Hei! Vaivani on useita vuosia kestänyt suun ympärystän punoitus ja runsas hilseily, nenän alustasta ja leukapielistä. Onkohan kyseessä pelkkä ruoka-aineallergia? Esim. kaakaosta suun ympärys alkaa usein punoittaa, samoin mausteista, tomaatista tai punaviinistä. Ei kuitenkaan aina.
Joskus taas suun ympärys lehahtaa punaiseksi ihan itsekseen tai syödessäni jotain, mille minun ei varmasti pitäisi olla allerginen. Suupielet myös halkevat usein, ja huulet ovat jatkuvasti rohtuneet. Voisiko kyseessä olla joku bakteeri tai sieni vaikka? Jos, niin millä sen saisi häädetyksi?
Suunympärystän ihottuma
7
6371
Vastaukset
- Ovidiu
...ensin apteekista, hammaslääkäriltäsi, yleislääkäriltä tai yksityiseltä ihotautilääkäriltä. Kokeile ensin Bepanthenia. Mikäli epäilet sientä, voit kokeilla Daktarinia tms.
- minä
Hei!
Oireesi sopii perioraalidermatiittiin. Se sijoittuu suun ympärille niin, että huulen punan ja ihottuman välille jää kapea terve alue. Punoitusta ja pieniä märkänäppylöitä. Hoidotta krooninen, joten jos oireet vaikuttavat tutuilta, lääkäriin. Kortikoidit pahentavat sitä. Perioraalidermatiittiin löytyy tehokas lääke: tetrasykliini, sekä voiteita. Syy on epäselvä, voi liittyä kosmeettisten tuotteiden käyttöön. Ennuste usein hyvä!!- sisko
et tuossa maininnut onko sulla muuten atooppinen iho? Itselläni tulee tämä sama ongelma talvisin, ruoka-aineet on testattu ja niille ei ole allergioita, vain pölyt.. Mutta tämä tulee kun on tullakseen aina kuitenkin kuivan ilman vallitessa (kesällä ihoni on aina hyvässä kunnossa)..
Hoitoa en ole keksinyt muutakuin rasvata ja syödä kalaöljykapseleita ja vitamiineja.. välillä helpottaa ja välillä pahenee.. minkäs teet.. :(
silmien ympärillä sama homma.. pepusta! - Liisa
sisko kirjoitti:
et tuossa maininnut onko sulla muuten atooppinen iho? Itselläni tulee tämä sama ongelma talvisin, ruoka-aineet on testattu ja niille ei ole allergioita, vain pölyt.. Mutta tämä tulee kun on tullakseen aina kuitenkin kuivan ilman vallitessa (kesällä ihoni on aina hyvässä kunnossa)..
Hoitoa en ole keksinyt muutakuin rasvata ja syödä kalaöljykapseleita ja vitamiineja.. välillä helpottaa ja välillä pahenee.. minkäs teet.. :(
silmien ympärillä sama homma.. pepusta!Minulla myös suunympärysihottumaa. Olen monen vuoden jälkeen tullut tulokseen että nimenomaan voiteet aiheuttavat ihottuman. Kun en käytä mitään voidetta iho paranee!
Minulla oli tuollainen ihottuma, silmien ympärillä. Tosiaankin tetrasykliinikuuri, 80 pv, vei oireet pois. Aknen sukuinen tauti, olin kuulemma käyttänyt liian kosteuttavia silmänympärysvoiteita. Kortisonivoide saattoi tavallaan viedä oireet pois mutta ei parantanut tautia lopullisesti. Terveyskeskuslääkärit ei noista ymmärrä, siis ihotautilääkärille, maksoi mitä maksoi!
- mariiakoo
Vanhoille kirjoitti:
Minulla oli tuollainen ihottuma, silmien ympärillä. Tosiaankin tetrasykliinikuuri, 80 pv, vei oireet pois. Aknen sukuinen tauti, olin kuulemma käyttänyt liian kosteuttavia silmänympärysvoiteita. Kortisonivoide saattoi tavallaan viedä oireet pois mutta ei parantanut tautia lopullisesti. Terveyskeskuslääkärit ei noista ymmärrä, siis ihotautilääkärille, maksoi mitä maksoi!
mitä ehdotatte jos on allerginen tetrasykliinille? Kun sain kuurin juuri tätä vaivaa varten, mutta sitten koko naama ja ylävartalo oli täynnä punaista pilkkua :( Korjattiin kortisonitableteilla jolloin lähti ihottumakin hetkeksi. Sen jälkeen olen aina sivellyt kortisonivoidetta tuolle alueelle kun huulia on ruvennut kuumottamaan ja vähän ehkä hillitseekin, mutta kun sitä ei saa käyttää jatkuvasti. Ja talvella vaiva on pahempi. etelän lämmössä ei ongelmasta tietoakaan.
- 000000000
mulla taas on huulien ympärillä punasta (ei joka puolella) ja joskus tulee joku ihan pieni näppy ? ei oo rohtunu huulet tai mitään.. haluisin tän ihan hirveesti pois
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 921135
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa116948- 125896
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten282694- 78684
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74631Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54576Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48559- 72483