tiedän miksi rekat käy parkissa ty-käyntiä

ne käy ja kukkuu

ne käy kahvilla olon ajan parkissa siksi tyhjäkäyntiä että tullessa kahvilta kuski saa kuulla koneen äänen ja tulee tunne että pyörät pyörii kun koneet laulaa. tekemisen meininkiä.

18

417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 44564465546546

      Jos jätetään päälle, on syynä se että kone pysyy lämpimänä, ja myös vaihteisto notkeana

      • Tyhmää käyttöä

        Vaihteisto notkeana??!! Hehheh, toivottavasti kommenttisi oli tarkoitettu vitsiksi?! Ei meinaan 500kg painavan vaihteiston massa ja 20 Litraa öljyä jäähdy kankeaksi ainakaan viiteen tuntiin ja kesällä ei koskaan mutta silti ne rautamalmikasat lonksuttaa tyhjää ja tuottaa pakokaasuja baarien pihoille. Niin ja webasto/taukolämppäri pitää kopin lämpimänä tauon aikana ilmam että moottorin tarvii käydä tyhmäkäyntiä.

        Kyllä raskaankaluston moottorien tyhjäkäyttö baarien pihoilla on typerää ja täysin turhaa. Pelkkä tyhmä tapa. Parin minuutin jäähdytyskäyttö kuormapäällä ajamisen jälkeen on tietysti paikallaan lämpörasitusten tasoittamiseksi moottorissa. Tyhjänä ajamisen jälkeen pysähtyessä jäähdytyskäyttö täysin turhaa. Iso dieselmoottori käy niin pienellä teholla ettei hukkalämpöä synny niin paljoa että sitä erikseen pitäisi jäähdyttää.


      • 454544556
        Tyhmää käyttöä kirjoitti:

        Vaihteisto notkeana??!! Hehheh, toivottavasti kommenttisi oli tarkoitettu vitsiksi?! Ei meinaan 500kg painavan vaihteiston massa ja 20 Litraa öljyä jäähdy kankeaksi ainakaan viiteen tuntiin ja kesällä ei koskaan mutta silti ne rautamalmikasat lonksuttaa tyhjää ja tuottaa pakokaasuja baarien pihoille. Niin ja webasto/taukolämppäri pitää kopin lämpimänä tauon aikana ilmam että moottorin tarvii käydä tyhmäkäyntiä.

        Kyllä raskaankaluston moottorien tyhjäkäyttö baarien pihoilla on typerää ja täysin turhaa. Pelkkä tyhmä tapa. Parin minuutin jäähdytyskäyttö kuormapäällä ajamisen jälkeen on tietysti paikallaan lämpörasitusten tasoittamiseksi moottorissa. Tyhjänä ajamisen jälkeen pysähtyessä jäähdytyskäyttö täysin turhaa. Iso dieselmoottori käy niin pienellä teholla ettei hukkalämpöä synny niin paljoa että sitä erikseen pitäisi jäähdyttää.

        Muista olemme suomessa. täällä mekaaninen tai tehostettu vaihteisto on arkipäivää.

        täysin automaattinen tai täysin paineilmatoiminen vaihteisto on edelleen aika harvinainen

        Olemme edelleen suomessa... täällä jopa webasto (tai kilpaileva merkki) on harvinaisuus jopa 2010 vuoden autoissa

        Myöskään ilmastointi ei toimi sammuksissa

        Lisäksi PIENIEN autojen tavaratilan jäähdytin tai lämmitin saa voimansa auton omasta moottorista

        Ja tyhjäkäynnillä moottorin hyötysuhde on lähes 99%


      • TekninenTissi83
        454544556 kirjoitti:

        Muista olemme suomessa. täällä mekaaninen tai tehostettu vaihteisto on arkipäivää.

        täysin automaattinen tai täysin paineilmatoiminen vaihteisto on edelleen aika harvinainen

        Olemme edelleen suomessa... täällä jopa webasto (tai kilpaileva merkki) on harvinaisuus jopa 2010 vuoden autoissa

        Myöskään ilmastointi ei toimi sammuksissa

        Lisäksi PIENIEN autojen tavaratilan jäähdytin tai lämmitin saa voimansa auton omasta moottorista

        Ja tyhjäkäynnillä moottorin hyötysuhde on lähes 99%

        " Ja tyhjäkäynnillä moottorin hyötysuhde on lähes 99% "
        Tälle lähdettä? :D


      • gte456r
        TekninenTissi83 kirjoitti:

        " Ja tyhjäkäynnillä moottorin hyötysuhde on lähes 99% "
        Tälle lähdettä? :D

        Mihis moottorin teho menee tyhjäkäynnillä? aivan lämpöön...

        Ajaessa hyötysuhde on noin 20% loput menee lämmöksi


      • Tyhmää käyttöä
        454544556 kirjoitti:

        Muista olemme suomessa. täällä mekaaninen tai tehostettu vaihteisto on arkipäivää.

        täysin automaattinen tai täysin paineilmatoiminen vaihteisto on edelleen aika harvinainen

        Olemme edelleen suomessa... täällä jopa webasto (tai kilpaileva merkki) on harvinaisuus jopa 2010 vuoden autoissa

        Myöskään ilmastointi ei toimi sammuksissa

        Lisäksi PIENIEN autojen tavaratilan jäähdytin tai lämmitin saa voimansa auton omasta moottorista

        Ja tyhjäkäynnillä moottorin hyötysuhde on lähes 99%

        " Muista olemme suomessa. täällä mekaaninen tai tehostettu vaihteisto on arkipäivää.

        täysin automaattinen tai täysin paineilmatoiminen vaihteisto on edelleen aika harvinainen "

        Ylläolevat väitteesi ei liity mitenkään siihen että moottoria tulisi käyttää tauon aikana. Ilmanpaineet nousee heti kun moottorin käynnistää. Tai jos ei nouse kannattaa jättää paineilmavikainen auto parkkiin. Siitähän saattaa jarrutkin mennä epäkuntoon jos ilmaa paljon vuotaa.

        " Olemme edelleen suomessa... täällä jopa webasto (tai kilpaileva merkki) on harvinaisuus jopa 2010 vuoden autoissa "

        Väärin. On todella harvinaista että nykyään teillämme liikkuvassa raskaassa ajoneuvossa ei olisi vakiona polttoainelämmitintä. Myös ilmastointi on vakiovaruste lähes kaikissa kuorma-autoissa. Lisäksi ilmastointi alkaa puhaltamaan kylmää välittömästi kun moottorin käynnistää että ei se kuski kuumassa hytissä joudu tauon jälkeen hikoilemaan minuutia kauempaa.

        Pienien autojen tavaratilojen jäähdytin/lämmitin??? Pienien autojen?? Henkilöautoako tarkoitat??

        Polttomoottorin hyötysuhde ei koskaan eikä missään tilanteessa ole 99%!!! Ottomoottorien(jos tiedät mitä ne ovat) hyötysuhteet ovat todella vaatimattomalla tasolla ja hukkaavat polttoaineessa olevaa energiaa suuria määriä. Sitä ei miksikään muuta se että oliko moottori kuormituksessa tai käykö se nk. tyhjäkäynnillä.

        ==>> Ottomoottorin terminen hyötysuhde on tyypillisesti noin 10–25 prosenttia, mutta voi olla teoriassa merkittävästi korkeampikin. Moottorin puristussuhde on keskeinen tekijä hyötysuhteessa. Hybridiautossa ottomoottori yltää dieselmoottorin tasolle. Dieselmoottorilla saadaan aikaan noin 40 prosentin hyötysuhde, pienemmät hiilidioksidien, mutta suuremmat typpioksidien päästöt suhteessa vastaavaan ottomoottoriautoon.


      • Tekninen_Tissi83
        gte456r kirjoitti:

        Mihis moottorin teho menee tyhjäkäynnillä? aivan lämpöön...

        Ajaessa hyötysuhde on noin 20% loput menee lämmöksi

        Aivan, olet oikeassa. Harmi vaan kun et tiedosta, että suurin osa tästä lämmöstä säteilee ja konvektoituu moottorista ympäristöön. Lisäksi pakokaasujen mukana karkaa merkittävä määrä lämpöä.
        Tuollaisella ajattelutavalla polttomoottorin hyötysuhde voitaisiin ajettaessakin nähdä korkeaksi, koska suurin osa polttoaineesta palaa :)


      • Paska keksintö
        Tekninen_Tissi83 kirjoitti:

        Aivan, olet oikeassa. Harmi vaan kun et tiedosta, että suurin osa tästä lämmöstä säteilee ja konvektoituu moottorista ympäristöön. Lisäksi pakokaasujen mukana karkaa merkittävä määrä lämpöä.
        Tuollaisella ajattelutavalla polttomoottorin hyötysuhde voitaisiin ajettaessakin nähdä korkeaksi, koska suurin osa polttoaineesta palaa :)

        Riippuen käytetystä polttoaineesta (bensa/diesel) saadaan autoa eteenpäin liikuttavaksi energiaksi n.25-40% polttoaineen sisältämästä energiasta eli kyseessä on todella energiaa haaskaava laite. Sähkömoottori taas pääsee laskutavasta riippuen parhaimmillaan jopa 90% hyötysuhteeseen.


      • 7898488448
        Tyhmää käyttöä kirjoitti:

        " Muista olemme suomessa. täällä mekaaninen tai tehostettu vaihteisto on arkipäivää.

        täysin automaattinen tai täysin paineilmatoiminen vaihteisto on edelleen aika harvinainen "

        Ylläolevat väitteesi ei liity mitenkään siihen että moottoria tulisi käyttää tauon aikana. Ilmanpaineet nousee heti kun moottorin käynnistää. Tai jos ei nouse kannattaa jättää paineilmavikainen auto parkkiin. Siitähän saattaa jarrutkin mennä epäkuntoon jos ilmaa paljon vuotaa.

        " Olemme edelleen suomessa... täällä jopa webasto (tai kilpaileva merkki) on harvinaisuus jopa 2010 vuoden autoissa "

        Väärin. On todella harvinaista että nykyään teillämme liikkuvassa raskaassa ajoneuvossa ei olisi vakiona polttoainelämmitintä. Myös ilmastointi on vakiovaruste lähes kaikissa kuorma-autoissa. Lisäksi ilmastointi alkaa puhaltamaan kylmää välittömästi kun moottorin käynnistää että ei se kuski kuumassa hytissä joudu tauon jälkeen hikoilemaan minuutia kauempaa.

        Pienien autojen tavaratilojen jäähdytin/lämmitin??? Pienien autojen?? Henkilöautoako tarkoitat??

        Polttomoottorin hyötysuhde ei koskaan eikä missään tilanteessa ole 99%!!! Ottomoottorien(jos tiedät mitä ne ovat) hyötysuhteet ovat todella vaatimattomalla tasolla ja hukkaavat polttoaineessa olevaa energiaa suuria määriä. Sitä ei miksikään muuta se että oliko moottori kuormituksessa tai käykö se nk. tyhjäkäynnillä.

        ==>> Ottomoottorin terminen hyötysuhde on tyypillisesti noin 10–25 prosenttia, mutta voi olla teoriassa merkittävästi korkeampikin. Moottorin puristussuhde on keskeinen tekijä hyötysuhteessa. Hybridiautossa ottomoottori yltää dieselmoottorin tasolle. Dieselmoottorilla saadaan aikaan noin 40 prosentin hyötysuhde, pienemmät hiilidioksidien, mutta suuremmat typpioksidien päästöt suhteessa vastaavaan ottomoottoriautoon.

        Etkö osaa lukea? Paineilmatoiminen vaihteisto tai automaatti on HARVINAISUUS. Eli mekaaninen on yleisin, ja siksi on kiva pitää ne öljyt notkeena

        Mihin moottorin tehoa menee tyhjäkäynnillä muuta kuin lämmön tuottoon :) Kerropa se


      • 44564465465
        Tekninen_Tissi83 kirjoitti:

        Aivan, olet oikeassa. Harmi vaan kun et tiedosta, että suurin osa tästä lämmöstä säteilee ja konvektoituu moottorista ympäristöön. Lisäksi pakokaasujen mukana karkaa merkittävä määrä lämpöä.
        Tuollaisella ajattelutavalla polttomoottorin hyötysuhde voitaisiin ajettaessakin nähdä korkeaksi, koska suurin osa polttoaineesta palaa :)

        Eihän ajaessa hyötysuhde ole mitenkään hyv. Hyötyä on vain se teho mikä päätyy renkaille asti


      • Tyhmääkäyttöä
        7898488448 kirjoitti:

        Etkö osaa lukea? Paineilmatoiminen vaihteisto tai automaatti on HARVINAISUUS. Eli mekaaninen on yleisin, ja siksi on kiva pitää ne öljyt notkeena

        Mihin moottorin tehoa menee tyhjäkäynnillä muuta kuin lämmön tuottoon :) Kerropa se

        Sinun mielestäsi useampi kymmenen litraa vaihteistoöljyä jämähtää vartin kahvitauon aikana?? Kesähelteelläkin??? Hahaha, taidat melkoinen nero mitä tulee ammattiliikenteeseen.

        Ei sitä läpöä tyhjäkäynnillä tarkoituksella TUOTETA vaan se lämpö syntyy moottorin hukkalämmöstä, siis siitä energiasta joka kuluu hukkaan moottorin huonon hyötysuhteen takia!!! Tutustu vähän moottoritekniikkaan ja fysiikkaan. Se on nykyään pirun helppoa kun netistä voi hakusanoilla etsiä tietoa mistä vaan ettei tarvitse omien naurettavien kuvitelmien vallassa netissä kirjoitella. Aloita etsiminen vaikka hakusanoilla " moottorin hukkalämpö ". Quukkelilla löytyy tietoa kun viitsii etsiä...


      • 7889798
        Tyhmääkäyttöä kirjoitti:

        Sinun mielestäsi useampi kymmenen litraa vaihteistoöljyä jämähtää vartin kahvitauon aikana?? Kesähelteelläkin??? Hahaha, taidat melkoinen nero mitä tulee ammattiliikenteeseen.

        Ei sitä läpöä tyhjäkäynnillä tarkoituksella TUOTETA vaan se lämpö syntyy moottorin hukkalämmöstä, siis siitä energiasta joka kuluu hukkaan moottorin huonon hyötysuhteen takia!!! Tutustu vähän moottoritekniikkaan ja fysiikkaan. Se on nykyään pirun helppoa kun netistä voi hakusanoilla etsiä tietoa mistä vaan ettei tarvitse omien naurettavien kuvitelmien vallassa netissä kirjoitella. Aloita etsiminen vaikka hakusanoilla " moottorin hukkalämpö ". Quukkelilla löytyy tietoa kun viitsii etsiä...

        Ei tietenkään se nyt hetkessä kohmetu, kesällä ei lainkaan


    • Lervola

      Nykyään ei käytetä rekka sanastossa sanaa "tyhjäkäynti", vaan asia kuuluu sanoa " että jätetään kanja marisemaan paarimn pihaan tai lonksottamaan turhanpäiväistä.

      • Hohhoijaa...

        Vittu sä olet hauska kaveri!!


      • Aina naurattaa
        Hohhoijaa... kirjoitti:

        Vittu sä olet hauska kaveri!!

        Samaa mieltä, kyll LERVO on hauskkin kamu näil tsätti palstoilla!! :D


    • Ajukonna

      Lervo ronksotteloo kanjalla kurma ja mälli päällä.

      • esso3

        Aika harvinaista on nykyään jos jonkun auto on käynnissä baarin pihalla.


    • Z19

      Mitä jos vaikka vesiletku menis rikki ja autonkuljettama on jossakin kaukana,olis mukava tulla ihmettelemään..Uusimmat painokset (rautamalmikasaa tarkoitan)
      reagoi kampikammion paineen muutokseen ja sammuttaa motorin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1857
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1737
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1333
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1151
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      859
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      805
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      777
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      759
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      745
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      737
    Aihe