Kiinteistövälittäjän palkkio

tuleva myyjä

Olen myymässä asuntoani Helsingissä. Minkälainen sopimus kannattaisi tehdeä välittäjän kanssa? Onko niitä yleensä erilaisia malleja, esim. joku prosenttiosuus myyntihinnasta tai johonkin aikaan sidottu.

Kiitän avusta.

90

11224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myy itse

      Säästät tuhansia.

      Paperit helppo tehdä kuntoon omatoimisesti.

      • tuleva myyjä

        Kun en jaksaisi päivystää enää tämän vanhan asunnon kimpussa, kun muutan jo ens kuussa uuteen ehoisampaan. Enkä suoraan sanottuna oikein uskalla, en jaksa ottaa selville kaikkea, mitä minun pitäisi asunnon myyjänä tietää. Olen tottunut käyttämään asiantuntijoita, kun tarvitsen ja valmis maksamaan ammattitaitoisesta työstä.

        Kysymys kuuluukin, paljonko maksan, mikä on kohtuullinen sopimus välittäjän työstä?


      • LKV
        tuleva myyjä kirjoitti:

        Kun en jaksaisi päivystää enää tämän vanhan asunnon kimpussa, kun muutan jo ens kuussa uuteen ehoisampaan. Enkä suoraan sanottuna oikein uskalla, en jaksa ottaa selville kaikkea, mitä minun pitäisi asunnon myyjänä tietää. Olen tottunut käyttämään asiantuntijoita, kun tarvitsen ja valmis maksamaan ammattitaitoisesta työstä.

        Kysymys kuuluukin, paljonko maksan, mikä on kohtuullinen sopimus välittäjän työstä?

        Kummassa on parempi laatu Audissa vai Ladassa ? Mieti sitä, kun arvioit mitä vastinetta rahallesi saat. Eipä kai se palkkion määrä muutenkaan ole ratkaiseva, vaan lopputulos.


      • tuleva myyjä kirjoitti:

        Kun en jaksaisi päivystää enää tämän vanhan asunnon kimpussa, kun muutan jo ens kuussa uuteen ehoisampaan. Enkä suoraan sanottuna oikein uskalla, en jaksa ottaa selville kaikkea, mitä minun pitäisi asunnon myyjänä tietää. Olen tottunut käyttämään asiantuntijoita, kun tarvitsen ja valmis maksamaan ammattitaitoisesta työstä.

        Kysymys kuuluukin, paljonko maksan, mikä on kohtuullinen sopimus välittäjän työstä?

        "Olen tottunut käyttämään asiantuntijoita, kun tarvitsen ja valmis maksamaan ammattitaitoisesta työstä."

        Täältähän se kannaaki apua kysyä.. Asiantuntijoita riittää alalle ,ko alalle..


      • 9-19

        Kyllä. Juuri näin. Myy itse.

        Tunnet asuntosi paremmin ja voit olla paikalla paremmin. Laadi esitteet myös itse.

        Entä paperiasiat? Harvemmin asuntoa ostetaan ottamatta siihen asuntolainaa. paperiasiat vooidaan tehdä lainanottajan pankkikonttorissa. Pankin virkailija laatii kauppakirjat ym.

        Näin tein itse. Säästyi sievoisesti rahaa.

        On täyttä fantasiaa,että kiinteistövalittäjä pystyisi myymään asunnon nopeammin tai kalliimmin. Mitään vastuuta he eivät kanna. Miksi sellaisesta pitäisi maksaa? Kiinteistövälittäjillä ei ole mitään verkostoa tai muuta "salatietoa" potentiaalista asiakkaista.

        Kiinteistövälittäjä pyrkii aina myymää mahdollisimman paljon asuntoja. Tällöin hinta vedetään alas, jotta kauppa ja hänen provisio tulee nopeasti. Myyjällä uskotellaan, että tämä on paras tapa. Myyjälle eli sinulle se on huonoin tapa ja menetät rahaa ja paljon hinnan alennuksessa.

        Myy siis itse. Se on järkevin tapa.


      • Hyvä ja halpa
        LKV kirjoitti:

        Kummassa on parempi laatu Audissa vai Ladassa ? Mieti sitä, kun arvioit mitä vastinetta rahallesi saat. Eipä kai se palkkion määrä muutenkaan ole ratkaiseva, vaan lopputulos.

        Ladassa tietenkin. Audi on kylmä talvella, huollot kalliita, itse et pysty tekemään sille mitään, uutena järjettömän kallis ja arvo laskee tuhansia euroja joka vuosi.
        Lada on noiden kaikkien vastakohta, ja mikä parasta, sen arvo jopa nousee ;)


      • Lisäksi vielä
        winlock kirjoitti:

        "Olen tottunut käyttämään asiantuntijoita, kun tarvitsen ja valmis maksamaan ammattitaitoisesta työstä."

        Täältähän se kannaaki apua kysyä.. Asiantuntijoita riittää alalle ,ko alalle..

        Kiinteistövälittäjän "todistuksen" saadakseen ei tarvitse suorittaa kuin yksi koe joten mistään asiantuntijoista ei kannata paljon puhua. Käytännössä ne on pelkkiä torimyyjiä jotka myy perunoiden sijaan asuntoja.

        http://asunnot.oikotie.fi/ohjeita-asuntokauppaan

        Tuolta voit katsoa ja todeta että asunnon myyminen ei ole rakettitiedettä.

        Jos et kuitenkaan jaksa selata asuinpaikkasi myytäviä/myytyjä asuntoja läpi hintapyynnön selvittämiseksi, voit tietysti kutsua muutaman kiinteistövälittäjän ilmaiselle arviokäynnille. Niiltä saat sellaisen yläkanttiin olevan hinta-arvion josta jää mukava tinkivara ostajalle.

        Kun kerran asunto on Helsingissä niin se menee niin nopeasti kaupaksi ettei todellakaan kannata maksaa välittäjälle mitättömästä työstä kovin montaa euroa.
        Jos välittäjän palkkio on 200-400€ (riippuen miten arvotat oman aikasi), niin sitten ollaan jo niillä rajoilla että kannattaa ehkä jo antaa kaupittelu ja dokumenttien hankkiminen välittäjän harteille.


      • haloo1
        winlock kirjoitti:

        "Olen tottunut käyttämään asiantuntijoita, kun tarvitsen ja valmis maksamaan ammattitaitoisesta työstä."

        Täältähän se kannaaki apua kysyä.. Asiantuntijoita riittää alalle ,ko alalle..

        Kannaisi kysyä suoraan välittäjiltä niin hinnat on saman tien tiedossasi
        kyllä ne rahat sulta osaa nyhtää.


      • samaa mieltä
        Hyvä ja halpa kirjoitti:

        Ladassa tietenkin. Audi on kylmä talvella, huollot kalliita, itse et pysty tekemään sille mitään, uutena järjettömän kallis ja arvo laskee tuhansia euroja joka vuosi.
        Lada on noiden kaikkien vastakohta, ja mikä parasta, sen arvo jopa nousee ;)

        Jep, jep

        www.anneliauer.com

        ,


      • omakauppaparaskauppa
        tuleva myyjä kirjoitti:

        Kun en jaksaisi päivystää enää tämän vanhan asunnon kimpussa, kun muutan jo ens kuussa uuteen ehoisampaan. Enkä suoraan sanottuna oikein uskalla, en jaksa ottaa selville kaikkea, mitä minun pitäisi asunnon myyjänä tietää. Olen tottunut käyttämään asiantuntijoita, kun tarvitsen ja valmis maksamaan ammattitaitoisesta työstä.

        Kysymys kuuluukin, paljonko maksan, mikä on kohtuullinen sopimus välittäjän työstä?

        Korkeintaan 500 euroa on kohtuus vaikka kolmesta esittelystä ja 20 : stä näytöstä. Lisäksi kilometriraha.


      • automiäs
        LKV kirjoitti:

        Kummassa on parempi laatu Audissa vai Ladassa ? Mieti sitä, kun arvioit mitä vastinetta rahallesi saat. Eipä kai se palkkion määrä muutenkaan ole ratkaiseva, vaan lopputulos.

        Lara tiettyki parempi.


      • Säästä PALJON

        " myy itse" ON OIKEA VASTAUS


      • Kattopäänpäälle
        9-19 kirjoitti:

        Kyllä. Juuri näin. Myy itse.

        Tunnet asuntosi paremmin ja voit olla paikalla paremmin. Laadi esitteet myös itse.

        Entä paperiasiat? Harvemmin asuntoa ostetaan ottamatta siihen asuntolainaa. paperiasiat vooidaan tehdä lainanottajan pankkikonttorissa. Pankin virkailija laatii kauppakirjat ym.

        Näin tein itse. Säästyi sievoisesti rahaa.

        On täyttä fantasiaa,että kiinteistövalittäjä pystyisi myymään asunnon nopeammin tai kalliimmin. Mitään vastuuta he eivät kanna. Miksi sellaisesta pitäisi maksaa? Kiinteistövälittäjillä ei ole mitään verkostoa tai muuta "salatietoa" potentiaalista asiakkaista.

        Kiinteistövälittäjä pyrkii aina myymää mahdollisimman paljon asuntoja. Tällöin hinta vedetään alas, jotta kauppa ja hänen provisio tulee nopeasti. Myyjällä uskotellaan, että tämä on paras tapa. Myyjälle eli sinulle se on huonoin tapa ja menetät rahaa ja paljon hinnan alennuksessa.

        Myy siis itse. Se on järkevin tapa.

        Hah, kyllä välittäjällä on valtavasti verkostoja. Myyntiesittelyssä käyneistä kerätään ainakin täällä nimet ja yhteystiedot. Samoin kirjataan ylös (jos ostaja haluaa) kaikki tiedustelut. Päälle tulee vielä tehokkaat myyntikanavat ja ammattimyyjän persoona.
        Jo lainkin mukaan välittäjällä on raskas vastuu ja selonottovelvollisuus. Tai oikeastaan myyjällä, mutta kyllä siihen soppaan joutuu välittäjäkin mukaan, jos on annettu harhaan johtavia tietoja. Jos kohde on välittäjän kautta myynnissä, ostajat luottavat enemmän annettuihin tietoihin kuin jos niitä antaa suoraan myyjä.

        Ja mitä tulee LKV-kokeeseen, se todellakin on vain yksi monta tuntia kestävä koe, joka ei edellytä mitään pakollisia ennakko-opintoja . Siitä pääse läpi noin kolmannes. Se on juridiikkaa lähes kokonaan. Kun homma osataan myös juridisesti, tulee vähemmän mielipahaa ja riitoja jälkikäteen. Pankin virkailija voi yrittää kyllä kirjoittaa kauppakirjan oikein, mutta ei sitä voi verrata kokeneen LKV:n huolella tekemään. Välittäjä on lisäksi velvollinen katsomaan kauppakirjaa laatiessaan kummankin etua, pankkivirkailija (joka kyllä saattaa muuten olla oman alansa rautainen osaaja) tms. ei.

        Välityspalkkio muodostuu paitsi kohteen myyntiin ottamisen, myynnin ja kaupantekoon käytetyn ajan ja ilmoituskulujen lisäksi myyntikanavan kuluista. Välittäjien koulutuskustannukset sisältyvät myös siihen, sillä välittäjien on jatkuvasti päivitettävä tietojaan mm. lakien muuttumisen tai niiden soveltamisen vuoksi.

        Joskus välittäjälle napsahtaa muhkea palkkio vähemmällä työllä, joskus menee kirkkaasti miinukselle, kun kohdetta myydään ja myydään, mutta ostajaa ei löydy. Etukäteen ei voi myyjä tietää, kumpaan ryhmään kuuluu; siihen, joka maksaa "liikaa" vai siihen, joka saa rahalleen suhteettoman paljon vastinetta. Monesti pitkittyneeseen myyntiaikaa kun vaikuttaa myyjän älytön hintapyyntö, johon välittäjä on suostunut kalastellessaan toimeksiantoja.


      • Ennakkomaksu
        samaa mieltä kirjoitti:

        Jep, jep

        www.anneliauer.com

        ,

        Minulla oli kerran sellainen asunto joka ei mennyt kaupaksi.
        Sitten tuli hyvä välittäjä joka sai kolmelta asiakkaalta vuorollaan ennakkomaksun.
        Jokainen perui kaupan mutta etumaksi jaettiin puoliksi välittäjän kanssa.
        Sitten ei enää tarvinnut asuntoa myydäkään.


      • mek
        Ennakkomaksu kirjoitti:

        Minulla oli kerran sellainen asunto joka ei mennyt kaupaksi.
        Sitten tuli hyvä välittäjä joka sai kolmelta asiakkaalta vuorollaan ennakkomaksun.
        Jokainen perui kaupan mutta etumaksi jaettiin puoliksi välittäjän kanssa.
        Sitten ei enää tarvinnut asuntoa myydäkään.

        Juuri tämän takia kannattaa tehdä kauppaa suoraan omistajan kanssa niin ei tartte tarjouksen telemisestä mitää maksaa vaikka ei ostaisikaan ja se siitä.


      • omakauppaparaskauppa kirjoitti:

        Korkeintaan 500 euroa on kohtuus vaikka kolmesta esittelystä ja 20 : stä näytöstä. Lisäksi kilometriraha.

        Jo pelkkiin netti-ilmoituksiin menee tuo 500 samalla kun sen julkaisee. Lisäksi pitäisi varmaan välittäjänkin syödä.

        Mutta valitse toki halvin mahdollinen vaihtoehto, sen jälkeen rukoilet että kyseinen firma ei kaadu ennen -20 % hinnalla toteutuvaa kauppaa.


      • opaste kauppaan
        mek kirjoitti:

        Juuri tämän takia kannattaa tehdä kauppaa suoraan omistajan kanssa niin ei tartte tarjouksen telemisestä mitää maksaa vaikka ei ostaisikaan ja se siitä.

        Www.nytlainaaluottotiedottomalle.com


      • voi katsoa näinkin
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Jo pelkkiin netti-ilmoituksiin menee tuo 500 samalla kun sen julkaisee. Lisäksi pitäisi varmaan välittäjänkin syödä.

        Mutta valitse toki halvin mahdollinen vaihtoehto, sen jälkeen rukoilet että kyseinen firma ei kaadu ennen -20 % hinnalla toteutuvaa kauppaa.

        Parempi kyllä olisi että se välittäjä ei söisi. Viimeistään tällä tavalla päästäisiin näistä puhelinmyyjien jälkeen maan turhimman ammatin edustajista eroon.


      • helppookuheinänteko
        Lisäksi vielä kirjoitti:

        Kiinteistövälittäjän "todistuksen" saadakseen ei tarvitse suorittaa kuin yksi koe joten mistään asiantuntijoista ei kannata paljon puhua. Käytännössä ne on pelkkiä torimyyjiä jotka myy perunoiden sijaan asuntoja.

        http://asunnot.oikotie.fi/ohjeita-asuntokauppaan

        Tuolta voit katsoa ja todeta että asunnon myyminen ei ole rakettitiedettä.

        Jos et kuitenkaan jaksa selata asuinpaikkasi myytäviä/myytyjä asuntoja läpi hintapyynnön selvittämiseksi, voit tietysti kutsua muutaman kiinteistövälittäjän ilmaiselle arviokäynnille. Niiltä saat sellaisen yläkanttiin olevan hinta-arvion josta jää mukava tinkivara ostajalle.

        Kun kerran asunto on Helsingissä niin se menee niin nopeasti kaupaksi ettei todellakaan kannata maksaa välittäjälle mitättömästä työstä kovin montaa euroa.
        Jos välittäjän palkkio on 200-400€ (riippuen miten arvotat oman aikasi), niin sitten ollaan jo niillä rajoilla että kannattaa ehkä jo antaa kaupittelu ja dokumenttien hankkiminen välittäjän harteille.

        Hehh heh heh! Vai ei ole asuntokauppa rakettitiedettä? No, eipäs muuta kuin testaamaan tietotaidot nopsasti ja kätevästi:

        http://kauppakamari.fi/koulutus-tutkinnot-kokeet/lkv-ja-lvv-koe/valittajakokeiden-kysymykset-ja-arvosteluperusteet/

        Näiltä "ammattilaisilta" menee tuon kokeen tekemiseen noin 5 tuntia, mutta sinähän näppärästi selviät siitä vartissa? :)))

        Olethan rehellinen, ja teet ensin kokeen ja lunttaat vasta sitten miten reputit :)))


    • kiinteistökeisari

      Kyllä se on niin päin, että kiinteistönvälittäjä tekee sinun kanssa sopimuksen etkä sinä hänen kanssaan. Siinä sopimuksessa lukee välityspalkkion määrä, johon sinä et voi vaikuttaa .piste.

      • eli kannattaa

        myydä itse


      • 1 + 2

        "Siinä sopimuksessa lukee välityspalkkion määrä, johon sinä et voi vaikuttaa .piste."

        Typerä väite!!!!!!

        Tottakai välitysprosentista voi keskustella eikä todellakaan tarvitse ottaa välittäjän tarjoamaa viimeisenä sanana!

        Markkinoilla on kova kilpailu ja aika harva jättää sopimuksen tekemättä, vaikka joutuisi tinkimään palkkiostaan.

        Mitään yli 3, 5% ei edes kannata harkita. Alle kahdenkin pääsee jos vähänkin suurempi kohde.


      • ymmärrrätkö

        Kyllä se nimerkki kiinteistökeisari asia on niin , että asunnon omistaja tekee välittäjän kanssa asunnon myyntisopimuksen.


      • starperson007
        ymmärrrätkö kirjoitti:

        Kyllä se nimerkki kiinteistökeisari asia on niin , että asunnon omistaja tekee välittäjän kanssa asunnon myyntisopimuksen.

        aijaa.. hervannan huijari kiittää,taas tuli rahaa kun myi perintökämpän ja vei itse "prossat" kertomatta sisaruksilleen,ja myynti summakin tuli paperille..u know


      • STARPERSON
        starperson007 kirjoitti:

        aijaa.. hervannan huijari kiittää,taas tuli rahaa kun myi perintökämpän ja vei itse "prossat" kertomatta sisaruksilleen,ja myynti summakin tuli paperille..u know

        joka wiitun paikasta pitää huijata kun se on verissä!!!!!!!


      • starperson
        STARPERSON kirjoitti:

        joka wiitun paikasta pitää huijata kun se on verissä!!!!!!!

        olen ufoon kaapattu pelle!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    • tuleva myyjä

      Eli ymmärrän näistä vastauksista päätellen, että minulla ei ole paljon valinnanvaraa, joko maksan sen, minkä välittäjä pyytää, tai myyn itse.

      En kuitenkaan saanut vastausta siihen, mikä on välittäjän palkkioperuste. joku prosentti myyntihinnasta vai aika palkkio. Joku muu?

      • LKV

        Kyllä se yleensä on prosenttiperusteinen. Yleensä se on 4 % ALV ainakin niillä välittäjillä, jotka arvostavat omaa työtään, joilla on kokemusta ja jotka tekevät tulosta.


      • ihan hyvin meni
        LKV kirjoitti:

        Kyllä se yleensä on prosenttiperusteinen. Yleensä se on 4 % ALV ainakin niillä välittäjillä, jotka arvostavat omaa työtään, joilla on kokemusta ja jotka tekevät tulosta.

        Tiedän Helsingissä muutaman ihmisen, joka on vain laittanut talonsa rappukäytävän ilmoitustaululle ilmoituksen, että asunto on myynnissä. Ja se on riittänyt, asunto on heti varattu ja myyty. - Itse tein niin, että pyysin aluksi kiinteistövälitysfirmoista arvioimaan asunnon, ja valitsin niistä sitten firman, jonka välittäjä teki minuun myönteisen vaikutelman. Neuvottelin hänen kanssaan myös välityspalkkion (se ei siis ollut kiinteä vaan sovittavissa) ja sovin etukäteen myös sunnuntainäytöt. Asunto myytiin kohtuuajassa ja ammattitaidolla. Asunnonmyyntiinhän sisältyy myös byrokratiaa. Osto- ja myynti- kuviot. Rahansiirrot allekirjoituksineen pankissa.
        Erittäin tyytyväinen kyseiseen firmaan. En olisi omatoimisesti pystynyt/jaksanut myydä asuntoa.
        Jokainen tietysti neuvottelee ja sopii itselleen kelpoisen sopimuksen. Varsinkin Helsingissä näytöt saattavat itse hoitaen olla tosi rasittavia ja aikaavieviä, joten kannattaa miettiä myös sitä, mihin soppaan itsensä laittaa likoon, jos näyttöjä on järjestettävä ja tavattava niitä renkaanpotkijoita, eiku asunnossaramppaajia, eiku asunnon ostajia.


      • tuleva myyjä
        ihan hyvin meni kirjoitti:

        Tiedän Helsingissä muutaman ihmisen, joka on vain laittanut talonsa rappukäytävän ilmoitustaululle ilmoituksen, että asunto on myynnissä. Ja se on riittänyt, asunto on heti varattu ja myyty. - Itse tein niin, että pyysin aluksi kiinteistövälitysfirmoista arvioimaan asunnon, ja valitsin niistä sitten firman, jonka välittäjä teki minuun myönteisen vaikutelman. Neuvottelin hänen kanssaan myös välityspalkkion (se ei siis ollut kiinteä vaan sovittavissa) ja sovin etukäteen myös sunnuntainäytöt. Asunto myytiin kohtuuajassa ja ammattitaidolla. Asunnonmyyntiinhän sisältyy myös byrokratiaa. Osto- ja myynti- kuviot. Rahansiirrot allekirjoituksineen pankissa.
        Erittäin tyytyväinen kyseiseen firmaan. En olisi omatoimisesti pystynyt/jaksanut myydä asuntoa.
        Jokainen tietysti neuvottelee ja sopii itselleen kelpoisen sopimuksen. Varsinkin Helsingissä näytöt saattavat itse hoitaen olla tosi rasittavia ja aikaavieviä, joten kannattaa miettiä myös sitä, mihin soppaan itsensä laittaa likoon, jos näyttöjä on järjestettävä ja tavattava niitä renkaanpotkijoita, eiku asunnossaramppaajia, eiku asunnon ostajia.

        Ap: Olisiko mahdollista kertoa, mikä välitysfirma oli kyseessä. Olisin tiedosta kiitollinen.


    • kaisan velipuolikas

      Oma palkkioni on 2 % alv. sisältäen kaikki kulut, jos ei kauppoja ei myöskään kuluja. Kyllä ainakin ennen ollut suurin ja kaunein, tuo oranssiyhtiö, on nöyrtynyt tinkaamaan palkkiostaan, jopa alle kolmen veroineen..., ennen kauppa kaatui, jos ei oranssiyhtiö joustanut 1.000 euroa palkkiostaan, eli jo on aikoihin eletty.

      Ei näillä isoilla välittäjillä ole mitään mitä ei olisi pienemmilläkin välittäjillä. Kortistossa olevat ostajaehdokkaat ovat pääsääntöisesti hävinneet jo ajat sitten, mutta jotkut myyjät luottavat näihin isoihin jostain syystä. Pienempi joutuu raatamaan palkkansa edestä, isommilla rahaa tulee sisään "vanhasta tottumuksesta" kun myyjät eivät oikein ajattele asiaa loppuun saakka.

      • Voin ihan omasta kokemuksesta sanoa, että välittäjän joka myy itsensä noin halvalla on tehtävä todella suuri määrä kauppoja kuukaudessa elättääkseen itsensä. En myöskään ymmärrä sellaisen myyjän tuomaa lisäarvoa, joka ei edes osaa pitää kiinni omasta palkkatasostaan. Ei sellainen osaa huolehtia toimeksiantajan taloudellisesta edustakaan.

        En oikein tiedä nitä firmoja tarkoitat "isoilla" välitysliikkeillä. Realiaryhmä (Huoneistokeskus, SKV ja HUOM!) on kyllä valtakunnallinen toimija, mutta HUOM:ia lukuunottamatta pahasti kuihtumassa. Kiinteistömaailma on valtakunnallinen pienten narikoiden yhteenliittymä, eikä kaikilla narikoilla mene kovinkaan hyvin (viimeisen vuoden aikana kaksi on kaatunut Helsingissä ja yksi Espoossa, tilanteesta muualla en tiedä). Lisäksi on sitten OPKK ja Habita. Usealla paikkakunnalla toimivia löytyy sitten aikamoinen nippu, samaten yhdellä alueella todella vahvoja toimijoita.

        Se mitä "isolla" on tarjota, koskee ensinnäkin näkyvyyttä, rahaa riittää markkinointiin vaikka se kestäisi pitempäänkin. Asiakasrekisteriäkään ei kannata vähätellä, ostaja saattaa hyvinkin löytyä sieltä. Lisäksi tunnettavuus lisää (useimissa tapauksissa) uskottavuutta, eli ostajan on helpompi luottaa tunnettuun välitysliikkeeseen ja sen edustajaan.

        Olen aikoinanaan itse ollut runsaan vuoden töissä välitysliikkeessä joka nopeasti nousi PK-Seudun kolmanneksi suurimmaksi välitysliikkeeksi ja jonka yhtenä perusajatuksena oli alhainen välityspalkkio. Hankinta oli siellä helppoa, ei tosin palkkiosta johtuen, mutta hyvän asiakaspalvelun antaminen vaikeaa järkevän ansiotason vaatiman suuren kauppamäärän johdosta. Nykyisin olen suuren yksityisen välitysliikkeen palveluksessa, palkkiosta toki neuvottelen tarvittaessa, mutta kyllä se vaihteluhaarukka on 3 % sis. alv (joku helposti myytävä "Kallion yksiö") ja 6,2 % sis. alv välillä. Ei minun tarvitse myydä itseäni halvemmalla.

        No, toisaalta alalta lähtee pakosta satoja työpaikkoja lähiaikoina, suuri osa välitysliikkeistä kun ei pysty vastaamaan lakimuutoksen edellyttämään LKV pätevien määrävaatimukseen. Saadaan taas palkkiotaso kohdilleen :)


      • LKV
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Voin ihan omasta kokemuksesta sanoa, että välittäjän joka myy itsensä noin halvalla on tehtävä todella suuri määrä kauppoja kuukaudessa elättääkseen itsensä. En myöskään ymmärrä sellaisen myyjän tuomaa lisäarvoa, joka ei edes osaa pitää kiinni omasta palkkatasostaan. Ei sellainen osaa huolehtia toimeksiantajan taloudellisesta edustakaan.

        En oikein tiedä nitä firmoja tarkoitat "isoilla" välitysliikkeillä. Realiaryhmä (Huoneistokeskus, SKV ja HUOM!) on kyllä valtakunnallinen toimija, mutta HUOM:ia lukuunottamatta pahasti kuihtumassa. Kiinteistömaailma on valtakunnallinen pienten narikoiden yhteenliittymä, eikä kaikilla narikoilla mene kovinkaan hyvin (viimeisen vuoden aikana kaksi on kaatunut Helsingissä ja yksi Espoossa, tilanteesta muualla en tiedä). Lisäksi on sitten OPKK ja Habita. Usealla paikkakunnalla toimivia löytyy sitten aikamoinen nippu, samaten yhdellä alueella todella vahvoja toimijoita.

        Se mitä "isolla" on tarjota, koskee ensinnäkin näkyvyyttä, rahaa riittää markkinointiin vaikka se kestäisi pitempäänkin. Asiakasrekisteriäkään ei kannata vähätellä, ostaja saattaa hyvinkin löytyä sieltä. Lisäksi tunnettavuus lisää (useimissa tapauksissa) uskottavuutta, eli ostajan on helpompi luottaa tunnettuun välitysliikkeeseen ja sen edustajaan.

        Olen aikoinanaan itse ollut runsaan vuoden töissä välitysliikkeessä joka nopeasti nousi PK-Seudun kolmanneksi suurimmaksi välitysliikkeeksi ja jonka yhtenä perusajatuksena oli alhainen välityspalkkio. Hankinta oli siellä helppoa, ei tosin palkkiosta johtuen, mutta hyvän asiakaspalvelun antaminen vaikeaa järkevän ansiotason vaatiman suuren kauppamäärän johdosta. Nykyisin olen suuren yksityisen välitysliikkeen palveluksessa, palkkiosta toki neuvottelen tarvittaessa, mutta kyllä se vaihteluhaarukka on 3 % sis. alv (joku helposti myytävä "Kallion yksiö") ja 6,2 % sis. alv välillä. Ei minun tarvitse myydä itseäni halvemmalla.

        No, toisaalta alalta lähtee pakosta satoja työpaikkoja lähiaikoina, suuri osa välitysliikkeistä kun ei pysty vastaamaan lakimuutoksen edellyttämään LKV pätevien määrävaatimukseen. Saadaan taas palkkiotaso kohdilleen :)

        Erittäin asiantunteva kirjoitus. Näinhän se juuri on :)


      • myyty
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Voin ihan omasta kokemuksesta sanoa, että välittäjän joka myy itsensä noin halvalla on tehtävä todella suuri määrä kauppoja kuukaudessa elättääkseen itsensä. En myöskään ymmärrä sellaisen myyjän tuomaa lisäarvoa, joka ei edes osaa pitää kiinni omasta palkkatasostaan. Ei sellainen osaa huolehtia toimeksiantajan taloudellisesta edustakaan.

        En oikein tiedä nitä firmoja tarkoitat "isoilla" välitysliikkeillä. Realiaryhmä (Huoneistokeskus, SKV ja HUOM!) on kyllä valtakunnallinen toimija, mutta HUOM:ia lukuunottamatta pahasti kuihtumassa. Kiinteistömaailma on valtakunnallinen pienten narikoiden yhteenliittymä, eikä kaikilla narikoilla mene kovinkaan hyvin (viimeisen vuoden aikana kaksi on kaatunut Helsingissä ja yksi Espoossa, tilanteesta muualla en tiedä). Lisäksi on sitten OPKK ja Habita. Usealla paikkakunnalla toimivia löytyy sitten aikamoinen nippu, samaten yhdellä alueella todella vahvoja toimijoita.

        Se mitä "isolla" on tarjota, koskee ensinnäkin näkyvyyttä, rahaa riittää markkinointiin vaikka se kestäisi pitempäänkin. Asiakasrekisteriäkään ei kannata vähätellä, ostaja saattaa hyvinkin löytyä sieltä. Lisäksi tunnettavuus lisää (useimissa tapauksissa) uskottavuutta, eli ostajan on helpompi luottaa tunnettuun välitysliikkeeseen ja sen edustajaan.

        Olen aikoinanaan itse ollut runsaan vuoden töissä välitysliikkeessä joka nopeasti nousi PK-Seudun kolmanneksi suurimmaksi välitysliikkeeksi ja jonka yhtenä perusajatuksena oli alhainen välityspalkkio. Hankinta oli siellä helppoa, ei tosin palkkiosta johtuen, mutta hyvän asiakaspalvelun antaminen vaikeaa järkevän ansiotason vaatiman suuren kauppamäärän johdosta. Nykyisin olen suuren yksityisen välitysliikkeen palveluksessa, palkkiosta toki neuvottelen tarvittaessa, mutta kyllä se vaihteluhaarukka on 3 % sis. alv (joku helposti myytävä "Kallion yksiö") ja 6,2 % sis. alv välillä. Ei minun tarvitse myydä itseäni halvemmalla.

        No, toisaalta alalta lähtee pakosta satoja työpaikkoja lähiaikoina, suuri osa välitysliikkeistä kun ei pysty vastaamaan lakimuutoksen edellyttämään LKV pätevien määrävaatimukseen. Saadaan taas palkkiotaso kohdilleen :)

        Iso välitysfirma, iso välityspalkkio ja välittäjä oli no joo tyyliin, ei kiinnostanut mikään ja arvio, että tästä saa 100.000euroa, ilmoitukseen laitetaan 115.00euroa. Toinen välittäjä, joka oli pienestä firmasta, välityspalkkio 2200euroa, oli innostunut asunnosta ja mahdollisista ostaja ehdokkaista. Arvio oli 129.300 ja 3päivää myöhemmin oli asuntomme myyty 125.000eurolla. 3viikkoa myöhemmin, soitteli tämän ison välitysliikkeen välittäjä ja kyseli, että laitetaanko asunto myyntiin. Sori, kämppä meni jo.


      • Militantti Antti
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Voin ihan omasta kokemuksesta sanoa, että välittäjän joka myy itsensä noin halvalla on tehtävä todella suuri määrä kauppoja kuukaudessa elättääkseen itsensä. En myöskään ymmärrä sellaisen myyjän tuomaa lisäarvoa, joka ei edes osaa pitää kiinni omasta palkkatasostaan. Ei sellainen osaa huolehtia toimeksiantajan taloudellisesta edustakaan.

        En oikein tiedä nitä firmoja tarkoitat "isoilla" välitysliikkeillä. Realiaryhmä (Huoneistokeskus, SKV ja HUOM!) on kyllä valtakunnallinen toimija, mutta HUOM:ia lukuunottamatta pahasti kuihtumassa. Kiinteistömaailma on valtakunnallinen pienten narikoiden yhteenliittymä, eikä kaikilla narikoilla mene kovinkaan hyvin (viimeisen vuoden aikana kaksi on kaatunut Helsingissä ja yksi Espoossa, tilanteesta muualla en tiedä). Lisäksi on sitten OPKK ja Habita. Usealla paikkakunnalla toimivia löytyy sitten aikamoinen nippu, samaten yhdellä alueella todella vahvoja toimijoita.

        Se mitä "isolla" on tarjota, koskee ensinnäkin näkyvyyttä, rahaa riittää markkinointiin vaikka se kestäisi pitempäänkin. Asiakasrekisteriäkään ei kannata vähätellä, ostaja saattaa hyvinkin löytyä sieltä. Lisäksi tunnettavuus lisää (useimissa tapauksissa) uskottavuutta, eli ostajan on helpompi luottaa tunnettuun välitysliikkeeseen ja sen edustajaan.

        Olen aikoinanaan itse ollut runsaan vuoden töissä välitysliikkeessä joka nopeasti nousi PK-Seudun kolmanneksi suurimmaksi välitysliikkeeksi ja jonka yhtenä perusajatuksena oli alhainen välityspalkkio. Hankinta oli siellä helppoa, ei tosin palkkiosta johtuen, mutta hyvän asiakaspalvelun antaminen vaikeaa järkevän ansiotason vaatiman suuren kauppamäärän johdosta. Nykyisin olen suuren yksityisen välitysliikkeen palveluksessa, palkkiosta toki neuvottelen tarvittaessa, mutta kyllä se vaihteluhaarukka on 3 % sis. alv (joku helposti myytävä "Kallion yksiö") ja 6,2 % sis. alv välillä. Ei minun tarvitse myydä itseäni halvemmalla.

        No, toisaalta alalta lähtee pakosta satoja työpaikkoja lähiaikoina, suuri osa välitysliikkeistä kun ei pysty vastaamaan lakimuutoksen edellyttämään LKV pätevien määrävaatimukseen. Saadaan taas palkkiotaso kohdilleen :)

        Kerrankin täyttä asiaa täällä Suomi24:ssä ! Olen myynyt monia kiinteistöjä, pari firmaani ja metsää tutun, luotettavan välittäjän kautta ja olen aina ollut häneen tyytyväinen ja hän on tienannut minulle sievoisen summan rahaa. En koskaan ole edes harkinnut itse myyntiä, vaikka ei se niin vaikeea olisikaan!


      • asiaan perehtynyt

        Sama juttu.pyysi 4.5 % plus alvit. tarjosin 2 .olisi silläkin onnistunut...Myin itse.ei vaikeuksia..Isännöitsiä todistus.pankki hoisi loput.vakiasiakkaana ei kuluja.


    • pätevä juristi

      Itse laskutan kiinteän palkkion, joka yleensä pk-seudun asuntojen hinnat huomioon ottaen kymppitonninkin prosenttihintaisia välittäjiä edullisempi.

      • Anteeksi vain, osaat aivan varmasti tehdä kaikilta osilta turvallisen kaupan, sitä en epäile yhtään. Sen sijaan useimmat juristit ovat varsin surkeita myyjiä, mikä tietenkin on ymmärrettävää valitun ammatin edellyttämät henkilökohtaiset ominaisuudet huomioiden. Eli vaikka veloittaisit kymppitonnin vähemmän kuin minä, niin toimeksiantaja saattaa silti menettää tuhansia tai kymmeniä tuhansia euroja rahaa.

        P.S. Miksi et tee noita samalla tuntiveloituksella kun juristin töitä, tietenkin lisättynä kuluilla? Tosin silloin saattaisit olla jopa kalliimpi kuin me prosenttiveloitteiset, mutta näkisipä asiakas ainakin sen työmäärän joka siihen kaupan syntymisen tarvitaan. Yleensä asiakkaat kuvittelevat että ainoa käytetty aika on esittelyiden vaatima, vaikka tosiallisesti välittäjä käyttää vain murto-osan ajasta itse esittelyihin, muu osa kuluu selvityöhön, markkinointiin, tarjousneuvotteluihin yms.


      • pätevä juristi
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Anteeksi vain, osaat aivan varmasti tehdä kaikilta osilta turvallisen kaupan, sitä en epäile yhtään. Sen sijaan useimmat juristit ovat varsin surkeita myyjiä, mikä tietenkin on ymmärrettävää valitun ammatin edellyttämät henkilökohtaiset ominaisuudet huomioiden. Eli vaikka veloittaisit kymppitonnin vähemmän kuin minä, niin toimeksiantaja saattaa silti menettää tuhansia tai kymmeniä tuhansia euroja rahaa.

        P.S. Miksi et tee noita samalla tuntiveloituksella kun juristin töitä, tietenkin lisättynä kuluilla? Tosin silloin saattaisit olla jopa kalliimpi kuin me prosenttiveloitteiset, mutta näkisipä asiakas ainakin sen työmäärän joka siihen kaupan syntymisen tarvitaan. Yleensä asiakkaat kuvittelevat että ainoa käytetty aika on esittelyiden vaatima, vaikka tosiallisesti välittäjä käyttää vain murto-osan ajasta itse esittelyihin, muu osa kuluu selvityöhön, markkinointiin, tarjousneuvotteluihin yms.

        Juristeiden kanssa olen harvoin tehnyt kauppaa, joten en osaa ottaa kantaa kommenttiisi heidän myyntitaidoistaan. Sen sijaan voin sanoa, että aika moni välittäjä, jonka olen kohdannut, on TODELLA surkea myyjä, eikä osaa yhtään lukea asiakastaan.

        Olen muutaman asunnon myynyt ja lopputulos tuntiveloituksen osalta on ollut sama kuin muissakin toimeksiannoissani (jälkeenpäin tietenkin tarkastellen).

        Mielestäni on aivan törkeää huijausta ottaa yli 300 000 euron kämpästä 3-4 %:n palkkiota, suuremmasta puhumattakaan. 300 000 euron kämpässä palkkio 3 %:lla on 9000 euroa. Vaikka siitä ottaisi alv, eläkemaksun ja muut kulut, niin vielä jäisi helposti sellainen 5500 euroa bruttona jaettavaksi välittäjälle. Ton hintasen kämpän omistajilla se taitaa olla keskikuukausipalkka.

        Eli perustelepa mulle, et mihin ihmeen säätöön saat kulumaan perusosakkeen myynnissä kuukauden työmäärän? Tai isommalla palkkiolla vielä enemmän?


      • pätevä juristi
        pätevä juristi kirjoitti:

        Juristeiden kanssa olen harvoin tehnyt kauppaa, joten en osaa ottaa kantaa kommenttiisi heidän myyntitaidoistaan. Sen sijaan voin sanoa, että aika moni välittäjä, jonka olen kohdannut, on TODELLA surkea myyjä, eikä osaa yhtään lukea asiakastaan.

        Olen muutaman asunnon myynyt ja lopputulos tuntiveloituksen osalta on ollut sama kuin muissakin toimeksiannoissani (jälkeenpäin tietenkin tarkastellen).

        Mielestäni on aivan törkeää huijausta ottaa yli 300 000 euron kämpästä 3-4 %:n palkkiota, suuremmasta puhumattakaan. 300 000 euron kämpässä palkkio 3 %:lla on 9000 euroa. Vaikka siitä ottaisi alv, eläkemaksun ja muut kulut, niin vielä jäisi helposti sellainen 5500 euroa bruttona jaettavaksi välittäjälle. Ton hintasen kämpän omistajilla se taitaa olla keskikuukausipalkka.

        Eli perustelepa mulle, et mihin ihmeen säätöön saat kulumaan perusosakkeen myynnissä kuukauden työmäärän? Tai isommalla palkkiolla vielä enemmän?

        Ohhoh. Aloitinpa huonosti. Tarkoitin toki JURISTIEN. :)


      • kljkvjhxfgchvjhlkkjh
        pätevä juristi kirjoitti:

        Juristeiden kanssa olen harvoin tehnyt kauppaa, joten en osaa ottaa kantaa kommenttiisi heidän myyntitaidoistaan. Sen sijaan voin sanoa, että aika moni välittäjä, jonka olen kohdannut, on TODELLA surkea myyjä, eikä osaa yhtään lukea asiakastaan.

        Olen muutaman asunnon myynyt ja lopputulos tuntiveloituksen osalta on ollut sama kuin muissakin toimeksiannoissani (jälkeenpäin tietenkin tarkastellen).

        Mielestäni on aivan törkeää huijausta ottaa yli 300 000 euron kämpästä 3-4 %:n palkkiota, suuremmasta puhumattakaan. 300 000 euron kämpässä palkkio 3 %:lla on 9000 euroa. Vaikka siitä ottaisi alv, eläkemaksun ja muut kulut, niin vielä jäisi helposti sellainen 5500 euroa bruttona jaettavaksi välittäjälle. Ton hintasen kämpän omistajilla se taitaa olla keskikuukausipalkka.

        Eli perustelepa mulle, et mihin ihmeen säätöön saat kulumaan perusosakkeen myynnissä kuukauden työmäärän? Tai isommalla palkkiolla vielä enemmän?

        Kirjoitat asiaa.

        Itse ihmettelen kun suuri välitysfirma esittelee välittäjänsä, helsingin sanomien sunnuntailehdessä. Siinä on koko sivullinen pärstänkuvia, yhteensä taisi olla jotakin yli 60 henkeä.

        Ainoa mitä minä havaitsen tuosta, on se, että noiden on jokaisen saatava palkka. Ja sen palkan maksaa asunnon myyjä.

        Jos tilanne tulee että olen myymässä asuntoani, koetan ainakin ensin myydä itse, ennemmin kuin työnnän sen 5000 euroa sen lipevän välittäjän taskuun.


      • Jurristeri
        pätevä juristi kirjoitti:

        Ohhoh. Aloitinpa huonosti. Tarkoitin toki JURISTIEN. :)

        Vaikutat todella pätevältä kun et osaa edes Suomen kieltä.
        Ei jatkoon.


      • : )
        Jurristeri kirjoitti:

        Vaikutat todella pätevältä kun et osaa edes Suomen kieltä.
        Ei jatkoon.

        Suomen kieltä kirjoitetaan kylläkin pienellä, kun se ei ole lauseen alussa.


      • kljkvjhxfgchvjhlkkjh kirjoitti:

        Kirjoitat asiaa.

        Itse ihmettelen kun suuri välitysfirma esittelee välittäjänsä, helsingin sanomien sunnuntailehdessä. Siinä on koko sivullinen pärstänkuvia, yhteensä taisi olla jotakin yli 60 henkeä.

        Ainoa mitä minä havaitsen tuosta, on se, että noiden on jokaisen saatava palkka. Ja sen palkan maksaa asunnon myyjä.

        Jos tilanne tulee että olen myymässä asuntoani, koetan ainakin ensin myydä itse, ennemmin kuin työnnän sen 5000 euroa sen lipevän välittäjän taskuun.

        Kiitos.

        Ja tuo rapsakka viisitonnia jää välittäjälle silloin, kun mennään palkkion alarajoilla.

        Summa summarum: jos kokee ettei itsellä ole aikaa/osaamista/jaksamista myydä asuntoaan, niin ei siitä kannata nyt sikahintojakaan maksaa. Ei kenenkään "ammattitaito" ole tuon esimerkkini arvoista. Ellei ole todella poikkeuksellisesta kohteesta kyse.

        Ja itsekin myydessä kannattaa papereita kierrättää asiantuntijalla. Ihan oikeasti kyse on kuitenkin useimpien meistä taloudellisesti isoimmista kaupoista ikinä, joten isoja riskejäkin on.


    • Villi länsi

      Heti tulee jotenkin huono olo kun kuulee kiinteistönvälittäjistä edes puhuttavan. En tiedä koskeeko heitä mitkään prosenttiosuus lait tai muutkaan lait, villin lännen meininki. Meillä ainakin kerran kun myytiin okt-talomme, niin melkoinen painostus oli hinnan alennukselle, tuntui ikäänkuin koko tontin hinta olisi unohdettu.

      • ppppåååäääääääääääää

        Joo. Tosiaankin nämä välittäjät ovat asenteiltaan myyjää kohtaan paljolti juuri sellaisia mitä tässä ylläkin esiintyy. Tämä näin vaikka periaatteessa juuri myyjää heidän olettaisi palvelevan kun kerran laskunsakin tälle kirjoittavat, ja vaikka sitten feikkikirjoittajiakin voivat olla nämä tällaisella palstalla välittäjinä esiintyvät. Niin että vetäkää myyjät nyt tästäkin johtopäätöksiä ja edes harkitkaa vakavasti josko sittenkin itse myymään lähtisitte. Itse kaupanteko ei ole ongelma ja siihen ei todellakaan välittäjiä yhtään tarvita, kaupat tehdään pankissa ja siellä asiansa osaavat tekevät tarvittavat paperit, peintaloa myydesssä kannattaa kyllä nykyään ottaa vakuutus jälkipelien varalle kun näitä jälkipelimahdollisuuksia nyt on lainsäädäntöön ajettu. Itse myydessä tärkeintä on asettaa sopiva myyntihinta, mikä voi siis olla sitä kiinteistön välittäjän palkkiota pienempi. Erilaisista netissäkin olevista laskureista saa osviittaa siitä millä hinnoilla vastaavia asuntoja on lähistöltä myyty, tähän sitten realistisesti arvioi miten se oman asunnon kuntokin on, huonompaa, keskitasoa tai parempaa. Niitä asunnon katsojia tai ostajina esiintyjiä joilla ei ole tarkoitustakaan ostaa ainakaan millään asiallisella hinnalla pitää kyllä sietää, niitä aina tulee asuntoa kelvottomaksi haukkumaan ja sitä enemmän tulee mitä huonomman menekin olot vallitsevat.


      • Kiinteistönvälittäjiä koskee tämä laki: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20001075?search[type]=pika&search[pika]=välitys

        Ja suoraan lain 4 §:n perusteella tämä: http://www.kvkl.fi/files/05062012hyvanvalitystavanohje.pdf

        Jos tuntuu, että välittäjä ei em. noudata, niin aina voi ilmoittaa asiasta aluehallintovirastoon, joka välitystoimintaa valvoo: http://www.avi.fi/web/avi/valvonta-ja-ilmoitukset#.U1dckPl_tsE


    • mies myyjä

      Möin itse ja säästin rahaa. Kannattaa hiukan rempata asuntoo jos se on vanha. Itse maalasin ja laitin uuden parketti lattian ja kylppärin remppasin kokonaan. Kylppäristä saa rahat kaksinkertaisena takas kun sen remppaa ja monet ei halua itse alkaa remppaamaan ja siks rempattu asunto menee helpommin kaupaksi.

    • Aktiava

      Kiinteistö kaisaa en tukisi latillakaan.
      Itse olen toiminut näin aina ja aion toimia jatkossakin.
      Myyt aktian kautta. saat parhaan hinnan.
      http://www.aktia.fi/fi/
      Ostaa voit sitten muista mutta kysehän oli pelkästään myynnistä.

    • Iisi diili

      Ilmoitus Hesariin ja ostajan löytyessä teetät kauppakirjat lainoppineella pankinjohtajalla, n. 200 e. Miksi maksaa mistään muusta.

    • kämppä myyty

      Suosittelen että myyt itse. Varsinkin kun kämppäsi on Helsingissä, täällä on asuntopula.
      Sinulla on hiton hyvä tuntipalkka jos teet sen itse, ja välittäjä ei poista mitään vastuuta sinun niskastasi.

      *Tilaa isännöitsiätodistus
      *Valokuvaa asunto (pyydä kaveria auttamaan kuvauksen kanssa jos et itse osaa kuvata).
      *Hanki tai piirrä itse yksinkertainen pohjapiirustus.
      *Laita mainos ainakin Etuovi ja/tai Oikotie sivuille ( ja miksi ei ilmais siivuillekin samalla ( tori.fi).
      * Ilmoita näyttöpvm ( noin 1-1½ viikon päästä) mutta ole valmis pitämään yksityisnäyttöjäki sitä ennen.
      * Tulosta netistä valmiiksi myyntisopimus (ilmainen).
      * Laita myös ilmitus rappukäytävään.

      Tässä on 2-3 tunnin työ 3-5 tunita näyttöihin. Sanotaan pyöristettynä 10 tuntia töitä. Tuntipalkka on helposti noin 400-1200€! Se ainakin motivoi minua myymään itse!

      Jos tämä tuntuu ihan ylivoimaiselta, niin kannatta lukea seuraavat linkit:

      http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-1288548591669.html

      http://www.vuokraturva.fi/wp-content/uploads/Asuntokaupan-uusjako.pdf

      Minun omassa kämpässä myyntipalvelu tarjoukset olivat 12400€ (Kiinteistömaailma), Aktia 10000€ ja edullisin oli silloin 3720€ (Myyntiturva).
      Ja koska olin itse ulkomailla enkä voinut hoitaa myyntiä itse niin valinta oli helppo!


      ...Ja kämppä meni jo toisella näyttöllä!

    • Kiinteistönvälittäjä

      Laitan tähän soppaan omakin kauhan kun kerran liippaa omaa ammattiani tämä keskustelu.

      Kun vertaatte välittäjiä keskenään muistakaa ettei tuote ole välttämättä sama vaikka otsikko olisikin. Vrt esim ostatko kampaamo/parturi palvelut pelkästään hinnan perusteella, ostatko auton pelkästään hinnan perusteelle...? niinpä niin - miksi ostaisit oman arvoikkaimman omaisuutesi myyjäksi halvimman mahdollisen? JOs joku "välittäjä" tarjoaa itseään 2% alv niin sellainen välittäjä ei muuten saa asiakkaita kuin myymälä itseään halvalla.

      Välittäjän ammattiosaaminen - onko kiinteistönvälittäjän titteliä saa käyttää vain sellainen joka on Laillistettu Kiinteistön Välittäjä LKV. Titteli ei tietenkään takaa aina ammattitaitoa mutta on osoitus jostakin. Menisitkö parturi/kampaajalle kynitttäväksi jos hän ei olisi käynyt alan ammattikoulua?
      Titteleitähän on monia joita pikku välittäjät käyttävät; asuntomyyjä, kiinteistöedustaja, asuntovälittäjä jne jne mutta mitkään näistä eivät ole virallisia osaamista osoittavia.

      Kysy välittäjält että onko hän ...juuri hän .. ei edustamansa yhtiö - myynyt tästä talosta tai tästä läheltä mitään. sillä selvität mitä toinen on tehnyt ja osaa.

      Itse mymälä saat toki "säästettyä" palkiossa mutta - tutkimusten mukaan itse myymällä saadaan jonkun verran huonompia hintoja keskimäärin noin 2-5 % vähemmän kuin kunnon välittäjä saa. Mikä se säästö tässä onkaan loppupeleissä? Toki saatta joku yksittäinen onnistua myyymään paremminkin mutta on poikkeus.

      Siten tulee se myyjän vastuu myytävän asunnon kunnosta joka korostuu tässä. Kun olen seurannut mitä kuluttajariitalautakunnassa sekä alioikeuksissa on caseja menossa niin huhuh. En iki päivänä uskaltaisi myydä itse (jos siis en olisi alan ammattilainen) Mutta tämä tilannehan on ihan sama autokaupassa - ostatko auton ns. kadunvarsikauppiailta? saa halvemmalla mutta...

      Mistä tunnistaa hyvän kiinteistönvälittäjän;
      - hän on kiinnostunut asunnosta
      - hän on kiinnostunut miksi myyjä on myymässä ja myyjän tilanteesta
      - hän on kiinnostunut myyjän asunnonvaihdosta ja seuraavastakin asunnosta
      - katso millaisella autolla hän liikkuu (ruosteinen mazda 6 vuodelta 1998 ei osoita menestystä = sama kuin miten on tulosta tehnyt) tosin jos on ns miljoonaauto niin saattaapi olla se hankittu muutenkuin omilla tuloilla
      - mitä materiaalia hän jättää kaynnistään (muutakin kuin ruttuisen käyntikortin johon on numero tai tietoja muutettu käsin)
      - tarkista kuluttajaritalautakunnasta ko. firman valitukset
      - katso netistä mitä em yrityksellä on myytävää

      tässä vähän tätä jonka siis kertoi teille 23 vuotta kiinteistönvälittäjänä ollut.

      Ammattilainen se on joka alalla se joka parhaan tuloksen saa aikaiseksi oli se maalari, kukkakauppias, bussikuski, lakimies yms....

      -aj

      • joulupukkina

        Mistä tunnistan rehellisen kiinteistövälittäjän ?


      • Älä hei jaksa

        "Siten tulee se myyjän vastuu myytävän asunnon kunnosta joka korostuu tässä. Kun olen seurannut mitä kuluttajariitalautakunnassa sekä alioikeuksissa on caseja menossa niin huhuh..."

        Kylläpä nyt päästelet paksua juttua. Tietysti se kuuluu teidän helppo-heikkien toimenkuvaan joten ei se niin yllättävää ole.

        Päävastuu on a-i-n-a myyjällä, käytti se kiinteistövälittäjää tai ei.
        Ainoastaan siinä tapauksessa että välittäjä on jättänyt ostajalle esittämättä lain vaatimat/muut myyjän esitettäväksi haluamat dokumentit, kiinteistövälittäjä on asioista vastuussa.


      • vielä välittäjälle
        Älä hei jaksa kirjoitti:

        "Siten tulee se myyjän vastuu myytävän asunnon kunnosta joka korostuu tässä. Kun olen seurannut mitä kuluttajariitalautakunnassa sekä alioikeuksissa on caseja menossa niin huhuh..."

        Kylläpä nyt päästelet paksua juttua. Tietysti se kuuluu teidän helppo-heikkien toimenkuvaan joten ei se niin yllättävää ole.

        Päävastuu on a-i-n-a myyjällä, käytti se kiinteistövälittäjää tai ei.
        Ainoastaan siinä tapauksessa että välittäjä on jättänyt ostajalle esittämättä lain vaatimat/muut myyjän esitettäväksi haluamat dokumentit, kiinteistövälittäjä on asioista vastuussa.

        Täytyy muuten antaa tunnustusta tuosta sinun sanavalinnasta. Jos olisit ollut vähänkin varomattomampi, sinua voisi syyttää suoranaisesta valehtelusta.
        Tuostahan saa helposti sellaisen kuvan kuin se välittäjä lähes poistaisi myyjän vastuun.

        Vielä pieni sivuhuomautus. Kuinkahan moni noistakin lautakunnan käsittelyyn päätyneistä kaupoista on ollut välittäjien tekemiä..?

        Miettikääpä sitä.


      • Oletko kännissä

        Välittäjällä ei ole mitään vastuuta. Vastuu on aina myyjän, ei trokarin.


      • 44455558888666666666
        vielä välittäjälle kirjoitti:

        Täytyy muuten antaa tunnustusta tuosta sinun sanavalinnasta. Jos olisit ollut vähänkin varomattomampi, sinua voisi syyttää suoranaisesta valehtelusta.
        Tuostahan saa helposti sellaisen kuvan kuin se välittäjä lähes poistaisi myyjän vastuun.

        Vielä pieni sivuhuomautus. Kuinkahan moni noistakin lautakunnan käsittelyyn päätyneistä kaupoista on ollut välittäjien tekemiä..?

        Miettikääpä sitä.

        No näitä kapantekoihin liittyviä jälkipelijuttuja on lobattu lainsäädäntöön(kaupanteon osapuolten turvallisuuden lisäämisen ja ties minkä yleisen hyvän varjolla) juurikin siksi että päästäisiin laskuttamaan niiden hoitamisesta ja jälkipelikäräjöimisestä. Politikkot ovat helposti häristettävissä tällaisia 'palvelujuttuja' lainsäädäntöön ottaamaan siksi kun haluavat tälläkin työllistää ja kasvattaa BKT:tä ja verotuloa. kiinteistövälittäjät tai heidän edustajansa myös alituiseen tekevät propakantaansa valtamediassa ja lobbaavat politikkoihin päin ajakseen kiinteistön välittäjien käytön pakolliseksi ja tähän vielä monopolin jollekin LKV-kuppikunnalleen. Sellaistakin ovat ehdotelleet(Hypon äijä jossain kirjoitti) että myös asunnon ostajille luotaisiin samalla lailla ammattikunta heitä 'palvelemaan' niinkuin myyjääkin 'palvelee' kiinteistön välittäjä. Mutta eikö nämä kiinteistön välittäjät nykyään palvele paremminkin ostajaa jos nyt ylipäätänsä jotain palvelevat omien intressiensä lisäksi, näin vaikka laskunsa myyjälle kirjoittavatkin. Olisiko tästä ostajaa 'palvelevasta' sitten vastaavasti paremmin hyötyä myyjällekkin, mene ja tiedä, tuskin olsi. Joka tapauksessa tämä tällainen pelleily vaan kasvattaa niitä kustannuksia mitä asuntokauppaan liittyy, ja nämäkin varat olisi paljon paremmin tarpeen laittaa rapautuneiden asuntojen kunnossapitoon.
        Toki se on ymmärrettävä asia että tällaiseen asuntokauppaan pyrkii jos joltistakin 'palvelujen' tarjoajaa saamaan näissä kaupoissa likkuvista isoista rahoista oman osuutensa, ja myös pakollisiksi lainsäädäntöön aina pyrkivät näitä rahastuksiaan ajamaan. Myös asuntojen hinnat haluaisvat nämä välittäjät ja muutkin toimijat kuten hypo sada hallintaansa, näinhän he voisvat monin tavoin hyötyä asuntokaupan kanssa pelaamisesta(mm. hypo kauppaa näitä vanhoille ihmisille tarkoitettuja käänteisiä asuntolainoja, ja haluaisi siinä tietenkin saada asuntoja haltuunsa mahdollisimman halvalla). Kiinteistövälittäjät ja heidän edustajansa ovat silloin jos kauppa hiljenee erityisen kiihkeästi tekemässä valtamediassa propaklantaansa asuntojen hintojen laskemisen puolesta.


      • Kiinteist. KLO 17:52

        Minkä vastuun kiinteistönvälittäjä kantaa / mikä vastuu kiineistönvälittäjällä on?


    • vedättäjien elatus?

      Elättääkö joku asunonvälittäjiä vieläkin?
      Itse voi myydä ja valita ostajankin jotta menee "hyvälle ostajalle"!

    • asuntoturva.fi

      Asuntoturva.fi puh.041-5280341 kannattaa kysyä, firma tekee tosi edullisia kauppoja

      • asuntot..

        Missäpäin toimipaikkasi on, myyjä


      • Anonyymi

        Kauppalehden keskusteluissa kehuttiin tekevän ostajan kannalta edullisia kauppoja


    • niimpä niin

      Ammattilaiset kiinteistönvälittäjät voivat olla hyvä vaihtoehto asunnon myymiseen, mutta vain jos he ovat ammattilaisia. Itseäni kyllä huvitti kun olin asianmukaisesti selostanut välittäjälle omakotitaloni sijaitsevan kaupungin vuokratontilla ja eiköhän hän kuitenkin ollut kauppaamassa ostajille taloa ja tonttia myyjälle kuuluvina. Olisi kaupunki varmasti ollut mielissään kun sen tontti olisi myyty omistusoikeudella jollekin toiselle. No, purin välityssopimuksen, järjestin näytöt itse ja teetin paperit asianajajalla. Olen todella tyytyväinen kauppaani, mutta edelleenkin järkyttynyt kiinteistönvälittäjien osaamattomuudesta. Toisaalta, kiinteistövälittäjäthän suorittavat vain yhden vaivaisen lakitiedon kokeen aiheesta ja sen pohjalta sitten he ovat alansa ''ammattilaisia''. Paperityöt kannattaa hoitaa aina juristin kanssa, ja muistaa se, että kiinteistönvälittäjä ei vastaa mistään kaupan virheistä vaan vastuu on aina myyjän tai (ostajan).

      • pppååååäääääääääääåå

        No eipä välittäjä todellakaan vastaa näistä, eikä välittäjää itse kaupan kaupan teossakaan tarvita lainkaan, kun pankissa asiansa osaava virkailija kaupantekoon liittyvät paperit tekee asianmukaisesti. Välittäjälle tärkeintä on se myynnistä välittäjälle tehty toimeksiantosopimus, ja siinä se että se tulee niin tehtyä että hän välityspalkkionsa saa eikä mitään vastuita hänelle kaupasta tule. Myös sekin on hyvä pitää mielessä, että vastuu asunnon menekistä markkinoilla on sekin vain myyjällä, eikä välittäjästä mitään apua tässä asiassa ole. Eli jos kysyntää asunnolle ei ole, niin ei siihen välittäjästä mitään apua ole. Ja jos taasen kysyntää asunnolle on, niin on sitä sille ilman väölittäjääkin yhtä lailla.
        Nyt kun lainsäädäntöön on saatu lobattua(asuntokaupan osapuolten turvallisuuden lisäämisen varjolla) näitä jälkipelijuttuja niin niiden vuoksi kylläkin pientalokauppojen kanssa kannattaa otttaa vakuutus niiden varalle.


    • prosentit kotiin

      Jos kyse on asunto-osakeesta, niin myy itse. Kyseessä on ns. irtain kauppa ja se osaa tehdä parhaiten asunnon omistaja.
      Ota digikameralla tai kännykällä kuvia asunnosta ja laita myynti-ilmoitus nettiin. Ei maksa paljon.
      Ps. mitä yhteläisyyttä on joulupukilla ja rehellisellä asuntovälittäjällä ?

    • Anna avustusta

      Tarjoa välittäjälle pullo kossua ja linja-autorahat. Silla on pakko tehdä, jos haluaa sopimuksen. Välittäjiä on joka nurkka täynnä, kuten puhelinmyyjiä. Työhän on samanlaista.

    • Myyty!

      2% kauppahinnasta riittää hyvin. Myytäviä kohteita ei tällä hetkellä ole. Varsinkin rivitaloasuntojen kauppa on täysin lamaannuksessa.

    • STEAK

      Niin niin, mitens se sama pippuripihvi maistuukaan erilaiselta jos sattuu olemaan mukava ja asiantunteva tarjoilija joka ohjaa sinut juuri valitsemaan sen oikean viinin. Maksat ilomielin ja olet tyytyväin ja kehut vielä kavereillekkin kun oli makoisa pihvi .
      mut ans olla kun onkin väärä tarjoilija jolla nyt vaan sattuu huono hetki, on vähän tympeen ja kiireisen oloinen, ei jaksa keskittyä juuri sinuun ja sinun letkautuksiin jne. oletko tyytyväinen? Olet saanut rahoillesi vastinetta mutta.... jotain jäi vai jäikö puuttumaan? Siis mistä maksat?

    • ingengör

      Kysy välittäjältä: Mihin hintaan saat myytyä ja kuinka nopeasti ja paljonko palkkio euroina. Jos palkkio on sopiva, niin sitten teet sopimuksen, joka on voimassa vain luvatun ajan ja vain jos luvattu hinta toteutuu. Muuten lupaavat kovan hinnan ja sitten ovat vinkumassa alentamista ja lupaavat myydä nopeasti, mutta sopimus on silti puoleksi vuodeksi.

    • omatoiminen

      Ota kuvat kameralla, nettiin myynti-ilmoitus, ostajat ilmaantuu kysynnän ja tarpeen, ei välittäjän maineen mukaan.. kun tarjous tulee niin aina pitää olla valmis tinkimään jonkin verran, asuntokaupassa siihen on varaa useampi tuhat, kun autokaupassa se on satasia. Ei sen kummempi kuin auton myyminenkään, vain kaupan vahvistusmenetelmä ja paikka eri kuin autokaupassa. Säästät roimasti ja jää rahaa maksaa varainsiirtovero joka on sekin 4% toteutuneesta hinnasta. http://www.viastar.fi/laskurit/varainsiirtoverolaskuri/ Suomalaiset ovat muuten omatoimista porukkaa, mutta asuntokaupassa todella kummallisen välittäjäriippuvaisia! Ikäänkuin ostokohde jotenkin olisi parmpi kun siitä maksetaan välityspalkkio...??!! Mihin luotat kun maksat välittäjälle..? Asunnon kuntoon (josta välittäjä ei ota vastuuta) vai kauppapapereiden tekoon jonka voi hoitaa ja vahvistaa pankissa.? Jos otat välittäjän, niin kiinteistökaupassa maksat kauppasummasta 4 4% muut kulut kuten kuntotarkastukset, energiatodistukset yms. Siis: esim. 180000x0.08(8%)=14400e kulut !!! siis 180000x0.04(vero)=172800e jäisi tinkivaraa 4200e etkä olisi vielä "tinkinyt" ollenkaan "välittäjähinnasta"..! No, byrökratia taitaa ainakin luoda sen kuuluisan "turvallisuuden" tunteen.. ja harhan, että kun jostakin maksan niin sen "täytyy varmaan olla hyvä" -käsitys.(eri asia jos ei viitsi/jaksa/kykene) Kaveri löysi metallilavalta tietokoneen ja ennakkoluulottomasti toi sen kotiin, Osoittautui täysin toimivaksi jossa oli vieläpä 1tb:n kovalevy, 8gb:n keskusm. ja vista.. ei kaikki tartte aina olla kallista vaikkei halvalla saisikaan!

    • epäröiveskelevä

      Jos on itse jo muuttanut toiselle paikkakunnalle, itse myyminen voi olla hankalaa. Kohtuuttomaksi välittäjän käytön tekee liian suuri välistäveto. Palkkio - siis mistä? Minä otan kuvat, laadin tekstit, teen esitteetkin, pidän asunnon siistinä ja markkinoin asuntoa omalta puoleltani kaikin tavoin käyttäen sosiaalisia verkostoja ja muita mieleen tulevia keinoja. Jos on kyse pienen kaupungin halvoista asunnoista, vaikka 25 000 euron yksiöstä, ja välittäjä haluaisi siitä kiinteän palkkion, 2500 euroa. Kymmenen prosentin maksu - mistä?

      Sopimuslomakkeella minua arvelutti muutama kohta.

      Jos myyjä irtisanoo sopimuksen, välittäjä perisi "kohtuulliset kulut", mutta kohtuullisuutta ei määritellä etukäteen.

      Jos hyväksytty ostotarjous purkautuu, välittäjä ottaa puolet käsirahasta, mutta enintään sovitun välityspalkkion, mutta jos kauppa syntyy myöhemmin toisen ostajan kanssa, välittäjä ottaisi täyden "valityspalkkion". Sopimus ei mainitse, vaatisiko hän sitä silloinkin, jos myyjä löytää ostajan itse, välittäjän epäonnistuttua tehtävässään.

      Jos ostotarjouksen tekijä peruu ostonsa liian myöhään ja joutuu maksamaan sopimussakkoa, välittäjä vie siitä puolet, mutta enintään 2% myyntihinnasta, muta enintään sovitun välityspalkkion verran; siis mitä noista kolmesta laskutavasta käytetään - sopimus ei sitä määrittele.

      Jos välittäjä ei saa asuntoa myytyä, hän voi silti olla käsi ojossa puoli vuotta sopimuksen raukeamisen jälkeenkin väittäen, että myöhemmin ilmaantunut ostaja kuuli alunperin asunnosta heidän kauttaan, vaikka ostikin sen vasta myöhemmin. Välittäjä, jonka kanssa puhuin, sanoi, että he tekisivät näin vain, jos kyseinen henkilö olisi tosiaan käynyt heidän toimistossaan, mutta se oli vain hänen sanansa, sopimusteksissä asiaa ei määritellä, vaan jätetään välitystoimistolle vapaat kädet omiin tulkintoihinsa, kuten useassa muussakin kohdassa.

      Kysyin, ottaisiko välitystoimisto vastuun, jos kävijä vahingoittaisi asuntoa; tulisi sisään märin jalkinein turvottaen laminaattilattian saumat, rikkoisi jotain tai likaisi. Siihen hän sanoi vain, että eivät he sallisi sellaista. Sopimuksessa siitä ei puhuta, eli taas sana vain. Tilaisuuden saattoi tietysti äänittää, mutta reilumpaa olisi kirjata sopimukseen tuollaiset asiat.

      Olin valmis antamaan tehtävän välittäjälle, mutta nuo asiat arveluttivat, varsinkin välityspalkkion kohtuuttomuus. Vielä enemmän arvelutti se, miten kärkäs hän oli vetämään hinnan mahdollisimman alas, vielä alemmas kuin muut myynnissä olevat yksiöt. Hänelle tietysti se oli yksi ja sama, miten paljon häviäisin, hän saisi palkkionsa myynnistä, oli se sitten vaikka puolet myyntihinnasta, jonka minä halusin. He olisivat kuulemma vahingoittaneet uskottavuuttaan, jos olisivat suostuneet pyytämään hintaa, jota ehdotin (sama hinta, jonka itse maksoin kolme vuotta sitten). Tälla tavalla sitä Suomen asuntojen hintatasoa keinotekoisesti vedetään alas. Kyyräillään toinen toistemme myyntejä ja yritetään panna "paremmaksi" eli myydä vielä halvemmalla. Siitä hyötyvät vain välittäjät. Asuntosijoittaja hyötyy ostaessaan, mutta ei myydessään. Oman asunnon ostaja voi tällaisesta hyötyä, ja siksi ehkä monet ostavat välittäjältä. Välittäjä on apuna myyjää pehmittäessä, hyväksymään naurettavan alhaisen hinnan.

      • 77788555666336666666

        Välittäjät ja asuntokauppabisneksessä huseeraavat nimenomaan pyrkivät saamaan asuntojen hinnat hallintaansa. Ja asuntojen hintojen suuri heilahtelu on se mikä antaa mahdollisuuden tehdä myös todella isoakin tiliä varsinkin jos itse vielä voi vaikuttaa siihen mihin päin hintatasoa liikuttelee. Nyt sitten kun olemme eurovaluutassa joka ainakin toistaiseksi on pidetty aika hyvin arvonsa säilyttävänä(matala inflaatio), niin asuntojen numeraalisia arvoja pitää myös alaspäinkin saada liikkumaan jotta spekulointi näiden kanssa onnistuisi.


      • Anonyymi

        Sopimusehdot ovat kiinteistönvälittäjillä sellaiset, etten koskaan tekisi sopimusta asunnon myyjänä sellaisin ehdoin.

        Oudoin ehto on: "Jos välittäjä ei saa asuntoa myytyä, hän voi silti olla käsi ojossa puoli vuotta sopimuksen raukeamisen jälkeenkin väittäen, että myöhemmin ilmaantunut ostaja kuuli alunperin asunnosta heidän kauttaan" eli ns. jälkimarkkinointiehto. Missään tapauksessa ei pitäisi suostua pidempään kuin kolmen kk ehtoon (sekin liikaa).

        "Jos hyväksytty ostotarjous purkautuu, välittäjä ottaa puolet käsirahasta"
        Mihinkään tällaisiin ehtoihin en suostuisi. Välittäjän kuuluu saada palkkionsa vain, kun kauppa toteutuu. Käsiraha on korvaus myyjälle; välittäjän kulut korvataan laskun mukaan, jos sellaisesta on sovittu, että myyjä joutuu myyntikuluja maksamaan välittäjälle.

        Jos myyjä itse tekee toimenpiteitä asuntonsa markkinoimiseksi, hänen ei tietenkään kannata palkata välittäjää. Sopimusehtojen mukaan on myyjä nimittäin silloinkin velvollinen maksamaan välityspalkkion.


    • Kiinteistö Kaislat

      Julkkiskiinteistövälittäjä kuittaa asunnon myynnistä 10-20 000 euroa. Sen summan säästät jos myyt itse. Jos et puolessa vuodessa ole saanut omaa asuntoasi myytyä, niin ota siinä vaiheessa se halvin välittäjä ja älä maksa ns. julkkis lisää.

    • Kiinteistösijoittaja

      Minä sanon välittäjälle sen minkä minä maksan välityksestä. Huonoa myyjää en palkkaa enkä tietämätöntä.

      Jos tiedän että 200000 kämppä on kysyttyä mallia alueella niin en maksa kuin kolme tonnia välityspalkkiota. Jos myynti vaikuttaa hankalalta niin 5 tonnia on ok.

      Välittäjän sekä välittäjän hinnan päätän minä. Muutaman tunnin työstä ei meikäläiseltä ota kymppitonnia kukaan, se on varma.

    • %välityspalkkiolla

      Välistäveto rahastus ala jossa on mahdollista päästä aivan hävyttömän hyville tuntipalkoille proviisio % summilla etenkin jos kohde on hinnakas ja kauppa käy.
      Muutenkin asuntokeinottelu on kukoistanut aivan liikaa Suomessa vailla välikäsiä.
      Jonkinlainen kiinteä kotuullisen pieni välityspalkkio olisi kaikkein paras kaikille osapuoliskoille.
      Itse riski ei kyllä välity vällääjälle..se jää?

    • omistaja parempi

      Olen käynyt muutamien omakotitalojen esittelyissä ja keskustellut välittäjän kanssa. En kyllä ymmärrä, että mitä lisäarvoa kyseiset välittäjät ovat tuoneet kohteen esittelyyn. Tosiasiallisesti olisin halunnut keskustella omistajan kanssa, jos omistaja asunut asunnossa pitemmän aikaa osaa hän esitellä asunnon paremmin ja kertoa heti mikä on lopullinen hinta.
      Asunto-osakkeen osto ja myynti on vielä yksinkertaisempaa ja siihen saa tietoja isännöitsijältä.
      Lopullisen hinnan määrittely onkin hieman vaikeampaa.

    • holav

      Joskus tein välittäjän kanssa diilin välityspalkkion provisiosta tai - prosentteja kohtuulliseksi katsomastani myyntihinnasta myyntiajan venyessä. Siis välittäjä jousti omasta osuudestaan, kun ei saanut minua tyydyttävää hintaa.

      • njetpankki

        Pankin kiinteistönvälitys olisi lähtenyt pyytämään talosta/tontista 30tuh.
        Löytyi asiansa osaava ja luotettava välittäjä joka hoiti homman kiitettävästi ....Saimme 100 tuhatta talosta. Tuo 30.tuhatta "korkeintaan" jonka pankin välittäjä kiekaisi oli törkeää ja täyttää lähes petoksen tunnusmerkit. Tuo Nordea.


    • keinoja peliin

      Kullakin alueella toimii kiinteisörekisteritoimisto,missä kiinteistökauppoja tehdään viranomais työnä ja palkkio on varsin kohtuullinen..verrattuna kiinteistövälittäjien hintoihin.
      Itse hommasin maatilalleni ostajan lehti-ilmoituksella ja ostajan kanssa sovittiin että kaupat tehdään kinteistörekisterivirastossa.
      Hinnaksi tuli kauppakirja/kaupanvahvistus 171 e .
      Välittäjän hinta oli 4% kauppahinnasta,(oli välittäjällä puoli vuotta myynnissä ilman tulosta)sillä taksalla hinnaksi olisi tullut n.10000 euroa.Joten jos viitsii vaivaa nähdä tienaa hyvän summan rahaa.

    • 13+11

      Kokemusta on sekä itse myynnistä, että välittäjistä, ja jokainen tapaus on omanlaisensa. Ostaja sen asunnon kuitenkin lopulta ostaa.

      Huono välittäjä nyhtää sinulta ison palkkion (4% alv) ja saadakseen sen mahdollisimman helposti painostaa sinut myymään ensimmäiselle tarjoajalle, vaikka menisi alihintaankin. Näin kävi minullekin ensimmäisen kiinteistökauppani kanssa. Sopimusta tehdessä oli puhe n. 100 000 euron toteutuvasta hinnasta, mutta parin esittelyn jälkeen kuultiin, että 85 000 on ihan hyvä hinta ja enempää ette tule mistään saamaan...

      Hyvä välittäjä tekee sinulle paremman hinnan kuin mitä olisit itse osannut pyytää. Meillä oli vanha talo pikkukaupungissa mistä pyysin itse 129 000, ja sain käymään muutamia "renkaanpotkijoita" jotka pitivät hintaa kovana, eikä edes saatu yhtään kunnon tarjousta. Sitten tuli kuukauden päästä välittäjä, joka laittoi hinnaksi 147 000 ja löysi ostajan tällä hinnalla. Oli palkkionsa ansainnut.

      Kaupunkiasunto on kyllä erittäin helppo kohde myydä itsekin....

      AP, älä mieti prosentteja vaan arvioi välittäjän olemus ja ammattitaito, ja selvitä millaisen näkyvyyden hänen toimistonsa pystyy tarjoamaan myyntikohteelle (eli ostaisitko itse häneltä)

    • monta kauppaa tehnyt

      Minusta yksinkertaisin tapa on kilpailuttaa välittäjät.

      Valitse useampi välittäjä, joka tulee arvioimaan kotisi ja tarjoamaan palvelupakettiaan. Halvin ei välttämättä ole paras, vaan sinun täytyy tarkastella kokonaisuutta. Nykyään esiintyy välittäjillä myös alihinnoitelua. Välittäjä laskee, mikä kannattaa hänelle = vähän työtä, kohtuu palkkio.

      Itse en lähtisi myymään, koska en ostaisikaan kiinteistöä suoraan omistajalta.

    • Todentaja

      Kannattaa koittaa myydä asuntonsa ensin itse. Paperithan voi teettää vaikka pankissa.
      Asuntovälittäjät ovat kuten asianajajatkin, varsinaisia raadonsyöjiä, jotka ahneuksissan repii uhristaan kaiken varallisuuden irti turhanpäiväisestä ja ala-arvoisesta työstä huolimatta ja asiakkaan epäonnista tilaa hyödyntäen.

      • 77755666333333333333

        Näin se juurikin on. Lisäksi kollektiivisena yhteisönä edustajineen pyrkivät saamaan myös hallintaansa asuntojen hinnat ja näihin liittyvät propakantajutut, ja monopoliasemia lainsäädäntöön lobbaavat LKV-kuppikunnalle. Kiinteistön välittäjät eivät palvele eivätkä aja varsinkaan asunnon myyjien etua, vaikka laskunsa näille kirjoittavatkin.


    • cxbcvnvhmnb,m

      Ilman asunnonomistajien toimeksiantoja kiinteistötoimistot jäisivät ilman tuloja. Silti ne kohtelevat päämiehiään ala-arvoisesti. Miksi halvan asunnon myyjän pitäisi maksaa lähes 10% myyntipalkkio, vaikka menettää rahaa jo asunnon hinnan alentumisen takia? Miksi hinnan alentumisesta pitäisi kärsiä vain asunnon myyjä? Miksi kiinteistönvälittäjä ei osallistuisi voiton pienenemiseen?

      Minusta kiinteistötoimistot voisi lopettaa turhana ammattina, ja luoda yksi valtakunnallinen, valtion asunnonmyyntiverkosto, jonka säännöt määritellään alussa, ja kaikki kansalaiset voivat panna oman panoksensa hyvän systeemin aikaansaamiseen. Kohtuullinen maksu palvelun käytöstä, siinä kaikki. Tämä laitos tarjoaisi työpaikkoja asuntoesittelijöille, mutta kaikki toimisivat samojen sääntöjen mukaan. Kaikki asunnot olisi listattu samaan valtakunnalliseen datapankkiin.

      Samanlainen valtiollinen toimisto olisi oltava perinnönjakoa varten.

    • Anonyymi

      Kannattaa käyttää kiinteistönvälittäjien kilpailutuspalveluja. Ne kilpailuttavat välittäjät asiakkaan puolesta.

      kilpailutus sivustoja on varmasti enemmänkin.. (Toista käytin itse alkuvuodesta)

      www.hintanakertaja.fi
      www.kilpailuttaja24.fi

      • Anonyymi

        Keräsin näitä linkkilistaan. Yhdeksän (9) kappaletta.
        Rehellisimmissä oli alalaidassa linkki, josta kiinteistönvälittäjä oi ilmoittautua mukaan.

        Selkosuomeksi on välittäjälle eräs asiakashankintatapa


    • Anonyymi

      Parin päivän googlailulla ei löytynyt yhtäkään täysjärkisesti eli työmäärään perustuvaa välityspalkkiota.
      * Joskus perii 3...4% kauppahinnasta tekemättä mitään kun tiedossa on aikaisemmista kohteista tutuksi tullut asiakas.
      *Joskus ilmoittelee ja järjestää näyttöjä parikin kuukautta.

      Blok yritti puristaa prossaprovikan 0,75%:iin. Vieläkö toimii?
      Myyntiturva myy kaksiot (yleensä alihintaan *) 3750 eurolla.

      (*) Kauppalehden keskustelupalstalla asuntosijoittajat riemuitsivat ostaneensa Myyntiturvan välityksellä alihintaisia.

      • Anonyymi

        > ei löytynyt yhtäkään täysjärkisesti eli työmäärään perustuvaa välityspalkkiota.

        Palkkaa muille maksetaan tehdyn työn mukaan.
        Kiinteistönvälittäjälle sen mukaan, kuinka vähällä työllä prosenttiprovikkansa saa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > ei löytynyt yhtäkään täysjärkisesti eli työmäärään perustuvaa välityspalkkiota.

        Palkkaa muille maksetaan tehdyn työn mukaan.
        Kiinteistönvälittäjälle sen mukaan, kuinka vähällä työllä prosenttiprovikkansa saa.

        Palkkio menee kiinteistönvälitysfirmalle.
        Työn hoitava tekijä jopa maksaa saadakseen olla töissä:

        https://yle.fi/uutiset/3-11068767

        Lain mukaan puolet työntekijöistä pitäisi olla tutkinnon suorittaneita, mutta jutussa kerrotusti haalitaan hommat hoitavia "itsenäisiä yrittäjiä" jotka maksavat työnantajalle "toimistomaksua"


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6353
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4086
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2506
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1478
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe