Älkää pilatko välejänne lapsenlapsiinne alkoholin takia!

surullinen äiti

On todella surullista ja huolestuttavaa, että yhä useampi mummu ja pappa ovat riippuvaisia alkoholista. Niin riippuvaisia, että etusijalle laitetaan mieluummin alkoholi kuin omat lapset ja lapsenlapset. Lukuisat keskustelupalstat tulvivat erilaisia kohtaloita ja tarinoita siitä, miten kiusallista ja vaikeaa on, kun isovanhempi juopuu lasten läsnä ollessa. Palstoilla pohditaan kuumeisesti, miten selvittää vaikea tilanne. Lapset ja alkoholi eivät kuulu yhteen, eikä lapsia voi uhrata alkoholiriippuvuuden takia. Toisaalta on vaikeaa pitää normaalia suhdetta yllä alkoholisti-isovanhempiin ja välirikko onkin monille lopulta ainoa vaihtoehto.

On myös vaikeaa keskustella asiasta suoraan isovanhempien kanssa, koska alkoholi on yksi arkaluontoisimmista aiheista yhteiskunnassamme. Hyvin usein keskustelu päättyy siihen, että isovanhempi joko vähättelee juomistapojaan tai kieltää asian kokonaan. Eihän muutama viinilasillinen juoppoa tee tai siideri tai kalja harva se päivä? Tosi asia on kuitenkin se, että lähes joka päiväinen alkoholin käyttäminen tai sen himoitseminen viittaavat jo alkoholiongelmaan. Ja tähän kun yhdistetään pienten lasten kanssa oleminen, on ristiriita syntynyt.

Minä jouduin henkilökohtaisesti tähän tilanteeseen. Jouduin katkaisemaan välit omiin vanhempiini. He halusivat olla täysillä mukana 2-vuotiaan tyttäreni elämässä, mutta vain oluttuoppi tai viinilasi kädessä. Lopulta tilanne kärjistyi siihen pisteeseen, että sain lähestulkoon pelätä lapseni hengen puolesta. Ainoa ratkaisu oli ennen niin läheisten välien katkaiseminen kokonaan. Nyt olenkin sitten se sekopää, hysteerinen ja kiittämätön äiti/lapsi, joka pilaa perhesuhteet.

Se mitä yritän sanoa kaikille isovanhemmille on, että älkää antako pilata alkoholin välejä lapsiinne ja lapenlapsiinne. Miettikää omaa alkoholinkäyttöä ja hankkikaa rohkeasti apua tai muuta elämää korvaamaan juomista. Kenenkään lapsen ei tarvitse nähdä mummun ja pappan juovan.

5

1586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Iloinen mummu

      Olen jossain määrin psyykkisesti alkoholista riippuvainen. Siten että kippaan grogeja, kun töissä kaikki hommat on tehty, koti on kunnossa eikä ole iltamenoja minnekään.

      Otan myös kun perhe käy ruokailemassa hieman humaltuen. Muista 1- 2 kaksi henkilöä ottaa myös, pöydässä on yleensä 1 viinipullo, ja kahvin kanssa pienehkö konjakkipullo. Äitienpäivänä on aluksi samppanjaa (lapsille Pommacia), pidän aina puheen, jossa kiitän ihanasta perheestäni, suuresta lahjasta.

      On toki usein kertoja jolloin käyvät, eikä alkoholia ole tarjolla, ei myöskään minulle.

      Hoidan usein lapsenlapsia, silloin en tietenkään ota. Siihen on ainakin yksi rautainen syy: Pitää olla sairaalaanajokunnossa jos lapselle sattuu jotakin. Kuolisin syyllisyyteen jos hoidossani lapselle sattuisi jotakin, jonka kenties olisin voinut estää tai hoitaa vesiselvänä. Lapsienhoitopyyntö menee myös aina alkoholin oton edelle.

      Jos olet sitä mieltä että koko alkoholia ei saa näkyä kun lapsesi ovat paikalla niin mielestäni yrität määräillä vanhempiasi liikaa ja olet suvaisematon. Jos parista oluesta ei nosta meteliä niin lapsi ei edes huomaa. Jos perheeni tulevat yllättäen ja istun punaviinilasin kanssa, en todellakaan piilota sitä. Et ole vastuussa vanhempiesi alkoholiongelmasta, eivät myöskään minun lapseni minun.

      On selvää että jos 2-votiaasi joutuu vaaraan isovanhemien humalan takia, et voi heille lastasi hoitoon jättää, siihen puuttuu jo lakikin.

      Voi että toivoisin että pystyisin ratkaisemaan asian!!

    • eivoitajuta

      Minua ei haittaa, vaikka lapseni näkisi alkoholia, oluttölkkejä tai viinipulloja tms. kyse on vain siitä, ettei lapsen seurassa tule humaltua. Ensinnäkin lapsi oppii mallikäyttäytymisellä. Jatkuva tissuttelu tai humalahakuinen juominen lapsen seurassa ikäänkuin opettaa lapselle pienestä pitäen, että on ihan ok ja sopivaa juodavähän väliä/humaltua. Ja näinhän sen ei pitäisi olla.

      Mallioppimisen lisäksi alkoholin lipittäminen voi saattaa monellakin tavalla lapsen vaaraan. Mitä jos jotain tapahtuu humalassa, ote herpaantuu ja lapsi vahingoittuu? Mitä jos lasta pitää lähteä yhtäkkiä viemään sairaalaan tai lääkäriin ja kuski onkin hiprakassa.

      Ja lisäksi lapsi aistii hyvin herkästi aikuisen humalan. Kun juoja itse luulee olevansa lähes selvinpäin, lapsi aistii jo käytösmuutokset ym.

      Itse olen lähes absolutisti, juhlatilanteissa otan jos tarjotaan ( kun lapsia ei ole paikalla). mielestäni on mautonta juoda lasten nähden itsensä humalaan. En ymmärrä nykyajan meininkiä. Pullo menee pikkuisen edelle!

    • Hei, surullinen äiti.

      Kiitos kirjoituksestasi, vaikka tuntuukin kurjalta ja surulliselta tuo sinun ja perheesi tilanne. Jouduit katkaisemaan välisi vanhempiisi, joten lapsesi eivät tapaa isovanhempiaan alkoholin takia. Toivottavasti tilanne menee ohi ja saatte välinne uudelleen kuntoon.

      Tuo mitä sanot on mielestäni tosi tärkeä asia ja ilmeisesti lisääntyvä ongelma. Onhan ollut puhetta siitä, että ikääntyvän väestön alkoholin käyttö on kasvanut. Mikä kaikki siihen vaikuttaakaan, en tiedä. Alkoholin esillä olo ja käyttö on turhaa lasten läsnäollessa. Ja kaikki tiedämme, että alkoholi aiheuttaa monenlaisia ongelmia ihmissuhteissa - lapset hämmentyvät, tottakai, kun tuttu ihminen käyttäytyy omituisesti. Sanot, että alkoholin käyttö on asia, josta on vaikea puhua. Niin on. Se, joka sitä liikaa käyttää, tosiaan kovin helposti loukkaantuu, vähättelee ja keksii erinomaisia perusteluita. Jos olet jo yrittänyt puhua vanhempiesi kanssa, ikävää, ettei se sujunut. Ellet ole tai vaikka olisitkin, voisitko kuitenkin yrittää jossain vaiheessa uudelleen. Jos aloittaisit rauhallisesti siitä lähtökohdasta, että olet heistä huolissasi, kun tiedät alkoholin tuomat haitat terveyteen ja kaikkeen. Ehkäpä vanhempasi joutuvat nyt uudella tavalla kohtaamaan tilanteen, kun asiat ovat nyt kuten ovat.

      Ystävällisesti,
      Pirkko-pappi

    • Pitää välit harkiten

      Eikö tuo ole vähän liioiteltua katkaista välejä kokonaan. Käy lapsen kanssa kylässä niin että vahdit itse lastasi. Ei sinne tietenkään jätetä pientä lasta jos ei ole yhtään selväpäistä hoitajaa lapsella.

      Kenestäkään ei koskaan tiedä tuleeko alkoholiongelmaa. Alkoholiongelmat voivat tulla omalle lapsellekkin sitten aikanaan. Katkaisisitko omaan lapseesi välit sen takia kokonaan? Jos alkoholi tekee lähiomaisen pahapäiseksi rähjääjäksi ja uhkailevaksi niin sellaista ei katsele pirukaan. Jos ottaminen pysyy kohtuudessa eikä käytös muutu pahaksi niin ottakoon sen mitä ottaa ja vahtii itse lapsensa.

      Meitä ei lapsena jätetty isovanhemmille kun vaari saattoi juovuksissa tulla kotiin ja alkoi usein rähjäämään. Vaari kun kuoli niin samaa perinnettä jatkoi mummun nuorin kotinurkkiin jäänyt aikamiespoika. Ennen olivat naiset raittiita mutta nykyäänhän ottavat naisetkin siinä missä miehetkin.

      Onko mieheltäsikin kielletty saunakaljat kun lapsi ei saa nähdä kenenkään juovan. Itse voi olla täysraitis mutta aika hankalaa alkaa sitä kaikilta lähiomaisilta vaatimaan ettei lapsi näe juovia. Nykyään ihmisille tulee helposti erilaisia riippuvaisuuksia. Itse inhoan sellaisia alkoholisteja joilla käytös muuttuu pahaksi. Sekakäyttäjät lienevät pahimpia. Tietty ymmärrän isovanhempia että omasta elämästäkin jo saa nauttia vapaammin kun ei ole enää pieniä lapsia ja vastuuta. Pienessä lapsessa on kova vahtiminen niin ettei se homma sovi humalaiselle.

    • Sirkku-pappa

      Pirkko-papin neuvot ovat kyllä kaukana todellisuudesta.

      Ei muuta kuin lisää ikävää ilmapiiriä tämä "huolissaan olo", se nolaa vanhemmat ja on kaikin tavoin nöyryyttävää.

      Parempi sanoa ihan juuri suoraan: En kyläile ja tuo lapsiani tänne jos juotte ja piste.

      Tuollainen mielistelevä imellys vain saa oksentamaan. Peli selväksi, jos on ongelma sitten tämä juominen. Toisaalta, jos lapset ovat tottuneet näkemään isovanhempansa vain pikkuhiprakassa hauskoina, niin voinhan se olla järkytys nähdä nämä selvinpäin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      8109
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4592
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2230
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2119
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1935
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1805
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1736
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1716
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1633
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe