Laskettelemaan

pömppis

Nyt kertokaa, että miten sujuu lihavalta ihmiseltä laskettelu??? Minä ole 182cm pitkä nainen ja painan 135kg. Pitäisi lähteä laskettelemaan ja mä en tiedä uskallanko mennä. Laihtunut olen jo 15 kiloa mutta luulen etten tarpeeksi laskettelua varten. Mitä jos hissi ei kestä painoani ja suksiakin vuokratessa pitää se paino kertoa mitä en mielellään tee tietty vaikka näkeehän sen nyt sanomattakin että painava oon kyllä... Onko joku pullukka käynyt lähiaikoina mäessä? kertokaa kertokaa pliiis..

14

4551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • salimies.

      Painovoima tuo sut alas aika nopeesti. Hissi kyllä kestää vaikka sun paikat ei välttämättä kestä kaatuilua.

    • pömppis

      En pelkää kaatuilua, olen talvella jo vetäny useammat lipat jäätiköllä ja yhä vaan on mimmi yhdessä koossa. Tosin hoksasin sitten tehdä niinkuin järkevät ihmiset eli ostin nastakengät. Niiden avullahan nuo kilotkin ovat karisseet.
      Laskettelu vain arveluttaa. en ole kauheesti isoja ihmisiä rinteessä nähnyt. En pelkää nauretuksikaan tulemista. Siinähän sitten nauravat jos joku sellaisen tärkeäksi kokee. Sitä mä vaan lähinnä haluaisin kuulla että jos joku paksu on rinteeseen mennyt niinmillaista on ollut. Painovoima nyt tuo sieltä jokaikisen alas ja vauhdit voi määrätä itse.

    • En menis

      Onko sulla aikaisempaa kokemusta laskettelusta? Jos ei ole tai jos siitä on pitkä aika, en sinuna menisi mäkeen. Rikot vaan itsesi siellä. Ranne murtuu helposti ja siitä voi seurata pysyvä riesa; käsi ei kestä rasitusta, kipuilee ja turpoilee. - Ehkä rullaluistelussa käytettävät rannetuet ehkäisis murtumiselta(?).

    • pömppis

      Olen kyllä laskenut mäkeä tosi paljon vielä noin 10 vuotta sitten jolloin olinkin ihan sutjakka mimmi=) Mutta onhan tuosta sitten siis jo aikaa. Työkseni teen raskasta fyysistä työtä jossa ollaan jalkojen päällä kokopäivä ja liikutaan paljon. En ole ihan rapakunnossa siis vaikka iso olenkin. Jaksan todella hyvin ja kestävyyskin on parempi kuin hoikilla työkamuilla eikä mulla ole mitään painosta aiheutunutta vaivaakaan. Tämän takia tätä nyt todella pohdinkin sillä juuri tästä syystä en osaa päättää uskaltaisiko sinne mäkeen mennä kokeilemaan vielä. Miksikä sitä oletus on että paksumpi ihminen kaatuu helpommin kuin hoikka? tai miksi sille kävis köpelömmin?

      • En menis

        Sun ranteiden luut ovat yhtä hennot kuin, jos painaisit 60kg. Jos kaadut, otat kädellä/käsillä vastaan. 135kg ranteen päälle on niin valtava kuormitus, että olisi ihme, jos ranne kestäisi murtumatta. Voi käydä kuten ystävälleni taannoin; molemmat ranteet murtuivat. Onneksi hänellä oli aviomies, joka pesi hänet viikkokausia. Onko sulla pesijä kotona? (Ystäväni oli normaalipainoinen.) Minusta olis syytä laihtua oleellisesti ennen laskettelumäkeen menoa. Vaikka olisit hyvä laskettelija, et ole mäessä yksin. Lapset ja nuoret hurjapäät tekevät mäessä vaikka mitä ja aiheuttavat toisten kaatumisen.


    • slalom?

      Olet vaaraksi itsellesi ja muille tuolla painolla. Törmäykset ovat mahdollisia ja taitosi ovat varmasti ruosteessa. Vaikka olisitkin ollut hyvä laskettelija, niin tuollaisen ruhon hallinta on aivan eri tilanne.

      Hissi kyllä kestää, mutta tietyn tyyppisiin hisseihin sinun on vaikea mahtua ja myös päästä pois. Yritä nyt ainakin 20-30 kg saada pois ja aloittele sitten vuoden päästä.

      Kävely, uinti/vesijuoksu ja tietyt jumpat käyvät sinullekin. Kävelyn voi pikku hiljaa vaihtaa hölkkään, kun paino putoaa.

    • pömppis

      Kiitoksia teille kommenteistanne. Taidan todella olla hieman liian innokas vielä tässä vaiheessa mutta se johtuu vain siitä että olen huhkinut kuin hullu puoli vuotta salilla ja kävelylenkeillä ja saanut sen 15 kiloa pois ja nyt muka on niin köykäinen ja voimakas olo että siksi rohkenen edes ajatella tätä lasketteluaisiaa. Olen yrittäjä ja tämmöiset lapinreissut on sitten tosi harvassa. Nyt olis mahdollisuus ja seuraava sitten taas joskus vuosien päästä. Salilla käy aina samaan aikaan sellainen minua selvästi lyhyempi mutta massaltaan samanpainoinen kehonrakentajamies, tosin hällä se massa on sitä lihasta mutta hän on minua leveämpi. Juttelimme laskettelusta ja hän oli sitä mieltä että ehdottomasti ainakin kannattaa kokeilla koska hänkin kyllä laskee mäkeä vaikka on tosi iso eikä mahdu kunnolla kaikkiin hisseihin. Sanoi että voisin ottaa varman päälle eli hitaasti loivista rinteistä ja harjoitella kaatumista pyllylleen ja tehdä niin jos meinaa kaatua tai sitten tulee joku odottamaton tilanne vastaan.
      Mitä olette mieltä, olisiko ihan älytön typeryys jos kokeilisi kuitenkin? mä teen niin vaarallista duuniakin jo etten edes osaa pelätä että muuallakin voisi loukkaantua =D

    • 1 ja 7

      Tottakai voit kokeilla mutta jos olisin sinä, kaikesta innosta huolimatta odottaisin että paino olisi n.100 kg. :) Esimerkiksi murtomaahiihdossa saisit nauttia lumesta samoin kuin lasketellessa. Vauhdin hurmaa ehdit varmasti kokea ensi talvena.

      Mahdollinen loukkaantuminen on suuri riski, eli en ottaisi sitä vielä. Uusia tilaisuuksia tulee ja voit pitää tavoitteen kirkkaana mielessä "Minä laskettelen ensi talvena".
      Paljon tsemppia painonpudotukseen ja onnittelut nykyisestä onnistumisestasi.

      Ystävällisesti: Hiihtolajien harrastaja

    • En menis

      Sua ja sitä lihaspakettia (miestä) ei voi verrata toisiinsa. Hänen lihaksillaa muutetaan suuntaa ja otetaan vastaa törmäyksiä ihan eri lailla kuin sinun "makkaroillasi". Toisekseen, miehillä, erityisesti nuorilla, on huono kyky ajatella tekojensa seurauksia ja niin he usein ovat uhkarohkeita. Kuka sinun työt loman jälkeen tekee, jos et sinä? Sinähän olet yrittäjä. Sinulla käsittääkseni olisi pitkästä sairaslomasta enemmän hankaluuksia kuin työsuhteessa olevalla.

      Edelleenkään en menis mäkeen. Murtomaahiihtoon taitaa lumet olla koko maassa heikoissa. Ehkä latuja lemeteaanbLapin hiihtokeskuksissa kuten mäkiä.

      Hyvää ja turvallista lomaa!

    • slalom-ei33

      Kyllä se nyt on vain niin, että sun täytyy Lapissa nauttia Lapin Kultaa ja poronkäristystä laskettelun sijasta. Maastohiihtokaan ei onnistu, ellei siellä ole tykitettyä latua.

      Sanoi nyt joku maallikkomies salilla mitä tahansa, niin ei kande mennä rinteeseen. Kysy vaikka lääkäriltä. Ei takuusti suosittele. Vaikka kuinka olisit lihaksikas nainen, niin tuossa on silkkaa laardia yli 60 kg eli keskikokoisen naisen verran kannat kuormaa.

      • pömppis

        heips taas

        Mä veikkaan ettei teiilä vastaajilla taida olla ylipainoa =) Mutta ei se mitään, tokihan varovainen pitää koittaa olla oli sitten painoa tai ei. Olen hoikkanakin todella paljon keskivertonaista isompi ja pidempi, olenhan toki ennen lapsia elänyt sellaistakin elämää. 85 kiloa ja laiheliinilta näytän. se mun tavoitteeni onkin. Lappiin tosiaan viikoksi perheen kanssa lähden pian ja oikein eilen sitten soitin lasketteluopettajalle ja hän tuumasi, että koska olen hiihtänyt murtsikoilla satoja kilometrejä niin mulla on tasapainoa riittävästi ja en edes olisi suurimmasta päästä laskettelija =) kertoi vielä että sukset ovat muuttuneet niin paljon lisäksi, ettei niiden kääntymiseen tarvitse tehdä läheskään niin paljon duunia kuin ennen. Sanoi että voisi itse muistuttaa mua miten se homma hoituikaan ja uskoi että hyvin pärjään. Kuulemma on paljon minuakin isompia jotka laskevat paljon mäkeä.
        ehdottomasti menen siis kokeilemaan ja tulen sitten kertomaan tänne kuinka se meni. jos joku pohtii samaa asiaa niin tästä ketjusta on sitten paljon hyötyä.


      • pömppis
        pömppis kirjoitti:

        heips taas

        Mä veikkaan ettei teiilä vastaajilla taida olla ylipainoa =) Mutta ei se mitään, tokihan varovainen pitää koittaa olla oli sitten painoa tai ei. Olen hoikkanakin todella paljon keskivertonaista isompi ja pidempi, olenhan toki ennen lapsia elänyt sellaistakin elämää. 85 kiloa ja laiheliinilta näytän. se mun tavoitteeni onkin. Lappiin tosiaan viikoksi perheen kanssa lähden pian ja oikein eilen sitten soitin lasketteluopettajalle ja hän tuumasi, että koska olen hiihtänyt murtsikoilla satoja kilometrejä niin mulla on tasapainoa riittävästi ja en edes olisi suurimmasta päästä laskettelija =) kertoi vielä että sukset ovat muuttuneet niin paljon lisäksi, ettei niiden kääntymiseen tarvitse tehdä läheskään niin paljon duunia kuin ennen. Sanoi että voisi itse muistuttaa mua miten se homma hoituikaan ja uskoi että hyvin pärjään. Kuulemma on paljon minuakin isompia jotka laskevat paljon mäkeä.
        ehdottomasti menen siis kokeilemaan ja tulen sitten kertomaan tänne kuinka se meni. jos joku pohtii samaa asiaa niin tästä ketjusta on sitten paljon hyötyä.

        Hei taas!!! Täällä on hyvin iloinen ylipainoinen ihminen!!!! =)
        Suurimmat epäluulot taitaa olla normipainoisilla, sitä jotenkin kuvitellaan ettei ylipainoinen voi osallistua moneenkaan asiaan painonsa takia tai että olisi enemmän vaarassa loukkaantua tms mutta se lienee oikeasti vain kysymys jota jokaisen pitää vain omalla kohdallaan miettiä, oli ylipainoinen tai ei.

        Ite rohkenin kaipailla laskettelumäkeen 135kiloisena, jo 15 kiloa laihtuneena sen takia, että olen liikkeessä joka päivä aamusta iltaan ja läskieni alla on sellaiset lihakset joita ei löydy moneltakaan normipainoiselta. Tai ainakin oletan ettei moneltakaan onnistu se mitä minä teen kymmeniä kertoja päivässä, siirtelen 40-50 kilon säkkejä käsiä ja reisiä käyttäen.

        Eilen olin mäessä ensi kertaa sitten 10 vuoteen. 12 tarkalleenottaen ja pelkäsin todella ja jännitin mennessäni perheen kanssa suksivuokraamoon! Mutta ihan turhaan. Näin jo vuokraamon edessä etteivät kaikki laskettelijat ole tavallisenkokoisia ja laskettelunopettaja sanoikin, että harrastus kuuluu ihan jokaiselle. Rinteessä jokainen on vaaratekijä, jos ei ole perustaidot hallussa.Kiloilla ei ole siinä asiassa mitään merkitystä.

        Minulle ei tarvinut etsiä edes leveämpivartisia monoja, kuten usein ylipainoisille pitää kun pohkeet ovat paksut kanssa mutta mulla ei painoa ole pohkeisiin kasaantunut =) Ja myös monella normipainoisella naisella on niin leveät pohkeet että tarvitsevat leveämmät monot.Sellaista on geeneissä joillakuilla.

        Otin yksityistunnin hiihtokoulusta ja opettaja passitti miehenikin mukaan, koska ei hänkään ole mäessä ollut, 15 vuoteen. Hän on normaalipainoinen mutta yhtä vaaraksi jos ei muista niitä perusjuttuja. Niin meni hienosti tunti, monot ja sukset tuntuivat hyviltä ja todella helpoilta kääntää sekä auraten että kantaten. Hissiinmeno ei ollut ongelma vaan sujui kuin vanhasta muistista, vaijeri ei katkennut painostani ja näin siellä menevän isojen ihmisten ihan kahdestaankin ankkurihississä. Valittiin ensin sellainen sininen eli helppo rinne ja parin laskun ajan kertailin kaikkia juttuja ja sen jälkeen jo menin ihan kuin kuka tahansa, kukaan ei nauranut minulle, en kaatunut kertaakaan lukuunottamatta niitä kertoja kun harjoittelin kaatumista. Ylöskin pääsin itse kun olin saanut hyvät ohjeet =)

        Niiden parin ekan laskun jälkeen jännitys selviytymisestä katos ja kun huomasin pärjääväni aivan hyvin niin rupesin nauttimaan hommasta. Jalat eivät puutuneet ja se kai johtuu siitä että mä seison ja kävelen niin paljon mutta opettaja sanoi että oikea tekniikka ja laskuasento vaikuttaa myös asiaan.
        Koskaolen harrastanut karnevaalisambaa vuosikausia niin lantion liikkeet on mulle tosi helppoa ja ohjailu siis sitä myöten kanssa.

        Olen todella tyytyväinen! ja iloinen että uskalsin lähteä! Jos minulla ei olisi niin paljon liikunnallista taustaa tämän kokoisena, en usko että olisin lähtenyt kokeilemaan. Jos olisin 135kiloinen sohvaperuna, en usko että olsin pystynyt.


      • YlipainoONylivoimaa
        pömppis kirjoitti:

        Hei taas!!! Täällä on hyvin iloinen ylipainoinen ihminen!!!! =)
        Suurimmat epäluulot taitaa olla normipainoisilla, sitä jotenkin kuvitellaan ettei ylipainoinen voi osallistua moneenkaan asiaan painonsa takia tai että olisi enemmän vaarassa loukkaantua tms mutta se lienee oikeasti vain kysymys jota jokaisen pitää vain omalla kohdallaan miettiä, oli ylipainoinen tai ei.

        Ite rohkenin kaipailla laskettelumäkeen 135kiloisena, jo 15 kiloa laihtuneena sen takia, että olen liikkeessä joka päivä aamusta iltaan ja läskieni alla on sellaiset lihakset joita ei löydy moneltakaan normipainoiselta. Tai ainakin oletan ettei moneltakaan onnistu se mitä minä teen kymmeniä kertoja päivässä, siirtelen 40-50 kilon säkkejä käsiä ja reisiä käyttäen.

        Eilen olin mäessä ensi kertaa sitten 10 vuoteen. 12 tarkalleenottaen ja pelkäsin todella ja jännitin mennessäni perheen kanssa suksivuokraamoon! Mutta ihan turhaan. Näin jo vuokraamon edessä etteivät kaikki laskettelijat ole tavallisenkokoisia ja laskettelunopettaja sanoikin, että harrastus kuuluu ihan jokaiselle. Rinteessä jokainen on vaaratekijä, jos ei ole perustaidot hallussa.Kiloilla ei ole siinä asiassa mitään merkitystä.

        Minulle ei tarvinut etsiä edes leveämpivartisia monoja, kuten usein ylipainoisille pitää kun pohkeet ovat paksut kanssa mutta mulla ei painoa ole pohkeisiin kasaantunut =) Ja myös monella normipainoisella naisella on niin leveät pohkeet että tarvitsevat leveämmät monot.Sellaista on geeneissä joillakuilla.

        Otin yksityistunnin hiihtokoulusta ja opettaja passitti miehenikin mukaan, koska ei hänkään ole mäessä ollut, 15 vuoteen. Hän on normaalipainoinen mutta yhtä vaaraksi jos ei muista niitä perusjuttuja. Niin meni hienosti tunti, monot ja sukset tuntuivat hyviltä ja todella helpoilta kääntää sekä auraten että kantaten. Hissiinmeno ei ollut ongelma vaan sujui kuin vanhasta muistista, vaijeri ei katkennut painostani ja näin siellä menevän isojen ihmisten ihan kahdestaankin ankkurihississä. Valittiin ensin sellainen sininen eli helppo rinne ja parin laskun ajan kertailin kaikkia juttuja ja sen jälkeen jo menin ihan kuin kuka tahansa, kukaan ei nauranut minulle, en kaatunut kertaakaan lukuunottamatta niitä kertoja kun harjoittelin kaatumista. Ylöskin pääsin itse kun olin saanut hyvät ohjeet =)

        Niiden parin ekan laskun jälkeen jännitys selviytymisestä katos ja kun huomasin pärjääväni aivan hyvin niin rupesin nauttimaan hommasta. Jalat eivät puutuneet ja se kai johtuu siitä että mä seison ja kävelen niin paljon mutta opettaja sanoi että oikea tekniikka ja laskuasento vaikuttaa myös asiaan.
        Koskaolen harrastanut karnevaalisambaa vuosikausia niin lantion liikkeet on mulle tosi helppoa ja ohjailu siis sitä myöten kanssa.

        Olen todella tyytyväinen! ja iloinen että uskalsin lähteä! Jos minulla ei olisi niin paljon liikunnallista taustaa tämän kokoisena, en usko että olisin lähtenyt kokeilemaan. Jos olisin 135kiloinen sohvaperuna, en usko että olsin pystynyt.

        Ihana kuulla! Täällä 170 cm ja 110 kg painoa, mutta mäkeen aion mennä. Kiitos että oot tän langan tehny, nyt ainakin uskallan!


      • Anonyymi
        pömppis kirjoitti:

        Hei taas!!! Täällä on hyvin iloinen ylipainoinen ihminen!!!! =)
        Suurimmat epäluulot taitaa olla normipainoisilla, sitä jotenkin kuvitellaan ettei ylipainoinen voi osallistua moneenkaan asiaan painonsa takia tai että olisi enemmän vaarassa loukkaantua tms mutta se lienee oikeasti vain kysymys jota jokaisen pitää vain omalla kohdallaan miettiä, oli ylipainoinen tai ei.

        Ite rohkenin kaipailla laskettelumäkeen 135kiloisena, jo 15 kiloa laihtuneena sen takia, että olen liikkeessä joka päivä aamusta iltaan ja läskieni alla on sellaiset lihakset joita ei löydy moneltakaan normipainoiselta. Tai ainakin oletan ettei moneltakaan onnistu se mitä minä teen kymmeniä kertoja päivässä, siirtelen 40-50 kilon säkkejä käsiä ja reisiä käyttäen.

        Eilen olin mäessä ensi kertaa sitten 10 vuoteen. 12 tarkalleenottaen ja pelkäsin todella ja jännitin mennessäni perheen kanssa suksivuokraamoon! Mutta ihan turhaan. Näin jo vuokraamon edessä etteivät kaikki laskettelijat ole tavallisenkokoisia ja laskettelunopettaja sanoikin, että harrastus kuuluu ihan jokaiselle. Rinteessä jokainen on vaaratekijä, jos ei ole perustaidot hallussa.Kiloilla ei ole siinä asiassa mitään merkitystä.

        Minulle ei tarvinut etsiä edes leveämpivartisia monoja, kuten usein ylipainoisille pitää kun pohkeet ovat paksut kanssa mutta mulla ei painoa ole pohkeisiin kasaantunut =) Ja myös monella normipainoisella naisella on niin leveät pohkeet että tarvitsevat leveämmät monot.Sellaista on geeneissä joillakuilla.

        Otin yksityistunnin hiihtokoulusta ja opettaja passitti miehenikin mukaan, koska ei hänkään ole mäessä ollut, 15 vuoteen. Hän on normaalipainoinen mutta yhtä vaaraksi jos ei muista niitä perusjuttuja. Niin meni hienosti tunti, monot ja sukset tuntuivat hyviltä ja todella helpoilta kääntää sekä auraten että kantaten. Hissiinmeno ei ollut ongelma vaan sujui kuin vanhasta muistista, vaijeri ei katkennut painostani ja näin siellä menevän isojen ihmisten ihan kahdestaankin ankkurihississä. Valittiin ensin sellainen sininen eli helppo rinne ja parin laskun ajan kertailin kaikkia juttuja ja sen jälkeen jo menin ihan kuin kuka tahansa, kukaan ei nauranut minulle, en kaatunut kertaakaan lukuunottamatta niitä kertoja kun harjoittelin kaatumista. Ylöskin pääsin itse kun olin saanut hyvät ohjeet =)

        Niiden parin ekan laskun jälkeen jännitys selviytymisestä katos ja kun huomasin pärjääväni aivan hyvin niin rupesin nauttimaan hommasta. Jalat eivät puutuneet ja se kai johtuu siitä että mä seison ja kävelen niin paljon mutta opettaja sanoi että oikea tekniikka ja laskuasento vaikuttaa myös asiaan.
        Koskaolen harrastanut karnevaalisambaa vuosikausia niin lantion liikkeet on mulle tosi helppoa ja ohjailu siis sitä myöten kanssa.

        Olen todella tyytyväinen! ja iloinen että uskalsin lähteä! Jos minulla ei olisi niin paljon liikunnallista taustaa tämän kokoisena, en usko että olisin lähtenyt kokeilemaan. Jos olisin 135kiloinen sohvaperuna, en usko että olsin pystynyt.

        172cm.... 125kg mäessä jo kolmatta talvea. En ole murtanut mitään. Varovaisesti ja omat rajat tuntien. Hyvää liikuntaa ja ulkoilua


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8406
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe