Haluaisin kuulla muiden kokemuksia aivan ensimmäisestä opetusharjoittelusta/opetustapahtumasta. Miten meni? Mikä meni hyvin, mikä pieleen? Millainen olo siitä jäi?
Ja ehkä tärkein, tunnistatko itsestäsi enää samoja piirteitä kuin mitä ensimmäisellä opetuskerralla sinussa oli? Esim. Jos olit epävarma ja hermostunut näkyvästi, kestikö sellainen pitkään vai opitko olemaan siellä rennommin?
Itse opetin ihka ensimmäistä kertaa ja noh.. oppilaat melusi eikä kuunnelleet enkä ollut valmistautunut siihen, miten ahdistavaa se on. Olin siis hyvin hermostunut ja se näkyi, ja nyt pelottaa tulenko koko ajan olemaan sellainen. Ennen opetusharjottelua mulla oli tosi itsevarma ja hyvä tsemppifiilis päällä, nyt tunnelmat on ihan toiset.
Tein kyllä mitä suunnittelin enkä mitenkään romahtanut siellä, mutta jäi harmittamaan se miten epäuskottava olin siellä edessä.
Ensimmäinen opetusharjottelusi?
1
124
Vastaukset
- opex
Olin tehnyt sijaisuuksia ennen ensimmäistä harjoittelua, mikä oli erittäin hyvä asia. Opetusharjoittelu on keinotekoista puuhaa. Ei siinä voi olla oma itsensä. Kokemus oikeasta elämästä auttaa asettamaan asiat oikeisiin mittasuhteisiin.
Omana aikana norssissa oli kyllä niin pienet ryhmät ja tiukka kuri, ettei siinä ollut mitään ongelmaa. Olet ilmeisesti ollut kenttäkoulussa? Toivottavasti saat jatkossa opettaa yhtä ryhmää useammin. Silloin siihen tulee edes jotain aitoa meininkiä, kun tutustut ryhmään.
Mutta juu, olet saanut maistaa open hommia ja nyt pystyt varmaan argumentoimaan, miksi riittää, että opella on päivässä kenties vain 4-6 oppituntia, eikä 8, kuten joidenkuiden mielestä pitäisi. Muitakin hommia toki on kuin tunnit, mutta vaikka ei olisikaan, niin tuntien pito voi olla aivan eri tavalla kuluttavaa kuin vaikkapa toimistossa istuskelu.
Taisit lähteä soitellen sotaan, mikä on toki ymmärrettävää. Opettaminen käy työstä eikä ole aina helppoa. Oppisisällöt ja didaktiikka tai pedagoginen teoria ovat ne helpot jutut; varsinainen haaste on yleensä siinä, saako oppilaisiin muodostettua kontaktin, työrauhan ylläpidettyä ja pystyykö kestämään itsessä herääviä riittämättömyyden ja ärtymyksen ja turhautumisen tunteita. Ne on hyvä tunnistaa ja tunnustaa, mutta sitten mennään taas luokkaan ja aloitetaan tsempaten uudestaan. Ja uudestaan. Ja aina vain uudestaan. Kyllä niitä palkitseviakin kokemuksia tulee vielä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!881978- 821790
- 521422
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai481395- 1461338
Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I481262Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1431216Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla
Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!261064- 39965
Paraneeko ilmapiiri nyt?
Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket25962