Oon kattonut paljon opiskelu paikkoja johon mun kannattais mennä. Oon nyt kahden rajalla että kumpi olis parempi, merkonomi vaiko sitten catering ala. Mulla on huono matematiikka,kemia ja fysiikka samoin ruotsi joten en ole varma olisiko merkonomin paikka mulle se oikea? Tarvitseeko merkonomiksi opiskeleva paljon noita aineita? Jos turun ammatti-instituuttiin hakisin merkonomiksi ni pääsisikö 7.5 keskiarvolla? Mitä aineita merkonomilla on siinä 3 vuoden opiskelun aikana?
yläasteen jälkeen opiskelemaan merkonomiksi?
3
419
Vastaukset
- merkonomi ym.
Oletko miettinyt että kokki tosiaan tarvitsee sekä matematiikkaa että kemiaa tosi paljon - jos catering alaa mietit?!? Matematiikkaa ei ollut yltiöpäisen vaikeaa Lukion (olen suorittanut aikuislukion) lyhyen matikan jälkeen catering matikka oli kohtalaisen helppoa - 4 tuli aika helposti (arv. oli 1 - 5 tuolloin). Kemia vieraat kielet tuotti hankaluuksia, vaikka lukiossa oli kemia mennyt ihan hyvin...
Siitä, kun merkonomiksi olen lukenut, on vielä paljon enempi aikaa kuin noista muista opiskeluista - mutta kyllä siellä matikka tietty oli ihan kohtalaisen paljon, sen sijaan fysiikkaa tai varsinkaan kemiaa ei juurikaan ollut - kurssi tai pari koko kolmen vuoden aikaan (itselläni). Vieraat kielet ovat toki tosi tärkeitä merkonomiksi opiskellessa, tietysti vähän riippuu suuntautumisvaihtoehdostakin minkä verran mitäkin ainetta tulee / miten tulee...
Mitä ainemääriin tulee, niin niitä oli tosi paljon erilaisia - varmaan pari-kolmekymmentä / vuosi, mutta osa asioista oli että toisessa aineessa saattoi tulla osittain samaa asiaa kuin oli ollut jossain toisessa aineessa, eli asiat voivat hyvinkin lomittua / samaa asiaa saatetaan lukea eri kursseilla eri näkökulmista... ;)
Mitä hakemiseen tulee, niin toki kannattaa hakea lukemaan sitä mikä itseä kiinnostaa - mielellään tietysti moneen eri paikkaan, parempi mahdollisuus tulla valituksi johonkin. Voihan sitä joskus myöhemmin sitten halutessaan vaihtaa alaa - elämä on ikuista oppimista ja elämäntilanteet vaihtuvia... - 2015
Opiskelen parhaillaan merkonomiksi ja voin sanoa, että matikkapäätä tarvitsee sen verran, että osaat plus ja miinus sekä kerto ja jakolaskut Ja näitä tarvitaan joka ikinen päivä, mutta koneella tehdään miltei kaikki tehtävät mitä annetaan ja se laskeekin kaiken.
Kemiaa ja fysiikkaa on vain kaikille pakollisissa aineissa ja yksi kemian/fysiikan kurssi kestää 1 jakson eli n. 2kk. Ruotsia on enemmän, mutta se painottuu perussanastoon ja kielioppia ei juuri ole. Täytyy osata asiakaspalvelukeskustelu, mutta työssäoppimisjaksolla osasi myös ruotsinkieliset suomea vaikka olin ruotsinkielisellä paikkakunnalla töissä. Niin ja itselläni oli keskiarvo 7.25, joten etköhän sä sinne pääse (opiskelen Espoossa). Valintakokeet vaikuttaa sitten myös.
Mutta luen itselleni toisen ammatin kunhan vain valmistun ensi vuonna. Ei taloushallinto ole ainakaan mun juttu.
Onnea opiskeluun! - kfkfkfkfkfkfkfkfkfkf
Mitä aineita merkonomi opiskelee?? :O siinäpä kysymys :D
kannattaa googlettaa merkonomi opetussuunnitelma niin tulee tämmönen :O
klikkaa tuota niin sulle avautuu uusivälilehti.
http://www.oph.fi/download/152033_Liiketalouden_pt_2013_net.pdf
siitä vaan lukemaan, kai osaat lukea?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086917- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483826Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 513508
- 1883455
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242959- 672664
- 462501
- 131884