakin käsittämättömän kalliilla hinnoilla. Ostan yrityksellemme 10-20 meno-paluu lentoa saksaan vuodessa, ja 5-10 aasian lentoa. Finnair vaihtui Lufthansaan poikkeuksetta jo 5-6 vuotta sitten, ja syy on selvä. Meno-paluu hansalla muncheniin maksaa 150-250 euroa, ja hintaan sisältyy usein hyvätkin lämpimät ruoat, olutta, viiniä yms. Jopa konjakit perjantain paluulennolla olen saanut kahvin kanssa ilman lisämaksua, tosin sitä en tiedä onko tämä hansallakaan turistiluokassa ihan vakituinen käytäntö? Joka tapauksessa silloin tällöin kun lähinnä huvikseni ja vertailun vuoksi katson finnairin hinnan vastaaville päiville, niin lähes tuplahan se yleensä on, usein jopa 3 kertainen hinta että se siitä. Liput ostan yleensä 2-4 kuukautta etukäteen, koska liikkumavaraa asioiden hoidossa aikataulun suhteen yleensä jonkinverran aina on. Venäläisetkö finskillä vielä sitten lentää?, ei minun tuttavistani joitain poikkeustapauksia lukuun ottamatta kukaan.

      • taidat satuilla

        Vai että Finnairilla ihan tuplahinnat. Mistähän muuten johtuu se, että jo vuosikausia olen joutunut lentämään Finnairilla Frankfurtiin, koska sen hinnat ovat olleet halvemmat kuin Lufthansalla?


      • paksuapaskaajauhaa

        Sinä ja sun firma. Voi saatana. Kelan asiakas leikkii täällä jotain johtajaa ja ne tututkin ovat muita työttömiä kaljakärryn vetäjiä.

        Älä jaksa sossun mies jauhaa paskaa.


      • Buhahaha
        taidat satuilla kirjoitti:

        Vai että Finnairilla ihan tuplahinnat. Mistähän muuten johtuu se, että jo vuosikausia olen joutunut lentämään Finnairilla Frankfurtiin, koska sen hinnat ovat olleet halvemmat kuin Lufthansalla?

        Vertaappa Finnairin hintoja Portugaliin. Portoon, Faroon tai Lissaboniin. Selitä seuraavaksi miksi kannattaa maksaa tuplahinta.


      • vertaa mihin?
        Buhahaha kirjoitti:

        Vertaappa Finnairin hintoja Portugaliin. Portoon, Faroon tai Lissaboniin. Selitä seuraavaksi miksi kannattaa maksaa tuplahinta.

        Vertaa Finnairin hintoja siis mihin, Lufthansaanko? Totta kai Finnair on kalliimpi kun sillä on suorat lennot. Vaihdolliset lennot ovat aina suoria lentoja halvempia oli lentoyhtiön nimi mikä tahansa.


      • Buhahaha
        vertaa mihin? kirjoitti:

        Vertaa Finnairin hintoja siis mihin, Lufthansaanko? Totta kai Finnair on kalliimpi kun sillä on suorat lennot. Vaihdolliset lennot ovat aina suoria lentoja halvempia oli lentoyhtiön nimi mikä tahansa.

        Montako sataa per lento olet valmis maksamaan F-lisää 2-4 h ajansäästöstä?


      • kelajäbä
        Buhahaha kirjoitti:

        Vertaappa Finnairin hintoja Portugaliin. Portoon, Faroon tai Lissaboniin. Selitä seuraavaksi miksi kannattaa maksaa tuplahinta.

        perseaukinen sossun jäbä taas rutisee kun on kallista. voi voi.


      • mitä väliä
        Buhahaha kirjoitti:

        Montako sataa per lento olet valmis maksamaan F-lisää 2-4 h ajansäästöstä?

        Mitä väliä sillä on? Joku on valmis maksamaan, jos lentoyhtiö on hinnoitellut. Hinnat määräytyvät kysynnän mukaan. Joku ei ole valmis maksamaan kallista hintaa, joku toinen on.


      • Buhahaha
        mitä väliä kirjoitti:

        Mitä väliä sillä on? Joku on valmis maksamaan, jos lentoyhtiö on hinnoitellut. Hinnat määräytyvät kysynnän mukaan. Joku ei ole valmis maksamaan kallista hintaa, joku toinen on.

        Väli on sellainen että kun liian harva on valmis maksamaan F-hintoja, lopulta kaikki suomalaiset maksavat, lentävät tai eivät lennä. Finnair korisee henkitoreissaan, joten on päivänselvää että Finnair on epäonnistunut tehtävässään.

        En välttämättä haluaisi joutua maksaamaan Finnairille koska en käytä kyseisen puulaakin palveluita. Kyllä, Finnair on saanut ja saa valtion tukiaisia.


      • kerro vähän
        Buhahaha kirjoitti:

        Väli on sellainen että kun liian harva on valmis maksamaan F-hintoja, lopulta kaikki suomalaiset maksavat, lentävät tai eivät lennä. Finnair korisee henkitoreissaan, joten on päivänselvää että Finnair on epäonnistunut tehtävässään.

        En välttämättä haluaisi joutua maksaamaan Finnairille koska en käytä kyseisen puulaakin palveluita. Kyllä, Finnair on saanut ja saa valtion tukiaisia.

        minkäslaisista tukiaisista on nyt kyse?


      • pk yrittäjä
        vertaa mihin? kirjoitti:

        Vertaa Finnairin hintoja siis mihin, Lufthansaanko? Totta kai Finnair on kalliimpi kun sillä on suorat lennot. Vaihdolliset lennot ovat aina suoria lentoja halvempia oli lentoyhtiön nimi mikä tahansa.

        Kyllä Lufthansan lento Muncheniin on seutulasta aivan yhtä suora kuin Finnairinkin, ja tosiaan, ei ole mitään järkeä maksaa 300-400 euroa enemmän finskille kuivasta sämpylästä että pääsee kesäaikaan lissaboniin suoraan, aivan hyvin voi viettää 2-3 tuntia esim, Frankfurtin kentällä lattea litkien vaihdon ajan, kun lähes luxuskyydin hinta hansalla stadista lissaboniin maksaa lähes jerjestään sen 200 euroa, usein yli puolet vähemmän kuin Finnairilla joten se siitä edelleen.


    • Bra start

      Hyvää hintaa Finnairista ei voi saada, mutta parhaan mahdollisen saisi kun yhtiö myytäisiin ilman johtajistoa. Johtajien tehtävä on pitää liiketoiminta kannattavana. Ellei johto kykene hoitamaan tehtävään - niin millaista sellainen johto sitten on? Osaamatonta vai laiskaa?

      • suojatyövoima

        Paremman hinnan saa kun myydään ilman velttoa ja ylihintaista työvoimaa.


      • Kontu Portugalista
        suojatyövoima kirjoitti:

        Paremman hinnan saa kun myydään ilman velttoa ja ylihintaista työvoimaa.

        Jos Finnair kaupittaisiin ilman johtajia ja työväkeä, mitä myytävää yhtiöstä jäisi jäljelle? Brändiarvo ei ole häävi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10722
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3043
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2859
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1709
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1656
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 83
      1496
    Aihe