Kaiteet veneessä

18+8

Mihin ihmeeseen niiden pakollisuus perustuu katsastuksessa. Onhan ne hyvät kuivaustelineet.

39

1559

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarpeellinen

      Siihen, että veneet ja ihmiset liikkuvat joskus arvaamattomasti ja välillä jälkimmäiset liikkuvat mereen asti. Niiden poimiminen merestä on huomattavan vaikeaa, etenkin jos pudonnut on veneen pääasiallinen käyttäjä. Vene ei välttämättä pysähdy. Mereen putoamisen kaikin puolinen välttäminen vaikka turvaköysin ja kaitein on erittäin kannatettavaa.

    • 55v

      45 senttiä korkeat yksiköytiset kaiteet on lähinnä kosmetiikkaa. Ei ne ketään/mitään mereen putoamiselta suojaa.

      • nowiisi

        En ole vielä yhtään purjehtinut, mutta kuvittelisin että ihminen ei kannella kävele ihan pystyssäpäin vaan matalana ja kaiteesta kiinni pitäen, ja että köydestä saattaa saada otteen, hyvällä tuurilla, ennenkuin menee kalojen ruoaksi? Ja jos köysi olisi toista metriä korkealla, se vaatisi paljon järeämmät tolpat?


      • Miten menetellä?
        nowiisi kirjoitti:

        En ole vielä yhtään purjehtinut, mutta kuvittelisin että ihminen ei kannella kävele ihan pystyssäpäin vaan matalana ja kaiteesta kiinni pitäen, ja että köydestä saattaa saada otteen, hyvällä tuurilla, ennenkuin menee kalojen ruoaksi? Ja jos köysi olisi toista metriä korkealla, se vaatisi paljon järeämmät tolpat?

        Mites olette menetelleet H-veneen kaiteidenkanssa katsastuksessa?


      • 2 x kad44

        Ilmeisesti et ole ollut oikeasti pahassa kelissä, silloin kulkeminen jos joutuu kannelle menemään esim reivaamaan tai jokin jumittanut etupurjeen skuutin tapahtuu kontaten/ryömien tai miten ikinä sitten pääsee luikertelemaan kohteeseen. Tällaisissa tapauksissa kaiteesta, vaijerista tai tuplavaijerista on kovastikkin apua, ettei tipahda mereen, ja saa siihen elämänlagan viritettyä jos on raaskinut ostaa sellaisen.

        Kävellessä normaali keleillä tai laturissa ei kaiteista paljon hyötyä ole, niin kuin koko joukko muitakin vene varusteita ovat turhia, siis normaali tilanteissa, esim, sammutin, palovaroitin, sammutuspeitto, hätäraketit, pelastusliivit, vhf, tutka, myrskypurje, ajoankkuri, vara-ankkuri ja niin etiä päin. Tilanteen osuessa kohdalle ymmärtää miksi veneessä kannattaa olla monen moisia varusteita, eikä ajatella negatiivisesti, että PITÄÄ OLLA, KUN KATSASTUKSESSA VAADITAAN.


    • SF10

      1 ja 2 -luokassa kaiteet pakolliset, mutta 3 ja 4 -luokassa ei.

    • kaiteet hyvät

      Pkkulapsille veneen kaiteetovat hyvät nin voi antaa tenavan kulkea ympäri venettä köyteen kiinnitettynä eikä tarvitse käkkiä sisällä tai istumalaatikossa.

      Myöskin jos isompi himinen työskentelee kannella, kaiteet estävät putoamista jos esim on kannella töissä vaikka satamassa ja ei ole tarpeeksi tarkka. Myöskin purjehtiessa kaiteista voi pitää kiinni jos on matkalla tuulepuolen kylkeä keulaan.

    • TuuleenTemmattu

      Kävipä viime kesänä niinkin, että kaiteet pelastivat minut mereen putoamiselta.

      Olimme liikenteessä täysin purjein, tuulta oli noin 12 solmua. Pilvien ja säätilan tarkkailusta huolimatta tulimme yllätetyiksi, muutamassa minuutissa tuuli nousi voimakkuudeltaan yli kaksinkertaiseksi. Ryhdyin kelaamaan keulapurjetta sisään, mutta rulla jumittui. Komensin vaimon ruoriin ja lähdin keulaan selvittämään tilannetta. Paukkuliivit olivat tietysti päällä, mutta turvavaljaita en ehtinyt tuossa tilanteessa virittää.

      En päässyt vielä keulaan saakka kun rouvalta lähti vene lapasesta ja brouchasi, tuulta oli tässä vaiheessa reilut 25 solmua.
      Äkillisen suunnanmuutoksen jälkeen genoa (35M2) tuli päälleni kaataen minut veneen kannelle kaidetta vasten. Pienen ähellyksen jälkeen tilanne saatiin hallintaan, mutta kaiteiden tärkeys tuli todistettua.
      Voin vain kuvitella, mitä olisi tapahtunut jos olisin lentänyt mereen ja vaimo olisi jäänyt yksin taistelemaan tuulta vastaan tuossa kelissä.....

      • tuulanteitä

        Varmaankin tuulen nopeusyksikkö kuitenkin metriä sekunnissa....


      • .....
        tuulanteitä kirjoitti:

        Varmaankin tuulen nopeusyksikkö kuitenkin metriä sekunnissa....

        Miksei se voisi yhtä hyvin olla solmujakin? Oleellisempaa tilanteessa kait oli nopeuden yllättävä ja nopea tuplaantuminen.

        25 m/s on sentään jo myrsky...


      • miks?
        tuulanteitä kirjoitti:

        Varmaankin tuulen nopeusyksikkö kuitenkin metriä sekunnissa....

        Miksi olisi? Molemmat yksiköt ovat täysin käypäisiä ja vieläpä erittäin helppoja käyttää vaikka vuorotellen. Ja kun mieleisissäsi yksiköissä sanotaan tuulen nousevan kuudesta kahteentoista metriin, tulee täydellä genoalla purjehtivalle ongelmia. Ei siihen myrskyä tarvita.


      • seppomartti

        Hyvä tarina. Useimmiten onnettomuus on seurausta yhtä useammasta virheestä. Aina pitäisi yrittää oppia kohelluksista. Saksaksi on sanonta "aina yksi käsi laivalle". Missään tilanteessa keulagastin molemmat kädet eivät saa olla irti ellei muuten ole kiinnitetys varmistettu. .Kaidetolpat ja vaijerit (lifelines) kuuluvat purjeveneeseen ellei ole jolla tai ratavene. Elämänlangat (jack stay) kannattaa pitää kannessa aina valmiina. Paukkuliivejä ei kannata pitää ilman valjaita ja turvaköyttä. Ainoa veneen purjehdustaitoinen pitää aina olla kiinnitettynä liikkuessaan kannella. Kovemmassa kelissä kannattaa käyttää kahta turvaköyttä ( onko parempaa nimeä?). Keulaan mennessä kannattaa käyttää luuvartin elämänlankaa koska pudotessa se kiristyy mastoon, kutteristaagiin ja muihin rakenteisiin ja toivottavasti estää putoamisen veneen ulkopuolelle. Itse olen kerran kisassa pudonnut kryssissä keulakannelta. Kansi katosi aallon myötä niin nopeasti alta , että seuraava havainto oli roikkuminen laidan ulkopuolelle pää ja hartiat varvaslistan päällä. Nuorena pääsin itse takaisin. Nyt ei onnistuisi.


      • naazi wife

        "Komensin vaimon ruoriin ja lähdin keulaan"

        Ettet vain olisi ihan vain pyytänyt komentamisen sijaan :-) 


      • TuuleenTemmattu
        seppomartti kirjoitti:

        Hyvä tarina. Useimmiten onnettomuus on seurausta yhtä useammasta virheestä. Aina pitäisi yrittää oppia kohelluksista. Saksaksi on sanonta "aina yksi käsi laivalle". Missään tilanteessa keulagastin molemmat kädet eivät saa olla irti ellei muuten ole kiinnitetys varmistettu. .Kaidetolpat ja vaijerit (lifelines) kuuluvat purjeveneeseen ellei ole jolla tai ratavene. Elämänlangat (jack stay) kannattaa pitää kannessa aina valmiina. Paukkuliivejä ei kannata pitää ilman valjaita ja turvaköyttä. Ainoa veneen purjehdustaitoinen pitää aina olla kiinnitettynä liikkuessaan kannella. Kovemmassa kelissä kannattaa käyttää kahta turvaköyttä ( onko parempaa nimeä?). Keulaan mennessä kannattaa käyttää luuvartin elämänlankaa koska pudotessa se kiristyy mastoon, kutteristaagiin ja muihin rakenteisiin ja toivottavasti estää putoamisen veneen ulkopuolelle. Itse olen kerran kisassa pudonnut kryssissä keulakannelta. Kansi katosi aallon myötä niin nopeasti alta , että seuraava havainto oli roikkuminen laidan ulkopuolelle pää ja hartiat varvaslistan päällä. Nuorena pääsin itse takaisin. Nyt ei onnistuisi.

        Kiitos seppomartti ( ja muutkin) hyvistä kommanteista. Seppomartin kirjoituksessa oli vähan "opettajasetämäinen" ote, mielestäni pari kohtaa vaativat vähän täsmennystä.

        " Paukkuliivejä ei kannata pitää ilman valjaita ja turvaköyttä."

        Miksi ihmeessä paukkuliivejä ei kannata käyttää ilman valjaita ? Ne ovat mielestäni erittäin hyvä turvavaruste veteen pudotessakin. Omassa veneessäni kukaan ei liiku kannella ilman paukkuliivejä veneen ollessa liikkeessä.

        "Ainoa veneen purjehdustaitoinen pitää aina olla kiinnitettynä liikkuessaan kannella."

        Isolla merellä ja kovassa kelissä asia on juuri näin. Todellisuus "sunnuntaisella saariretkellä" rantavesissä on kuitenkin jotakin aivan muuta. Tällaisesta meidänkin reissullamme oli kysymys.

        naazi wifelle voisin sen sijaan kommentoida, että normaalitilanteessa vaimoa kauniisti pyydetään. Poikkeustilanteissa kippari ottaa kuitenkin oikeuden itselleen "komentaa", koska niissä tilanteissa ei neuvotella eikä viivytellä vaan toimitaan kipparin ohjeiden mukaan.


      • nelinkertaistua

        Nimimerkki TuuleenTemmattu kirjoitti:
        "Olimme liikenteessä täysin purjein, tuulta oli noin 12 solmua. Pilvien ja säätilan tarkkailusta huolimatta tulimme yllätetyiksi, muutamassa minuutissa tuuli nousi voimakkuudeltaan yli kaksinkertaiseksi. ...
        tuulta oli tässä vaiheessa reilut 25 solmua."

        Jos tuulen vauhti muuttuu arvosta 12 solmua arvoon 24 solmua, sen voimakkuus nelinkertaistuu. 12 solmua ... 25 solmua merkitsee siis yli nelinkertaista tuulen voimakkuutta.
        Ei siis nyt mennyt kyseiseltä nimimerkiltä ihan putkeen.


    • turvallisuutta

      en menisi veneeseen missä ei ole kunnon kaiteita!!

      • provokevät

        Joskus tältäkin palstalta voisi joku provo pudota kaiteen välistä ...


    • 11+5

      Siis noviisi epäili että 25 m/s. Hyi hitto. Täydellä genualla 25m/s tarkoittaa entistä genuaa. Jos ei ole koskaan purjehtinut niin pakkoko tänne on tulla viisastelemaan.

    • avomerilaivuri

      Kaiteet on yhtä joutanvanpäiväset kuin pelastusrenkaan ajoankkuri tai palstan niin fanaatisesti keskustelemat koneajokolmiot.

      • niin no...

        Ainakin ilman ajoankkuria pelastusrengas on täysin joutavanpäiväinen.


      • kirjaviisautta

        Avomerilaivuri on Navigaatioliiton myöntämä arvo tähtitieteellisen navigoinnin tentin läpäisseille. Kuten tästäkin kommentista huomataan, se oppi on puhtaasti teoreettista


    • Bossu

      Enpä päästäisi lapsiani veneeseen ollenkaan ilman kaiteita. Ja mistä se katsastusmies tietää, tuleeko veneeseen lapsia vai ei?

      • Helppoa se on

        Ei katsastusmiehen tarvitse sitä tietääkään. Sinä taas näet kaiteiden olemassaolon kun viet lapsesi siihen veneeseen.

        Katsastusmies katsastaa veneen siihen katsastusluokkaan kuin veneenomistaja haluaa. Jos luokan vaatimuksiin kuuluvat kaiteet niin sitten ne vaaditaan ja muuten niitä ei vaadita.

        Jos palataan itse asiaan eli kaiteisiin niin ne ovta hyvät ja tarpeelliset. Sitten kun on sitä keliä niin ei siellä kannella kävellä, siellä liikutaan matalana, kontataan tms.


      • jalat verillä
        Helppoa se on kirjoitti:

        Ei katsastusmiehen tarvitse sitä tietääkään. Sinä taas näet kaiteiden olemassaolon kun viet lapsesi siihen veneeseen.

        Katsastusmies katsastaa veneen siihen katsastusluokkaan kuin veneenomistaja haluaa. Jos luokan vaatimuksiin kuuluvat kaiteet niin sitten ne vaaditaan ja muuten niitä ei vaadita.

        Jos palataan itse asiaan eli kaiteisiin niin ne ovta hyvät ja tarpeelliset. Sitten kun on sitä keliä niin ei siellä kannella kävellä, siellä liikutaan matalana, kontataan tms.

        Kertokaahan näitten vaijeritolppa ns.kaiteiksikutsuttavien hyvyys jos vertailussa on tukeva rosterikaide? Itse olen raapinut näihin tolppiin lähinnä housunlahkeita ja muuta tarttuvaa, vanhemmiten yksittäinen kaiteenjalka altistaa vesivuodoille herkemmin kuin yhtenäinen tukeva kaide.


      • Tiukat vaijerit
        jalat verillä kirjoitti:

        Kertokaahan näitten vaijeritolppa ns.kaiteiksikutsuttavien hyvyys jos vertailussa on tukeva rosterikaide? Itse olen raapinut näihin tolppiin lähinnä housunlahkeita ja muuta tarttuvaa, vanhemmiten yksittäinen kaiteenjalka altistaa vesivuodoille herkemmin kuin yhtenäinen tukeva kaide.

        Kaidetolppien tulee olla sellaisia, ettei tarvitse naapuriveneilijälle huutaa: "Eiii, älä työnnä kaiteesta, se ei kestä!". Näyttää suurin osa kotimaisten laatuveneiden kaiteista heiluvan jo kevyessä tuulessa? Kaidevaijerit ovat lisäksi kuin pyykkinarut löysällä roikkumassa?


      • Siinä erot.
        jalat verillä kirjoitti:

        Kertokaahan näitten vaijeritolppa ns.kaiteiksikutsuttavien hyvyys jos vertailussa on tukeva rosterikaide? Itse olen raapinut näihin tolppiin lähinnä housunlahkeita ja muuta tarttuvaa, vanhemmiten yksittäinen kaiteenjalka altistaa vesivuodoille herkemmin kuin yhtenäinen tukeva kaide.

        Tietysti tukeva rosterikaide on parempi. Mutta kyllä se vaijerikaidekin pysäyttää kun muuten on liukumassa laidan yli mereen. Rosterikaide on painavampi ja maksaa enemmän. Siinä kai ne erot.

        Ihmettelen kyllä tuota raapimista. Eipä ole vielä sattunut vaikka kolmekymmentä kesää on mennyt vaijerikaideveneissä.


      • Tiukat pipot?
        Tiukat vaijerit kirjoitti:

        Kaidetolppien tulee olla sellaisia, ettei tarvitse naapuriveneilijälle huutaa: "Eiii, älä työnnä kaiteesta, se ei kestä!". Näyttää suurin osa kotimaisten laatuveneiden kaiteista heiluvan jo kevyessä tuulessa? Kaidevaijerit ovat lisäksi kuin pyykkinarut löysällä roikkumassa?

        Mistähän sellaisia kaidetolppia saisi? Ja miten ne on kiinnitetty kanteen?

        Veneissä on tonnien massa ja jos sitä yrittää työntää ohuen ruuveilla kanteen kiinnitetyn tikun päästä niin ei onnistu. Eikä pidäkään onnistua. Ei ole mitään järkeä tehdä tuollaisia tolppia. Veneitä työnnetään rungosta.

        Kaidevaijereiden kireys on säätöasia. Jos joku ei tee sinä niin se on omistajan asia.


      • tinakaide
        Tiukat pipot? kirjoitti:

        Mistähän sellaisia kaidetolppia saisi? Ja miten ne on kiinnitetty kanteen?

        Veneissä on tonnien massa ja jos sitä yrittää työntää ohuen ruuveilla kanteen kiinnitetyn tikun päästä niin ei onnistu. Eikä pidäkään onnistua. Ei ole mitään järkeä tehdä tuollaisia tolppia. Veneitä työnnetään rungosta.

        Kaidevaijereiden kireys on säätöasia. Jos joku ei tee sinä niin se on omistajan asia.

        Öh.. veneissä on usein tonnien massa, mutta työntäjän käsivarsissa on harvemmin sellaista voimaa. Vai miten sitä venettä työnnetään niistä kaiteista? Traktorilla?Useimpien ihmisten kohdalla kaiteisiin tuskin välittyy kovinkaan monen kymmenen kilon työntö, saati sadan.

        Kestäviä kaiteita uskoisin olevan mahdollista valmistaa ja myös kiinnitys kanteen on mahdollista toteuttaa riittävän kestävästi. Jos kaidetolpat eivät käsivoimin tapahtuvaa työntöä kestä herää kysymys miten ne kestävät horjahtavan ihmisen.. Ehkä sellaisten kaiteiden kuuluukin hajota, ikään kuin varoitukseksi, että asialle olisi tarvis tehdä jotain.


      • Tiukat vaijerit
        Tiukat pipot? kirjoitti:

        Mistähän sellaisia kaidetolppia saisi? Ja miten ne on kiinnitetty kanteen?

        Veneissä on tonnien massa ja jos sitä yrittää työntää ohuen ruuveilla kanteen kiinnitetyn tikun päästä niin ei onnistu. Eikä pidäkään onnistua. Ei ole mitään järkeä tehdä tuollaisia tolppia. Veneitä työnnetään rungosta.

        Kaidevaijereiden kireys on säätöasia. Jos joku ei tee sinä niin se on omistajan asia.

        Ihan sama millainen massa siellä vastassa on. Työntäjän voima määrää väännön kaiteeseen. Olen itse työnnellyt laiturilta saksalaista massatuotettani melko kovalla voimalla laittaessani lisälepareita väliin. Ei ole kaidetolppa ollut moksiskaan.


      • Voihan vipu!
        tinakaide kirjoitti:

        Öh.. veneissä on usein tonnien massa, mutta työntäjän käsivarsissa on harvemmin sellaista voimaa. Vai miten sitä venettä työnnetään niistä kaiteista? Traktorilla?Useimpien ihmisten kohdalla kaiteisiin tuskin välittyy kovinkaan monen kymmenen kilon työntö, saati sadan.

        Kestäviä kaiteita uskoisin olevan mahdollista valmistaa ja myös kiinnitys kanteen on mahdollista toteuttaa riittävän kestävästi. Jos kaidetolpat eivät käsivoimin tapahtuvaa työntöä kestä herää kysymys miten ne kestävät horjahtavan ihmisen.. Ehkä sellaisten kaiteiden kuuluukin hajota, ikään kuin varoitukseksi, että asialle olisi tarvis tehdä jotain.

        Mitenkö kaiteet kestävät horjahtavan ihmisen? Vastaus on että hyvin. kaiteiden tehtävä on estää valuminen mereen ja sen ne kestävät hyvin.

        Mitä kaiteesta työntämiseen tulee niin sanooko sana "pistekuorma" mitään? Entä "vipuvarsi"?


      • onne vaan sullekin

        Maailman yleisin lasten käyttöön tarkoitettu purjevene on optimistijolla, jossa ei ole kaiteita.
        Nimimerkin Bossu lapset eivät tälläkään veneellä pääse purjehtimaan, ellei lasten huoltajana ole joku muukin henkilö jolla on hieman toisenlainen suhtautuminen asioihin.


    • gh34

      Kaiteiden hyöty tuntuu nytkin , kevätkunnostuksessa kannella ollessa. Hirvittäisi kävellä siellä ilman sitä miellyttävää valheellista turvallisuuden tuntua, jonka saa kun vaijeri hipoo polvensyrjää. Mutta Jullessa pärjäsin hyvin kaiteita ilmankin kesät, myös naperoiden kanssa.

      Tukeva rosterikaide? Sellainenhan on likimain jokaisen purkkarin keulassa ja perässä. Eipä tule kuitenkaan mieleen sarjavalmisteista purjevenettä jossa olisi rosteriputkea koko kyljen matkalla; moottoriveneitä kylläkin.

      Tiikkikaide on joissain tukevimmissa purkkareissa, mutta yleisimmin moottoripursissa. Se on kyllä hyvä ja hauska; siistin näköinenkin. Uimahyppytelineenä hauska ja rantaoloissa kaiteella voi pitää lasiakin. Siitä uskaltaa yleensä työntääkin venettä, voima jakautuu hyvin useampaan tolppaan.

      Raapiminen on tosiaan outo kokemus. Jos kaiteet raapisivat pöksyt, niin purjeetkin olisivat äkkiä riekaleina.

      • maissa myös

        Yhden tapauksen tiedänkin, jossa tuttu teloi todella pahasti jalkansa pudottuaan kannelta telakalla. Pressut oli juuru poistettu ja kansi sen jäljiltä vielä ilman kaiteita.

        Osa turvallisuudesta on pelkkää tuntua, mutta kohtalainen osa todellistakin.


    • Sps

      Täällä on moottorivenemiehiä joukossa, jos on kaiteet teakista, rosteriputkesta tai housut ja jalat repeytyy kaiteisiin.

      • jalat verillä

        Miksi kunnollisia työntämisenkin kestäviä kiinteitä kaiteita ei sitten purkkareissa ole, sitä olen jo vuosia ihmetellyt? Itsekin pidän kaiteita tarpeellisina, en kuitenkaan alle polvenkorkuisia hentoja vaijerin pitimiä, joita kaiteiksi virheellisesti kutsutaan.


      • jalat verillä

        Miksi kunnollisia työntämisenkin kestäviä kiinteitä kaiteita ei sitten purkkareissa ole, sitä olen jo vuosia ihmetellyt? Itsekin pidän kaiteita tarpeellisina, en kuitenkaan alle polvenkorkuisia hentoja vaijerin pitimiä, joita kaiteiksi virheellisesti kutsutaan.


      • seppomartti
        jalat verillä kirjoitti:

        Miksi kunnollisia työntämisenkin kestäviä kiinteitä kaiteita ei sitten purkkareissa ole, sitä olen jo vuosia ihmetellyt? Itsekin pidän kaiteita tarpeellisina, en kuitenkaan alle polvenkorkuisia hentoja vaijerin pitimiä, joita kaiteiksi virheellisesti kutsutaan.

        Purjeveneen työntäminen vaijeritolpasta ei kuulu hyviin tapoihin. Vaikka kiinnitys olisi hyvä niin 25mm putki vääntyy. Liikkeen pysäyttämiseksi iso fentari tai useampia väliin. Vanteista, staageista, perä- ja keulakaiteesta sekä rungosta saa työntää. Eiköhän se riitä.


      • 2 kad44
        jalat verillä kirjoitti:

        Miksi kunnollisia työntämisenkin kestäviä kiinteitä kaiteita ei sitten purkkareissa ole, sitä olen jo vuosia ihmetellyt? Itsekin pidän kaiteita tarpeellisina, en kuitenkaan alle polvenkorkuisia hentoja vaijerin pitimiä, joita kaiteiksi virheellisesti kutsutaan.

        Tiukka hinta kilpailu, on todella paljon halvempaa tehdä vakiotolpista ja vaijerista kaide, kun rosteriputkikaiteita. Kelpaisiko syyksi?


      • Joakim_
        2 kad44 kirjoitti:

        Tiukka hinta kilpailu, on todella paljon halvempaa tehdä vakiotolpista ja vaijerista kaide, kun rosteriputkikaiteita. Kelpaisiko syyksi?

        Ei kelpaa. Jos tuo olisi syy, olisi varmasti useita kalliita venemerkkejä, jossa kaiteet olisivat HST:tä. Minä en ainakaan tunne ainoatakaan purjevenettä, jossa olisi muut kuin vaijerikaiteet. Joissain moottoripursissa, kuten Nauticateissa, saattaa kyllä olla kiinteät kaiteet, mutta eivät ne ole oleellisesti korkeampia tai turvallisempia. Kalliimpia ovat varmasti, kun tolppia on tuplasti ja päällä puuta.

        Putkikaiteissa on monta vaijerista huonompaa ominaisuutta kuten; Suurempi paino, suurempi ilmanvastus, epämukavampi laidalla istujalle, erittäin vaikea huollettavuus (vääntyneen korjaaminen), erittäin vaikea irroitettava (talvipressun laitto vaatii usein poiston) ja joustamattomuus (voi olla myös etu). Lisäksi ulkonäkö, joka on tietysti makuasia.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      263
      6366
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      57
      3004
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      66
      2804
    4. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2272
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1789
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      165
      1465
    7. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1444
    8. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      26
      1372
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

      Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      35
      1321
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

      Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      109
      1027
    Aihe