Moottorin osto?

Hukassa445

Mistäköhän mahtais löytää hyviä moottoreita veneeseen? noin 20 heppasta diiseliä haetaan. Mielellään kokemusta suositellusta paikasta, mistä sais myös apua vaihteen, axelin ja potkurin valinnassa, siis koko paketissa.

28

1747

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moottorikauppiaat olisi kai hyvä kohderyhmä kenen kanssa aloittaa keskustelut . Nyt on vaan huonoin mahdollinen vuodenaika yrittää saada heidän huomiota, varsinkin jos apua tarvitset. Kyllä ne silti sulle moottorin myy jos rahaa löytyy.

      Uusia moottoreita myyvät tahot ovat käytettyjen kaupassa tai ainakin välityksessä jollain panoksella mukana.

      Ehdottaisin keskustelukumppaneiksi seuraavia:
      Tapimer (Nanni Kubota)
      Veneakselisto (Beta kubota)
      Tekno-Marine (Sole/Mitsubishi)

      • Vetus-mitsubishi

        Tuossa spkoo:n listassa oli espanjalaisen Solen marinoima Mitsubishi, mutta ehdotan yhdeksi vaihtoehdoksi hollantilaisen Vetuksen marinoimaa Mitsubishia.
        Itselläni on hyvä kokemus melisylinterisestä M4 Vetus/Mitsubishistä. Tähän mennessä konetunteja on kertynyt yli 3000 h eikä toistaiseksi ole ollut minkäänlaisia käyntihäiriöitä eikä korjauksia.
        20-heppaisten kokoluokassa on M2.06 (16 hv) ja M3.28 (25 hv) mallit. Pienin nelisyliterinen M4.15 malli on 33hv tehoinen.


    • tyyntä myrskyn edell

      Tämä keskustelu siirretään moottorivenepuolelle.

      täällä ei suvaita kuin tuulivoimaa!!

    • tyytyväinen asiakas

      Suomenlinnan venehuolto asensi minulle uuden moottorin. Suosittelen lämpimästi.

    • MitaanTietamaton

      Laitetaas Kubota-pohjaisten (Nanni, Beta) ja Mitsu-pohjaisten (Sole, Vetus) lisäksi vielä Westerbeke (Mitsu). Myös Lombardini saattaa sopia käyttötarkoitukseesi. Sekä tietysti Yanmar, jos taloudellinen tilanne sen kestää. Noista luulisin löytyvän sopivan. Toki on sellainenkin moottori, johon on laitettu merkiksi Volvo, mutta omaa hankkiessa se jotenkin unohtui listalta. Kuten myös TD-Power, vaikka kiinalaiset ihan hyviä tuotteita ovat onnistuneet tekemäänkin.

      Kaikki moottoreita myyvät laskevat sopivan merivaihteen ja potkurin. Akseli on mulla tuossa kokoluokassa 25 mm ja sekin löytyi moottorin dokumenteista.

      Itse en lähtenyt hakemaan ns. parasta moottoria (vaikka tietennii niin luulen saaneeni...), vaan veneen moottoritilaan kiinnitys- ja huoltokohtien perusteella sopivinta. Sen jälkeen tulivat mm. varaosien hinnoittelu valintaperusteeksi.

      • Lombardini on hieno moottori ja kelpuuttaisin sen ominaisuuksineen autoon, mutta en veneeseen. Alumiinilohko, alumiinikansi, hihnakäyttöinen nokka-akseli, kanteen sijoitettu, sylinterikohtainen pumppusuutinyksikkö... EI kiitos. Mikään noista hienoista ominaisuuksista ei kuulu venemoottoriin. Venemoottorin tärkeimmät ominaisuudet, ainakin uppoumarunkoisessa matkaveneessä, on luotettavuus ja helppohuoltoisuus. Nuo aikaisemmin mainitut hienoudet ovat niiden kanssa lähes täysin ristiriidassa.


      • MitaanTietamaton
        spkoo kirjoitti:

        Lombardini on hieno moottori ja kelpuuttaisin sen ominaisuuksineen autoon, mutta en veneeseen. Alumiinilohko, alumiinikansi, hihnakäyttöinen nokka-akseli, kanteen sijoitettu, sylinterikohtainen pumppusuutinyksikkö... EI kiitos. Mikään noista hienoista ominaisuuksista ei kuulu venemoottoriin. Venemoottorin tärkeimmät ominaisuudet, ainakin uppoumarunkoisessa matkaveneessä, on luotettavuus ja helppohuoltoisuus. Nuo aikaisemmin mainitut hienoudet ovat niiden kanssa lähes täysin ristiriidassa.

        Spkoo:n kanssa samaa mieltä ominaisuuksista eikä juuri sen takia Bardini ollut itsellä kovin korkealla.

        Perluskoonin eduksi on kuitenkin laskettava keveys ja kompakti koko. Sekä mahdollisesti hiljainen käynti. Itse en ole kuullut Lombardinin omistajilta moitteita, mutta harvapa omaansa haukkuu.

        Mutta valinnassa on tekijöitä paljon. Mulla putosi esim. Mitsu pois, kun en vaan saanut mielestäni kohtuullisella työllä sitä sopimaan kiinnityspaikkoihin.


      • kiinnostaavaa
        spkoo kirjoitti:

        Lombardini on hieno moottori ja kelpuuttaisin sen ominaisuuksineen autoon, mutta en veneeseen. Alumiinilohko, alumiinikansi, hihnakäyttöinen nokka-akseli, kanteen sijoitettu, sylinterikohtainen pumppusuutinyksikkö... EI kiitos. Mikään noista hienoista ominaisuuksista ei kuulu venemoottoriin. Venemoottorin tärkeimmät ominaisuudet, ainakin uppoumarunkoisessa matkaveneessä, on luotettavuus ja helppohuoltoisuus. Nuo aikaisemmin mainitut hienoudet ovat niiden kanssa lähes täysin ristiriidassa.

        Mikä noista ominaisuuksista aiheuttaa epäluotettavuutta suhteessa muihin?


      • MitaanTietamaton
        kiinnostaavaa kirjoitti:

        Mikä noista ominaisuuksista aiheuttaa epäluotettavuutta suhteessa muihin?

        Omalta kohdaltani kysymys on enemmän epäluuloisuudesta kuin epäluotettavuudesta. Kun yksi tekee erilaisista komponenteista moottorin kuin muut, niin epäilyttää. Onhan se tyhmää odotella 35 vuotta kokemuksia, ennen kuin uskoo uusiin asioihin.

        Arvostamani venepuuseppä laittoi vuosi sitten omaan paattiinsa Lombardinin. Oma moottoriasentajani piti sitä yhtenä vaihtoehtona mullekin.

        Veneily vaan taitaa olla vähän faktaa, vähän kokemusta ja aika paljon tunnetta.


    • Tyytyväinen

      Itselläni Sole mini17 ollut kaksi kesää tunteja vasta 125h, tähän mennessä ei muuta kuin kehuttavaa, toivottavasti myös jatkossa.

    • volvo on ain volvo

      volvo md1 on kyllä erittäin luotettava, mekein 40 vuotta melkein ilman ongelmia. Toiminut pitempään joten siis empirisesti ottaen luotettavampi kuin nuo edellä esitetyt. Silti voin myydä jopa halavemmalla.

      • Eiainakaanvovlo

        No mikä muu hyvänsä, kuin ruåtsalaisten peukaloima englannin perkins. Ei mitään hyvää sanottavaa moisesta. Huonoin moottori, mitä minun veneissä on ikuna ollut.


    • 9 + 15

      Ehdotan että asetat yhdeksi kriteeriksi huoltopisteiden tavoitettavuuden. Omassa veneessäni on edellisen omistajan asennuttamana sinänsä moitteettomasti toimiva Sole Mini 17 jonka huolto on todella hankalaa veneen moottorikopan vuoksi. Minin huoltopisteet ovat sivulla ja kone täyttää konekopan lähes täysin kun taas konekopan kansi avautuu lähinnä edestä. Lopputuloksena mm. impellerin vaihto vaatii fakiirin kykyjä.

      Toki TI-mies voi miettiä tarvittaessa konekopan rakenteen muovaamista jos moottori muuten natsaa hyvin ja veneen rakenne sallii ylimääräiset huoltoluukut tms.

      Tekno-Marinen asiakaspalvelu koneen huoltoon liittyen on ollut toimivaa.

    • hyvö ollu

      Sole mini-33 tunteja takana 500h ei toistaiseksi pienintäkään ongelmaa tai huolta.
      Kop kop ( koputtaaa puuta)

      • Harratelija-asentaja

        Beta Kubota 20hv palvellut 9 kesää ja 1000 käyntituntia ilman ongelmia, asiointi maahantuojan - Veneakselisto - kanssa samoin ! Edellinen moottori oli Volvo Penta
        2002. Nykyisten pienten Volvo Pentojen perusmoottorit ovat japanilaista valmistetta, marinoinnin tekee Perkins, Volvon maailmanlaajuinen organisaatio hoitaa markkinoinnin ja varaosahuollon. Kaikki kolme toimijaa ottavat itsellen kohtuulisen katteen, jonka ostaja maksaa, saako hän katetta rahoilleen muihin verrattuna parempana laatuna?


    • R K-S

      Kuten huomaat valikoimaa on ja saat paljon hyviä neuvoja. Pyydä tarjous muutamasta koneesta ja varusteista. Asiantunteva myyjä auttaa valitsemaan oikeat osat ja antaa neuvoja asennuksessa tai tekee sen sinulle. Nettohinnoissa ei liene kovin suuria eroja.

      • on niit

        Ei hinnois suurta eroa ole, ainakin jos jätetään volvo, yanmar ja muut premiun merlkit pois. Sit mitä se sisältää, millainen mittaripaneeli? entä koneen sammutus? laturin koko? yrittääkö antaa vanhaa vaihdossa? ja onko hinta myymälän pihassa vai veneen viereen toimitettuna.


      • Asennus
        on niit kirjoitti:

        Ei hinnois suurta eroa ole, ainakin jos jätetään volvo, yanmar ja muut premiun merlkit pois. Sit mitä se sisältää, millainen mittaripaneeli? entä koneen sammutus? laturin koko? yrittääkö antaa vanhaa vaihdossa? ja onko hinta myymälän pihassa vai veneen viereen toimitettuna.

        Ja kuka asentaa? Joku virolaisporukka vai onko asentajalla ammattiylpeyttä ja halua tehdä työ hyvin.


    • Koneen ostaja

      Tapimeriin soitat jos Nannia haluat. Siellä on myös nykyisin Tapimare niminen yritys, joka kauppaa edullista Craftsman dieseliä, joka on käytännössä Intiassa valmistettu Vetus, jota hollantilaiset pyörittää.

      • Koneen Ostaja

      • Sailor49
        Koneen Ostaja kirjoitti:

        http://www.craftsmanmarine.com/news/craftsman-marine-presents-6-years-warranty/#.Uzw8bVdup6U

        Moottoreilla on kuuden vuoden takuu, joten ihan pilipali nyrkkipajalla niitä ei tehdä. Itse ainakin olen päätymässä tähän vaihtoehtoon.

        Moottorin vaihdossa asennuksen merkitys on suuri. Kannattaa tehdä yksityiskohtainen lista, mitä haluaa ja valvoa, että toteutus on asianmukainen. Omassa purressani oleva Kubota 20 on hyvä moottori, mutta asennuksessa toivomisen varaa. Olen jälkeenpäin joutunut lisäämään joustolaipan ja merivesisuodattimen sekä uusimaan pa- tankin kiinnityksen. Asennuksen oli tehnyt kuitenkin ns. ammattimies.


      • Kesää odotellessa
        Sailor49 kirjoitti:

        Moottorin vaihdossa asennuksen merkitys on suuri. Kannattaa tehdä yksityiskohtainen lista, mitä haluaa ja valvoa, että toteutus on asianmukainen. Omassa purressani oleva Kubota 20 on hyvä moottori, mutta asennuksessa toivomisen varaa. Olen jälkeenpäin joutunut lisäämään joustolaipan ja merivesisuodattimen sekä uusimaan pa- tankin kiinnityksen. Asennuksen oli tehnyt kuitenkin ns. ammattimies.

        Samaa mieltä noista huoltokohteiden saatavuudesta. Noissa Mitsupohjaisissa useat kohteet ovat sivulla, kun taas Kubotassa pääosin edessä. Omalta osalta päädyin juuri NanniKubotan 21 heppaseen, koska omassa veneessä paras pääsy koneeseen oli juuri etukautta. Mittojen puolesta kaikki käytännössä sopivat vanhojen koneiden tilalle, jos ei aivan tiukkaa konehuoneesa ole. Mitat muutamien senttien sisällä kaikki.

        Tapimerin palvelusta konehankinnan yhteydessä ja sen jälkeen pelkkää hyvää sanottavaa. Myös heidän kauttaan hankittu asentaja teki myös erinoamista työtä.

        Itse koneeseenkin olen ollut kolmen vuoden kokemuksella tyytyväinen. Tosin en usko että tämän kokouluokan koneissa kovin suuria eroja eri merkkien osalta löytyy.


      • MitaanTietamaton
        Sailor49 kirjoitti:

        Moottorin vaihdossa asennuksen merkitys on suuri. Kannattaa tehdä yksityiskohtainen lista, mitä haluaa ja valvoa, että toteutus on asianmukainen. Omassa purressani oleva Kubota 20 on hyvä moottori, mutta asennuksessa toivomisen varaa. Olen jälkeenpäin joutunut lisäämään joustolaipan ja merivesisuodattimen sekä uusimaan pa- tankin kiinnityksen. Asennuksen oli tehnyt kuitenkin ns. ammattimies.

        Komppaan Sailor49:iä asennuksesta. Itsekin asennuksen tekee, mutta omalta kohdalta ratkaisi aikataulu ja välineet ammattimiehen eduksi.

        Me kävimme kohta kohdalta läpi, mitä kilkkeitä asennuksessa uusitaan ja mitä lisätään. Mestari kysyi, miten olin ajatellut minkäkin jutun ja esitti sen jälkeen oman vaihtoehtonsa. Sitten keskusteltiin, kunnes yhteinen näkemys syntyi.

        Lopputuloksesta en vielä tiedä, mutta aika paljon uusittiin oheiskilkettä, kun se tässä vaiheessa on helpompaa: potkuriakselin tiivistys, joustolaippa, lappoventtiili, merivesisuodatin, meriveden läpiviennit, kaasuvipu vaijereineen, moottorin lämpömittari, vesiletkut, pakoletkut,dieselletkut ja äänieristys.


      • Sailor49
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        Komppaan Sailor49:iä asennuksesta. Itsekin asennuksen tekee, mutta omalta kohdalta ratkaisi aikataulu ja välineet ammattimiehen eduksi.

        Me kävimme kohta kohdalta läpi, mitä kilkkeitä asennuksessa uusitaan ja mitä lisätään. Mestari kysyi, miten olin ajatellut minkäkin jutun ja esitti sen jälkeen oman vaihtoehtonsa. Sitten keskusteltiin, kunnes yhteinen näkemys syntyi.

        Lopputuloksesta en vielä tiedä, mutta aika paljon uusittiin oheiskilkettä, kun se tässä vaiheessa on helpompaa: potkuriakselin tiivistys, joustolaippa, lappoventtiili, merivesisuodatin, meriveden läpiviennit, kaasuvipu vaijereineen, moottorin lämpömittari, vesiletkut, pakoletkut,dieselletkut ja äänieristys.

        MitaanTietamattoman kokemus on hyvä ja esimerkiksi kelpaava. Tuon viimeisen kappaleen voisi tulostaa muistilistana, mitä vähintäinkin pitää selvittää ennen tarjousten pyytämistä. Voisin lisätä listaan vielä:

        - mahdollinen potkurin ja akselin vaihto
        - moottoritilan tuuletus
        - sähköasennusten läpikäyminen/uusiminen
        - mahdolliset muut moottorin miitarit (kierrosluku, käyntitunnit)
        - polttoainetankin putsaus/mahdollinen uusiminen.

        Joka tapauksessa moottorin vaihtoon kannattaa asennoitua kuin surempaan järjestelmäpäivitykseen. On tosiaan järkevää uusia samalla letkut, läpiviennit ym., kun ne kerran on hyvin saatavilla.


      • MitaanTietamaton
        Sailor49 kirjoitti:

        MitaanTietamattoman kokemus on hyvä ja esimerkiksi kelpaava. Tuon viimeisen kappaleen voisi tulostaa muistilistana, mitä vähintäinkin pitää selvittää ennen tarjousten pyytämistä. Voisin lisätä listaan vielä:

        - mahdollinen potkurin ja akselin vaihto
        - moottoritilan tuuletus
        - sähköasennusten läpikäyminen/uusiminen
        - mahdolliset muut moottorin miitarit (kierrosluku, käyntitunnit)
        - polttoainetankin putsaus/mahdollinen uusiminen.

        Joka tapauksessa moottorin vaihtoon kannattaa asennoitua kuin surempaan järjestelmäpäivitykseen. On tosiaan järkevää uusia samalla letkut, läpiviennit ym., kun ne kerran on hyvin saatavilla.

        Jos vielä jatketaan listaa:

        - vannasputki laakereineen
        - pakoputken vedenkerääjä/vesilukko
        - dieselin vedenerotin

        Oma asentajani kertoi tapauksesta, jossa vannasputken ympärillä lasikuitu oli märkä eikä omistaja halunnut sitä korjata. Hän ei voinut asentaa moottoria, koska ongelmien sattuessa hän olisi hyvin heikoilla, kun maksumiestä etsitään.

        Pakoputken vedenkerääjä saattaa olla alimitoitettu tai liian korkealla. Nykymoottorit ovat pienempiä ja matalampia, jolloin vesi saattaa päästä pakoputken kautta sisään sylinteriin purjehtiessa.

        Vedenerottimen luulisi sentään toimivan uudessa ja vanhassa, jos vain uudet pa-letkut sopivat. Vanhat letkut voivat olla kymmeniä vuosia vanhoja.

        Sähköasennukset meni mulla uusiksi, kun lisäsin yhden akun. Vanhat sähköjohdot ovat kovettuneet melko jäykiksi, joten niitä ei kehtaa kaikkia laittaa takaisin.

        Moottorin mittarit tuli mun tapauksessa moottorin mukana. Uudempi moottori on tehokkaampi, mutta laskelmien mukaan ilmanottoaukot riittävät.

        Dieseltankki meni putsaukseen ja siihen piti hitsata paluuletkulle putki, kun vanhassa moottorissa ei diesel tullut takaisin tankkiin. Paluuputki viedään sitten tankin pohjalle, ettei sitä kautta tule ilmaa moottorille. Tästä voidaan väitellä, mutta helpompi tie on viedä se sinne pohjalle, sanoi asentaja. Samalla tankkiin hitsattiin mahdolliselle lämmittimelle ohut pa-putki.

        Potkuriprobleemi on sitten mielenkiintoinen. Pulma yksi on välitys, kun vanha motti kiersi 3000 rpm ja uudet järjestään 3600 rpm. Kun vanhan laatikon välitys on sama kuin uuden niin potkuri kiertää kovemmin ja pitäisi joko nousua tai halkaisijaa pienentää. Pulma kaksi on siinä, että vaikka tehoa on enemmän, niin silti epäilyttää, jotta saako moottori koko kierrosaluetta käyttöön. Ellei saa, niin potkurin saa vaihdettua koeajon jälkeenkin.

        Jos potkuri on liian raskas, niin moottorin laakereille yms. kohdistuu kovempi rasitus, joka vaikuttaa pannun kestoikään. Moottorin myyjä laskee sopivan potkurin, mutta se on laskennallinen suure. Meillä on nyt ehkä liian raskas potkuri. Myyjä kuitenkin sanoi, että heidän potkurilaskuri laskee varmuudeksi hieman alakanttiin, joten päädyttiin kokeilemaan kuinka moottori ottaa kierroksia nykyisellä.

        Tulipa pitkä tarina, mutta moottorin vaihto poikii vaikka mitä uutta kivaa ja lompakolle hupaa.


      • Hiuuhj

      • Hgkhhjk
        Hiuuhj kirjoitti:

        Paljonko kone maksaa? Sisältääkö kytkimen? 16 heppanen taitaa olla pienin, mulle riittäis 8-10 heppanenkin, mutta ei kai muutama lisähepo haittaa.

        Sori jäi mainitsematta, että Craftsmanin koneen hintaa kyselen


      • Cruiseri
        Hgkhhjk kirjoitti:

        Sori jäi mainitsematta, että Craftsmanin koneen hintaa kyselen

        29 hv Nanni oli toissavuonna n. 5tonttua, mukana tuli vaihde ja mittaristo. Uusi pakoputken vesilukko, jäähdytysvesisuodatin, potkuriakseli, potkuri (kiinteä) pakoletku ym tilpehööriä, avaimet käteen - työt konepedin laminointeineen yhteensä toiset 5 tonnia. Viikossa tuli valmista. Ei paha. Tarvikkeista saa yleensä koneen kylkiäisenä reilun alennuksen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      161
      9319
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2879
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      35
      2671
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2551
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1955
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      98
      1872
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      24
      1826
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      50
      1361
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1227
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1211
    Aihe