Hei! Vaivani on useita vuosia kestänyt suun ympärystän punoitus ja runsas hilseily, nenän alustasta ja leukapielistä. Onkohan kyseessä pelkkä ruoka-aineallergia? Esim. kaakaosta suun ympärys alkaa usein punoittaa, samoin mausteista, tomaatista tai punaviinistä. Ei kuitenkaan aina.
Joskus taas suun ympärys lehahtaa punaiseksi ihan itsekseen tai syödessäni jotain, mille minun ei varmasti pitäisi olla allerginen. Suupielet myös halkevat usein, ja huulet ovat jatkuvasti rohtuneet. Voisiko kyseessä olla joku bakteeri tai sieni vaikka? Jos, niin millä sen saisi häädetyksi?
Suunympärystän ihottuma
7
6284
Vastaukset
- Ovidiu
...ensin apteekista, hammaslääkäriltäsi, yleislääkäriltä tai yksityiseltä ihotautilääkäriltä. Kokeile ensin Bepanthenia. Mikäli epäilet sientä, voit kokeilla Daktarinia tms.
- minä
Hei!
Oireesi sopii perioraalidermatiittiin. Se sijoittuu suun ympärille niin, että huulen punan ja ihottuman välille jää kapea terve alue. Punoitusta ja pieniä märkänäppylöitä. Hoidotta krooninen, joten jos oireet vaikuttavat tutuilta, lääkäriin. Kortikoidit pahentavat sitä. Perioraalidermatiittiin löytyy tehokas lääke: tetrasykliini, sekä voiteita. Syy on epäselvä, voi liittyä kosmeettisten tuotteiden käyttöön. Ennuste usein hyvä!!- sisko
et tuossa maininnut onko sulla muuten atooppinen iho? Itselläni tulee tämä sama ongelma talvisin, ruoka-aineet on testattu ja niille ei ole allergioita, vain pölyt.. Mutta tämä tulee kun on tullakseen aina kuitenkin kuivan ilman vallitessa (kesällä ihoni on aina hyvässä kunnossa)..
Hoitoa en ole keksinyt muutakuin rasvata ja syödä kalaöljykapseleita ja vitamiineja.. välillä helpottaa ja välillä pahenee.. minkäs teet.. :(
silmien ympärillä sama homma.. pepusta! - Liisa
sisko kirjoitti:
et tuossa maininnut onko sulla muuten atooppinen iho? Itselläni tulee tämä sama ongelma talvisin, ruoka-aineet on testattu ja niille ei ole allergioita, vain pölyt.. Mutta tämä tulee kun on tullakseen aina kuitenkin kuivan ilman vallitessa (kesällä ihoni on aina hyvässä kunnossa)..
Hoitoa en ole keksinyt muutakuin rasvata ja syödä kalaöljykapseleita ja vitamiineja.. välillä helpottaa ja välillä pahenee.. minkäs teet.. :(
silmien ympärillä sama homma.. pepusta!Minulla myös suunympärysihottumaa. Olen monen vuoden jälkeen tullut tulokseen että nimenomaan voiteet aiheuttavat ihottuman. Kun en käytä mitään voidetta iho paranee!
Minulla oli tuollainen ihottuma, silmien ympärillä. Tosiaankin tetrasykliinikuuri, 80 pv, vei oireet pois. Aknen sukuinen tauti, olin kuulemma käyttänyt liian kosteuttavia silmänympärysvoiteita. Kortisonivoide saattoi tavallaan viedä oireet pois mutta ei parantanut tautia lopullisesti. Terveyskeskuslääkärit ei noista ymmärrä, siis ihotautilääkärille, maksoi mitä maksoi!
- mariiakoo
Vanhoille kirjoitti:
Minulla oli tuollainen ihottuma, silmien ympärillä. Tosiaankin tetrasykliinikuuri, 80 pv, vei oireet pois. Aknen sukuinen tauti, olin kuulemma käyttänyt liian kosteuttavia silmänympärysvoiteita. Kortisonivoide saattoi tavallaan viedä oireet pois mutta ei parantanut tautia lopullisesti. Terveyskeskuslääkärit ei noista ymmärrä, siis ihotautilääkärille, maksoi mitä maksoi!
mitä ehdotatte jos on allerginen tetrasykliinille? Kun sain kuurin juuri tätä vaivaa varten, mutta sitten koko naama ja ylävartalo oli täynnä punaista pilkkua :( Korjattiin kortisonitableteilla jolloin lähti ihottumakin hetkeksi. Sen jälkeen olen aina sivellyt kortisonivoidetta tuolle alueelle kun huulia on ruvennut kuumottamaan ja vähän ehkä hillitseekin, mutta kun sitä ei saa käyttää jatkuvasti. Ja talvella vaiva on pahempi. etelän lämmössä ei ongelmasta tietoakaan.
- 000000000
mulla taas on huulien ympärillä punasta (ei joka puolella) ja joskus tulee joku ihan pieni näppy ? ei oo rohtunu huulet tai mitään.. haluisin tän ihan hirveesti pois
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1053163GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431167- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!331011- 67878
- 53857
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 45847
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831