En ymmärrä joitakin vanhempia

outoakäytöstä

Minulla on pian 1,5 v tyttö ja hänellä on jo selkeät säännöt siitä mitä saa tehdä ja mitä ei. Olen alusta asti ollut johdonmukainen kurinpidossa. Koskaan minun ei ole tarvinnut huutaa eikä mitään. Ääntä olen kyllä korottanut mutta se yleensä riittää. Kerran kun eräs ystäväni tuli perheineen meille kylään he antoivat 4 vuotiaan lapsensa kontata pöydällä! Sohvapöydällä siis. Minä en ikinä päästäisi lasta mihinkään pöydälle konttaamaan saatika seisoskelemaan. Vanhemmat eivät reagoineet mitenkään...

Masennuksella ei tällaista voi selittää äidillä tai isällä, minulla itselläni on diagnosoitu keskivaikea masennus mutten pidä lastenhoitoa mitenkään äärimmäisen rankkana, haasteita tulee elämässä eteen mutta niistä pääsee kyllä yli. Miksi hankkia lapsia, jos ei pärjää lastenkasvatuksessa eikä jaksa niiden kanssa viettää aikaa? Tuntuu pahalta että vanhemmat luovuttavat, eivätkä tee mitään lapsen hyvinvointia ediställä tavalla. Jotkut lapset ovat kuin ilmaa ja saavat tehdä mitä lystäävät, ei sillä niin väliä. Miksi? Sillä hetkellä ei ehkä jaksa, mutta jos ei pidempääkään jaksa, niin sillä voi olla kyllä kauaskantoiset seuraukset.

Ymmärrän että lapsia on erilaisia, mutta ei siihen voi liikaa tukeutua että siten saavat vapaat kädet hillua ja riehua ties missä ja miten vain. Lapsi ei säry kielloista ja perusteluista, se itseasiassa vain palkitsee koska siten lapsen saa käyttäytymään paremmin. Mutta usein näkee näitä äitejä jotka vaan möllistelevät jossain kaukaisuudesta eivätkä tee mitään! Minun oikeudentajuuni ei mene tällainen ollenkaan.

9

404

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niisku-10

Olet täysin oikeasssa. Tämä vain on valitettavasti nykypäivää. Vapaan kasvatuksen saaneet aikuiset kasvattavat nyt uutta polvea ja hehän eivät komenna lapsiaan....

• 3 kasvattanu

Onnittelut. 1,5 vuotiaana lapsella ovat kaikenlaiset kiukuttelut ja temppuilut jo ohi. Mitään hankaluutta ei ole enää tiedossa. 18 vee lähtee sitten maailmalle.

• Rajoja, rajoja

Juu, samaa ajattelen. 1,5-vuotias oppinut kaikki käyttäytymissäännöt ja muistaa rajat ja kiellot. Varmaan neropatti.
        Nuori äiti voi yllättyä kun uhmaikä iskee ensi kerran.

Onhan aivan hurjaa, että kerran yksi nelivuotias nousi sohvapöydälle! Minne maailma on menossa! Jospa lapsi olisi jopa pudonnut, puoli metriä? Varjelkoon.
        Miten yhteiskunta olisi reagoinut.

• äiteekolmeteavaa

Laiskuutta se on sekä avuttomuutta.

Helpompaa kun sulkee silmänsä eikä perehdy lapseensa. :(

Ja voi aina tilittää kuinka vaikea lapsi on ja hakea myötätuntoa vaikka kyse on vanhemman omasta käytöksestä mitä sallii laselle ja miten rajat laittaa. Ja miten saa lapsen yhteistyökykyiseksi.

Sinulla on luontainen ja perehtynyt kasvatus toisin kuin monella muulla ja hienoa niin vaikka luultavammin nämä jotka ei osaa kasvattaa lapsiaan ajattelee että sinulla on helppo lapsi. Itsessä kun on vaikea nähdä vikaa :)

Monet vanhemmat laittaa rajan ja antaa lapsen uhitella pitkään ja kyllästyy ja antaa periksi. Vaikka periksi ei saisi antaa sillä asiat vain vaikeutuu entisestään lapset kun ei ole tyhmiä ja tietää miten vanhemmat venuu.

Ja sitten on paljon näitä jotka kohtelee lapsia kuin kissoja vaatimatta edes perusasioita tai että ohjaisivat lapsiaan hyvään. Ja nämä huutavat jos huvittaa lapselleen muka niin että kasvatttaisivat lapsiaan vaikka jos kasvattaisivat niin huutaa ei tarvitse silloin.

Huutaminen vanhemmilta on todella kamalaa. Ja kaukana tilanteenhallinnasta.

Ja usein näiden vanhemmat ihan kamalia julkisilla paikoilla mesotaan busseissa ja kirjastoissa muista piittaamatta. :( Ärsyttäviä tapauksia.

• 135135315

Kyllä vain! Lapselle PITÄÄ heti alusta asti näyttää mitä saa tehdä ja mitä ei. Vapaa kasvatus olisi kiellettävä lailla ja sitä lakia pitäisi vahtia tarkasti.

Viimeistään yläasteen aikana nämä vapaan kasvatuksen tuotokset alkavat kuitenkin ymmärtämään, että kaikkea ei saa tehdä mutta eivät kuitenkaan pysty sisäistämään asiaa tai sitten eivät vain tottele. Heille tulee ongelmia mm. poliisin ja muiden viranomaisten kanssa. Sitten he suuttuvat yhteiskunnalle ja masentuvat. Tästä monella alkaakin kaikennäköiset sijais-, avohuollot ja muu "paska".

Tiedän, että joillakin on ihan oikeasti mielenterveysongelmia (iästä ja sukupuolesta riippumatta) mutta suurin osa näistä nykypäivän masentuneista kakaroista on vain kasvatettu alusta asti väärin. Kun todellisuus alkaa paljastumaan niin totta kai se säikäyttää kun lapsesta asti on saanut tehdä melkeinpä mitä huvittaa ja elämä muutenkin on ollut jotain aivan todellisuudesta irtaantunutta.

Välillä tuntuu siltä, että ainut ratkaisu tähän välinpitämättömään, ja omalla tavallaan sairaaseen, kasvatukseen on vanhemmille järjestettävä pakollinen lapsenkasvatus-kurssi jossa opetetaan oikeaoppiset kasvatusmetodit. Jos kurssia ei läpäise niin äidille tehdään pakollinen abortti. Jos taas kurssin läpäisee mutta sen oppeja ei noudata niin lapsi otetaan huostaan ja vanhempia rangaistaan tuntuvasti.

• hyhi8ho

Täh? Siis ymmärrän perusajatuksen, että mielestäsi jotkut vanhemmat ovat liian lepsuja. Kyllä, niin varmasti ovatkin. Mutta tämä sohvapöytäesimerkki on aivan älytön... Joissakin huusholleissa pienet lapset saavat hyvinkin leikkiä sohvapöydällä. Jos pöytä on kestävä, eikä siinä ole särkyvää tavaraa, niin miksipä ei. Meilläkin sohvapöytä on ollut milloin "autona" ja milloin "laivana". Sen sijaan ruokapöydällä ei saa olla, vaan se on varattu vaan ruokailua varten.

Jokainen tietää itse, jos ei omassa huushollissaan hyväksy jotain tiettyä asiaa. Koska et itse sanonut, että teillä ei saa olla sohvapöydällä, niin se ei kenties ole tullut mieleen sellaisille vanhemmille, jotka ovat omassa ja muiden kodeissa tottuneet siihen, että sohvapöytä on ihan ok lasten leikkeihin. Se ei tarkoita sitä, että he eivät kieltäisi lapseltaan ilmeisiä asioita, kuten särkyvillä tavaroilla leikkimistä, epäkohteliaita tapoja tms.

• uusavuttomat

No kyllä sen verran pitää aikuisilta ihmisiltä odottaa käyttöstapoja, etteivät anna lastensa kiipeillä vieraissa paikoissa pöydille. Ei pitäisi olla ylivoimaista.

• ...

Ööh, siis jos kotona annetaan leikkiä pöydällä, kuulostaa vähän oudolta mutta se on ok, mutta ei minulla tulisi mieleenkään antaa lasten hyppiä pöydillä toisen kotona! Jotain rajaa! Kyllähän tuon pitäisi olla ihan maalaisjärjellä selitettävä asia...

• Häh

Ekana pisti silmään, että olet JO joutunut korottamaan ääntä. Mulla nousi vasta, kun poitsu 2,5v. Odotas,, kun on 3-4v.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3445
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1868
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1566
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      80
      1178
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      992
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      958
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      209
      872
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      823
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      816
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe