Partisaaniko?

Vastatuuli

Hei !
Olisko muita yhtä "hulluja" jaguar-kuskeja?
Mietin pitkään mitä pitäs tehdä talven suhteen - voiko Jaguarilla ajaa talvella vai onko se vain "brassailu" auto? Kävin jo katsomassa sopivaa talviautoa, mutta sitten tuli mieleen ajatus "katsotaan miten äijän käy". Katselin sopivat kitkat alle (tyyli vaatii veronsa-pitää olla läskit) ja ajelen ensi talven tosi varovasti!
Ensi viikolla menen laatuvaunuun talvihuoltoon ja siitä se seikkailu alkaa! Kerron kohtalotovereille (jos heitä on?) miten selviän. Huvittavinta on, etten tiedä omasta autostani juuri mitään - elikkä takalasin lämmitys on - istuinlämmityksestä ei tietoa! Jos kaikki menee totalisen pieleen olen totunut asiaan - tekevälle sattuu! Palaamme jatkossa "raporttieni" muodossa.
:Vastatuuli

16

2955

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juku

      Onnea hienon ratkaisun johdosta.

      Autojahan vain nämäkin ovat ja mikä sen mukavampaa kuin ajella tyylikäästi talvellakin. Tosin en voi lukeutua itse tuohon joukkoon - vielä. Jos saan vuorokautista ajomäärääni pudottua alle 100-80km niin voisin jälleen ottaa jagen jokapäiväiseksi ajoautoksi. Tietysti toinen vaihtoehto olisi uusi Diesel, mutta hinta karkaa minulle liian korkealle.

    • BRG

      Ainakin nimimerkit Blue Cat, XJR-98, H.E.E. ja Test Driver ovat ilmoittautuneet talvikuskeiksi. Ja minäkin sain juuri tänään Defan letkulämppärin nokkapellin alle ja huomenaamulla nähdään josko se pelittää. Eli yritystä löytyy, kitkat alle ja kieli keskelle suuta.

      • Harrikka

        Itse meinaan ajaa koko talven kun ei muuta autoa ole.
        Kenelle uskaltaa viedä XJ6:n lämmittimen asennukseen välillä Tre-Hki?? Ihan kaikille kyläsepille ei uskalla antaa tuota laitettavaksi...


      • BRG
        Harrikka kirjoitti:

        Itse meinaan ajaa koko talven kun ei muuta autoa ole.
        Kenelle uskaltaa viedä XJ6:n lämmittimen asennukseen välillä Tre-Hki?? Ihan kaikille kyläsepille ei uskalla antaa tuota laitettavaksi...

        Itse laitatin letkulämppärin Tam-Garage:ssa. Uskomattoman töykeä palvelu ja omahyväinen asenne. Puhelimessa sanoivat hinnaksi 120e, loppusumma 170e. Piti kuulemma asentaa ylimääräinen piuhanpätkä ja nesteet.

        Haluaisin vaan tietää, minkä letkulämppärin ovat asentaneet niin, etteivät ole joutuneet pistämään nesteitä ja puhelimessa luvattu hinta pitäisi. Kai se onnistuu, jos roikottaa autoa yläsalaisin niin, että alavesiputki on tyhjänä asennuksen ajan.

        Jälki on kuitenkin OK. Defan liittimessä on kaksi asennusmahdollisuutta, pyysin että pistäisivat upotettuna, ettei jäisi plugi törröttämään. Upottivat plugin tosi nätisti rekkarin muoviseen alustaan. Sitä joutu etsimään vähän aikaa, ennenkuin löysin. Sisäpistoke nätisti piilossa repsikan jalkatilassa oikeassa reunassa ylhäällä. Ei huomaa, ellei etsi.

        Eli itsekeskeisiä paskiaisia, mutta näyttävät osaavan hommansa. Jos eksyt sinne, sano terveisiä "tulin käymään, kun täällä on kuulemma kaupungin töykein palvelu"...

        Varmista, onko tarjottu hinta vain työstä ja mitä siihen tulee päälle.


      • BRG
        Harrikka kirjoitti:

        Itse meinaan ajaa koko talven kun ei muuta autoa ole.
        Kenelle uskaltaa viedä XJ6:n lämmittimen asennukseen välillä Tre-Hki?? Ihan kaikille kyläsepille ei uskalla antaa tuota laitettavaksi...

        Tuo 170e oli hinta asennuksesta, mulla oli kilkkeet (paitsi se yksi 50 e:n lisäpätkä) mukana.


      • xjr-98
        BRG kirjoitti:

        Itse laitatin letkulämppärin Tam-Garage:ssa. Uskomattoman töykeä palvelu ja omahyväinen asenne. Puhelimessa sanoivat hinnaksi 120e, loppusumma 170e. Piti kuulemma asentaa ylimääräinen piuhanpätkä ja nesteet.

        Haluaisin vaan tietää, minkä letkulämppärin ovat asentaneet niin, etteivät ole joutuneet pistämään nesteitä ja puhelimessa luvattu hinta pitäisi. Kai se onnistuu, jos roikottaa autoa yläsalaisin niin, että alavesiputki on tyhjänä asennuksen ajan.

        Jälki on kuitenkin OK. Defan liittimessä on kaksi asennusmahdollisuutta, pyysin että pistäisivat upotettuna, ettei jäisi plugi törröttämään. Upottivat plugin tosi nätisti rekkarin muoviseen alustaan. Sitä joutu etsimään vähän aikaa, ennenkuin löysin. Sisäpistoke nätisti piilossa repsikan jalkatilassa oikeassa reunassa ylhäällä. Ei huomaa, ellei etsi.

        Eli itsekeskeisiä paskiaisia, mutta näyttävät osaavan hommansa. Jos eksyt sinne, sano terveisiä "tulin käymään, kun täällä on kuulemma kaupungin töykein palvelu"...

        Varmista, onko tarjottu hinta vain työstä ja mitä siihen tulee päälle.

        Tam-Garagen maine Tampereella on legenga. Itse en siihen kioskiin mene ellen ole syönyt purkillista diapameja.

        Siellä asentaja repi bemarin takajarruvalon kuoren halki (aika suoritus sekin) ja totes vaan sen saa kyllä teipillä kasaan! Hehehe, yes yes


      • jaguvaari
        xjr-98 kirjoitti:

        Tam-Garagen maine Tampereella on legenga. Itse en siihen kioskiin mene ellen ole syönyt purkillista diapameja.

        Siellä asentaja repi bemarin takajarruvalon kuoren halki (aika suoritus sekin) ja totes vaan sen saa kyllä teipillä kasaan! Hehehe, yes yes

        Soitin heille ja he asentavat myös noita letkulämmittimiä XJ6:iin. Onko kokemusta miten homma toimii siellä??
        Onko muuten luotettava huoltopaikka vanhoille (kunnon) kutoskoneille?


      • BRG
        jaguvaari kirjoitti:

        Soitin heille ja he asentavat myös noita letkulämmittimiä XJ6:iin. Onko kokemusta miten homma toimii siellä??
        Onko muuten luotettava huoltopaikka vanhoille (kunnon) kutoskoneille?

        Olen saanut sen tuntuman, että tieto vanhemmista yksilöistä ei ole kummoista. Soittelin ko. paikkaan aurauskulmista. Ainakaan huollon puhelimeen vastannut kaveri ei tiennyt mitään 'pull down' työkaluista, joilla Jaguar ohjeistaa asettamaan auton tiettyyyn korkeuteen, jotta kulmat saadaan kohdalleen.

        Tietääkö joku, kauanko tuo inchcape on ollut Jaguar jälleenmyyjänä. Monenko vuoden kokemus Jaguareista ko. firmalla on?


    • H.E.E.

      ...koska sitä et tarvitse.
      Kaikki sujuu talvella Jagen kanssa kuin rasvattuna - siis sillä ehdolla että olet autosi huoltanut.

      Ainoastaan kupla volkkari pääsee Melkein yhtä lähelle pakkaskäynnistymisessä kuin mun XJ40:nen. Hyvä että ehtii avainta vääntää kun moottori jo hurisee miinus 20 asteen pakkasessa, ilman mitään lämppäreitä.

    • XJ8 Exec

      Huomasin tuossa että lähes poikkeuksetta palstalaiset huristelevat talvet kitkoilla. Onkos tähän ihan joku ns.tekninen syy, vaiko vain tottumis/asenne/muu paremmuusperustelu ;-) ???

      On nimittäin eka talvi vm.2000 XJ8 Executivella edessä ja kohta pitäisi mennä rengaskauppaan...

      • x-mies

        Ajan kitkoilla pelkästään mukavuussyistä. Ne tarjoaa riittävän pidon kunhan muistaa jääkelillä ettei ole nastoja alla. Melutaso on pienempi ja vaihtaa voi alle syksyllä ajoissa ja ajaa riittävän pitkään keväällä. Eikä 4-vedolla ole ongelmia päästä liikkeelle pahoistakaan paikoista ;)


      • H.E.E.
        x-mies kirjoitti:

        Ajan kitkoilla pelkästään mukavuussyistä. Ne tarjoaa riittävän pidon kunhan muistaa jääkelillä ettei ole nastoja alla. Melutaso on pienempi ja vaihtaa voi alle syksyllä ajoissa ja ajaa riittävän pitkään keväällä. Eikä 4-vedolla ole ongelmia päästä liikkeelle pahoistakaan paikoista ;)

        Joo - kyllä se on mukavuuskysymys, paitsi että mun kohdalla se on turvallisuuskysymys. Ei se mun jagge pysy kuitenkaan tiellä niillä kitkoilla...
        Ajo-ominaisuudet eivät ole nastoilla parhaat mahdolliset ja rengasmelukin nousee selvästi. Mutta elämähän on täynnä valintoja.. ;)


      • j.j.j
        H.E.E. kirjoitti:

        Joo - kyllä se on mukavuuskysymys, paitsi että mun kohdalla se on turvallisuuskysymys. Ei se mun jagge pysy kuitenkaan tiellä niillä kitkoilla...
        Ajo-ominaisuudet eivät ole nastoilla parhaat mahdolliset ja rengasmelukin nousee selvästi. Mutta elämähän on täynnä valintoja.. ;)

        Mielestäni hyvät nastarenkaat ovat erittäin halpa henkivakuutus! Talvirenkaat ostetaan hyvän pidon vuoksi ja tästä on useimmiten puute juuri ääritilanteissa. Näissä kitkarengas pettää helpommin ja se petos voi olla viimeinen..
        Olen ollut tyytyväinen Hakkapeliitta 4:seen.


      • Vastatuuli

        Hei !
        Rengasvalinta taitaa olla muutakin kuin autokohtainen. Luulisin, että paljon liikenteessä olevalle nastarengas on oikea valinta - varsinkin jos et voi valita milloin ajat. Toisaalta ajotyylikin on erilainen ihmisillä. Itselläni ei ole kokemusta kitkoista, mutta valintaani vaikutti pidempi ajoaika, ajomäärä on aika vähäinen (toivottavasti) ja rengasliikkeen myyjän vakuuttelut hyvistä ominaisuuksista lumella. Nokialta tuli uusi kitkarengas joka on taas entistä parempi?
        Kuten kertoilin "raportteja" pukkaa kokemuksista.
        Vastatuuli


      • Test Driver
        j.j.j kirjoitti:

        Mielestäni hyvät nastarenkaat ovat erittäin halpa henkivakuutus! Talvirenkaat ostetaan hyvän pidon vuoksi ja tästä on useimmiten puute juuri ääritilanteissa. Näissä kitkarengas pettää helpommin ja se petos voi olla viimeinen..
        Olen ollut tyytyväinen Hakkapeliitta 4:seen.

        Koska olen keskimaaraista huonompi autoilija ja Jagge on eka takavetoinen, jolla ajan, paadyin nastoihin.

        Gislaved Nord Frost 3 on ollut sikahyva: ei vetele urissa ja nastat ropisee vain 60:ssa; tieda sitten, miksi.

        Kaverilla oli GY UG500 silloin kun rengas voitti TM:n testin ja oli kovasti tyytyvainen.
        Nokialaista ja GY:ta saa vielapa oikeassa koossa 205/70R15, itsellani on 205/65R15 mika aiheuttaa turkasenmoisen mittarivirheen talvella.

        Mutta muuten tuntuu tanaisessa yhteiskunnassa olevan enempi makuasia, kummilla ajaa.
        Yksi harvoja tuntemiani kitkoista takaisin nastoihin siirtyneita on isani. Kaverilla taasen oi kitkat Chevy El Caminossa eli niillakin tulee toimeen.


    • xjr-98

      Jaguar on talviauto! Ainakin XJ on, XK:sta en ole varma riittääkö maavara, luulisin.

      Jaguar on painava takavetoinen auto. Osta nastat, aja muutama sata kilsaa ja kappas vaan, sulla on takana kitkarenkaat kun nastat on lentänyt huitsin viduun :)
      Tai siis noin mulle kävi viime talvena. Sitten vaihdoin kitkoihin ja EN kadu.

      Itseasiassa joka talvi on muutama sellainen päivä, että mitkään renkaat ei pidä kunnolla, mutta myös suurinosa päivistä sellaisia että saa ajaa kuivalla asfaltilla. Siksi kitkat, sitäpaitsi kitkat pitää lumella paremmin, jäällä ne taas on hieman hanurista...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9789
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      402
      4226
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2936
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2845
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2614
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      212
      2613
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1823
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1667
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1610
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1413
    Aihe