Suunympärystän ihottuma

suppusuu

Hei! Vaivani on useita vuosia kestänyt suun ympärystän punoitus ja runsas hilseily, nenän alustasta ja leukapielistä. Onkohan kyseessä pelkkä ruoka-aineallergia? Esim. kaakaosta suun ympärys alkaa usein punoittaa, samoin mausteista, tomaatista tai punaviinistä. Ei kuitenkaan aina.

Joskus taas suun ympärys lehahtaa punaiseksi ihan itsekseen tai syödessäni jotain, mille minun ei varmasti pitäisi olla allerginen. Suupielet myös halkevat usein, ja huulet ovat jatkuvasti rohtuneet. Voisiko kyseessä olla joku bakteeri tai sieni vaikka? Jos, niin millä sen saisi häädetyksi?

7

6296

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ovidiu

...ensin apteekista, hammaslääkäriltäsi, yleislääkäriltä tai yksityiseltä ihotautilääkäriltä. Kokeile ensin Bepanthenia. Mikäli epäilet sientä, voit kokeilla Daktarinia tms.

• minä

Hei!

Oireesi sopii perioraalidermatiittiin. Se sijoittuu suun ympärille niin, että huulen punan ja ihottuman välille jää kapea terve alue. Punoitusta ja pieniä märkänäppylöitä. Hoidotta krooninen, joten jos oireet vaikuttavat tutuilta, lääkäriin. Kortikoidit pahentavat sitä. Perioraalidermatiittiin löytyy tehokas lääke: tetrasykliini, sekä voiteita. Syy on epäselvä, voi liittyä kosmeettisten tuotteiden käyttöön. Ennuste usein hyvä!!

• sisko

et tuossa maininnut onko sulla muuten atooppinen iho? Itselläni tulee tämä sama ongelma talvisin, ruoka-aineet on testattu ja niille ei ole allergioita, vain pölyt.. Mutta tämä tulee kun on tullakseen aina kuitenkin kuivan ilman vallitessa (kesällä ihoni on aina hyvässä kunnossa)..
        Hoitoa en ole keksinyt muutakuin rasvata ja syödä kalaöljykapseleita ja vitamiineja.. välillä helpottaa ja välillä pahenee.. minkäs teet.. :(
        silmien ympärillä sama homma.. pepusta!

• Liisa
        sisko kirjoitti:

et tuossa maininnut onko sulla muuten atooppinen iho? Itselläni tulee tämä sama ongelma talvisin, ruoka-aineet on testattu ja niille ei ole allergioita, vain pölyt.. Mutta tämä tulee kun on tullakseen aina kuitenkin kuivan ilman vallitessa (kesällä ihoni on aina hyvässä kunnossa)..
        Hoitoa en ole keksinyt muutakuin rasvata ja syödä kalaöljykapseleita ja vitamiineja.. välillä helpottaa ja välillä pahenee.. minkäs teet.. :(
        silmien ympärillä sama homma.. pepusta!

Minulla myös suunympärysihottumaa. Olen monen vuoden jälkeen tullut tulokseen että nimenomaan voiteet aiheuttavat ihottuman. Kun en käytä mitään voidetta iho paranee!

• Minulla oli tuollainen ihottuma, silmien ympärillä. Tosiaankin tetrasykliinikuuri, 80 pv, vei oireet pois. Aknen sukuinen tauti, olin kuulemma käyttänyt liian kosteuttavia silmänympärysvoiteita. Kortisonivoide saattoi tavallaan viedä oireet pois mutta ei parantanut tautia lopullisesti. Terveyskeskuslääkärit ei noista ymmärrä, siis ihotautilääkärille, maksoi mitä maksoi!

• mariiakoo
        Vanhoille kirjoitti:

Minulla oli tuollainen ihottuma, silmien ympärillä. Tosiaankin tetrasykliinikuuri, 80 pv, vei oireet pois. Aknen sukuinen tauti, olin kuulemma käyttänyt liian kosteuttavia silmänympärysvoiteita. Kortisonivoide saattoi tavallaan viedä oireet pois mutta ei parantanut tautia lopullisesti. Terveyskeskuslääkärit ei noista ymmärrä, siis ihotautilääkärille, maksoi mitä maksoi!

mitä ehdotatte jos on allerginen tetrasykliinille? Kun sain kuurin juuri tätä vaivaa varten, mutta sitten koko naama ja ylävartalo oli täynnä punaista pilkkua :( Korjattiin kortisonitableteilla jolloin lähti ihottumakin hetkeksi. Sen jälkeen olen aina sivellyt kortisonivoidetta tuolle alueelle kun huulia on ruvennut kuumottamaan ja vähän ehkä hillitseekin, mutta kun sitä ei saa käyttää jatkuvasti. Ja talvella vaiva on pahempi. etelän lämmössä ei ongelmasta tietoakaan.

• 000000000

mulla taas on huulien ympärillä punasta (ei joka puolella) ja joskus tulee joku ihan pieni näppy ? ei oo rohtunu huulet tai mitään.. haluisin tän ihan hirveesti pois

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      25
      2406
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      113
      2021
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      113
      1647
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      42
      1503
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1447
    6. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1055
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      120
      986
    8. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      945
    9. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      937
    10. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      929
    Aihe