Jumalan nimi?

nimenkysyjä

Kai sillä jokin nimi on kun on ihmisen kuva? Möttönen Pentti? Yasser Vara Fat?

12

111

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimenkertoja

Raamatun jumalan myytti perustuu kahteen eri nimiseen jumalmytologiaan. Toinen on nimeltään El ja toinen Jehowa/Jahwe/jotain sen suuntaista.

El -jumalalla oli myös vaimo nimeltä Ashura ja hänestäkin voi vielä löytää pieniä viitteitä kun tutkii raamattua tarkasti. Parasta antia raamatussa onkin se silmäys minkä se tarjoaa menneiden uskomusten kehityskulkuun.

• 1213

"Raamatun jumalan myytti perustuu kahteen eri nimiseen jumalmytologiaan. Toinen on nimeltään El ja toinen Jehowa/Jahwe/jotain sen suuntaista.

El -jumalalla oli myös vaimo nimeltä Ashura..."

Kaikkea sitä väitetäänkin. En näe syytä uskoa väitettäsi.

• Yksi tosi Jumala

Taisi muuten olla toisinpäin että ihminen olisi Jumalan kuva.

1 Moos 1:27:" Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät."

Ja todellakin Jumalalla on nimi, jonka hän on meille ilmoittanut, jotta hänet
      vääristä jumalista erotettaisiin. Ikävä kyllä monista raamatunkäännöksistä
      Jumalan nimi on poistettu ja korvattu sanalla Herra tai Jumala.

Vuoden 1992 Kirkkoraamattuun on palautettu tekstiin Jumalan nimi.

esim. Jesaja 42:8:"Minä olen Herra, Jahve on minun nimeni.
      Kunniani kirkkautta minä en kenellekään luovuta,
      en minulle kuuluvaa ylistystä jumalankuville."

kun se vuoden 1938 käännöksessä kuluu seuraavasti:"Minä, Herra, se on minun nimeni, minä en anna kunniaani toiselle enkä ylistystäni epäjumalille. "

2 Moos 3:15 KR 92:"Jumala sanoi vielä Moosekselle:

"Sinun tulee sanoa israelilaisille: 'Jahve, Herra, teidän isienne Jumala, Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala, on lähettänyt minut teidän luoksenne.' Se on oleva minun nimeni ikuisesti, ja sillä nimellä minua kutsuttakoon sukupolvesta sukupolveen."

2 Moos 3:15 KR 38:"Ja Jumala sanoi vielä Moosekselle: "Sano israelilaisille näin: Herra, teidän isienne Jumala, Aabrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala, lähetti minut teidän luoksenne; tämä on minun nimeni iankaikkisesti, ja näin minua kutsuttakoon sukupolvesta sukupolveen. "

Jumalan erisnimellä on myös merkitys Jehova tai Jahve merkitsee - hän
      saattaa tulemaan (joksikin) . Tämä ilmaisee Jahven sellaiseksi, joka edistyvästi toimimalla saattaa itsensä tulemaan lupausten Täyttäjäksi. Hän saa siten AINA tarkoituksensa toteutumaan.

Vuoden 1776 kirkkoraamattu: Rekisterissä hakusanan ”Jumala” kohdalla sanotaan: ”Jumalan olennollinen ja oma nimi, jolla hän itsensä muista, jotka jumaliksi kutsutaan, eroittaa, on se nimi Jehovah.”

Onneksi meillä on suomenkielinen käännös, Pyhä Raamattu Uudenmaailman käännös, jossa Jumalan nimi on palautettu tekstiin. Löydät sen verkosta jos haluat tutustua.

http://www.jw.org/fi/julkaisut/raamattu/nwt/kirjat

• Tosi on

Nimi siis selvillä, mutta entäs Jumalan siviilisääty? Onko naimissa, naimaton, eronnut vai leski? Lapsia on (ainakin) yksi.

• pikkusakki luulee !

Täällä taas kerran käsitellään vain yhtä Jumalaa. Ainakin muslimien Jumalan nimi on Allah. Juutalaisten Jumalalla on kai oma nimi ja kristityillä omansa.

Maapallolla on lukemattomia Jumalia ja täällä käsitellään vain satojen miljardien galaksien yhden galaksin n. 200 miljardin aurinkokunnan yhden auringon yhden planeetan yhden uskonnon Jumala. Taitaa suhteellisuuden taju olla aika heikkoa. No, onhan pikku Villenkin isä maailman paras (vai mitä).

• Allah on arabiaa ja tarkoittaa Jumalaa. Myös arabikristityt käyttävät Jumalasta sanaa Allah.

• nimenkertoja

Vahvistetaan j mikkosen näkemystä... eli Allah -nimitys kuvaa sitä samaa ns. Abrahamilaisen perinteen jumalaa, josta kristityt puhuvat. Eli sama sekasikiö joka muodostuu El -jumalan ja Jahwe -jumalan mytologiasta.

Tiivistettynä siis sadun pohjalla on kaksi jumalaa El ja Jahwe, joista muodostuu yksi myytti "ainoasta jumalasta" sekä kristityille että muslimeille, jotka sitten molemmat vaan puhuvat tuosta olennosta eri nimillä.

Toivottavasti tämä selvensi asiaa.

• WikipediA.

Jahve oli alun perin luultavasti midianlainen tai edomilainen soturijumala ja aluksi vähäpätöinen jumala pääjumalan Elin rinnalla. Jahvesta tuli kuitenkin aluksi israelilaisten pääjumala, sitten heidän ainoa jumalansa lopulta 500-luvulla ea.

• vevvevve

Jumalalla ei ole nimeä sillä vain alullisella on nimi.

Ihmisten keksimiä nimiä itselleen ovat mm. Jahve, Allah, Vhisnu, Elvis, Jeesus, Dollari etc.

• Raamatun ja israelilaisten jumala Jahve on muinainen epäjumala, jota kirkot ja lahkot palvelevat.

• Raamatun Jumalan nimi on Jehova. Käännetty heprealaisesta tetragrammista JHVH tai JHWH.

• Ja Jahve=JHWH=Jehova on israelilaisten heimojumala, alunperin Eelistä ja Baalista muodostettu jumala.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut

– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti
      Maailman menoa
      363
      39214
    2. Särkynyt sydän

Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s
      Ikävä
      105
      7648
    3. Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..

Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos
      Ikävä
      31
      5710
    4. Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta

Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös
      Ikävä
      21
      4218
    5. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      59
      3552
    6. Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!

Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3347
    7. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      70
      2814
    8. Miten sinut

Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      26
      2542
    9. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      18
      2301
    10. En suuttunut missään vaiheessa

Oon vaan herkkä ja tuskastunut. Mies se ei ole henkilökohtaista sinulle. Ei mitenkään päin. Sinä herkkänä vaan satut näk
      Ikävä
      12
      2174
    Aihe