Sain 123 äo -testistä!

jee

Onko se hyvä tulos 14-vuotiaalle pojalle?
:)
Mulla on ysin keskiarvo

20

4470

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opa

      Riippuu kovasti siitä, minkä testin teit, missä olosuhteissa ja mikä oli keskihajonta.

    • aaa

      Hmm. minkäköhänlainen korrelaatio koulunumeroilla on äö:n kanssa.
      Tunsin ihmisen, joka sai (internetissä) tehdystä testistä 130 muistaakseni, ja hänen koulunumeronsa eivät ollleet lähelläkään ):ä.

      • likka-81

        Itsekin tein netissä testin muistaakseni tieteenkuvalehti.com:ssa, myös siskoni teki saman testin.

        Tulos oli mielenkiintoinen. Saimme molemmat 136. Äitini sai 100 ja isä 103. Pikkusiskoni on koulussa hikipinko, toisin kuin minä. Hänenkin keskiarvo on keikkunut siinä ysin ja kympin välissä, omani vain kasin molemmin puolin. Siskoni kirjoitti huikeat YO- arvosanat keväällä 2004: viisi L:ää & yhden E:n(äikkästä). Hänellä oli pitkä matikka. Itse sain M:n peperit, ja minulla oli lyhyt vain matikka.
        Poikaystäväni sai ko testistä 142, ja hän on ainakin kielissä ollut tosi huono, matikassa sen sijaan suht hyvä.
        Eikä noi testit kerro ihmisen älykkyydestä kaikkea, kun älykkyyttäkin on luokiteltu 7 eri tyyppiä. Taiteellista älyä, tunneälyä, kielellistä älyä ym...
        Sen testin mukaan 100 oli keskijakauma, mutta kuinka ollakkaan kaikki tutut, jotka sen tekivät, saivat yhtä lukuunottamatta yli 100.


      • Seppojuhani
        likka-81 kirjoitti:

        Itsekin tein netissä testin muistaakseni tieteenkuvalehti.com:ssa, myös siskoni teki saman testin.

        Tulos oli mielenkiintoinen. Saimme molemmat 136. Äitini sai 100 ja isä 103. Pikkusiskoni on koulussa hikipinko, toisin kuin minä. Hänenkin keskiarvo on keikkunut siinä ysin ja kympin välissä, omani vain kasin molemmin puolin. Siskoni kirjoitti huikeat YO- arvosanat keväällä 2004: viisi L:ää & yhden E:n(äikkästä). Hänellä oli pitkä matikka. Itse sain M:n peperit, ja minulla oli lyhyt vain matikka.
        Poikaystäväni sai ko testistä 142, ja hän on ainakin kielissä ollut tosi huono, matikassa sen sijaan suht hyvä.
        Eikä noi testit kerro ihmisen älykkyydestä kaikkea, kun älykkyyttäkin on luokiteltu 7 eri tyyppiä. Taiteellista älyä, tunneälyä, kielellistä älyä ym...
        Sen testin mukaan 100 oli keskijakauma, mutta kuinka ollakkaan kaikki tutut, jotka sen tekivät, saivat yhtä lukuunottamatta yli 100.

        Älykkyys on tosiaan monijakoinen asia. Paitsi että sen voi ryhmitellä moneen lohkoon, niin mitä se oikeasti sitten tarkoittaa, arkipäivän elämässä.

        Ennenmuinoin oli tapana naureskella naistenlehtien psykologiatesteille, nyt voi naureskella sukupuolesta riippumatta internetin testeille. Toki joukossa on hyviäkin, mutta yleisesti ottaen on syytä suhtautua varauksella. Aiheesta riippumatta. Painopiste taitaa olla seuraleikkien puolella.

        Se, että Tieteen Kuvalehden lukijat saavat yli 100 pistettä, ei sinällään ole outo asia: lehden lukijakunta on varmasti keskitason Reginanahmijoita fiksumpaa.

        Itse sain pari vuosikymmentä takaperin 145 pistettä, mitähän niistä lienee enää jäljellä vai ovatko varisseet yhtä jalkaa hiusteni kanssa.


      • Mika
        likka-81 kirjoitti:

        Itsekin tein netissä testin muistaakseni tieteenkuvalehti.com:ssa, myös siskoni teki saman testin.

        Tulos oli mielenkiintoinen. Saimme molemmat 136. Äitini sai 100 ja isä 103. Pikkusiskoni on koulussa hikipinko, toisin kuin minä. Hänenkin keskiarvo on keikkunut siinä ysin ja kympin välissä, omani vain kasin molemmin puolin. Siskoni kirjoitti huikeat YO- arvosanat keväällä 2004: viisi L:ää & yhden E:n(äikkästä). Hänellä oli pitkä matikka. Itse sain M:n peperit, ja minulla oli lyhyt vain matikka.
        Poikaystäväni sai ko testistä 142, ja hän on ainakin kielissä ollut tosi huono, matikassa sen sijaan suht hyvä.
        Eikä noi testit kerro ihmisen älykkyydestä kaikkea, kun älykkyyttäkin on luokiteltu 7 eri tyyppiä. Taiteellista älyä, tunneälyä, kielellistä älyä ym...
        Sen testin mukaan 100 oli keskijakauma, mutta kuinka ollakkaan kaikki tutut, jotka sen tekivät, saivat yhtä lukuunottamatta yli 100.

        Tieteenkuvalehden sivuilla olevat älykkyystesti saa minulta negatiivisen tuomion. Se oli silmissäni enemmän taidemaalaus kuin nk. älykkyyttä mittaava koe. Visuuaalinen hahmotus on kovilla kun tehtävän symboliikka vaihtuu jatkuvasti tehtävien välillä. Pistää epäilemään moisen julkaisijan omaa kykyä arvioida tekeleensä painoarvoa... Jos tämä epäkohta on rakennettu tietoisesti testiin, saa se vielä jyrkemmän vastalauseen purkautumaan suustani, älykkyydellä sen sietämisessä mitään tekemistä...


      • röhvessori
        Mika kirjoitti:

        Tieteenkuvalehden sivuilla olevat älykkyystesti saa minulta negatiivisen tuomion. Se oli silmissäni enemmän taidemaalaus kuin nk. älykkyyttä mittaava koe. Visuuaalinen hahmotus on kovilla kun tehtävän symboliikka vaihtuu jatkuvasti tehtävien välillä. Pistää epäilemään moisen julkaisijan omaa kykyä arvioida tekeleensä painoarvoa... Jos tämä epäkohta on rakennettu tietoisesti testiin, saa se vielä jyrkemmän vastalauseen purkautumaan suustani, älykkyydellä sen sietämisessä mitään tekemistä...

        Jos yleensäkään älykkyystesteillä voidaan älyä mitata, niin tieteenkuvalehden testillä sitä juuri voi mitata. Norjan mensan sivuilla on linkki juuri tälle testisivulle, joten ovatko he vahingossa laittaneet huuhaa-testin osoitteen yhdeksi linkikseen?

        "Visuuaalinen hahmotus on kovilla kun tehtävän symboliikka vaihtuu jatkuvasti tehtävien välillä."

        Kommenttisi on älytön, koska näinhän se on jokaisessa kuviopäättelytestissä. Oletko siis sitä mieltä, että kaikki kuviopäättelytestit ovat huuhaata?
        Sinun syysi tuomita tt-kuvalehden testi on luultavasti se, että olet Itse saanut tästä testistä mielestäsi alhaisen tuloksen.
        Minä olen sitä mieltä, ettei tuon testin visuaalisessa puolessa ole mitään moitittavaa, se on mielestäni jopa huomattavasti helpompi kuin monet muut testit, esim. tämä testi
        http://www.highiqsociety.org/common/iqtests/culturefair.htm
        siinä sitä visuaalista puolta juuri koetellaan. testi mittaa spatiaalis-loogista älykkyyttä. se on kansainvälisen älykkyysjärjestön testi.

        Näille älykkyystesteille onkin juuri yhteistä se, että kaikissa vaaditaan visuaalista hahmottamista. usein loppupään tehtävistä pitää löytää logiikka yllättävästä näkökulmasta. pitää kyetä irrottautumaan ns. tavallisesta ajattelusta.

        Täytyy vielä sanoa, että se on selvää etteivät nämä testit mittaa ns. hidasta (loogista) älykkyyttä, jota mm. einsteinilla oli, eli kykenee ajattelemaan asioita hyvin laaja-alaisesti mutta tämän älykkyyden ominaispiirre on se, että se on hidasta.
        Nämä nykyiset testit mittaavat siis vain nopeaa logiikan tajua.


      • lusienne
        röhvessori kirjoitti:

        Jos yleensäkään älykkyystesteillä voidaan älyä mitata, niin tieteenkuvalehden testillä sitä juuri voi mitata. Norjan mensan sivuilla on linkki juuri tälle testisivulle, joten ovatko he vahingossa laittaneet huuhaa-testin osoitteen yhdeksi linkikseen?

        "Visuuaalinen hahmotus on kovilla kun tehtävän symboliikka vaihtuu jatkuvasti tehtävien välillä."

        Kommenttisi on älytön, koska näinhän se on jokaisessa kuviopäättelytestissä. Oletko siis sitä mieltä, että kaikki kuviopäättelytestit ovat huuhaata?
        Sinun syysi tuomita tt-kuvalehden testi on luultavasti se, että olet Itse saanut tästä testistä mielestäsi alhaisen tuloksen.
        Minä olen sitä mieltä, ettei tuon testin visuaalisessa puolessa ole mitään moitittavaa, se on mielestäni jopa huomattavasti helpompi kuin monet muut testit, esim. tämä testi
        http://www.highiqsociety.org/common/iqtests/culturefair.htm
        siinä sitä visuaalista puolta juuri koetellaan. testi mittaa spatiaalis-loogista älykkyyttä. se on kansainvälisen älykkyysjärjestön testi.

        Näille älykkyystesteille onkin juuri yhteistä se, että kaikissa vaaditaan visuaalista hahmottamista. usein loppupään tehtävistä pitää löytää logiikka yllättävästä näkökulmasta. pitää kyetä irrottautumaan ns. tavallisesta ajattelusta.

        Täytyy vielä sanoa, että se on selvää etteivät nämä testit mittaa ns. hidasta (loogista) älykkyyttä, jota mm. einsteinilla oli, eli kykenee ajattelemaan asioita hyvin laaja-alaisesti mutta tämän älykkyyden ominaispiirre on se, että se on hidasta.
        Nämä nykyiset testit mittaavat siis vain nopeaa logiikan tajua.

        Koulumenestys ja äo eivät korreloi.
        Tehkääpä Jungin persoonallisuustesti, löytyy googlettamalla.
        Valaisee lisää.


      • Miten on?
        likka-81 kirjoitti:

        Itsekin tein netissä testin muistaakseni tieteenkuvalehti.com:ssa, myös siskoni teki saman testin.

        Tulos oli mielenkiintoinen. Saimme molemmat 136. Äitini sai 100 ja isä 103. Pikkusiskoni on koulussa hikipinko, toisin kuin minä. Hänenkin keskiarvo on keikkunut siinä ysin ja kympin välissä, omani vain kasin molemmin puolin. Siskoni kirjoitti huikeat YO- arvosanat keväällä 2004: viisi L:ää & yhden E:n(äikkästä). Hänellä oli pitkä matikka. Itse sain M:n peperit, ja minulla oli lyhyt vain matikka.
        Poikaystäväni sai ko testistä 142, ja hän on ainakin kielissä ollut tosi huono, matikassa sen sijaan suht hyvä.
        Eikä noi testit kerro ihmisen älykkyydestä kaikkea, kun älykkyyttäkin on luokiteltu 7 eri tyyppiä. Taiteellista älyä, tunneälyä, kielellistä älyä ym...
        Sen testin mukaan 100 oli keskijakauma, mutta kuinka ollakkaan kaikki tutut, jotka sen tekivät, saivat yhtä lukuunottamatta yli 100.

        "..mutta kuinka ollakkaan kaikki tutut, jotka sen tekivät, saivat yhtä lukuunottamatta yli 100."

        No huomaatko näistä kavereistasi, että eivät aina ihan kartalla ole, siis jos saivat satasen pintaan?


    • mies vm 86

      Ei älykkyys ja koulumenestys suoranaisesti liity toisiinsa. Jos ihmisellä on oppimisvaikeuksia tai hän on alisuoriutuja koulussa tai työelämässä niin ÄO testissä voi hyvinkin saada korkeita tuloksia. Lisäksi korkea älykkyys ei ole tae menestymisestä esim. työelämässä, paljon tärkeämpiä ovat sosiaaliset taidot. Sinänsä toi älykkyystesti on harhaanjohtava koska mitä sillä loppupeleissä mitataan.

      • 16+4

        "Koulumenestys ja äo eivät korreloi." "Ei älykkyys ja koulumenestys suoranaisesti liity toisiinsa."

        En tiedä onko noiden lausujilla käsitystä esim. korrelaation merkityksestä. Se ei merkitse samaa kuin ekvivalenssi. Se on tilastollinen käsite joka kuvaa kahden muuttujan välistä riippuvuutta. Ja voidaan varmasti sanoa että älykkyyden ja koulumenestyksen välillä on positiivinen korrelaatio. Se ei sulje pois yksittäisiä suuriakin poikkeamia, yleensä niin päin että varsin älykäs ei motivaatio- tai sopeutumisvaikeuksien takia menesty koulussa.

        Varmaan työelämässä ovat sosiaaliset taidot yleensä tärkeämpiä kuin älykkyys. On kuitenkin paljon sellaisia vaativia töitä joissa ei pelkällä supliikilla pärjää.


    • gaggagiggeli

      itsellä oli koulussa keskiarvo jotain kuusi. noita äo testejä on tullut tehtyä niistä on yleensä tullut 125 -136 . en osaa kieliä . enkä matikkaa enkä fysiikkaa .kuviskin oli vitonen samoin liikunta .eikä muo oikeestaa napannutkaa koko koulun käynti .

    • dfhrerdhd

      En ole kuviopäättelijä. Saan niistä viivoista ja muista ykstyiskohdista pientä päänsärkyä. Näkyisi heittävän siihen 110-125 välille. Systemaattisuuden osamääräni 17 eli alhainen. http://www.theguardian.com/life/table/0,,937441,00.html En tykkää/osaa analysoida esim. ohjelmakoodia tai suoritttaa mekaniikon operaatioita laajemmassa kaavassa. Osaan toki pikkuisen ohjelmoida ja heittää vaikka käyttöliittymän kasaan. Koneinsnöörin hommat olisi sanoinkuvaattomaan karmaisevaa.

      Monet pitävät älykkäänä, mutta en ole loogisesti kovinkaan älykäs. Pitkästä matematiikasta kirjoitin E:n ja yliopistossa fysiikan matematiikkaa käsittelevissä tenteissä olen saanut jopa täydet pisteet. En ole järin matemaattinen, koska luonnontieteilijälle matematiikka on työkalu ja sellaisena haluan sen itselläni pitää. Teoreettinen matematiikka menee yli hilseen, mutta saattaa joskus osua hiuksen latvaan. Ajatteluni on voimakkaan assosiatiivista, humoristista ehkä joskus jopa runollista ehkäpä melko eettistä. Löydän asioille hyvin outoja yhtymäkohtia, jossa ikäänkuin heitän logiikan roskakoriin ja joskus se kestää logiikankin. Pystyn viihdyttämään ihmisiä jutuillani.

      Jungin persoonallisuustesti antaa ENFP.

      Moni jolla olisi silmää analysoida ja korjata järjestelmiä pikkutarkasti tuskin saa korkeaa älykkyyosamäärää pelkästään sen perusteella vaikka olisi alan ehdoton huippu.

    • tyhmä

      Tyhmät eivät opi, viisaille ei tarvitse opettaa, koulu on keskinkertaisille.

      -Immanuel Kant

    • onko järkee vai ei

      täällä on hirmusti älykkäitä vaan jonkun tutkimuksen mukaan suurin osa suomalaista omaa ällykkyystason jotain 75 äö keskimäärin, ja se on aika hyvin koska suurin osa voi tehdä työtä ja maksella veroja.
      tosi älykkäät ovat aivan muuaalla eikä kirjoittele tänne, - kuten minä, :) ja sinä :)
      omaperäisintä on se että ajattelet omilla aivoillasi ja teet päätöksiä ja vaikka johtopäätöksiä kaiken luulemasi ja kuulemasi välillä .

    • ateismi

      Dave Lindholm laulaa "liika älykkyys syö ihmistä rotan lailla" lisään siihen omani "jos ei ole sosiaalisia taitoja". hulluuden, masennuksen, älykkyyden raja on hiuksen hieno. kaikilla äärimmäisyyksillä pitäisi olla luotettava valmentaja.

    • Lapinlahdenlinnut

      On!

      • keskiarvo_on

        1234 on vielä parempi, mutta ei lähelläkään 10.


    • on--

      mul on maailman korkein

    • 345672

      Alle kouluikäisten lasten porukoissa älykkyyserot tulevat selkeästi esiin. Heille lähes kaikki on uutta ja ennen kokematonta. Uusita ja yllättävistä tilanteista selviytyminen paljastaa älykkyyserot.

    • entinen_pihalle

      olen melko älykäs, entäs te?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1515
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe