Onko jollakulla kokemusta purjeveneen täysremontista ja mitä sellainen maksaa noin 40-jalkaiseen 70-luvulla rakennettuun lasikuituveneeseen?
Alukseen täytyisi muun muassa laittaa uusi tiikkikansi ja uusia purjeet. Runko vaatii myös "täyshuollon".
Osaisiko joku kokemuksen syvällä rintaäänellä arvioida täysremontin eri osa-alueiden kustannuksia, jos työn teettää Suomessa?
Onko hyviä ehdotuksia työn teettämiseksi jollain telakalla ulkomailla?
PS. En kysy, onko projekti taloudellisesti kannattava...
Veneen täysremontin hinta
37
3389
Vastaukset
- saattaa riittää..
50K€ jos sisusta huolletaan eikä rakenneta uudestaan.
Tiikkikansi on purkuineen kittauksineen ja asennuksineen n. 20.000 - 22.000 e.
Hyvät Dacron purjeet spinnu tai genaakkeri n 10.000 - 12.000 e.
Rungon täyshuolto !!?? Kysy tarjousta esim Lingreeniltä, LeeVeneeltä tai Selboatilta.- Q12
Koko paketin voit tilata myös Skuru Marinelta, siellä Jonas Slottelta. Teetin omaani 35 jalkaiseeen tiikkikannen, kylkien ja kannen maalaukset, rikin ja peräsimen kunnostuksen, sisustuksen uusimisen sekä muutaman muun uudistuksen, budjetti n.35 k€. Voin kertoa lisää ja näyttää kuvia työn vaiheista ja lopputuloksesta jos kiinnostaa. Veneeni on Espoossa.
- saattaa riittää
sisutushommat, sähköjä, elektroniikkaa, sitten kun lähdetään purjeita uusimaan, ei vahnoja vinssejä yms muuta voi jättää jne jne. 50k€...usko pois ;)
niin ja aina tulee yllätyksiä... - kohtuuhinnalla
saattaa riittää kirjoitti:
sisutushommat, sähköjä, elektroniikkaa, sitten kun lähdetään purjeita uusimaan, ei vahnoja vinssejä yms muuta voi jättää jne jne. 50k€...usko pois ;)
niin ja aina tulee yllätyksiä...Itse kysyisin virosta, sieltä löytyy muutama erittäin hyvä asiansa osaava firma.
- seppomartti
kohtuuhinnalla kirjoitti:
Itse kysyisin virosta, sieltä löytyy muutama erittäin hyvä asiansa osaava firma.
Minkä nimisiä firmoja on Virossa?
- Joakim_
saattaa riittää kirjoitti:
sisutushommat, sähköjä, elektroniikkaa, sitten kun lähdetään purjeita uusimaan, ei vahnoja vinssejä yms muuta voi jättää jne jne. 50k€...usko pois ;)
niin ja aina tulee yllätyksiä...Ei taida 50 k€ riittää alkuunkaan Suomessa laillisesti teetettynä 40-jalkaiseen. Riippuu tietysti siitä mikä on täysremontti. Tuttu teetti hiukan yli 40-jalkaiseen täysremontin n. 10 vuotta sitten ja jo silloin hintaa tuli lähes 100 k€ ilman purjeita. Remontti sisälsi ainakin osmoosikorjauksen, tiikkikannen uusimisen ja sisustuksen kunnostuksen.
Alkuperäinen kysyjä puhui rungon "täyshuollosta". Jo pelkkä kylkien maalaus maksaa tuollaiseen yli 10 k€. Pohjaan menee selvästi enemmän, jos on osmoosia ja vähemmän, jos pelkkä myrkkyjen ja primereiden uusinta riittää. Lisäksi voi tulla läpivientien, peräsimen ja sen tuennan, potkuriakselin heloineen, kölikiinnityksen jne. uusintoja/korjauksia.
Sisustuksen kunnostus voi tulla hyvin kalliiksi (30 k€?), jos se on huonossa kunnossa ja tavoitteena on uuden veroinen.
Tiikkikannen uusinta lienee myös yli 10 k€. - 611
Joakim_ kirjoitti:
Ei taida 50 k€ riittää alkuunkaan Suomessa laillisesti teetettynä 40-jalkaiseen. Riippuu tietysti siitä mikä on täysremontti. Tuttu teetti hiukan yli 40-jalkaiseen täysremontin n. 10 vuotta sitten ja jo silloin hintaa tuli lähes 100 k€ ilman purjeita. Remontti sisälsi ainakin osmoosikorjauksen, tiikkikannen uusimisen ja sisustuksen kunnostuksen.
Alkuperäinen kysyjä puhui rungon "täyshuollosta". Jo pelkkä kylkien maalaus maksaa tuollaiseen yli 10 k€. Pohjaan menee selvästi enemmän, jos on osmoosia ja vähemmän, jos pelkkä myrkkyjen ja primereiden uusinta riittää. Lisäksi voi tulla läpivientien, peräsimen ja sen tuennan, potkuriakselin heloineen, kölikiinnityksen jne. uusintoja/korjauksia.
Sisustuksen kunnostus voi tulla hyvin kalliiksi (30 k€?), jos se on huonossa kunnossa ja tavoitteena on uuden veroinen.
Tiikkikannen uusinta lienee myös yli 10 k€.Ongelma tuommoisessa täysremontissa on se että runkokorjauksia tekevät telakat ovat keskittyneet vauriokorjauksiin ja veneiden läpimenoaika on mitoitettu varsin nopeaksi. Eli telakoilla ei ole sellaista palvelua että vene voisi esim. osmoosikorjauksen vuoksi seistä sisällä kuivattavana kuukausia, koska se veisi paikan vauriokorjattavalta veneeltä, jota voi sen sijaan koko ajan laskuttaa 2-4 henkilön tuntiveloituksella. Talvisäilytyshallienkin lämpötilat ovat normaalisti liian alhaisia, eikä niissä voi tehdä mitään runkoremontteja muiden asiakkaiden veneiden seassa.
Jos olisin tilanteessa että rungossa on osmoosikorjaus edessä, etsisin sellaisen telakan joka on erikoistunut rungon osmoosikorjauksiin ja joilla on tarvittavat tilat ja välineet runkojen kuivauksiin. Kielissä taitaa olla lähin paikka, mutta en nyt muista telakan nimeä. Vaihtoehtoisesti kölin ja peräsimen irroitus telakalla, jonka jälkeen veneen kuljetus helpottuu ja se mahtuu järkevän hintaiseen lämpimään halliin sisämaassa. Tuolloin täytyy tietenkin suunnitella ja rakentaa alusta jolla vene voi seistä ilman köliä. - SkuruFG39
Joakim_ kirjoitti:
Ei taida 50 k€ riittää alkuunkaan Suomessa laillisesti teetettynä 40-jalkaiseen. Riippuu tietysti siitä mikä on täysremontti. Tuttu teetti hiukan yli 40-jalkaiseen täysremontin n. 10 vuotta sitten ja jo silloin hintaa tuli lähes 100 k€ ilman purjeita. Remontti sisälsi ainakin osmoosikorjauksen, tiikkikannen uusimisen ja sisustuksen kunnostuksen.
Alkuperäinen kysyjä puhui rungon "täyshuollosta". Jo pelkkä kylkien maalaus maksaa tuollaiseen yli 10 k€. Pohjaan menee selvästi enemmän, jos on osmoosia ja vähemmän, jos pelkkä myrkkyjen ja primereiden uusinta riittää. Lisäksi voi tulla läpivientien, peräsimen ja sen tuennan, potkuriakselin heloineen, kölikiinnityksen jne. uusintoja/korjauksia.
Sisustuksen kunnostus voi tulla hyvin kalliiksi (30 k€?), jos se on huonossa kunnossa ja tavoitteena on uuden veroinen.
Tiikkikannen uusinta lienee myös yli 10 k€.Aikanaan Skurumarine kunnosti (maalaus, tiikkikannen uusinta, jonkin verran sisustustyötä) FG 39:n demoprojektina. Vene oli esillä Helsingin messuillakin toinen kylki maalattuna, toinen kylki alkuperäisasussa. Myöhemmin vene oli (kokonaan maalattuna) pitkään myynnissä n. 130 000 eur hinnalla. Kävin katsomassa venettä ja juttelin välittäjän kanssa. Hänen mukaan vene oli ostettu n. 80 000 eurolla ja korjaushomma on jäämässä pahasti tappiolliseksi tuolla 130 000 euron myyntihinnalla. Omasta mielestäni sisustuksen ja heloituksen kanssa olisi pitänyt tehdä vielä paljon töitä, jotta vene olisi ollut 130 000 eur arvoinen, toki riippuen siitä, kuinka haluttavana k.o. venemallia pitää. En usko, että Suomessa laillisesti teetettynä veneen täyskunnostus on taloudellisesti perusteltavissa. Keski-euroopasta saa niin halvalla uudempia hyväkuntoisia veneitä. Tunneasiat ovat sitten erikseen.
- Joakim_
SkuruFG39 kirjoitti:
Aikanaan Skurumarine kunnosti (maalaus, tiikkikannen uusinta, jonkin verran sisustustyötä) FG 39:n demoprojektina. Vene oli esillä Helsingin messuillakin toinen kylki maalattuna, toinen kylki alkuperäisasussa. Myöhemmin vene oli (kokonaan maalattuna) pitkään myynnissä n. 130 000 eur hinnalla. Kävin katsomassa venettä ja juttelin välittäjän kanssa. Hänen mukaan vene oli ostettu n. 80 000 eurolla ja korjaushomma on jäämässä pahasti tappiolliseksi tuolla 130 000 euron myyntihinnalla. Omasta mielestäni sisustuksen ja heloituksen kanssa olisi pitänyt tehdä vielä paljon töitä, jotta vene olisi ollut 130 000 eur arvoinen, toki riippuen siitä, kuinka haluttavana k.o. venemallia pitää. En usko, että Suomessa laillisesti teetettynä veneen täyskunnostus on taloudellisesti perusteltavissa. Keski-euroopasta saa niin halvalla uudempia hyväkuntoisia veneitä. Tunneasiat ovat sitten erikseen.
Joo ei tuo yksilö ollut alkuunkaan "täysremontoitu" eikä pyyntihintansa arvoinen. Sehän oli myynnissä monta vuotta ja pyyntihinta laski hiljalleen.
Puhtaasti taloudellisesti tuollainen ei kannata koskaan. Ei 80-luvun FG39 ole 130 tonnin arvoinen vaikka olisikin aivan uutta vastaavaksi kunnostettu. - 1055
Joakim_ kirjoitti:
Joo ei tuo yksilö ollut alkuunkaan "täysremontoitu" eikä pyyntihintansa arvoinen. Sehän oli myynnissä monta vuotta ja pyyntihinta laski hiljalleen.
Puhtaasti taloudellisesti tuollainen ei kannata koskaan. Ei 80-luvun FG39 ole 130 tonnin arvoinen vaikka olisikin aivan uutta vastaavaksi kunnostettu.Tämä esimerkki paljastaa kuinka maailma on muuttunut nopeasti. Siihen aikaan kun tuo vene remontoitiin, homma saattoi olla vielä järkevä siinä valossa että vastaava uusi maksoi esim. 350 tuhatta, seuraavana vuonna 400 tuhatta jne. Nyt on odotusarvona että uusi vene on kehittyvän valmistustekniikan ja halvempien tai korkeintaan samanhintaisten materiaalien ansiosta edellistä vuosimallia halvempi, joten käytetynkään hinnalla ei ole muuta järkevää hintakehitystä kuin alaspäin.
- Joakim_
1055 kirjoitti:
Tämä esimerkki paljastaa kuinka maailma on muuttunut nopeasti. Siihen aikaan kun tuo vene remontoitiin, homma saattoi olla vielä järkevä siinä valossa että vastaava uusi maksoi esim. 350 tuhatta, seuraavana vuonna 400 tuhatta jne. Nyt on odotusarvona että uusi vene on kehittyvän valmistustekniikan ja halvempien tai korkeintaan samanhintaisten materiaalien ansiosta edellistä vuosimallia halvempi, joten käytetynkään hinnalla ei ole muuta järkevää hintakehitystä kuin alaspäin.
Jos uusi olisi maksanut 350 tonnia, olisi ehkä järkeä ollutkin. FG391 ei kuitenkaan maksanut edes 200 tonnia uutena (listahinta) kuten ei sen syrjäyttänyt FG37 vielä tuolloin (2010 maksoi tasan 200 ja 2012 230 tonnia).
Vanhojen veneiden hinnat eivät ole koskaan nousseet (merkittävästi), vaan parhaimmillaan pysyneet ennallaan. FG 39 maksoi 1986 450 ja 1989 540 kmk eli 75 ja 90 k€. 130 tonnin saaminen 80-luvun yksilöstä on aina ollut utopiaa, varsinkin kun sisustus todellakin oli remontin tarpeessa eikä hienossa kunnossa. - täyskunnostus
Joakim_ kirjoitti:
Ei taida 50 k€ riittää alkuunkaan Suomessa laillisesti teetettynä 40-jalkaiseen. Riippuu tietysti siitä mikä on täysremontti. Tuttu teetti hiukan yli 40-jalkaiseen täysremontin n. 10 vuotta sitten ja jo silloin hintaa tuli lähes 100 k€ ilman purjeita. Remontti sisälsi ainakin osmoosikorjauksen, tiikkikannen uusimisen ja sisustuksen kunnostuksen.
Alkuperäinen kysyjä puhui rungon "täyshuollosta". Jo pelkkä kylkien maalaus maksaa tuollaiseen yli 10 k€. Pohjaan menee selvästi enemmän, jos on osmoosia ja vähemmän, jos pelkkä myrkkyjen ja primereiden uusinta riittää. Lisäksi voi tulla läpivientien, peräsimen ja sen tuennan, potkuriakselin heloineen, kölikiinnityksen jne. uusintoja/korjauksia.
Sisustuksen kunnostus voi tulla hyvin kalliiksi (30 k€?), jos se on huonossa kunnossa ja tavoitteena on uuden veroinen.
Tiikkikannen uusinta lienee myös yli 10 k€."Jo pelkkä kylkien maalaus maksaa tuollaiseen yli 10 k€"
Minulla maksoi muistaakseni ehkä parisataa euroa kun maalasin itse. Muutkin kunnostukset teen vähitellen itse ja purjehdin kesät. Ei ole paljon mennyt. - Halvalla en myy
Joakim_ kirjoitti:
Jos uusi olisi maksanut 350 tonnia, olisi ehkä järkeä ollutkin. FG391 ei kuitenkaan maksanut edes 200 tonnia uutena (listahinta) kuten ei sen syrjäyttänyt FG37 vielä tuolloin (2010 maksoi tasan 200 ja 2012 230 tonnia).
Vanhojen veneiden hinnat eivät ole koskaan nousseet (merkittävästi), vaan parhaimmillaan pysyneet ennallaan. FG 39 maksoi 1986 450 ja 1989 540 kmk eli 75 ja 90 k€. 130 tonnin saaminen 80-luvun yksilöstä on aina ollut utopiaa, varsinkin kun sisustus todellakin oli remontin tarpeessa eikä hienossa kunnossa.Noussut on:
http://www.nettivene.com/purjevene/finngulf/546074
http://www.nettivene.com/purjevene/finngulf/543487 - ...
täyskunnostus kirjoitti:
"Jo pelkkä kylkien maalaus maksaa tuollaiseen yli 10 k€"
Minulla maksoi muistaakseni ehkä parisataa euroa kun maalasin itse. Muutkin kunnostukset teen vähitellen itse ja purjehdin kesät. Ei ole paljon mennyt.Anteeksi, puhuttiinko me tässä nyt sittenkin itse tekemisestä toisella teettämisen sijaan?
Maalautin taloni viime kesänä, ja maksoin siitä kuutisen tonnia. Satasilla olisin selvinnyt jos olisin itse tehnyt, VAAN EN TEHNYT.
Eikä muuten harmita tippaakaan. - saattaa riittää
... kirjoitti:
Anteeksi, puhuttiinko me tässä nyt sittenkin itse tekemisestä toisella teettämisen sijaan?
Maalautin taloni viime kesänä, ja maksoin siitä kuutisen tonnia. Satasilla olisin selvinnyt jos olisin itse tehnyt, VAAN EN TEHNYT.
Eikä muuten harmita tippaakaan.ap. puhuu teettämisestä eli palkka työstä. 50K€ kun pistää niin verot vie puolet sitten nettopalkat ja matskut. Tiikkikannen saa, runkoa perushuollettua, purjekerran ja jonnin verran heloitusta. Sähköt voi saada, elektroniikkaa tuskin enää tai hyvin valikoidusti viikonloppu retkiä palvelemaan. Sisustus pintahionta ja pintakäsittely, muttei mitään radikaalia...jos nyt on ton verran ylimääräistä niin suosisin silti suomalasta...
- Joakim_
Halvalla en myy kirjoitti:
Noussut on:
http://www.nettivene.com/purjevene/finngulf/546074
http://www.nettivene.com/purjevene/finngulf/543487Mikäs noissa on noussut? 1990 veneissä pyynti 91 ja 100 tonnia eli hyvin lähelle sen mitä uutena maksoivat.
- wqdqwddddddqqq
seppomartti kirjoitti:
Minkä nimisiä firmoja on Virossa?
Ulkoista suomalaista yrittämistä, voi v.... näitä ..
- Qwerty23
Joakim_ kirjoitti:
Jos uusi olisi maksanut 350 tonnia, olisi ehkä järkeä ollutkin. FG391 ei kuitenkaan maksanut edes 200 tonnia uutena (listahinta) kuten ei sen syrjäyttänyt FG37 vielä tuolloin (2010 maksoi tasan 200 ja 2012 230 tonnia).
Vanhojen veneiden hinnat eivät ole koskaan nousseet (merkittävästi), vaan parhaimmillaan pysyneet ennallaan. FG 39 maksoi 1986 450 ja 1989 540 kmk eli 75 ja 90 k€. 130 tonnin saaminen 80-luvun yksilöstä on aina ollut utopiaa, varsinkin kun sisustus todellakin oli remontin tarpeessa eikä hienossa kunnossa.Sen verran tarkennan Joakimkn arviota, että FG391 maksoi v.2005 230 k€ purjehduskuntoisena ja tutkalla.
- Harmillinen juttu
Qwerty23 kirjoitti:
Sen verran tarkennan Joakimkn arviota, että FG391 maksoi v.2005 230 k€ purjehduskuntoisena ja tutkalla.
90-luvun lopulla Finngulfin ja Bavarian listahinnat olivat lähes samat. Tämän jälkeen Bavarian hinta on pysynyt samana, mutta Finngulfin hinta on yli kaksinkertaistunut.
Jos FG:n rajua hinnannousua perustellaan laadulla niin pitää kysyä, mitä sekundaa sitten olivat 1900-puolella valmistetut FG:t, kun tehtiin niin halvalla.
Suomalaisen työn hinta ja edelliselle vuosituhannelle jämähtäneet tuotantotavat sitten upottivat FG:n. Moni valmistaja Suomen ulkopuolella seurasi Bavarian ja Beneteaun esimerkkiä ja pärjää edelleen.
- kohtuuhinnalla
Tässä firmassa eräs tuttu kunnostutti teräsveneensä alusta loppuun, upea lopputulos ja kohtuu hinta. www.lindvart.ee
- (IR
Ap. puhui työn teettämisestä, mutta sen tee-se-itse -vaihtoehdon lisäksi ehkä se toiseksi yleisin vaihtoehto on työn teettäminen osittain. Esim. vanhan tiikkikannen purkamisen voi hoitaa itse tai toimia ainakin apumiehenä, koska kansiheloituksen irroitus vaati kaksi käsiparia. Samoin veneen kunnostamisessa on monia muita työvaiheita, joiden teettäminen ulkopuolisella ei ole taloudellisesti kovin järkevää. Jos maksaa lämpimästä hallipaikasta korkeaa vuokraa läpi talven, niin hallipaikka olisi hyvä olla sijoitettuna sen verran lähelle kotia, että veneellä voi työskennellä läpi talven.
Vaikka aloittaja ei ollut kiinnostunut projektin taloudellisesta kannattavuudesta, niin asiaa kannattaa pohtia. Puhtaasti vertailu uusiin keskieurooppalaisiin veneisiin tuskin tekee vanhan veneen kunnostamisesta taloudellisesti kovinkaan järkevää. Mutta esim. pohjoismaisten veneiden kohdalla uusien veneiden korkea hintataso saattaa tehdä hommasta jopa perusteltua. Esim. Yachting World lehdessä oli syksyllä juttua HR 46:n (vm. 1997) peruskunnostuksesta. Huonosti pidetty vene oli seissyt Välimerellä pari vuotta myynnissä. Veneen ostohinta oli 180 k€, veneen kuljetus Ruotsiin maksoi 20 k€ ja täyskunnostus 320 k€. Projektin kokonaishinta oli siis 520k€. Kuullostaa paljolta, mutta kun uusi vastaava vene maksaa reilut 900k€, niin homma alkaakin kuullostaa järkevämmältä.- Joakim_
Noilla luvuilla tuossa HR 46 kunnostuksessa ei kyllä ollut päätä eikä häntää, HR 46 jäi pois tuotannosta jo 2005. Mikä on uusi vastaava? HR 43 (hiukan pidempi vesilinja, reilun metrin lyhyempi kokonaispituus, reilut 3 tonnia kevyempi, listahinta uutena 590 k€) vai HR 48 (1,6 m pidempi vesilinja, 0,3 m suurempi kokonaispituus, 2,5 tonnia painavampi, listahinta uutena 840 k€)?
Itse ainakin pidän HR 43 lähempänä kuin HR 48 ja kummatkin ovat mielestäni paljon haluttavampia veneitä kuin kauan sitten tuotannosta poistettu 46. Käytettyjen hinnat näyttävät 2002-2006 veneissä olevan 43: 300-450 k€, 46: 350-500 k€ ja 48: 450-600 k€.
1997 veneestä ei tule uutta eikä edes 2000-luvun venettä vaikka kuinka kunnostaisi. Pian sen markkina-arvo on sama kuin tavallisen hyväkuntoisen 1997 veneen eli ~350 k€ eikä heti kunnostuksen jälkeenkään ole toivoa saada 500 k€. - (IR
Joakim_ kirjoitti:
Noilla luvuilla tuossa HR 46 kunnostuksessa ei kyllä ollut päätä eikä häntää, HR 46 jäi pois tuotannosta jo 2005. Mikä on uusi vastaava? HR 43 (hiukan pidempi vesilinja, reilun metrin lyhyempi kokonaispituus, reilut 3 tonnia kevyempi, listahinta uutena 590 k€) vai HR 48 (1,6 m pidempi vesilinja, 0,3 m suurempi kokonaispituus, 2,5 tonnia painavampi, listahinta uutena 840 k€)?
Itse ainakin pidän HR 43 lähempänä kuin HR 48 ja kummatkin ovat mielestäni paljon haluttavampia veneitä kuin kauan sitten tuotannosta poistettu 46. Käytettyjen hinnat näyttävät 2002-2006 veneissä olevan 43: 300-450 k€, 46: 350-500 k€ ja 48: 450-600 k€.
1997 veneestä ei tule uutta eikä edes 2000-luvun venettä vaikka kuinka kunnostaisi. Pian sen markkina-arvo on sama kuin tavallisen hyväkuntoisen 1997 veneen eli ~350 k€ eikä heti kunnostuksen jälkeenkään ole toivoa saada 500 k€.No siitä ollaan varmaan samaa mieltä, että tuskin vanhan veneen kunnostus kovin hyvää bisnestä on. Se mitä tuosta HR 46:sta saisi nyt hintaa on tietysti arvoitus, mutta tuskin kovin paljon ainakaan plussalle jäätäisiin. Jos se olisi hyvää bisnestä, niin venekorjaamoiden/telakoiden kannattaisi tehdä tuollaisia projekteja omaan laskuunsa.
"Noilla luvuilla tuossa HR 46 kunnostuksessa ei kyllä ollut päätä eikä häntää, HR 46 jäi pois tuotannosta jo 2005. Mikä on uusi vastaava?"
Tästä olen täysin eri mieltä. Uskon että hra Schultzin tarpeiden näkökulmasta tässä oli hyvinkin järkeä. Kas veneissä kun on muitakin ominaisuuksia, kuin vesilinjapituus/paino. Ko. venehän on ollut esillä mm. Dusseldorfin venemessuilla, ja sitä käytetään mm. koulutus/charterpurjehduksiin. HR 46:ssa samoin kuin 48:ssa on nk. supercabin päälaipion edessä, joten veneessä on enemmän makuupaikkoja/kajuuttoja. HR 43:ssa tällaista taas ei ole, joten vene on layoutiltaan on lähempänä HR 40:stä, joka Schultzilla oli aiemmin. Tuolla 900 k€ vastaavan uuden veneen hinnalla viitatavaan varmaankin juuri tuohon 48:iin. Täytyy muistaa myös että tuossa uusitussa 46:ssa on erittäin kattava varustus, joten uuden veneen listahintaan saisi hyvinkin laittaa 100k € päälle, että päästäisiin samaan.
- PartaniPalaa
Nostan tämän.
Onko kellään tietoa 2018-2019 hintatasosta 35-40 -jalkaisen veneen kylkien maalauksesta?
Aluksessa on tuliterä kone ja sisusta ei uutta häpeä (valmistusvuosi 1991). Riki on kunnossa, köysistöt ja purjeet voisi uusia ja vinssit päivittää sekä pistää muutaman tonnin elektroniikkaan.
Rungon maalaus uudelleen valkoiseksi kiinnostaisi - koska kippo on muuten "tikissä" , eikä sille tarvitsisi tehdä vuosikausiin paljoakaan, jos kyljet uudistaisi. Tiikkikansikin on ehjä ja hyväkuntoinen.
Mutta kylkien maalauksen hintaa Suomessa/ulkomailla ei tunnu löytyvän mistään?- Puhelinkouraanvaan
Ei tuollaisten hommien hintoja ole missään kirkossa kuulutettu. Liikaa muuttujia, kuten vaikkapa jo työn teettäjän pärstäkerroin.
Kysy veneiden maalauksiin erikoistuneilta yrityksiltä, ja kerro sitten täällä millaisia ryöstöjä yritettiin.
- heippati
Valkoisen kylkiosan ylimaalaus ilman suurempia pohjatöitä ehkä suuruusluokkaa venealan yrityksiltä 4000-7000eur.
( 40h x 60e materiaalit 600e hallikulu 500eur, normaali maalausfirmasta )
Yhden oman 32 jalkaisen maalasin pressukatoksessa, ja useita moottoriveneitä kavereiden talleissa. - ariel371
Ei päde Suomeen, mutta osviitaksi. Maaautin sinisen 37 -jalkaisen Awlgripillä 9000 eurolla Valenciassa Monzo Yacht Paintingilla joka on erikoistunut superjahtien maalauksiin. Kesähinta tuo, talvella olisi ollut 12 000 eur.
Muualla näytetty työjälki ei vakuuttanut. Halvin tarjous oli Portossa 3000 nostot. Minulle näytetty referenssimaalaus siellä oli täysin hirveä.
Vene oli 12 vrk ylhäällä ja siitä 1 meni suojauksiin, pohjatöihin 8 pv. kolmelta mieheltä vaikka paikattavaa ei juuri ollut.
Valkoisen rungon kanssa pohjatöissä voinee oikaista, tumman kanssa ei yhtään. Valkoisen rungon omatoimimaalaustakin voi harkita. Tällöin voi karkeamman hionnan jälkeen vaikka miettiä että tarviiko runkoa sittenkään maalata, vai riittääkö vesihionta ja kiillotus. Kannattaa ainakin kokeilla pienellä alalla, peräpeilissä vaikka. Valkoisessa gelcoatissa saattaa uutta hyvää pigmenttiä tulla pintaan, tummissa ei niin käy.- seppomartti
Ariel 371. Muistatko työtuntien määrää?. Suomessa teetettynä olen maksanut 55/h alv= 68. Pelkkä maston maalatus primerointeineen n 4000€. Yksi vaihtoehto Suomessa olisi varmaan olisi tehdä pohjustus ja hionta itse ja maalauttaa automaalarilla ruiskulla .
- ariel371
Oli könttäurakka, joten tunneista ei tietoa. Aina käydessäni telakalla oli kolme jamppaa hiomassa. Varmasti yli 100 tuntia oli tehty pohjia.
Sinulla on muistini mukaan pienilmailutaustaa. Kysy niistä piireistä maalaria myös. Tiedän lentokonemaalarin tehneen venemaalauksia ainakin tiettyihin uusiin suomalaisveistämöiden veneisiin, nimi ei jäänyt mieleen.
Eräs vaihtoehto on rungon yliteippaus. Oli tarkoitus teettää tuo ennen reissua, mutta aikataulu esti. Kustannusarvio oli kolmisen tonnia. Teippaus on erinomainen vaihtoehto maalaamiselle. - Useampi.kokki
seppomartti kirjoitti:
Ariel 371. Muistatko työtuntien määrää?. Suomessa teetettynä olen maksanut 55/h alv= 68. Pelkkä maston maalatus primerointeineen n 4000€. Yksi vaihtoehto Suomessa olisi varmaan olisi tehdä pohjustus ja hionta itse ja maalauttaa automaalarilla ruiskulla .
"Yksi vaihtoehto Suomessa olisi varmaan olisi tehdä pohjustus ja hionta itse ja maalauttaa automaalarilla ruiskulla ."
Moni työnjäljestään tarkka ja ylpeä ammattilainen ei koske tikullakaan amatöörin pohjustamiin tekeleisiin, vaikka olisi omasta mielestä tehty kuinka hyvin. Joku naapurin Rane ehkä, mutta toisaalta miksi ei sitten tekisi itse loppuun asti, jos kerran työläimmät vaiheet on jo tehnyt muutenkin. - seppomartti
ariel371 kirjoitti:
Oli könttäurakka, joten tunneista ei tietoa. Aina käydessäni telakalla oli kolme jamppaa hiomassa. Varmasti yli 100 tuntia oli tehty pohjia.
Sinulla on muistini mukaan pienilmailutaustaa. Kysy niistä piireistä maalaria myös. Tiedän lentokonemaalarin tehneen venemaalauksia ainakin tiettyihin uusiin suomalaisveistämöiden veneisiin, nimi ei jäänyt mieleen.
Eräs vaihtoehto on rungon yliteippaus. Oli tarkoitus teettää tuo ennen reissua, mutta aikataulu esti. Kustannusarvio oli kolmisen tonnia. Teippaus on erinomainen vaihtoehto maalaamiselle.Ei uutta mahonkikylkeä oikein raski teipata. Ruiskumaalauksessa olen sen verran amatööri, etten yhden veneen maalauksen kokemuksella ehkä maalaa jos automaalarin löydän.
- Dkdjffkfkfkfkfifjf
Mielenkiintoinen ketju, tuli luettua kerralla läpi. Sattumalta katselin vähän aikaa sitten ef-marinen sivuja. Tarjoavat uutta puolivalmistetta vaihtoehtona vanhan veneen kunnostukselle:
http://www.efmarine.fi/puolivalmis/
Mielenkiintoinen ajatus, tuo voisikin olla taloudellisesti kannattavaa. Onhan lopputulos ”uusi vene” vs 40-50 v vanha kunnostettu. Eikä tarvisisi tehdä purkuhommia. - samanlainenon
Kansi teetettynä purku ja asennus n 16000e minimi .
Uusi moottori väh. 18hp asennettuna 10 000e riippuu kyllä koneesta.
Sanoisin teetettynä 50K riitä.
tälläsen saisi tingattuna 35000e
https://www.yachtall.com/en/boat/dufour-43-classic-296615- vain_vessaa
Veneen sisustusta ei kehdattu näyttää?
- munkinpaistaja
Ja siihen sitten se täysremppa , mitä tuohon ei viidellä kympillä saa ,eiköhän olisi "munkkipisnes".
- Konstyy
vain_vessaa kirjoitti:
Veneen sisustusta ei kehdattu näyttää?
Siisti on kaveri kävi katsomassa ja sai 37000e hienon veneen.
Eli dufour on siisti sisältä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174386
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842499Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731637Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella261324Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641187Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42932- 113928
- 171904
Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä75894Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon18831