Suunympärystän ihottuma

suppusuu

Hei! Vaivani on useita vuosia kestänyt suun ympärystän punoitus ja runsas hilseily, nenän alustasta ja leukapielistä. Onkohan kyseessä pelkkä ruoka-aineallergia? Esim. kaakaosta suun ympärys alkaa usein punoittaa, samoin mausteista, tomaatista tai punaviinistä. Ei kuitenkaan aina.

Joskus taas suun ympärys lehahtaa punaiseksi ihan itsekseen tai syödessäni jotain, mille minun ei varmasti pitäisi olla allerginen. Suupielet myös halkevat usein, ja huulet ovat jatkuvasti rohtuneet. Voisiko kyseessä olla joku bakteeri tai sieni vaikka? Jos, niin millä sen saisi häädetyksi?

7

6330

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ovidiu

...ensin apteekista, hammaslääkäriltäsi, yleislääkäriltä tai yksityiseltä ihotautilääkäriltä. Kokeile ensin Bepanthenia. Mikäli epäilet sientä, voit kokeilla Daktarinia tms.

• minä

Hei!

Oireesi sopii perioraalidermatiittiin. Se sijoittuu suun ympärille niin, että huulen punan ja ihottuman välille jää kapea terve alue. Punoitusta ja pieniä märkänäppylöitä. Hoidotta krooninen, joten jos oireet vaikuttavat tutuilta, lääkäriin. Kortikoidit pahentavat sitä. Perioraalidermatiittiin löytyy tehokas lääke: tetrasykliini, sekä voiteita. Syy on epäselvä, voi liittyä kosmeettisten tuotteiden käyttöön. Ennuste usein hyvä!!

• sisko

et tuossa maininnut onko sulla muuten atooppinen iho? Itselläni tulee tämä sama ongelma talvisin, ruoka-aineet on testattu ja niille ei ole allergioita, vain pölyt.. Mutta tämä tulee kun on tullakseen aina kuitenkin kuivan ilman vallitessa (kesällä ihoni on aina hyvässä kunnossa)..
        Hoitoa en ole keksinyt muutakuin rasvata ja syödä kalaöljykapseleita ja vitamiineja.. välillä helpottaa ja välillä pahenee.. minkäs teet.. :(
        silmien ympärillä sama homma.. pepusta!

• Liisa
        sisko kirjoitti:

et tuossa maininnut onko sulla muuten atooppinen iho? Itselläni tulee tämä sama ongelma talvisin, ruoka-aineet on testattu ja niille ei ole allergioita, vain pölyt.. Mutta tämä tulee kun on tullakseen aina kuitenkin kuivan ilman vallitessa (kesällä ihoni on aina hyvässä kunnossa)..
        Hoitoa en ole keksinyt muutakuin rasvata ja syödä kalaöljykapseleita ja vitamiineja.. välillä helpottaa ja välillä pahenee.. minkäs teet.. :(
        silmien ympärillä sama homma.. pepusta!

Minulla myös suunympärysihottumaa. Olen monen vuoden jälkeen tullut tulokseen että nimenomaan voiteet aiheuttavat ihottuman. Kun en käytä mitään voidetta iho paranee!

• Minulla oli tuollainen ihottuma, silmien ympärillä. Tosiaankin tetrasykliinikuuri, 80 pv, vei oireet pois. Aknen sukuinen tauti, olin kuulemma käyttänyt liian kosteuttavia silmänympärysvoiteita. Kortisonivoide saattoi tavallaan viedä oireet pois mutta ei parantanut tautia lopullisesti. Terveyskeskuslääkärit ei noista ymmärrä, siis ihotautilääkärille, maksoi mitä maksoi!

• mariiakoo
        Vanhoille kirjoitti:

Minulla oli tuollainen ihottuma, silmien ympärillä. Tosiaankin tetrasykliinikuuri, 80 pv, vei oireet pois. Aknen sukuinen tauti, olin kuulemma käyttänyt liian kosteuttavia silmänympärysvoiteita. Kortisonivoide saattoi tavallaan viedä oireet pois mutta ei parantanut tautia lopullisesti. Terveyskeskuslääkärit ei noista ymmärrä, siis ihotautilääkärille, maksoi mitä maksoi!

mitä ehdotatte jos on allerginen tetrasykliinille? Kun sain kuurin juuri tätä vaivaa varten, mutta sitten koko naama ja ylävartalo oli täynnä punaista pilkkua :( Korjattiin kortisonitableteilla jolloin lähti ihottumakin hetkeksi. Sen jälkeen olen aina sivellyt kortisonivoidetta tuolle alueelle kun huulia on ruvennut kuumottamaan ja vähän ehkä hillitseekin, mutta kun sitä ei saa käyttää jatkuvasti. Ja talvella vaiva on pahempi. etelän lämmössä ei ongelmasta tietoakaan.

• 000000000

mulla taas on huulien ympärillä punasta (ei joka puolella) ja joskus tulee joku ihan pieni näppy ? ei oo rohtunu huulet tai mitään.. haluisin tän ihan hirveesti pois

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?

Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant
      Maailman menoa
      168
      3042
    2. Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin

Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii
      Maailman menoa
      39
      1866
    3. Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki

Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K
      Maailman menoa
      28
      1849
    4. Kaivattusi silmin

Minkälaisen kuvan olet omasta mielestäsi antanut itsestäsi kaivatullesi?
      Ikävä
      191
      1764
    5. Saisinpa halata sinua joka päivä

ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a
      Ikävä
      21
      1373
    6. Riikka Purra perustelee hallituksen leikkauspolitiikkaa

Odotukset ovat kovat, mutta puhe on poikkeuksellisen onttoa jopa hallituksen omalla mittapuulla. Vastuu työnnetään alas,
      Perussuomalaiset
      74
      1246
    7. Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne

Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja
      Maailman menoa
      78
      1170
    8. Martinan pankkikortti

Seiska uutisoi, että Martina antoi pankkilortin tyttärilleen. Siinä on vaan sellainen pointti, että pankkikorttia ei saa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1030
    9. Muistattekos kun kaupassa piti pyytää tavarat myyjältä

Edes kahvipakettia ei saanut itse valita, vaan myyjä nouti sen hyllystä tiskille. Jos osti jauhelihaa, niin se jauhettii
      Maailman menoa
      169
      1000
    10. Kadonnut Kajaanissa

Yllättävän hyvät kuvat poliisilla, luulisi löytyvän niiden perusteella?
      Kajaani
      20
      992
    Aihe