Haluaisin kuulla muiden kokemuksia aivan ensimmäisestä opetusharjoittelusta/opetustapahtumasta. Miten meni? Mikä meni hyvin, mikä pieleen? Millainen olo siitä jäi?
Ja ehkä tärkein, tunnistatko itsestäsi enää samoja piirteitä kuin mitä ensimmäisellä opetuskerralla sinussa oli? Esim. Jos olit epävarma ja hermostunut näkyvästi, kestikö sellainen pitkään vai opitko olemaan siellä rennommin?
Itse opetin ihka ensimmäistä kertaa ja noh.. oppilaat melusi eikä kuunnelleet enkä ollut valmistautunut siihen, miten ahdistavaa se on. Olin siis hyvin hermostunut ja se näkyi, ja nyt pelottaa tulenko koko ajan olemaan sellainen. Ennen opetusharjottelua mulla oli tosi itsevarma ja hyvä tsemppifiilis päällä, nyt tunnelmat on ihan toiset.
Tein kyllä mitä suunnittelin enkä mitenkään romahtanut siellä, mutta jäi harmittamaan se miten epäuskottava olin siellä edessä.
Ensimmäinen opetusharjottelusi?
1
129
Vastaukset
- opex
Olin tehnyt sijaisuuksia ennen ensimmäistä harjoittelua, mikä oli erittäin hyvä asia. Opetusharjoittelu on keinotekoista puuhaa. Ei siinä voi olla oma itsensä. Kokemus oikeasta elämästä auttaa asettamaan asiat oikeisiin mittasuhteisiin.
Omana aikana norssissa oli kyllä niin pienet ryhmät ja tiukka kuri, ettei siinä ollut mitään ongelmaa. Olet ilmeisesti ollut kenttäkoulussa? Toivottavasti saat jatkossa opettaa yhtä ryhmää useammin. Silloin siihen tulee edes jotain aitoa meininkiä, kun tutustut ryhmään.
Mutta juu, olet saanut maistaa open hommia ja nyt pystyt varmaan argumentoimaan, miksi riittää, että opella on päivässä kenties vain 4-6 oppituntia, eikä 8, kuten joidenkuiden mielestä pitäisi. Muitakin hommia toki on kuin tunnit, mutta vaikka ei olisikaan, niin tuntien pito voi olla aivan eri tavalla kuluttavaa kuin vaikkapa toimistossa istuskelu.
Taisit lähteä soitellen sotaan, mikä on toki ymmärrettävää. Opettaminen käy työstä eikä ole aina helppoa. Oppisisällöt ja didaktiikka tai pedagoginen teoria ovat ne helpot jutut; varsinainen haaste on yleensä siinä, saako oppilaisiin muodostettua kontaktin, työrauhan ylläpidettyä ja pystyykö kestämään itsessä herääviä riittämättömyyden ja ärtymyksen ja turhautumisen tunteita. Ne on hyvä tunnistaa ja tunnustaa, mutta sitten mennään taas luokkaan ja aloitetaan tsempaten uudestaan. Ja uudestaan. Ja aina vain uudestaan. Kyllä niitä palkitseviakin kokemuksia tulee vielä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1231853
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001640Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy511215Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?491098Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M31978Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50876Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47876Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37810Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56798Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet38797