Väärä ala ja suunnaton ahdistus!

seela

Kun nyt viiden vuoden jälkeen tajuan, etten edes alunperin halunnut opiskella tätä alaa. Hain vain johonkin, koska oli pakko ja koska vanhemmat painostivat yliopistoon. Enhän minä mitään akateemista uraa halua, eikä joku gradu, aineopinnot ja harjoittelu voisi vähempää kiinnostaa. Tämä on myös erittäin huono ala työllisyyden kannalta, ei ole hirveesti kysyntää yhteiskuntatieteiden maistereille.

Yritän nyt pitää toivoa yllä ja ymmärtää etten 26-vuotiaana ole vielä toivoton. Ahdistaa vain se tunne, kun kaikki pitävät typeränä ja hulluna jos tässä vaiheessa haluaa aloittaa alusta ja vaikkapa opiskella ammatin.
Tulkaapas nyt muut yliopisto-opinnot keskeyttäneet tsemppaamaan mua ja kertokaa kannattaako vaihtaa alaa, kun tietää että gradua en tule kuitenkaan ikinä saamaan kasaan ja kiinnostus alaa kohtaan on kadonnut jo aikoja sitten

4

1992

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OpiskeluJa TyöRulaa

Paljonko opintoja jäljellä? Mitä opiskelet? Voiko pääainetta vaihtaa? Olet kuitenkin tosi nuori, monet hakee tuon ikäisenä ja vanhempanakin vasta yliopistoon. Voisitko mennä koulusi opinto-ohjaajan juttusille? Minä olen työtön 31-vuotias valmis maisteri. Ainut syy, minkä vuoksi hain yliopistoon oli se, että sain parhaat arvosanat lukiossa aineesta ja jonkinmoinen pieni kiinnostus. En minäkään 31-vuotiaana tahdo tietää haluanko tätä vai vaihdanko alaa. Pieni kriisi meneillään. Mietin itsekin täydennyskoulutusta. Vain itse sinä tiedät voimavarasi ja kiinnostuksen kohteesi, joten suosittelen, että teet jotain asian hyväksi. Itseäsi vartenhan sinä opiskelet, joten itse päätät mitä teet. Tee itse oma elämäsi mielekkääksi, ei tarvitse muiden mielipiteistä välittää. Voit hyvin opiskella toisen alan ammatin, voithan aina palata yliopisto-opiskelijaksi vaikkapa avoimen kautta. Etsi nyt sinua kiinnostava ammatti.

• Nähty on

Pieni vihje: Sillä mitä ihminen tekee ja mikä koulutus hänellä on, on vaikutusta vain tietyillä auktorisoiduilla aloilla (mm. lääkärit ja lakimiehet). Tutkinto auttaa vain ensimmäisen työpaikan saamisessa, sen jälkeen puhuu kokemus. Tärkeää sen sijaan on, että ihmisellä loppututkinto on, sillä se osoittaa jonkinlaista tavoitteellisuutta ja pitkäjännitteisyyttä, joita piirteitä työelämässä ainakin ennen arvostettiin.

Gradun saa aikaan jokainen yliopistoon päässyt näin halutessaan: jos ei hyvää, niin ainakin läpimenevän, ketään ei kiinnosta muu, kuin että gradu on tehty.

Lisäksi ruoho ei ole vihreämpää aidan takana. Se vain useimmista tuntuu siltä.

• pysähdy-analysoi-

Hei! Tekstisi kuulostaa omilta kokemuksiltani noin nelisen vuotta sitten. Silloin tajusin, että ala, jota olin opiskellut 5 vuotta ei ollutkaan minun juttuni. Pidin välivuoden, jonka aikana olin töissä ja opiskelin toista alaa. Toisen alan kurssit olivat sellaisia, että olivat jo pitkään minua kiinnostaneet mutta en ollut uskonut, että pystyisin niistä suoriutumaan (pidin opintoja niin vaikeina). Päädyin hakemaan opinto-oikeutta tälle alalle ja yllätyksekseni tulin valituksi! Koska alkuperäisestä opintosuunnastani oli jäljellä enää vain gradu, pinnistelin ja löysinkin minua kiinnostavan aiheen ja tein opinnot kunnialla loppuun. Sitten aloin tehdä uudemman pääaineen opintoja.

Siispä, Juhani Tammista lainatakseni: pysähdy - analysoi - jatka matkaa. Mieti, mitä oikeastaan haluat tehdä ja tee päätös.

Tsemmpiä!

Nimimerkillä tuplamaisteriksi vahingossa

• austerism1

Joo, jotta voisi jossain määrin järkevän neuvon antaa, pitäisi tietää, minkä verran esim. vielä opintoja jäljellä.

Mutta jos viidennen vuoden opiskelija olet, niin kai sinulla ainakin kandin edestä on jo oltava opintoja kasassa, joten tee nyt ainakin se valmiiksi, vaikkei kandilla järin suurta arvostusta työmarkkinoilla olekaan.

Yhteiskuntatieteissä pitäisi olla suht. helppoa keksiä aihe, johon voisi edes jokin pieni kipinä olla. Tai siis kai nyt jokin yhteiskunnallinen ilmiö edes kiinnostaa, ja kentie siitä voi sitten myös kehittää tutkielman aiheen.

Tosin jos oikein todella haluat ammattiin opiskella, niin amikseen sitten jollekin aikuiskoulutuslinjalle, niin parissa vuodessa on ammattitutkinto valmis.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Stubb jo paljon tunnetumpi kuin kaikki persut yhteensä

Nyt on aika ottaa mittaa tunnettavuudesta, herrat ja narrit! Joku tuolla toisessa ketjussa väitti, että "persujen rivimi
      Maailman menoa
      63
      10144
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      19
      6904
    3. Miksi persuilla ei ole firmoja?

Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      75
      6686
    4. Persu Keskisarja on politiikan Uuno Turhapuro

Asiantuntija luonnehtii Keskisarjaa Trumpin ajan Turhapuroksi, joka ärsyttää kokoomusta. – Keskisarjan känni-imago j
      Maailman menoa
      97
      6206
    5. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      73
      5018
    6. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      44
      4738
    7. Tutkielma Marinin hallituksen epäonnistumisista rankkaa luettavaa

Marinin hallituksen epäonnistumiset voi tiivistää negatiivisessa sävyssä seuraavasti: Hallitus teki useita vakavia virh
      Maailman menoa
      59
      4438
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      14
      4334
    9. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      32
      4313
    10. Oikeistohallitusten aikaan saannokset.

Holkerin touhujen seurauksena lama. Aho jatkoi tuhoa osaamattomuudellaan. Katainen ja alkoi talouden alamäki. Sipilä ja
      Maailman menoa
      46
      4160
    Aihe