Salaatit ja kasvikset

Killis

Hei vanhemmat, ettekö tarjoa lapsillenne kotona salaatteja tai kasviksia, kurkkua, tomaattia, porkkanaa, kun niitä ei päiväkodissa syödä? Kaikki jää lautaselle syömättä, tuumataan vain, että en tykkää tuosta. Päiväkodissa on joka aterialla tarjolla jotain tuoretta, jonka lapset sitten kippaavat jäteastiaan. Kannustamme päivittäin edes nuolaisemaan omenan pintaa, mutta edes se ei käy .- Näkkileipää kyllä menisi vaikka miten paljon, olemmekin ryhtyneet säännöstelemään sen syöntiä.

27

449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päiväkotilainen

      Meillä kyllä onneksi suurinosa lapsista syö hyvin salaattia. Moni syksyllä aloittanut ja ei salaatista tykännyt, on alkanut salaattia syömään. Tuorepalat menevät yleensä aina kaikki. Salaattiakin moni hakee lisää. Asiasta ei ole tehty ongelmaa. Salaattia on aina laitettu lautaselle ja pikkuhiljaa sieltä on sitten alettu maistelemaa edes yhtä vihannesta/juuresta.

    • sonnis

      Meillä laitetaan ihan vähän salaattia sellaisille lapsille, joista tiedetään ettei tykkää salaatista. Niin yleensä se salaattikin tulee syötyä.

    • överit

      Onko vain kannustus nuolaisemaan. Meneekö överiksi. Uhkaillaanko ettei näkkäribaarista saa leipää ruuan päätteeksi, tehostetaanko uhkausta vielä ettei saa unilelua jos ei edes nuolaise. Jätetäänkö lapsi pöytään viimeiseksi.

      Päiväkodin tulee tarjota lapselle kokoateria, mihin kuuluu pääruoka, juoma lapsen valinnan mukaan vesi, maito, piimä sekä leipä joko näkkileipä tai tarjolla olleista joku muu lapsen valinnan mukaan. Sekä jälkiruoka mikäli kuuluu kyseisen päivän ateriaan.

      Lapsi voi myös oksentaa maistamis PAKON takia kyseisen ateriakokonaisuuteen kuuluvan osan pois, painostus vain jatkuu.

      Ja kaikki vaan aikuisen oman pinnan menetyksen takia.......

      • Osuit oikeaan

        Juu, tottakait näin tehdään. Me päivähoidon ammattilaiset olemme täysiä hirviöitä.


      • tähtitarrat
        Osuit oikeaan kirjoitti:

        Juu, tottakait näin tehdään. Me päivähoidon ammattilaiset olemme täysiä hirviöitä.

        Toimin kotona perhepäivähoitajana(kunnallinen 28v alalla).
        Kävin kuuntelemassa Tahkokallion luentoa muutama viikko sitten ja hän sanoi että lasten ruokaongelmat siirryvät aikuisikään jos me emme heitä edes houkuttele maistamaan.
        Aloitin oman ryhmän kanssa tähtitarra systeemin. Tarran saa jos maistaa jotain mitä ei aiemmin ole syönnyt pakkoa ei ole.
        Systeemi on tuottanut tulosta positiivisesti.


      • Many makes world go
        tähtitarrat kirjoitti:

        Toimin kotona perhepäivähoitajana(kunnallinen 28v alalla).
        Kävin kuuntelemassa Tahkokallion luentoa muutama viikko sitten ja hän sanoi että lasten ruokaongelmat siirryvät aikuisikään jos me emme heitä edes houkuttele maistamaan.
        Aloitin oman ryhmän kanssa tähtitarra systeemin. Tarran saa jos maistaa jotain mitä ei aiemmin ole syönnyt pakkoa ei ole.
        Systeemi on tuottanut tulosta positiivisesti.

        Pyydätkö tarrat vanhemmilta vai käytätkö niihin omaa rahaasi?


      • tähtitarrat
        Many makes world go kirjoitti:

        Pyydätkö tarrat vanhemmilta vai käytätkö niihin omaa rahaasi?

        Ihan olen itse tarrat kustantanut. Ei ole mielestäni iso kulu hyvässä asiassa.
        Tarrat laitetaan lasten vaatekaapin oven sisäpuolella oleviin " tarratauluihin".
        Meillä on muutenkin ollut tuo tarra palkitseminen käytössä kun on aika levoton ryhmä.


      • Many....
        tähtitarrat kirjoitti:

        Ihan olen itse tarrat kustantanut. Ei ole mielestäni iso kulu hyvässä asiassa.
        Tarrat laitetaan lasten vaatekaapin oven sisäpuolella oleviin " tarratauluihin".
        Meillä on muutenkin ollut tuo tarra palkitseminen käytössä kun on aika levoton ryhmä.

        Ei varmasti ole iso kulu, mutta kun niitä pieniä kuluja alkaa tulemaan useampi, niin sitten onkin jo iso kulu.
        Itse en palkitse lasta asiasta mikä mielestäni on itsestään selvää että tehdään, kuten syöminen. Jos ei syö, niin sitten ei syö, mutta kun syö, siitä en ala tarroja jakelemaan.
        Koravaukset ovat muutenkin hävyttömän pienet.


      • näkemyseroja
        Many.... kirjoitti:

        Ei varmasti ole iso kulu, mutta kun niitä pieniä kuluja alkaa tulemaan useampi, niin sitten onkin jo iso kulu.
        Itse en palkitse lasta asiasta mikä mielestäni on itsestään selvää että tehdään, kuten syöminen. Jos ei syö, niin sitten ei syö, mutta kun syö, siitä en ala tarroja jakelemaan.
        Koravaukset ovat muutenkin hävyttömän pienet.

        Jos lapsi syö tarran avulla terveellisemmin niin antaisin vaikka kassillisen tarroja. Näistä vastauksista voi paljon päätellä kuka on empaattinen ja hyvä hoitaja.


      • pphoitaja
        näkemyseroja kirjoitti:

        Jos lapsi syö tarran avulla terveellisemmin niin antaisin vaikka kassillisen tarroja. Näistä vastauksista voi paljon päätellä kuka on empaattinen ja hyvä hoitaja.

        Ei todellakaan voi näistä vastauksista päätellä yhtään mitään.

        Pph:n palkka on pieni, samoin kulukorvaukset joiden pitäisi kattaa ruoan lisäksi kaikki muutkin kulut, joita hoitajalle lapsista tulee (sähkö, vesi, askartelutarvikkeet, lelut, kodin kuluminen). Arvaa kattaako?

        Itse en yksinhuoltajana pysty kustantamaan hoitolapsille mitään extraa. Ei minun kuulukaan niin tehdä. Siitä huolimatta olen mielestäni hyvä hoitaja ja sellaista palautetta olen saanut paljon lasten vanhemmiltakin.

        Minä käytän kiitosta ja kehumista palkkiona. Toimii erittäin hyvin!


      • todellakin on
        näkemyseroja kirjoitti:

        Jos lapsi syö tarran avulla terveellisemmin niin antaisin vaikka kassillisen tarroja. Näistä vastauksista voi paljon päätellä kuka on empaattinen ja hyvä hoitaja.

        Kuvittelen päiväkodin 20 lapsista ryhmää, toiset ovat vaan parempia syömään kun toiset lapset. Joku nirppanokka lapsi, joka ei juuri koskaan syö lautastaan tyhjäksi ei saisi koskaan tarraa tai muuta palkintoa syömisestä. Miltähän hänestä tuntuu. Lapsi oppii syömään kyllä kun siitä ei tehdä numeroa. Jos ei syö ,lautanen pois ja seuraava ateria kolmen tunnin päästä. Onhan näitä vanhempia tullut eteen, jotka juoksevat leipäpalasen kanssa lapsen perässä, että söisi edes sen. Alusta asti on menty vikaan lapsen ruokailutilanteesta. Eikä se empatian puutteesta johdu, jos ei palkitse lasta syömisestä.


      • niin no
        todellakin on kirjoitti:

        Kuvittelen päiväkodin 20 lapsista ryhmää, toiset ovat vaan parempia syömään kun toiset lapset. Joku nirppanokka lapsi, joka ei juuri koskaan syö lautastaan tyhjäksi ei saisi koskaan tarraa tai muuta palkintoa syömisestä. Miltähän hänestä tuntuu. Lapsi oppii syömään kyllä kun siitä ei tehdä numeroa. Jos ei syö ,lautanen pois ja seuraava ateria kolmen tunnin päästä. Onhan näitä vanhempia tullut eteen, jotka juoksevat leipäpalasen kanssa lapsen perässä, että söisi edes sen. Alusta asti on menty vikaan lapsen ruokailutilanteesta. Eikä se empatian puutteesta johdu, jos ei palkitse lasta syömisestä.

        sen tarran sai kun MAISTOI jotain,ei siitä että syö lautasen tyhjäksi.Eli kyllähän se nirppanokkakin saisi tarran kun vähän maistaisi,tosin ei tuo systeemi varmaan isossa päiväkotiryhmässä toimikkaan.
        Joskus syyt lapsen huonoon syömiseen on kuitenkin muut kuin "vanhempi juoksee leivän kanssa perässä".
        Ja kyllä näistä vastauksista voi paljon päätellä,itse en ainakaan lämpenisi tuollaisille hoitajille..


      • Many...
        näkemyseroja kirjoitti:

        Jos lapsi syö tarran avulla terveellisemmin niin antaisin vaikka kassillisen tarroja. Näistä vastauksista voi paljon päätellä kuka on empaattinen ja hyvä hoitaja.

        Minun empaattisuuttani hoitajana et voi päätellä tästä vastauksesta. Tai mitään siitä olenko hyvä hoitaja. Minä olen empaattinen ja hyvä hoitaja, sitä ei tarrojen jakamatta jättäminen syömisestä mihinkään muuta.
        Kehun, kiitän ja kannustan maistamaan ja syömään. Tarroja en jaa.
        Se joka jakelee tarroja, ei välttämättä ole kuitenkaan hyvä ja empaattinen hoitaja.


      • Many...
        niin no kirjoitti:

        sen tarran sai kun MAISTOI jotain,ei siitä että syö lautasen tyhjäksi.Eli kyllähän se nirppanokkakin saisi tarran kun vähän maistaisi,tosin ei tuo systeemi varmaan isossa päiväkotiryhmässä toimikkaan.
        Joskus syyt lapsen huonoon syömiseen on kuitenkin muut kuin "vanhempi juoksee leivän kanssa perässä".
        Ja kyllä näistä vastauksista voi paljon päätellä,itse en ainakaan lämpenisi tuollaisille hoitajille..

        Monesti syy lapsen huonoon syömiseen kyllä lähtee sieltä kotoa. Kun nirppanokka lapsi ei halua syödä jotain, tarjotaan toista, tarjotaan kolmatta ja viimein tarjotaan vain sitä, mitä se lapsonen suostuu syömään. Hektinen elämä on tuonut tämän ilmiön.

        Olen ollut ammattilaisten luennoilla näistä syömishäiriöistä, ja sielläkin on sanottu ettei, suomessa yksikään lapsi kuole ruokalautasen ääreen nälkään.
        Kyllä sekin "meidän pertti-miina, joka syö vain valkoista ruokaa", viimein syö kaikkea ruokaa, kun ei anneta aina sitä lempiruokaa. Lautanen pois jos ei syö, niin kyllä viimeistään seuraavan päivänä maistuu muu ruoka. (näin kertoili mm. Jari Sinkkonen). Ja ihan ilman tarroja.


      • Hoitaja minäkin, ei tarr
        niin no kirjoitti:

        sen tarran sai kun MAISTOI jotain,ei siitä että syö lautasen tyhjäksi.Eli kyllähän se nirppanokkakin saisi tarran kun vähän maistaisi,tosin ei tuo systeemi varmaan isossa päiväkotiryhmässä toimikkaan.
        Joskus syyt lapsen huonoon syömiseen on kuitenkin muut kuin "vanhempi juoksee leivän kanssa perässä".
        Ja kyllä näistä vastauksista voi paljon päätellä,itse en ainakaan lämpenisi tuollaisille hoitajille..

        Tuo käytäntö johtaa nopeasti siihen, että yks kaks sinulla onkin ryhmä lapsia, joista jokainen on "huono syömäään". Huomaavat että, yksi saa tarroja, kun maistaa hernettä, niin kaikki alkavat haluta tarroja. Lapset ovat älykkäitä ja "kieroja", manipuloinnin mestareita.


      • ei pointti
        Many... kirjoitti:

        Minun empaattisuuttani hoitajana et voi päätellä tästä vastauksesta. Tai mitään siitä olenko hyvä hoitaja. Minä olen empaattinen ja hyvä hoitaja, sitä ei tarrojen jakamatta jättäminen syömisestä mihinkään muuta.
        Kehun, kiitän ja kannustan maistamaan ja syömään. Tarroja en jaa.
        Se joka jakelee tarroja, ei välttämättä ole kuitenkaan hyvä ja empaattinen hoitaja.

        ollutkaan pelkät tarrat vaan se joustamattomuuden tunne minkä sain.Ja sen ymmärtäminen ettei kaikki lapset ole samanlaisia.Ja myös sen ymmärtäminen ettei kaikki lapset tykkää kaikesta.


      • niinpäniin
        niin no kirjoitti:

        sen tarran sai kun MAISTOI jotain,ei siitä että syö lautasen tyhjäksi.Eli kyllähän se nirppanokkakin saisi tarran kun vähän maistaisi,tosin ei tuo systeemi varmaan isossa päiväkotiryhmässä toimikkaan.
        Joskus syyt lapsen huonoon syömiseen on kuitenkin muut kuin "vanhempi juoksee leivän kanssa perässä".
        Ja kyllä näistä vastauksista voi paljon päätellä,itse en ainakaan lämpenisi tuollaisille hoitajille..

        Sinä voit palkita ja kannustaa lastasi kotona ihan miten parhaaksi näet.

        Et kuitenkaan voi leimata hoitajaa huonoksi jos hän ei toimi samalla tavalla kuin sinä. Tai tietenkin voit, mutta se kertoo kyllä aika paljon sinusta.


      • Many.....
        ei pointti kirjoitti:

        ollutkaan pelkät tarrat vaan se joustamattomuuden tunne minkä sain.Ja sen ymmärtäminen ettei kaikki lapset ole samanlaisia.Ja myös sen ymmärtäminen ettei kaikki lapset tykkää kaikesta.

        Ja luulet tuon vastauksen perusteella, etten ymmärrä näitä asioita?
        Herranen aika mitä toisten aliarvioimista. Ja kyllä, nuo sinun ajatuksesi minusta lähtivät siitä, etten anna lapsille syömisestä tarroja. Muusta et voi minua analysoida.
        Tarrat siis olivat pääosassa. Lapset eivät muutu homogeeniseksi massaksi, vaikka saisivat sata tarraa.


      • tähtitarrat
        Hoitaja minäkin, ei tarr kirjoitti:

        Tuo käytäntö johtaa nopeasti siihen, että yks kaks sinulla onkin ryhmä lapsia, joista jokainen on "huono syömäään". Huomaavat että, yksi saa tarroja, kun maistaa hernettä, niin kaikki alkavat haluta tarroja. Lapset ovat älykkäitä ja "kieroja", manipuloinnin mestareita.

        Kylläpäs nämä tarrat kohun aiheutti. Tarra kokeilusta on kulunut nyt 3 viikkoa ja viimeisen viikon aikana ei ole tarvinnut tarroja jakaa. Poika jota varten asiaa kokeilin syö nyt niitä asioita mitä ei ennen halunnut edes maistaa ja on kokonaan unohtanut että sai aikaisemmin tarran. Tyttö joka myös siirteli määrättyjä ruokia syrjään siirtelee niitä edelleen ei halunnut maistaa edes tarran voimalla.
        Minusta asia kannatti kokeilla koska tulosta syntyi.
        Poika aloitti aina hirveän metelin kun näki lautasellaan jotain punaista nyt syö kyselemättä.
        Me ollaan erilaisia yksilöitä ja jokainen toimii eritavalla ei kaikkea voi mitata rahassa.


    • Sonnis

      Tähtitarrasysteemiä voisi vaikka kokeilla meilläkin. Voisi tarran saaminen olla hyvä kannustin tutustumaan kasviksiin ja vihanneksiin.

      • 50 luvun lapsi

        Vai olisikohan syynä ruokaongelmiin aikuisena nämä pakkomaistamiset. 50-luvun lapsena ei ollut 6 vkon ruokalistaa, läskisoossia ja perunoita suunnilleen joka toinen päivä, karjalanpaistia ja kaurapuuroa. Ei salaattia koskaan. Jos ei ruoka kelvannut ei sitä tuputettu. Kuitenkin ainakin minä ja siskoni syömme nykyisin kaikenlaista ruokaa, eikä kenelläkään ole ollut minkäänlaisia ongelmia ruuuan suhteen. Olemme myös kaikki normaalipainoisia.
        Liikaa kiinnitetään huomiota mitä ja miten paljon lapsi syö. Myönteinen ilmapiiri ruokaillessa ja en lähtisi itse palkitsemaan lasta salaatin enkä muunkaan syömisestä.
        Nälkäänhän ei kukaan kuole Suomessa.


    • 2+5

      Perheissä joissa ei syödä juuri muuta kuin eines/valmisruokia, jää salaatit ja kasvikset helposti pois lautaselta. Varsinkin jos vanhemmat eivät itsekään syö salaattia ja kasviksia. Monet lapset nirsoilevat salaattien ja kasviksien kanssa niin kotona kuin hoidossakin, mutta syövät lopulta kuitenkin. Toivottavasti ei ole kovin yleistä sellainen "totaalikieltäytyminen" kasvisten ja salaattien suhteen.

    • pph.

      Meillä on käytössä lautasmalli. Puolet annoksesta on kasviksia/salaattia. Lisää saa jos jää nälkä kun on syönyt lautasensa tyhjäksi. Pakko ei ole syödä, mutta muuta valinnanvaraa ei ole. Annokseen kuuluu myös pieni leipä ja maito.

      Ja kaikki syövät kaikkea. Ottavat lisääkin. Lisäannokseen kuuluu myös salaatti.

      • pph myös

        Meillä saa lapset syödä mahansa täyteen. Ruokaa saa lisää ja leipääkin, vaikka jotain jää syömättä.

        Lapset oppivat kyllä syömään salaattia ja kasviksia kun niitä on aina tarjolla, mutta kukin omaan tahtiinsa. Pakottamalla ei onnistu.

        Syömisestä tehdään nykyään ihan liian vaikeaa.


      • eräshlö
        pph myös kirjoitti:

        Meillä saa lapset syödä mahansa täyteen. Ruokaa saa lisää ja leipääkin, vaikka jotain jää syömättä.

        Lapset oppivat kyllä syömään salaattia ja kasviksia kun niitä on aina tarjolla, mutta kukin omaan tahtiinsa. Pakottamalla ei onnistu.

        Syömisestä tehdään nykyään ihan liian vaikeaa.

        Pakko sanoa, että kauhulla tiettyjen ruoka-aineiden kohdalla palaa mieleen ne hetket päiväkodista, kun on väkisin pistetty syömään jotain, mistä et yksinkertaisesti pitänyt. Yritit pitää sen ruokasi sisällä, kun pakosta söit, mutta aina se meinasi ylös tulla ja useinmiten tulikin...

        Vielä aikuisenakaan, en pysty joitain ruokia edes haistamaan, kun tulee oksetus päälle. No onnesta näitä ei ole paljoa, mutta aivan liian kamalat muistot jäänyt pakko syöttämisestä.. :(


    • Kulinaristikokki

      Meillä on ollut ongelmana se, että lapset ovat tottuneet kotona liian hyviin salaatteihin ja hyvänmakuiseen kotiruokaan. ;)

      Päiväkodit ja koulut tarjoavat einestyyppistä ja mautonta ruokaa nykypäivänä, kun ruokaa harvoin enää valmistetaan paikanpäällä kyseisen koulun/pk:n keittiössä. Kun kysyin koululaiselta, mitä ruokaa tänään oli, hän sanoi että harmaanruskeaa kastiketta, mutta mausta ei voi kertoa oliko se lihaa vai kalaa...

      Hyvä päiväkoti ja koulu oikealla keittiöllä, jossa ruoka valmistetaan paikan päällä on saalis!

    • tottuuven torvi

      Johtuisko jo neuvoloista lähtevästä ruokailuohjeistuksesta, että peruna, puurot ja leipä ovat hirveän tärkeitä syödä ja jos niitä käytetään perheessä vähemmän tai ei lainkaan, niin hirveä painostus että kyllä tulee joku kamala puutos ja ehdottomasti pitää syödä niitä. Kasvisten syömisen perään ei juurikana kysellä. Riittää kai kun se peruna ja ehkä porkkana menee alas.

      Meillä on vilja-allergiaa ja olen sanonut neuvolassa toistuvasti että syödään vastaavasti enemmän kasviksia. Lapsi on kasvanut hyvin ja on jopa ikäisekseen pitkä. Silti ovat huolestuneita ihan vain siksi, että kyllä sitä leipää pitäisi puputtaa joka aterialla ja puurot päälle aamuin illoin. Toinen lapsi meillä taas syö ne ohjeistetut puurot ja leivät, ja kasvispuoli maistuukin sitten paljon huonommin, tuskin lainkaan. Leipää, riisipiirakkaa ym. menisi kyllä melkein rajattomasti.

      Suomalaiseen kulttuuriin vain kuuluu se, että leipä ja yleensä viljatuotteet ovat melkeinpä se tärkein ruokaryhmä syödä, kasvikset ovat vähän toisarvoisessa asemassa. Ei niiden perään sillä tavalla kysellä, mikä on kyllä sääli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      109
      7883
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2882
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2472
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2185
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1855
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1609
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe