C-Maxin kulutus

TNE

Meidän C-Max 1.6:lla on ajettu pari sataa kilometriä. Ihmetyttää vaan auton kulutus, joka on koko ajan 10-12 litran välillä, vaikka kuinka yrittää ajaa rauhallisesti. Maantiellä ei tahdo päästä alle 9 kulutuksen lukemiin laisinkaan. Onko muilla ollut vastaava ihmetyksen aiheita? Olisko moottorissa ym osissa sen verran enemmän kitkaa vielä, joka aiheuttaisi korkean kulutuksen? Softa-vika?? Kuormaa autossa ei ole ollut ja ilmastointi on pois päältä!!

24

9813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1.8 Ghia

      Mulla on C-Max 1.8 koneella ja pääkaupunkiseudulla kaupunkiajossa kuluttaa ajotietokoneen mukaan noin 9.3. Autolla ajettu noin 10 tkm. Ajotyylistä voisi sanoa että en säästele. Pitempää kesälomamatkaa tehdessä kulutus tippui johonkin noin 7.6-7.8/100 km. Eli toi 1.6-koneen kulutus kuulostaa vähän liian kovalta.

    • Janne

      Ajotietokoneen mukaan meidän 1,6 C-MAXimme kuluttaa sekalaisessa moottoritie-taajama-ajossa n. 8,5 - 9 l / 100 km. Tietokoneen näyttämä on tullut muutamaan kertaan tarkistettua perinteisin menetelmin ja heitto on ollut 2-3 dl / 100 km. Maantiellä saattaa päästä 7 l / 100 km lukemiin tasaisella vauhdilla, mutta moottoritiellä kulutus nousee päälle 8 litran. Paino ja iso otsapinta-ala vaativat veronsa, 1,6 Vectra kulki n. 1,5 l pienemmällä annoksella.

      Yhtä kaikki, sinun lukemasi kuulostavat turhan korkeilta. Oletko seurannut lukemia ajotietokoneesta vai tankkausten yhteydessä laskemalla?

      • TNE

        Ensimmäinen tankkaus vei laskelmien mukaan 10litraa / 100km. Ajotietokone näytti keskikulutukseksi 10.9 litraa. Kylmänä auto ei tahdo kunnolla käynnistyä, sitten kun lähdetään liikkeelle, niin nykytystä on jonkin matkaa. Muutenkin kone on vähän outo! Niin kuin sais liikaa bensaa.


    • c-maxxx-x

      Hej.kuulostaa kovalta luvulta.mun 1.6 alussa kulutti keskim. puoli ltr enemmän (7,2l)kuin nyt (n. 6,7- 6,8).vaihdoin öljyt 3000 kohdalla, ajelen melko rauhallisesti nop.raj. mukaan, välttelen kovia kiihdytyksiä ja jarrutuksia.. enemmistö maantieajoa. ex focus vm 2002 1.6 vei tasakaasulla ilman ac:a 5.9- kesällä 6,2-6,3.
      Vähemmän tietysti voisi viedä joo yleisellä tasolla. auto on painava ja jo aik.mainittu suuri otsapinta-ala. muutenhan auto on tosi hyvä

    • MMV

      Minulla C-Max näyttää vievän normaalissa maantinopeudessa (rajoitus 10 km/h) tasaisesti 6,5-6,8 litraa sadalle. Kaupunkipyörityksessä jopa yli ysiä ja keskikulutus on ollut 7,5-8 litran tuntumassa.

      • max

        Autolla ajettu nyt 30 000, kulutus samaa luokkaa kuin sullakin. Voisikohan ihmettelijän ajotietokoneessa olla ongelmia? 1.6 toki kuluttaa varmaan enemmän, kun joutuu kuljettamaan painavaa koria suhteessa matalampiin tehoihin, mutta turhan paljon tuo kulutus kyllä poikkeaa...


    • Spe

      hölmö kysymys, mutta oletkohan nollannut tuon kulutuslaskurin? Aattelin kun noin vähän olet ehtinyt vasta ajaa... Itellä näytti kans huimia lukemia kun auton hain, mutta nollauksen jälkeen rupes oleen järkeä.

      • TNE

        Heti kun hain auton, niin nollasin kaikki.


    • TNE

      Nyt kun olen avannut ja sulkenut konepellin, niin radio on pyytänyt koodia. Kuin sähköt olis katkastu radiolta. Onko muilla ollut tälläistä ilmiötä? Minulle on varmaan tullut Maanantai päivän versio, auton suhteen!

      • Lepa

        tuon bensaongelman suhteen taitaa olla maanantaikappale.. Radion viat sen sijaan ovat vissii hieman yleisempiä. Itselläni kysellyt myös kerran koodia ja säädöt häviävät satunnaisesti muistista (mm. basso/diskantti jne.). Tilasin huollosta ajan ja vaikutti siltä että ei ole ensimmäinen tapaus. Pitää kuulemma ohjelmoida radio huollossa uudelleen niin pitäs pelittää.


      • viimeinen voorti

        No pienellä olet päässyt, jos vain radio renaa. Itse olen tapellut myyjäliikkeen ja maahantuojan kanssa oman maksin ongelmista. Kantapään kautta tuli meinaan koettua, että älä koskaan osta ainakaan uutta Fordin mallia.
        Omasta C-maksista hukkuu meinaan sähköt ja samalla ohjelmat ajoittain kokonaan ja käynti on tietysti sen jälkeen ihan sekaisin. On meinaan ensimmäinen Fordin väylävekotin ja tuotekehitys ei ilmeisesti todellakaan ole kohdallaan.
        Lisänä tietysti vielä tukko pikkuvikoja...

        Ja kun ne ei meinaa edes korjata niitä vikoja, vaan aina todetaan, että ei tässä autossa ole mitään vikaa...

        Joten oli varmasti viimeinen voorti ja kirjaimethan tulevat sanoista "Fix Or Repair Daily"


      • cmax
        viimeinen voorti kirjoitti:

        No pienellä olet päässyt, jos vain radio renaa. Itse olen tapellut myyjäliikkeen ja maahantuojan kanssa oman maksin ongelmista. Kantapään kautta tuli meinaan koettua, että älä koskaan osta ainakaan uutta Fordin mallia.
        Omasta C-maksista hukkuu meinaan sähköt ja samalla ohjelmat ajoittain kokonaan ja käynti on tietysti sen jälkeen ihan sekaisin. On meinaan ensimmäinen Fordin väylävekotin ja tuotekehitys ei ilmeisesti todellakaan ole kohdallaan.
        Lisänä tietysti vielä tukko pikkuvikoja...

        Ja kun ne ei meinaa edes korjata niitä vikoja, vaan aina todetaan, että ei tässä autossa ole mitään vikaa...

        Joten oli varmasti viimeinen voorti ja kirjaimethan tulevat sanoista "Fix Or Repair Daily"

        Olen ajanut C-maxilla kohta 90 tkm, viat toistaiseksi:
        Takaluukun mikrokytkin vaihdettu 2 kertaa
        Etuiskarit vaihdettu, kolisi
        Takaluukun rekkarivalo, lamput irti
        Sähkövikoja ei ole, joskus mittaristo sekoaa mutta käynnistämällä uudestaan vika poistuu.
        Ei siis ihan viatonta taivalta, kaikki onneksi on mennyt vielä takuuseen. Joensuussa kaikki hoidettu asiallisesti.


    • Climax

      Kokeilehan vanhaa temppua. Ota akun kenkä irti muutamaksi minuutiksi. Laita takasin kiinni ja käynnistä auto.Älä koske kaasupolkimeen. Anna auton käydä joutokäytiä vaikka minuutin ajan. Aja lenkki ja katso oliko apua. Jos ei niin tilaa huollosta aika.

      • Niin, sitä vois tosiaan kokeilla.


    • Frank

      Sekalaisessa ajossa kiisseliä palaa n. 7l, eikä maantiekulutuksessakaan yleensä pääse alle kuuden. Kutosvaihde periaatteessa laskee kulutusta, mutta käyttö ainakin säästömielessä on hieman hankalaa, koska 2000 rpm = 120km/h eli menee aika matalalle kierrokset, jos aikoo talvirajoituksia noudattaa.

      • näköjään kuluttaa aika mukavasti, meinaan tuo riisseli.


      • BigMike

        Turhan alas menee kierrokset??
        Eiks toi oo just hyvä tuos n. 2000rpm:n kohdalla?

        2.0 16V Duratorq TDCi MMT6
        teho: 100 kW/136 hv
        vääntö: 320 Nm/2000 rpm


      • Frank
        BigMike kirjoitti:

        Turhan alas menee kierrokset??
        Eiks toi oo just hyvä tuos n. 2000rpm:n kohdalla?

        2.0 16V Duratorq TDCi MMT6
        teho: 100 kW/136 hv
        vääntö: 320 Nm/2000 rpm

        Niin joo BigMike, kyllä tuo 2000 rpm - 120km/h on justiin oikein hyvä ja vielä vääntää ohitukseenkin ilman kepittelyä, mutta Suomessa kun nuo talvirajoitukset pakkaa ainakin täällä maalla olemaan jopa 80 km/h eli kutosella kierrokset menee n. 1300 rpm:n kohtaan niin on se jopa noilla vääntölukemilla aika pienet kierrokset, ainakin minun 20 tkm:n C-max -ajokokemuksella. Kesällä pääsin kokeilemaan kutosta siellä mihin se on meinattu eli Saksan moottoriteillä. Siellä sen välitykset oli enemmän kuin kohillaan, mutta kulutuslukemista ei siinä yhteydessä kannatakaan sitten paljoa puhua... = )


      • BigMike
        Frank kirjoitti:

        Niin joo BigMike, kyllä tuo 2000 rpm - 120km/h on justiin oikein hyvä ja vielä vääntää ohitukseenkin ilman kepittelyä, mutta Suomessa kun nuo talvirajoitukset pakkaa ainakin täällä maalla olemaan jopa 80 km/h eli kutosella kierrokset menee n. 1300 rpm:n kohtaan niin on se jopa noilla vääntölukemilla aika pienet kierrokset, ainakin minun 20 tkm:n C-max -ajokokemuksella. Kesällä pääsin kokeilemaan kutosta siellä mihin se on meinattu eli Saksan moottoriteillä. Siellä sen välitykset oli enemmän kuin kohillaan, mutta kulutuslukemista ei siinä yhteydessä kannatakaan sitten paljoa puhua... = )

        Juu, sitten kässään. Mitenköhän tuo CVT vaihteisto hoitaa hommansa näillä talvirajoituksilla... Tänään pitäis saada kyseinen menopeli...


      • elonen

        Maantie-ajossa pääsen moottoritiellä kesällä 5,4 l/100 km, vakionopeus noin 128 km/t. Talvella mantienopeus noin 105 km/t 4,8 l/100km. Tasaisessa maastossa ajamalla noin 90 km/t kulutus on noin 4,4 l/100 km.

        Sekalainen ajo kesällä noin 6,2 -7,0 l.


    • Janne
      • Janne

        Viimeisin tankillinen meni 5,1 l/100km.
        Keskinopeus oli 76 km/h.
        Ajelin lähinnä Hyvinkää-Loviisa ja Hyvinkää-Espoo -välejä. Ei kyytiläisiä.


    • cmax

      Olen ajanut kohta 90 tkm 1.6 C-maxilla. Kulutus on kesällä 6.8 - 7.0 ja talvella 7.0 - 7.3 maantieajossa oman ajotietokoneen mukaan. Koskaan ei yli 9... siis on jotain vikaa.

    • JiiPeeKooSeitenkuus

      Halvatun vanha threadi, mutta meikäläisen kaksi senttiä:

      Mulla 2003 koottu C-Max 1.8 joka paperilaskelmien mukaan kuluttaa siinä 7.4 - 8.2 litraa sadalla. Ei minusta huonosti noi pieneltä koneelta ja painavalta karossilta. 5-pykäläinen loota, n. 3600 rpm vitosella 120km/h. Isoin vaikutus kulutukseen tulee tällä hetkellä renkaista, talvirenkailla 195/65/15 menee puoli litraa vähemmän kuin kesärenkailla 205/55/16. Onhan nuo halvat Goodridet mustat ja pyöreät, eli välttää renkaina, mutta ensimmäinen vuosi mun ajohistoriassa kun kesäkumit kuluttaa enemmän. Ajotietokoneen näyttämä on noin 1.4 litraa enempi kuin paperilaskelmista tulee. Muuten pelaa hienosti ja lähtee hyvin käymään paukkupakkasillakin. 95 ja 98 laatujen välillä kulutusero on desin luokkaa sadalla, ja tämä on ensimmäinen autoni E10-muutoksen jälkeen, jossa 95:ttä kuluu niin vähän enemmän, että rahallisesti kannattaa ehkä juuri ja juuri ajaa 95:llä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      56
      5594
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      61
      2413
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      52
      2332
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      326
      1069
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1054
    6. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      26
      950
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      4
      877
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      793
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      781
    10. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      773
    Aihe