Kihlaus ei tunnu oikealta

Jingjo

Olen 25 vuotias mies joka haluaisi kovasti kosia tyttöystäväänsä. Olemme olleet yhdessä nyt 6 vuotta ja naimisiinkin menosta olemme puhuneet. Alustavasti häät on sovittu kolmen vuoden päähän. Tiedän, että tämän naisen kanssa haluan ehdottomasti viettää koko loppuelämäni ja hän on elämäni tärkein ihminen. Rakastan häntä todella paljon.

Tyttöystävä haluaisi julkistaa tämän kihlauksen sormuksilla ja minä haluaisin toki kunnollisesti kosia häntä ennen sitä. Kihlaus ei kuitenkaan tunnu oikealta. On jotenkin ahdistava ajatus olla "kihloissa". Tuntuu, että siihen lukeutuu niin hiveästi odotuksia. Ärsyttää jo valmiiksi kaikki ne "olihan jo aikakin"-, "jaahas, nyt on sinutkin kahlittu!"- ja "millois on häät" -kommentit, joita ns. sormustaminen herättäisi. Tavallaanhan olemme jo kihloissa, koska olemme sopineet avioliitosta, mutta olemme salanneet sen. Kihlaukset julkistaminen ei siis muuttaisi mitään oikeasti, mutta silti muiden odotukset ja kommentit ahdistavat. Yksikään ystävämme ei ole kihloissa, minkä luulen osittain selittävän oloani. Tyttöystävän on vaikea ymmärtää kantaani.

Onko muita miehiä, jolla on ollut tällainen olo? Tai onko naisia, jolla on miehen kanssa ollut sama ongelma? Miten pääsitte siitä yli?

7

379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jingjo

      Sanotaan nyt vielä, että tyttöystäväni on kerran kosinut minua (toissa kesänä) mutta kieltäydyin juuri tuon ahdistuksen takia :(

    • In love..

      Olisiko sitten parempi että lähisuku alkaa kyselemään kihloista, hääpäivästä ja mahdollisista lapsistaeli tavallaan kyseenalaistamaan suhteenne? Alkaisikohan silloin vielä enemmän ahdistaa?Olettehan te olleet jo 6 vuotta yhdessä.Tuossa ajassa useampikin pari tehnyt jo nuo kaikki. Tämä nyt vain toinen näkökulma naiselta enkä pahalla kirjoita.

      • Jingjo

        Kyllä he kuulemma tyttöystävältä kyselevät jo, mutta itse olen onneksi säästynyt siltä. Se ei ahdista niin paljon.


    • Niin no..

      .. voisiko olla myös niin, että laitat nyt sanoja sukulaisten ja ystävien suuhun?
      Jos sinut tunnetaan (oletettavasti) niin tuskin sinua pommitetaan jatkuvilla kysymyksillä!!!
      Ja mitä sitten jos nyt kysyttäisiinkin? Oletko valmis uhraamaan avopuolison/tyttöystävän onnellisuuden ja iloisuuden kihlauksesta vain sillä hinnalla, että ei tarvitse kuunnella ihmisten kommentteja. Hyvää sillä tarkoitetaan.. eikä kukaan varmasti kauaa asiaa kommentoi.

      • Jingjo

        Kyllähän tyttöystävä sen saman "onnen" saisi, vaikka kosisin vasta paria päivää ennen häitä?


    • Jocelyn.

      Onko mahdollista, että kosit tyttöä ihan perinteisen kaavan mukaan ja hankitte sormukset ja näin, mutta ette kerro siitä kenellekään? Tai julista sitä missään? Jos joku huomaa sormukset, niin sitten voitte sanoa, että olemme kihlautuneet ja häät ovat sitten myöhemmin.

      Jos liikaa ryhtyy ajattelemaan, niin nykymaailmassa ei ole koskaan hyvää hetkeä millekään. Milloin on liian aikaisin "nytkö jo menitte kihloihin??" tai liian myöhään "oli jo aikakin".

    • 3+16

      Jos olette sopineet avioliitosta, olette kihloissa. Oli sormuksia tai ei.

      Miksi et puhu kumppanisi kanssa ahdistuksestasi?

      Jos olette menossa naimisiin, menkää. Ei tarvitse pitää juhlia nyt (tai koskaan), jos ei halua.

      En tajua tuota "vaikka kosisin vasta paria päivää ennen häitä"
      1. kyllähän häät olisivat jo tiedossa tuossa vaiheessa (varsinkin jos juhlat pidätte) ja oli sormusta tai ei, kihlaus on huomattu.
      2. kosia voit milloin vain ja onhan niitä semmoisiakin, jotka kosii vielä sormuksen kanssa uudestaan, mutta olette kihlautuneet eli sopineet avioliitosta viimeistään siinä vaiheessa, kun esteettömyystodistusta haetaan ja sovitaan aika papin luo/maistraattiin. Eli ei onnistu tuollainen.
      3. Jos ahdistaa kommentit kuten "oli jo aikakin", miten asia muuttuisi kosimalla kaksi päivää ennen häitä? Jos ihmiset tuollaista sanovat kihloista 6v. seurustelun jälkeen, niin kyllä sanovat noin myös 9v. jälkeen kuullessaan häistä. Te olette vieläpä niin nuoria, että tuskin tuollaista kommentointia tulee.

      Ja mitä niin maailmaa kaatavaa tuollaisissa kommenteissa on, jos joku havaitsee, että sormukset on vaihdettu.. Sen kun vain toteaa, että "juu mentiin kihloihin, häät on sitten kuin on" ja vaihtaa puheenaihetta. Pelkäätkö siis kavereiden v*ttuilua? Etkö ole ylpeä kumppanistasi?

      Jos sinua ahdistaa vain tuo termi "kihloissa" -kutsu sitä sitten jollain muulla nimellä. Vai valehteletko, ja avioliitto ahdistaa? Häät on siis sovittu "alustavasti 3 vuoden päähän" ? Yritätkö siis vain venkoilla itsellesi lisäaikaa etkä halua tehdä lupausta avioliitosta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8584
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2595
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2323
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1714
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1529
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe