Toivoisin näkemyksiänne perhettäni koskevaan tilanteeseen. Sisareni kuoli yllättäen 45-vuoden iässä ja hautajaiset järjestämme noin viiikon päästä. Äidillämme (81v) on jo pitkälle edennyt alzheimer. Hän on asunut jo muutaman vuoden dementiakodissa eikä juurikaan enää muista ketä olemme, kun häntä käymme katsomassa.
Minkälaisia näkemyksiä teillä on? Onko äidilleni parhaaksi päästä sisaren hautajaisiin. Onko hänelle hyväksi tulla osaksi tuota surullista tunnelmaa, kun hän ei kuitenkaan ymmärrä, missä on. Onko oman lapsen hautajaisiin osallistuminen mielestänne ehdotonta? Vai onko äidilleni parempi, että kerromme hänelle, ettei sisko enää pääse käymään. Sen jo kerroimmekin eikä äiti siihen sen kummemmin reagoinut.
Mielelläni kuulisi erilaisia näkemyksiä!
siskon kuolema ja äidin alzheimer
2
417
Vastaukset
- -66
En veisi tuossa tilanteessa äitiä hautajaisiin juuri tuon surullisen tunnelman takia. Muistisairas aistii tunnelman (saattaa aistia yhtä herkästi, jopa herkemmin kuin terveet?) mutta pystyykö käsittelemään kokemaansa. Oletettavasti ei, ja siitä voi seurata aivan turhaa ahdistusta.
Tilanne ei äidin läsnäolosta tai -olemattomuudesta muutu. Sisaresi ei välttämättä ole poissa äitisi maailmasta. Minun äitini (86) elää oman äitinsä ja -97 kuolleen veljensä kanssa. Tämä käy aika ajoin ilmi puheistaan, vaikka joinakin hetkinä taas alzheimeriä tuskin huomaa. Äiti on sairastanut n. 6 vuotta. Minusta riittää, kun mainitset, ettei sisko voi tulla katsomaan häntä.
Päätittepä miten tahansa, voimia Sinulle! Muistan kun mummoni raahattiin hoitokodista ukin hautajaisiin , kyseli koko ajan kenen juhlat nää on tai missä ukki on , mummon sisko sitten kertoi koko ajan että ukki kuollut ja siitäs sitten mummo tihrutti " eikä kukaan hänelle kertonut" juu , sen sataa kertaa kerrottiin.Eipä siinä ollut mitään järkeä ,eikä mitään hyötyä kellekkään.
Sen muistan että kummalliset hautajaiset oli , juuri mummon takia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1003437
- 623117
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342614- 802413
- 842366
- 962076
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j402066Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221690- 121676
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil411637