Onko toivoa enää?

Onko toivoa?

Hei kaikki! Ajattelin nyt kysyä muutamia kysymyksiä ja ennen sitä kerron tilanteestani.

Koirani käyttäytyy sisällä kuin enkeli, mutta heti kun päästään ulos sen luonne muuttuu täysin. Se vetää hihnassa, haukkuu, murisee, vinkuu jne. Se ei hauku niinkään ihmisille, mutta pyöräilijöille ja koirille. Nähdessään koiran Se ei enää näe mitään muuta kun sen. Olen yrittänyt saada sen huomion pois herkuilla ja leluilla, mutta sekään ei auta. Koirani ollessa nuorempi en ollut motivoitunut sen koulutuksesta, mutta nyt olen herännyt ja yrittänyt kouluttaa sitä. Näin suoraan sanottuna tuntuu, että koirani on hullu. Onko tällä 1,5 vuotiaalla jackrusselinterrieri nartulla enää mitään toivoa oppia kulkemaan hihnassa? Ja miten saisin sen huomion pois muista koirista? Miten saisin sen kulkemaan hihnassa parhaiten?

2

117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eläinkuiskaaja

      Hei,
      Alkuun on heti pakko sanoa, että toivoa on aina ja toisekseen hienoa, että olet nyt herännyt keskittymään koirasi koulutukseen. :)

      Olen itse kouluttanut monia ongelmakoiria sekä ottanut myös itselleni 80 kiloisen ongelmakoiran, mutta näin näkemättä koiraasi ja päivänne muita tapahtumia sekä käyttäytymistä on hyvin vaikea lähteä neuvomaan..

      On hyvä miettiä jo se, että onko koirasi siis aggressiivinen muita koiria kohtaan vai haluaisiko se vain leikkimään muiden kanssa? Koirasi on hyvin kevyt, joten sinänsä sinulla on kaikki mahdollisuudet totuttaa se hyvinkin läheltä toisiin koiriin.

      Ensimmäinen ja yleisin syy tällaisille käytöksille on jo koiran energisyydessä eli oletko varma, että koirasi saa riittävästi liikuntaa ja virikkeitä päivissään? Oletko kokeillut mennä todella pitkiä lenkkejä (terrierit kun usein ovat hyvin energisiä), niin usein huoletta voi mennä 8-10 kilometrin lenkin ja katsoa, että muuttuuko koirasi käytös lenkin loppupuolella kun se on väsyneempi?

      Usein näytän omistajille liikkeet ja jo ne pienimmät koirien eleet, jotka pitää kitkeä pois joten näin kirjoittaen se on vaikeaa, mutta suosittelen koulutuksen ajan käyttämään lenkeillä lyhyehköä hihnaa (1-2 metriä), ja pysähtymään koiran yhtään vetäessä ja jatkamaan vasta kun koira rauhoittuu ja näin kaikki lenkit (etenkin muiden koirien lähettyvillä) ja Koiran epäasialliseen ääntelyyn on syytä käyttää ns Cesar äännettä (jos tiedät kyseisen koirakouluttajan), hänellä on hyvä äänne joka tepsii.

      Ja loppujen lopuksi kaiken parantaa vain ahkera koulutus ja AIKA, itsellänikin on eräs ongelmakoira (otin 2 vuotta sitten) ja käytös on todellakin parantunut, mutta vieläkin kitketään pois ongelmia, että se pentukoulutus olisi todella tärkeää, mutta myöhemminkin pystyy vaikka aikaa ja kärsivällisyyttä se vaatiikin.

      Toivottavasti edes jotain apua oli neuvoistani. :)

    • Vaihto nami

      Juuri näin kuin yllä on kirjoitettu ja koiran kanssa eläminen on sitä elämänikäistä koulutusta. Itselläni juuri pari vuotta täyttävä ihanuus, mutta nyt alkaa pikkuhiljaa kuulemaan jotain taas murkkuiän jälkeen. JR on tosi energinen pakkaus, joten olisikin hyvä jos sitä pääsisi joissain myös kunnolla leikityttämään. Eli kepin, pallon jne. noutoa. Vettä aina kesällä mukaan. Jo nyt 10 pitää olla vesipullo. Pieniä määriä hörppäistä välillä. Itse olin viikko sitten metsässä (olen kyllä melkein päivittäin) ja heitin palloa tälle pallohullulle ylös päin kalliolle. Voit kuvitella mitä treeniä ja sitten vielä tutussa metsässä loikkimista. Tätä tein reilun tunnin ja ei ollut juomaa mukana. Koira aivan poikki koko seuraavan vuorokauden. Syy minussa, koska en pitänyt nesteytyksestä huolta. Oma koirani myös riekkuu muiden perään, mutta olen systemaattisesti vaan jatkanut koulimista. Meillä tullaan jo sivulle, mutta tietty energinen koira yrittää hyppiä ja pomppia tuttujen ja joskus tuntemattomien luo. Meillä herkut ja pallo, jotka hieman tehoavat ja lisäksi puhun koirilleni paljon. Jo ovesta kun lähdetään sanon aina, että minä menen ensin ja nykyään jo molemmat odottavat, että minä avaan oven ja varmistan joustavan uloslähdön. Siis koirani kyllä tietävät, että minä ensin. Lisäksi pitää jatkuvasti huomioida ympäristö, eli näet jo kaukaa mahdollisen vastaantulijan ja ihan kaikkien kanssa mennään HIENOSTI OHI. Koiran pitää oppia esim. katsekontakti ja sillä jatkokäskyllä/pyynnöllä sitten pärjätään. Tämä vanhempi yli kuusivuotias narttuni kuuntelee ja tottelee aika hyvin, mutta kyllä se tarvitsee jatkuvasti kertausta, muuten ne hommat unohdetaan. Voin esim. kulkea metsässä ja pitää sen irti kokoajan, mutta välillä tuo haahuilee omia polkujaan eikä kuule tai näe mitään. On kyllä näköetäisyydellä, eikä missään nimessä karkaa eli jos otan hihnan näkyviin ja huudan että nyt mennään, niin tulee nopeaan ettei vaan jää. Narttuni oli siinä kolmen vanhana voisi sanoa peruskoulutettu niin, että nämä KATSO, TÄNNE, SIVULLE, PAIKKA, SEIS, MARS oli hallussa ja on toki vieläkin, mutta silloin pitää muistuttaa asioita jatkuvasti. En ole katunut toisen koiran ottamista, kun sen halusin, mutta kyllä mentiin myös takapakkia vanhemman kanssa, mutta toivon, että saamme korjattua asian jatkossa, sillä nuorempi uros tulee jo oikealle puolelle sivulle pyynnöstä ja narttu vasemmalle. En vaadi niiltä täydellisiä suorituksia, vaan ihan vaan tulevat molemmat kun pyyntö käy ja kaikki on meillä vastaehdollistamista. Pidän aina palkkaherkkua mukana. Nämä, alle 12 kg rekkuni saavat lenkkeilyä n. 5-7 km/pv ja tämän lisäksi päivittäin maastossa tms. leikkiä tunnin verran. Yritän pitää siitä huolen, että kolme tuntia päivässä koirille ja viikonloppuisin vähintään 5 tuntia/pv eli 25 tuntia/viikko. EI ole paljon. JR tarvitsee paljon touhua energiansa purkamiseen, muuten niillä on sanomattoman tylsää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      112
      2022
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      177
      1441
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1305
    4. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      68
      1245
    5. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1187
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1105
    7. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1050
    8. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      88
      1014
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      803
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      788
    Aihe