Nettiauto.com sivuilla myytävänä 1996 vuoden Citroen Xantia 1.8 Breaj, ajettu 190tkm. Mitenkähän tekniikka kestää eli jos vajaassa parissa vuodessa jotain 35tkm ajelee niin moottoriin ei kait vielä tarvi isompia remontteja tehdä? Miten öljynkulutus 16v-koneissa, vanhemmissa 8v versioissa ollut pientä öljynkulutusta joissain autoissa käsittääkseni yli 200tkm ajrttuna. Varusteet ihan ok eli: "Ohjaustehostin, kesku.ukitus, sähköikkunat/peilit, ABS-jarrut jne. Ruosteen ei pitäisi alkaa vaivata kovin helposti, mitenkähän arvaisi Sitikkaan vaihtaa 1995 vuoden Nissan Primeran. Tietty jotain alustan kulutusosaa pitää vaihdella jossain vaiheessa mutta sama homma ollut 250tkm ajetussa Primerassakin, vuoden aikaana alapallonivel ylätukivarsi, jarruosia ym. eli eniten arveluttaa koneen kestävyys kun nyt tuo 190tkm, onko moniventtiilimalleissa enää öljynkulutus ongelmia kovin helpolla? Muutenhan hyvin pidetty Xantia tarjoaa hintaansa nähden varusteita ja farmarimallin tilat sekä varmaan asiallisen ajettavuuden.
Ostanko - "96 Xantia 1,8 a6V Break
19
9289
Vastaukset
- XANTIS
nuorempi. Ostitpa auton kun auton käytettynä,niin et saa uutta autoa,lähde siitä.Merkillä ei ole väliä,sitikka ei tee poikkeusta käytettynäkään.Sitruuna on ihan hyvä auto.
- Minulla
1.8i 16v -98 nyt ajettu 318tkm, eikä konepellin alle ole koskaan lisätty kuin pesunesteitä. Öljynä mobil 1 ja vaihtoväli 10-12t. Vieläkin käy kuin uutena.
- Xantis
Minulla kirjoitti:
1.8i 16v -98 nyt ajettu 318tkm, eikä konepellin alle ole koskaan lisätty kuin pesunesteitä. Öljynä mobil 1 ja vaihtoväli 10-12t. Vieläkin käy kuin uutena.
Hintataso ei tosiaan paha jos lokakuussa 1996 rekisteröity 1,8-16v farmari xantia lähtee 5990e hintaan. Ehdokkaalla ajettu tuo 190tkm ja siistin näköinen peli ainakin päältä päin, ruostetta ei pitäisi olla jos nyt pohjassa ei kauheita ruostevikoja mutta senkin suhteen saanee olla suht rauhassa vielä. Tuo auto ollut vielä yhdellä omistajalla uudesta asti eli saa aika hyvin selvitettyä auton historian sekä mitä mahdollisesti ollut ongelmia/tehtdyt huollot jne. Vanhemmissakin Xantioissa on alkuperäisradion yhteydesä ohjauspyörässä joitain radion ohjauspainikkeita eli tuossakin autossa on varmaan jonkinlainen "kauko-ohjaus" vai onko pelkästään paremmissa varustelutaso-malleissa?
- joonas5
Mun 1996 Xantia jolla on ajettu vajaat 200.000 km syö nyt öljyä melkein puolisen litraa 1000 kilometrillä. Venttiiliohjurin kumit menossa vaihtoon mutta ei ole ihan halpaa moniventtiilikoneella (n. 500 erkkiä).
- laskelma
Autoasi ajettu 200 000 km
Ylimääräistä öljyä menee 4 litraa / 8000 km.
ABC:ltä täyssynteettistä 4 litraa 16 euroa.
30 * 16 euroa = 480 euroa
30 * 8000 km = 240 000 km
Jollei öljynkulutus kovasti kasva, olet tienannut venttiiliohjureiden kumien vaihdon kun autollasi on ajettu noin 470 000 kilsaa. - Ventti
laskelma kirjoitti:
Autoasi ajettu 200 000 km
Ylimääräistä öljyä menee 4 litraa / 8000 km.
ABC:ltä täyssynteettistä 4 litraa 16 euroa.
30 * 16 euroa = 480 euroa
30 * 8000 km = 240 000 km
Jollei öljynkulutus kovasti kasva, olet tienannut venttiiliohjureiden kumien vaihdon kun autollasi on ajettu noin 470 000 kilsaa.milloinkahan katti paukkuu liiasta öljystä.
- Jokke
Kannattaa tarkistaa helmat ja kotelot, onko ruostetta. Alustan läpikäynti kannattaa, laakerit ja pallot ovat ton ikäisessä jo melko kuluneet, ellei ole vaihdettu. Koeaja, ja seuraa "kiemurteleeko" auto n.80 vauhdissa.
Huohotinputkessa pitäis olla lämmitysvastus.
Omasta kokemuksesta,
Jokke - Kimo
2 litrainen 16 venainen motti kestää isältä pojalle, jos huollettu asiallisesti... 1,8:sta en sano mitään...
- farmari
Ostin -96 xantia breakin vuonna 2000, jolloin sillä oli ajettu 105 000 km. Ajan n. 25 000 km/vuosi ja nyt mittarissa on 214 000 km. Öljyt vaihdoin Veholla kerran ja sen jälkeen olen käyttänyt hyvällä menestyksellä Pohjois-Helsingin auton ja Rekaran palveluja. Huollot olen teettänyt ajallaan tärkeimpien kohteiden suhteen ja saranat osaan itsekin voidella. Pari uutta rengaskertaa on tullut hankittua. Kesägummit menivät ennen aikojaan vaihtoon, kun 195/60 hankook ei oikein tullut ranskalaisen kanssa toimeen. (ilm. renkaan runko löysä, ei suuntavakaa, TM 1 tähti), Michelinin alkuperäisen kokoiset korvasivat asian. Suurimmat (kalleimmat) ongelmat ovat tähän mennessä koituneet taka-akselin korkeudensäätöventtiilistä, jonka jouduin vaihtamaan, koska vakaajatangon yhdysvivun pallonivel oli kulunut liikaa, eikä ollut vaihdettavissa erikseen. Vaihto maksoi lähes 500 eur töineen. Tyhjäkäynnin säätö temppuili myös, siihen auttoi 100 eur säätömoottorin vaihto. Öljyvuotoja on ollut venttiilikopan tiivisteessä sekä nokan stefassa. Kaikki huolto- ja rengaskulut sisältäen 2x uudet kesäkiekot, 1x nastarenkaat ja 1 kierros alumiinivanteita neljän ja puolen vuoden aikana n. 3500 eur yhteensä. Aion huristella kissalla vielä vähintään pari vuotta.
- jeps
parhaat ranskalaiset saa grilliltä!!
- Xantis
Ok, vastauksia näemmä tullut ja ehdin tässä jatkamaan juttua. Ei tullut tuosta 1996 Xantiasta kauppoja kun oli vielä vanhalla 8v koneella auto. Huomasin 1998 vuosimallia olevan Xantia 1,8 16V farmarin olevan myytävänä ja ajettu 130tkm. Viimeisin face-lift versio kyseessä ja automaatti-ilmastointi ym. varusteet näyttää olevan ja radio kauko-ohjaus ohjauspyörästä. Varmaankin saa 6000e välirahalle reilu 2v maksuaikaa, täytyneekin hakea Xantia pois koska oma paikkakunnan liikkeet pyytää samanlaisesta 1500-2000e enemmän ja huvittaa jotain 40-50% käsiraha autoon täällä päin! Esim 9900e autoon 50% käsiraha , sillähän sitä saadaan kauppoja tehtyä, itse viitsin ajaa 340km auton hakuun sen takia että hintataso jotain muuta ja ei tolkutomia käsirahoja vaadita. Ihan siistin näköinen tuo farmarimalli vielä jos sattuu mieluinen väri vielä!
- petsku 78
niin osta vain mutta oma mielipide on, että on tuo -98 Peugeot 406 SW IHAN toisenlainen esitys kun nuo Citroenit....itsekin mietin moneen kertaan Xantiaa, mutta onneksi päädyin 406. Aivan helmi ajaa ja Citroenin kivoista vioista puuttuu ainakin puolet!
- Tommi
petsku 78 kirjoitti:
niin osta vain mutta oma mielipide on, että on tuo -98 Peugeot 406 SW IHAN toisenlainen esitys kun nuo Citroenit....itsekin mietin moneen kertaan Xantiaa, mutta onneksi päädyin 406. Aivan helmi ajaa ja Citroenin kivoista vioista puuttuu ainakin puolet!
Itse olen vielä toistaiseksi ylpeä vm 96 Xantian omistaja ja voin kertoa että aivan erinomaiset kyydit eikä pahemmin ole ollut 1.5 vuoden ja noin 40.000kmn aikana vikojakaan lukuunottamatta tietysti kuluvia osia (=jarrut uusittu sekä luultavasti ensimmäistä kertaa takajouset).
Olen itse ranskalaisten autojen harras kannattaja ja omistanut ennen Xantiaa mm. Peugeot 206 GTI:n, perheessä on myös toissavuoden (2003) Citroen C3. Haikein mielin vaihdan 407 SW:hen...Xantia on ollut oman aikansa erinomainen auto ja jos tuota myytäisiin uutena (ei C5:ttä), ostaisin välittömästi. - citikoita
petsku 78 kirjoitti:
niin osta vain mutta oma mielipide on, että on tuo -98 Peugeot 406 SW IHAN toisenlainen esitys kun nuo Citroenit....itsekin mietin moneen kertaan Xantiaa, mutta onneksi päädyin 406. Aivan helmi ajaa ja Citroenin kivoista vioista puuttuu ainakin puolet!
en tiiä ysikuutosesta mutta 99 pelaa kuin mikä pösö on aika hyvä ainakin 406 farmari mutta 99 Xantia on hyvä
- citroeeen
petsku 78 kirjoitti:
niin osta vain mutta oma mielipide on, että on tuo -98 Peugeot 406 SW IHAN toisenlainen esitys kun nuo Citroenit....itsekin mietin moneen kertaan Xantiaa, mutta onneksi päädyin 406. Aivan helmi ajaa ja Citroenin kivoista vioista puuttuu ainakin puolet!
montako vikaa löydät siitä 406 sw:stä
- spk
"1998 vuosimallia olevan Xantia 1,8 16V farmari... ajettu 130tkm...6000e väliraha..."
Siis eihän tuollaisesta kannata maksaa viittä tonnia enempää ilman vaihtoautoakaan.
Moottori kannattaisi olla mieluummin 2.0
t: -99 HDI xantialla ajeleva
ps. 406 ei todellakaan ole viattomampi tai parempi ajettava kuin xanttu. :-p
- Tommi
Joo..itselläni tosiaan 1.5 kokemus 1.8 16v -96 Xantiasta, tosin hatchback-mallista mutta kuitenkin : loistava auto - aivan erinomainen ajaa, kuluttaa vähän, omani ei ole syönyt öljyä ja toiminut kaikin puolin noinkin iäkkääksi autoksi moitteettomasti.
Ainahan tietysti vanhaan autoon voi tulla vaikka mitä mutta suosittelen omasta puolestani tutustumaan lämpimästi. - citikka on hyvä!!!!!!!!!!!!!!!
Xantia on hyvä Meillä on 99 HDI toimii
- cerdito
Ensimmäisen xantiania kone(1.8i 8v)kesti 365000km.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613131Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433077- 422427
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa952112- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271780- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä841387- 391290
- 811122