Lm317 jännitteen säätö

Äl Äm KolmeYksSeiska

Muutama kysymys LM317:sta.
http://obrazki.elektroda.pl/2743953100_1365794849.png

1. R1 ja R2 säätävät jännitteen arvon, mutta miten input jännite vaikuttaa asiaan?
Esim. 12V input jännitteellä jos laittaa liian suuren vastuksen R2 tilalle, esim. 5000 niin jääkö output 12Vksi?
Ja jos R2 on 0 niin jännite on hyvin pieni?

2. Input max jännitettä ei ole, mutta max virta on?

3. Onko LM317 hyvä jännitteen säädin, kun R2 tilalle laittaa potentiometrin?

4

522

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piiritarvike

1. Ei vaikuta. Maksimi tulojännite taisi olla kolmiseni kymmentä volttia suurempi, kuin ulostulojännite. Paitsi jos tulojännite on < 3V suurempi, kuin haluttu ulostulo, sitten se vaikuttaa.
      2. Ei pidä paikkaansa. Virta on muistaakseni max. 2A, kun jännite-ero < 15V. Jos jännite-ero > 15V inputin ja outputin välillä, rajoitus iskee jossain 1A kohdilla. (Ja jos jäähdytys ei ole kunnossa, niin sitten se on n. 300mA, mikä tulee ulos)
      3. Vähän ehkä niukka. Itse tein 741:llä takaisinkytkentä "referenssijännitteen", jolla pääsee 0V:hen asti. Toisaalta max. jännitteestä jäädään sitten se 4V.. LM337:lla saa tehtyä sitten ne miinus merkkiset voltit yhtä hyvällä menestyksellä.
      Ja hyötysuhteethan on noilla regulaattorilla säädetyillä virtalähteillä huonot, koska input-output välin jännite ero poltetaan tehona em. piirin sisällä.. on parempiakin tapoja siis keksitty, mutta eipä se haittaa, jos on tarkoituksena vaan saada jännitettä omille värkeille.
      btw. kannattaa pistää 0.1 ohmin vastus ennen regulaattoria maakarvaan. Tästä saa kyhättyä oikosulkuindikaattorin, joka pistää virrat aisoihin oikosulun sattuessa: oparivertain "TTL controlled voltage source" tjsp. piirin datalehdykästä.

• Opastettu henkilö

1 Inputjännite ei vaikuta muutakuin että ulos tulee maksimeillaan hieman vähemmän. eli 12v sisään niin saat ulos 1,25 - 11.4V

en muista kuinka päin toimii mutta jos vastusarvo on liian pieni niin ulos tulee kokoajan maksimijännitettä tai minimijännitettä ja sama päinvastoin

2 inputmax jännite oli muistaakseni 42V, pidä mielummin alle 36V. tuo piiri yksinään ei pysty antamaan ulos yli 1,5A eli jos yrität enemmän niin jännite ei nouse.

3 ja ei ole hyvä säädin, kokeilussasi toimii hyvin mutta haaskaa kaiken hukkatehon lämmöksi mikä on häviöitä. tästä syystä sinun pitää ruuvata tuohon kiinnitysreikään iso alumiininen jäähdytyspala ja tarkkailla että ei kuumene nyt vaikka yli 80 astetta

• kokeile itse

Mitäpä jos kokeilisit itse vähän rakennella? Säädettäviä virtalähteitä löytyy koulun labrasta.

• Let speak english

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1167
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      90