Väärä ala ja suunnaton ahdistus!

seela

Kun nyt viiden vuoden jälkeen tajuan, etten edes alunperin halunnut opiskella tätä alaa. Hain vain johonkin, koska oli pakko ja koska vanhemmat painostivat yliopistoon. Enhän minä mitään akateemista uraa halua, eikä joku gradu, aineopinnot ja harjoittelu voisi vähempää kiinnostaa. Tämä on myös erittäin huono ala työllisyyden kannalta, ei ole hirveesti kysyntää yhteiskuntatieteiden maistereille.

Yritän nyt pitää toivoa yllä ja ymmärtää etten 26-vuotiaana ole vielä toivoton. Ahdistaa vain se tunne, kun kaikki pitävät typeränä ja hulluna jos tässä vaiheessa haluaa aloittaa alusta ja vaikkapa opiskella ammatin.
Tulkaapas nyt muut yliopisto-opinnot keskeyttäneet tsemppaamaan mua ja kertokaa kannattaako vaihtaa alaa, kun tietää että gradua en tule kuitenkaan ikinä saamaan kasaan ja kiinnostus alaa kohtaan on kadonnut jo aikoja sitten

4

1923

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OpiskeluJa TyöRulaa

Paljonko opintoja jäljellä? Mitä opiskelet? Voiko pääainetta vaihtaa? Olet kuitenkin tosi nuori, monet hakee tuon ikäisenä ja vanhempanakin vasta yliopistoon. Voisitko mennä koulusi opinto-ohjaajan juttusille? Minä olen työtön 31-vuotias valmis maisteri. Ainut syy, minkä vuoksi hain yliopistoon oli se, että sain parhaat arvosanat lukiossa aineesta ja jonkinmoinen pieni kiinnostus. En minäkään 31-vuotiaana tahdo tietää haluanko tätä vai vaihdanko alaa. Pieni kriisi meneillään. Mietin itsekin täydennyskoulutusta. Vain itse sinä tiedät voimavarasi ja kiinnostuksen kohteesi, joten suosittelen, että teet jotain asian hyväksi. Itseäsi vartenhan sinä opiskelet, joten itse päätät mitä teet. Tee itse oma elämäsi mielekkääksi, ei tarvitse muiden mielipiteistä välittää. Voit hyvin opiskella toisen alan ammatin, voithan aina palata yliopisto-opiskelijaksi vaikkapa avoimen kautta. Etsi nyt sinua kiinnostava ammatti.

• Nähty on

Pieni vihje: Sillä mitä ihminen tekee ja mikä koulutus hänellä on, on vaikutusta vain tietyillä auktorisoiduilla aloilla (mm. lääkärit ja lakimiehet). Tutkinto auttaa vain ensimmäisen työpaikan saamisessa, sen jälkeen puhuu kokemus. Tärkeää sen sijaan on, että ihmisellä loppututkinto on, sillä se osoittaa jonkinlaista tavoitteellisuutta ja pitkäjännitteisyyttä, joita piirteitä työelämässä ainakin ennen arvostettiin.

Gradun saa aikaan jokainen yliopistoon päässyt näin halutessaan: jos ei hyvää, niin ainakin läpimenevän, ketään ei kiinnosta muu, kuin että gradu on tehty.

Lisäksi ruoho ei ole vihreämpää aidan takana. Se vain useimmista tuntuu siltä.

• pysähdy-analysoi-

Hei! Tekstisi kuulostaa omilta kokemuksiltani noin nelisen vuotta sitten. Silloin tajusin, että ala, jota olin opiskellut 5 vuotta ei ollutkaan minun juttuni. Pidin välivuoden, jonka aikana olin töissä ja opiskelin toista alaa. Toisen alan kurssit olivat sellaisia, että olivat jo pitkään minua kiinnostaneet mutta en ollut uskonut, että pystyisin niistä suoriutumaan (pidin opintoja niin vaikeina). Päädyin hakemaan opinto-oikeutta tälle alalle ja yllätyksekseni tulin valituksi! Koska alkuperäisestä opintosuunnastani oli jäljellä enää vain gradu, pinnistelin ja löysinkin minua kiinnostavan aiheen ja tein opinnot kunnialla loppuun. Sitten aloin tehdä uudemman pääaineen opintoja.

Siispä, Juhani Tammista lainatakseni: pysähdy - analysoi - jatka matkaa. Mieti, mitä oikeastaan haluat tehdä ja tee päätös.

Tsemmpiä!

Nimimerkillä tuplamaisteriksi vahingossa

• austerism1

Joo, jotta voisi jossain määrin järkevän neuvon antaa, pitäisi tietää, minkä verran esim. vielä opintoja jäljellä.

Mutta jos viidennen vuoden opiskelija olet, niin kai sinulla ainakin kandin edestä on jo oltava opintoja kasassa, joten tee nyt ainakin se valmiiksi, vaikkei kandilla järin suurta arvostusta työmarkkinoilla olekaan.

Yhteiskuntatieteissä pitäisi olla suht. helppoa keksiä aihe, johon voisi edes jokin pieni kipinä olla. Tai siis kai nyt jokin yhteiskunnallinen ilmiö edes kiinnostaa, ja kentie siitä voi sitten myös kehittää tutkielman aiheen.

Tosin jos oikein todella haluat ammattiin opiskella, niin amikseen sitten jollekin aikuiskoulutuslinjalle, niin parissa vuodessa on ammattitutkinto valmis.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      102
      4437
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      382
      1168
    3. Missä mustasusi on?

Suden aloituksia ei ole näkynyt moneen päivään.
      Ikävä
      186
      1042
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      109
      1022
    5. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      83
      893
    6. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      47
      891
    7. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      881
    8. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      846
    9. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      10
      837
    10. Onko se niin

Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta
      Ikävä
      64
      816
    Aihe