Joudunko suljetulle?

SadAngel^^

Olen 18-vuotias nuorinainen ja viiltelen itseäni. Haluan saada pahempaa jälkeä aikaan eli tähän mennessä mitään kauheaa ei ole ehtinyt tapahtua. Viiltely jäljet on suht pieniä ja helposti piilotettavissa rannekoruilla ja housuilla. Voinko joutua suljetulle, vaikka en halua tappaa itseäni, mutta tavoitteeni on kuitenkin onnistua jonain päivänä viiltämään syvemmälle, jotta saisin veren kunnolla valumaan? Olen aloittamassa terapian kunnan psykiatrisessa yksikössä, mutta voiko suljettu olla vaihtoehto, jos tai kun avaudun terapeutilleni viiltelystä? onko jollain kokemuksia tai ajatuksia? Kiitos, jos vastaatte!

16

2365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lamicilla

      Tuskin viiltelystä yksistään joutuu osastolle sun tapaukses. Jos kerran terapiakin alkamas niin luulen että asiaa käsitellään sielä ja etsitään ja harjoitellaan uudenlaista käyttäytymistä tuon suhteen.

    • 1+2

      Älä viiltele itseäsi.
      Ala mieluummin juosta niin kovaa, että tulee veren maku suuhun.
      30 min lujaa juostu lenkki mahdollisimman monena päivänä viikossa. Usko tai älä, se auttaa paremmin kuin viiltely. Voi jopa vielä ahdistusta pois niin ettei tee enää mieli viillellä

      Viiltelyä tulet vielä katumaan. Ne arvet on pysyviä. Minun kaveri häpeää nuoruuden typeryyttään ja sitä, että joutuu peittelemään ranteidensa viiltelyjälkiä kaiken maailman rannekoruilla.

      • SadAngel^^

        Itse kyllä lenkkeilen lähes päivittäin noin tunnin verran, sekä mikäli nyt koulukiireiltäni ehdin, aion jatkaa saliharrastustani, eli parhaimmillani treenaan neljänä kertana viikossa tunnin salilla lihasmassaa yrittäen lisätä. Se on ollut tosi kiva tapa itselleni purkaa kaikkia ajatuksia ja myös vähän niinkuin "rääkätä" itseäni. Ehkä ihan terveellä tavalla siis.

        Mua ei haittaa jäljet mun ranteessa, koska oon viimeset kolme vuotta käyttänyt samoja leveitä rannekoruja päivittäin ja liikunnassa käytän hikiranneketta. No problem. Ehkä oikea reiteni tuottaa enemmän ongelmia, vaikka tähän asti ongelmaa ei ole ollut. Jotkut yleiset saunat jätän väliin, mutta nyt perheeni ehdotti yhteistä kylpyläviikonloppua... Se hieman mietityttää.


    • mjjny

      Joudut jos äänet käskee viiltelee

      • SadAngel^^

        No ei oo kyllä ollut mitään ihmeempiä ääniä korvaa kuiskuttamassa. Ihan omasta päästä ne ajatukset tulee... :O


    • lampppu

      Tarvitsisit varmasti ymmärtävää ja avuliasta terapeuttia, joka ei lähde uhkailemaan pakkohoidolla ja vankilalla vaan on valmis tukemaan sinua ja selvittämään mikä elämässäsi on niin ikävää, että purat pahaaoloasi tai haet jotain hyvää oloa tuolla tavoin itseäsi pahoinpitelemällä. Se on aina kysymysmerkki miten terapeutti osaa tällaiset tilanteet hoitaa ja ottaa huomioon halusi ja toiveesi.

      • SadAngel^^

        Niin, se olis se unelma. Mutta musta tehtiin lastensuojeluilmoitus pari kuukautta sitten viiltelyn takia, mutta mentyäni sossuille juttelemaan, valehtelin siitä. Kerroin kyllä kaikkea muuta elämästäni, joidenka perusteella, mulle ehdotettiin terapiaa. Täysin muutama viikko sitten 18, jonka takia mun äidille ei kerrottu asiasta. Perheeni ei siis tiedä viiltelystä, eikä se terapeuttikaan. Ens viikolla mulla on ensimmäinen aika sinne terapiaan. Pelottaa, etten ehdi saamaan apua tarpeeks ajoissa, koska joka viikko on tullut isoja asioita lisää ja ne asiat, jotka on ajanut mut viiletelemään, on nekin vielä selvittämättä. En tiedä miten jaksan kantaa kaiken... :( Mun pitäis vielä kertoa sille terapeutille viiltelystä jossain välissä, koska sit saisin parasta mahollista apua. Ehkä.


    • 13+19

      "Mutta musta tehtiin lastensuojeluilmoitus pari kuukautta sitten viiltelyn takia, mutta mentyäni sossuille juttelemaan, valehtelin siitä."

      Siis mitä o.o Lastensuojeluilmoitus? Nyt iski itelle pieni paniikki, kun olen terapiassa alkanu puhuu viiltelystäni ja piakkois ois muutenki aika lääkärille, jolle terapeutti pyysi lupaa ilmottaa asiasta. Täl hetkel toi on erittäin lievänä mulla tosin, mut mitä ihmettä..mil perusteel voi saada viiltelystä lastensuojeluilmotuksen?

      • SadAngel^^

        Siis joo, korjauksena, että mun ystävät oli huolissaan ja ne siis teki musta sen ilmotuksen, minkä selvitin itse ja siis valetelin viiltelystä silloin niille sossuille. En usko, että sun kohdalla ne tekee mitään ilmotusta. :O


    • poika-96

      Ei viiltelystä minnee suljetulle joudu. Toi viiltelyhän on tosi yleistä ja tottakai voit siitä kertoa sille terapeutille. Pakkohoitoon ei ketää helpost laiteta, kun se tulee ensinnäkin jo niin kalliiks yhteiskunnalle. Suomes ei pääse edes aina ne, jotka sitä tarvitsee vaan laitetaa avohoitoo. Suomessa on esimerkkitapuksia jossa hullu ei oo päässy hoitoon ja menny sit tappamaa jonku ihmiset et pääsis hoitoon.

      • poika-96

        tai sitten menne tappamaan itsensä, kun ei ole päässy hoitoon. Ei ketää tosta noin vaan minne pakkohoitoon laiteta.


      • SadAngel^^
        poika-96 kirjoitti:

        tai sitten menne tappamaan itsensä, kun ei ole päässy hoitoon. Ei ketää tosta noin vaan minne pakkohoitoon laiteta.

        Njoo, toiki on totta! Nyt vähän helpottaa, kun iteki tajuu, ettei oma tilanne oo nyt mitenkään niiiin hälyttävä ja että ne "hullut" on ensisijaisesti etusijalla jne. :) Thanks^^


    • msntnt

      Alle 18-vuotias voi joutua viiltelyn takia pakkohoitoon, koska alaikäisen kohdalla siihen ei vaadita psykoottistasoista mielisairautta. Riittää että on vaaraksi itselleen, tilanne on pahenemassa ja avohoito ei toimi. Nyt kun olet tässä mielessä täysi-ikäinen, niin ei ole enää suurta vaaraa suljetulle joutumisesta vastoin tahtoasi. Sairaalahoito voi kuitenkin olla paikallaan. Saattaisit kiittää sitä myöhemmin katsoessasi viiltelyjälkiä.

    • 345345

      Oon aina halunnut viillellä. En vaan uskalla kun oon niin nössö.

      • ohhoh

        Vai olisitko sittenkin viisas.


    • Anonyymi

      Osastolle joutuu yleensä vain jos on itsetuhoisia ajatuksia (itsensä tappaminen) ja on vaaraksi itselllen tai muille mielen terveytensä takia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8564
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2595
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2313
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1472
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe