Miksi jopa suurissa purjeveneissä on vaijerikaiteet? Superjahdeissa se tuskin olisi edes kustannus, jos sivukaiteet olisivat putkesta kuten etu- ja takakaide. Hutera vaijerikaide ei vaikuta kovin turvalliselta.
Vaijerikaide
35
2033
Vastaukset
- §23r§12r
Kaiteet ja kaidetolpat on kiva saada pois, pressun laittaminen on lasten leikkiä, ei tarvita mitään kaiteiden yli vievää pressutelinettä joka myrksytuulilla hajoaa ja naarmuttaa veneet.
- 17+14
Herrasmies säilyttää kaluston sisätiloissa.
- 16+20
17+14 kirjoitti:
Herrasmies säilyttää kaluston sisätiloissa.
Toisin sanoen ulkona säilyttäjät eivät ole herrasmiehiä. Todellinen herrasmies ei mene henkilökohtaisuuksiin.
- Logiikkaa
17+14 kirjoitti:
Herrasmies säilyttää kaluston sisätiloissa.
Logiikan mukaan tuosta seuraa, että herrasmiesten lisäksi joku muukin saattaa säilyttää kaluston sisätiloissa.
Kirjoituksesi viittaa siihen, että epäilemättä näin onkin. - punikit
Logiikkaa kirjoitti:
Logiikan mukaan tuosta seuraa, että herrasmiesten lisäksi joku muukin saattaa säilyttää kaluston sisätiloissa.
Kirjoituksesi viittaa siihen, että epäilemättä näin onkin."Logiikan mukaan tuosta seuraa, että herrasmiesten lisäksi joku muukin saattaa säilyttää kaluston sisätiloissa."
Toisten rahoilla elävillä on varaa säilytellä veneitä halleissa.
- turvallinen?
Ei vaijerinpidin ole kaide, ehkä siihen märän pyyhkeen voi laittaa kuivamaan muttei juurikaan muuta.
- Kuusiaita veneeseen
Kyllä vaijerikaidekin olisi turvallinen jos se olisi tarpeeksi korkea. On ihan se ja sama onko kaide putkea vai vaijeria jos se loppuu polven korkeudelle. Eri asia sitten on miten käytännöllinen ja esteettinen 120-150 cm korkea kaide olisi veneessä.
- ruuvitkorkkaa
Yhtenäisestä putkikaiteesta voi ottaa kiinni ja vaikkapa työntää venettä, vaijerinpitimistä tätäkään ei voi tehdä.
- niin korkkaa
ruuvitkorkkaa kirjoitti:
Yhtenäisestä putkikaiteesta voi ottaa kiinni ja vaikkapa työntää venettä, vaijerinpitimistä tätäkään ei voi tehdä.
Sori, mutta ainoa ero putkella ja vaijerilla on se, että putkesta saa paremman otteen kuin vaijerista. Momentti tolpan juuressa on sama, seuraava tolppa on liian kaukana antaakseen lisätukea ja ruuvit korkkaa edelleen.
- ei korkkaa
niin korkkaa kirjoitti:
Sori, mutta ainoa ero putkella ja vaijerilla on se, että putkesta saa paremman otteen kuin vaijerista. Momentti tolpan juuressa on sama, seuraava tolppa on liian kaukana antaakseen lisätukea ja ruuvit korkkaa edelleen.
"…ja ruuvit korkkaa edelleen."
Ruuvit eivät korkkaa ainakaan omissa veneissä. Mantookitolppien jalat ovat läpipultattuja. Ei kai ne missään veneessä ole pelkillä kiinni ruuveilla kannessa, vai onko?
Muistelen, että avomeriveneiden turvallisuusmääräysten mukaan kaiteen korkeuden on oltava vähintäin 60 cm kannesta ja tolppien välit enintään 2,15 cm. Vaijerikaiteet on tarvittaessa voitava avata tai katkaista nopeasti - esim. MOB-tilanteen niin vaatiessa. Avomerikisoissa ei enää hyväksytä muovilla päällystettyä vaijeria, koska muovipäällyste voi edesauttaa hst-vaijerin korroosiota.
Kyllä vaijerikaiteista on selvä turvallisuushyöty ja ne myös kestävät siinä tarkoituksessa, elleivät ole liian heikosti asennettuja. - kkkkiiikkk
ei korkkaa kirjoitti:
"…ja ruuvit korkkaa edelleen."
Ruuvit eivät korkkaa ainakaan omissa veneissä. Mantookitolppien jalat ovat läpipultattuja. Ei kai ne missään veneessä ole pelkillä kiinni ruuveilla kannessa, vai onko?
Muistelen, että avomeriveneiden turvallisuusmääräysten mukaan kaiteen korkeuden on oltava vähintäin 60 cm kannesta ja tolppien välit enintään 2,15 cm. Vaijerikaiteet on tarvittaessa voitava avata tai katkaista nopeasti - esim. MOB-tilanteen niin vaatiessa. Avomerikisoissa ei enää hyväksytä muovilla päällystettyä vaijeria, koska muovipäällyste voi edesauttaa hst-vaijerin korroosiota.
Kyllä vaijerikaiteista on selvä turvallisuushyöty ja ne myös kestävät siinä tarkoituksessa, elleivät ole liian heikosti asennettuja.Putki- tai puukaide jakaa kuormaa useamman tolpan välille ja on siksi vaijerista luotettavampi.
- miksei 75 tai 90cm?
ei korkkaa kirjoitti:
"…ja ruuvit korkkaa edelleen."
Ruuvit eivät korkkaa ainakaan omissa veneissä. Mantookitolppien jalat ovat läpipultattuja. Ei kai ne missään veneessä ole pelkillä kiinni ruuveilla kannessa, vai onko?
Muistelen, että avomeriveneiden turvallisuusmääräysten mukaan kaiteen korkeuden on oltava vähintäin 60 cm kannesta ja tolppien välit enintään 2,15 cm. Vaijerikaiteet on tarvittaessa voitava avata tai katkaista nopeasti - esim. MOB-tilanteen niin vaatiessa. Avomerikisoissa ei enää hyväksytä muovilla päällystettyä vaijeria, koska muovipäällyste voi edesauttaa hst-vaijerin korroosiota.
Kyllä vaijerikaiteista on selvä turvallisuushyöty ja ne myös kestävät siinä tarkoituksessa, elleivät ole liian heikosti asennettuja.Mistähän mahtaa johtua, että meikäläisissä venetarvikeliikkeissä on tarjolla korkeintaan 61cm korkuisia kaidetolppia?
Uteliasuuttani tsekkasin jenkkiläisiä kaidetolppia. Niiden korkeudet näyttivät olevan 24" (60cm eli ISAF tai RORC minimivaatimuksen täyttävä), 30" (75cm) ja 36" (90cm). Esim täällä:
http://www.suncorstainless.com/lifeline-stanchion
Olisiko selitys se, että meillä seilataan pienemmällä sisämerellä ja kenties vähän pienemmillä paateilla?
juutuubissä näkyi olevan ohjeita kaidetolppien uusimiseksi. Tässä sahattiin putkesta halutun korkuiset tolpat, joihin pantiin valmis päätekappale.
http://www.youtube.com/watch?v=-be1YwmBNOQ - MOB tilanteessa?
kkkkiiikkk kirjoitti:
Putki- tai puukaide jakaa kuormaa useamman tolpan välille ja on siksi vaijerista luotettavampi.
Miten avaat putki- tai puukaiteesi, jos MOB-uhri pitää saada merestä kannelle?
Vaijerikaiteessa se onnistuu nopeiten, jos vanttiruuvin tilalla kiristykseen käytetään puukolla katkaistavaa narusysteemiä. - katkaisu MOB-nostoon
kkkkiiikkk kirjoitti:
Putki- tai puukaide jakaa kuormaa useamman tolpan välille ja on siksi vaijerista luotettavampi.
Suosituksia löytyy, jos niihin haluaa tutustua. Vaijerin tilalle hyväksytään nykyisin dyneema/sptectra.
“Cutting the cord of the lower lifeline will also allow you to recover your MOB under the life line whilst retaining the top life line to protect the rescuer. In an ideal world the rescuer should tether themselves to the boat, but on a small keelboat this might not be available kit.
- A sharp knife and life jacket for the rescuer should be to hand,”
http://www.foxsportspulse.com/assoc_page.cgi?c=1-10080-0-0-0&sID=303541&&news_task=DETAIL&articleID=25743197
“Lashings are usually used at the ends of HMPE lifelines, to provide a light, inexpensive and durable way to tension the lifeline. Cutting them allows the lifeline to be removed quickly when recovering a MOB.
The lashing should be as strong as the lifeline itself.”
http://offshore.ussailing.org/Assets/Offshore/SAS/Lifeline Article May 2013.pdf - Joakim_
kkkkiiikkk kirjoitti:
Putki- tai puukaide jakaa kuormaa useamman tolpan välille ja on siksi vaijerista luotettavampi.
Putki- ja puukaiteessa tolppia on aina tiheämmin kuin vaijerikaiteessa. Muuten putket vääntyisivät tai puu menisi poikki aivan liian helposti. Lyhyellä tolppavälillä kuorma ehkä jakautuukin tolppien välille, mutta kaidevaijereille normaalilla 1,5-2 m tolppavälillä näin ei tapahtuisi.
Vaijereiden on tarkoitus kestää niitä päin rojahtava ihminen. Tällöin siis kuorma on veneestä ulospäin. Kun vaijeri on oikein laitettu eli kireä, kuorma jakaantuu usealle tolpalle ja suurin kuorma tulee itse asiasssa perä- ja keulakaiteeseen, joihin vaijerin päät on kiinnitetty.
Olen kerran rojahtanut kaiteita vaijerikaiteita vasten koko painolla, kun liukastuin huonoilla kengillä. Kyllä ne vaijerit hyvin estivät veteen tippumisen, mutta ei kastumista veneen ollessa kallelllaan. - Joakim_
miksei 75 tai 90cm? kirjoitti:
Mistähän mahtaa johtua, että meikäläisissä venetarvikeliikkeissä on tarjolla korkeintaan 61cm korkuisia kaidetolppia?
Uteliasuuttani tsekkasin jenkkiläisiä kaidetolppia. Niiden korkeudet näyttivät olevan 24" (60cm eli ISAF tai RORC minimivaatimuksen täyttävä), 30" (75cm) ja 36" (90cm). Esim täällä:
http://www.suncorstainless.com/lifeline-stanchion
Olisiko selitys se, että meillä seilataan pienemmällä sisämerellä ja kenties vähän pienemmillä paateilla?
juutuubissä näkyi olevan ohjeita kaidetolppien uusimiseksi. Tässä sahattiin putkesta halutun korkuiset tolpat, joihin pantiin valmis päätekappale.
http://www.youtube.com/watch?v=-be1YwmBNOQ75 ja 90 cm kaiteet vaativat kolmannen vaijerin, jotta vaijereiden väliin ei jää ihmisen mentävää rakoa. Lisäksi noin korkea 25 mm kaidetolppa on aika hutera, vaikka sen jalka olisi kuinka tukeva tahansa. Pitäisi siis siirtyä myös suurempihalkaisijaiseen putkeen tai laittaa tukijalka (ainakin kahteen suuntaan). Eipä tule mieleen yhtään kaupallista purjevenettä, jossa olisi noin korkeat kaiteet.
- llkkii
MOB tilanteessa? kirjoitti:
Miten avaat putki- tai puukaiteesi, jos MOB-uhri pitää saada merestä kannelle?
Vaijerikaiteessa se onnistuu nopeiten, jos vanttiruuvin tilalla kiristykseen käytetään puukolla katkaistavaa narusysteemiä.Veneen leveimmässä kohdassa on avattavat portit.
- Isoissa veneissä
llkkii kirjoitti:
Veneen leveimmässä kohdassa on avattavat portit.
Ei sinun veneessäsi. :-)
- miten?
kkkkiiikkk kirjoitti:
Putki- tai puukaide jakaa kuormaa useamman tolpan välille ja on siksi vaijerista luotettavampi.
Ilmeisesti ajattelit jotain 50 mm kertaluokan putkea kaiteena? Se tavallinen 25 mm ei metrin päähän mitään merkittävää kuormaa jaa. Vai ajattelitko vaihtoehtoisesti 50 mm putken sijaan tolppia alle puolen metrin välein?
- kkiii
Isoissa veneissä kirjoitti:
Ei sinun veneessäsi. :-)
Kyllä minun venessäni on tiikkikaideportit kummallakin puolella. Niistä on vaivatonta kulkea kylkikiinnityksessä. Alapuolella kulkee myös vaijeri, joka avataan portin kohdalla hakasella.
Tiikkikaiteessa on se huono puoli, että satamissa naapurit lykkivät veneitään kaiteisiini tukeutuen. Mitään rikkoutumisvaaraa ei ole toki. Toinen asia on muistaa kiristää puukaiteen kiinnitysruuvit aina hallisäilytyksen jälkeen keväällä. Ruuvit löystyvät tiikin eläessä kosteusolojen mukaan. Ehkä jokin liimamassa estäisi tätä ilmiötä.
Jotkut ovat puunhoitoaineilla käsitelleet kaidetiikit, jotta ne pysyvät säihkyvinä. Itse totesin tiikin olevan kaiteissakin parhaimmillaan luonnontilaisena, koska silloin kaide ei ole koskaan liukas. - AvomeriIaivuri
kkiii kirjoitti:
Kyllä minun venessäni on tiikkikaideportit kummallakin puolella. Niistä on vaivatonta kulkea kylkikiinnityksessä. Alapuolella kulkee myös vaijeri, joka avataan portin kohdalla hakasella.
Tiikkikaiteessa on se huono puoli, että satamissa naapurit lykkivät veneitään kaiteisiini tukeutuen. Mitään rikkoutumisvaaraa ei ole toki. Toinen asia on muistaa kiristää puukaiteen kiinnitysruuvit aina hallisäilytyksen jälkeen keväällä. Ruuvit löystyvät tiikin eläessä kosteusolojen mukaan. Ehkä jokin liimamassa estäisi tätä ilmiötä.
Jotkut ovat puunhoitoaineilla käsitelleet kaidetiikit, jotta ne pysyvät säihkyvinä. Itse totesin tiikin olevan kaiteissakin parhaimmillaan luonnontilaisena, koska silloin kaide ei ole koskaan liukas."Tiikkikaiteessa on se huono puoli, että satamissa naapurit lykkivät veneitään kaiteisiini tukeutuen."
Miksi se on huono puoli? Mitä haittaa tuosta on kaiteille? - kkkiii
AvomeriIaivuri kirjoitti:
"Tiikkikaiteessa on se huono puoli, että satamissa naapurit lykkivät veneitään kaiteisiini tukeutuen."
Miksi se on huono puoli? Mitä haittaa tuosta on kaiteille?Se on ärsyttävää, koska jokaisen veneilijän tulee tajuta sen verran, että veneitä lykitään vain varvaslistasta.
Kerran oli tilanne, jossa viereen tuli illalla pursi jamppamiehistöllä. Jampat lykkivät tiikkikaiteestani. Päätin auttaa samalla mitalla ja puskin heidän purkkia heidän vaijerikaiteesta. Kansijampat alkoivat mölistä asiasta heti, mutta kippari tajusi ja ohjeisti jamppoja lykkimään parraslistastani. - Se paremmuus?
kkkiii kirjoitti:
Se on ärsyttävää, koska jokaisen veneilijän tulee tajuta sen verran, että veneitä lykitään vain varvaslistasta.
Kerran oli tilanne, jossa viereen tuli illalla pursi jamppamiehistöllä. Jampat lykkivät tiikkikaiteestani. Päätin auttaa samalla mitalla ja puskin heidän purkkia heidän vaijerikaiteesta. Kansijampat alkoivat mölistä asiasta heti, mutta kippari tajusi ja ohjeisti jamppoja lykkimään parraslistastani.No mutta eikös sen kiinteän kaiteen paremmuus ollut juuri siinä että siitä voi työntää?
- tositilanne
Olisiko kiinteä kaide estänyt MOB:n tässä spinnubroachissa?
http://www.youtube.com/watch?v=Wt1j7wiS5Zk
Kun vahinko tapahtuu, tärkeintä on päästä äkkiä uhrin luo ja saada hänet takaisin veneeseen!- Joakim_
Ensiksikin pitää huomioida, että ko. veneessä on vain yksi kaidevaijeri (todennäköisesti 45 cm korkeudella) ja sekin on aivan älyttömän löysällä. Kaidevarustus ei siis missään tapauksessa ole kelvollinen avomerelle.
Videon mukaan yksi mies lentää varsin korkealta laidan yli, joten mikään järjellinen kaideratkaisu ei olisi auttanut. - vaijerit tiukalle!
Joakim_ kirjoitti:
Ensiksikin pitää huomioida, että ko. veneessä on vain yksi kaidevaijeri (todennäköisesti 45 cm korkeudella) ja sekin on aivan älyttömän löysällä. Kaidevarustus ei siis missään tapauksessa ole kelvollinen avomerelle.
Videon mukaan yksi mies lentää varsin korkealta laidan yli, joten mikään järjellinen kaideratkaisu ei olisi auttanut.Videolinkin pointti ei tietenkään ollut kaidevaijereiden löysyys, vaan MOB-tilanteen olosuhteet, äkkitilanne. Onneksi miehistö toimi nopeasti ja sai MOB-uhrin ylös ennen hypotermiakuolemaa!
Kaidevaijereiden pitää olla tiukalla. Joakimin huomautus siitä oli aiheellinen.
Avomeriveneiden turvallisuusmääräyksissä on mantookien tiukkuudesta tarkka ohje: “As a guide, when deflecting of 50 N (5.1kgf) is applied to a lifeline midway between supports, the lifeline should not deflect more than 50 mm” (ISAF Offshore Special Regulations) - valjaat kiinni!
Olivatpa kaiteet tavanomaiset vaijerimantoogit tai putkea/puuta, ne eivät riitä vahinkojen estämiseen. MOB-tilanteisiin pitää varautua joka tapauksessa.
MOB-harjoitukset tehdään yleensä silloin, kun vesi on lämmintä ja tuuli kevyt. Tositilanteista on olemassa aika vähän "opetusvideoita".
Äskettäin 70-jalkaisten veneiden Clipper Racessa sattui MOB. Norjalaisen seilas.no:n sivulla on juttua siitä ja videolinkki, joka kannattaa katsoa.
Tuuli oli kova ja meri kylmä, 11°. Vahinko sattui, kun kansimies irrotti valjaansa hakasen hakeakseen sisältä työkalun. Jälimmäisessä videolinkissä hän selittää tapahtuman.
http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=2169592&cat=4916
https://www.dropbox.com/sh/js0wgmxh5zx1t4w/O0-H5Ynnk9/NEW - ANDREW TAYLOR VIDEO INT#lh:null-AndrewTaylor_INT_01.mov
- Bossu
Putkikaiteessa on se huono puoli, että kun siihen kerran joku spinnupuomi kunnolla kumahtaa, saadaan kaide taas virheettömän kiiltäväksi vain hitsaamalla putkenpätkistä uusi kaiteen osa. Sen ylläpito siis olisi hankalaa. Vaijeri ottaa iskut paremmin vastaan. Usean tonnin veneen pienestäkin nojailusta putkikaide saattaisi menettää muotonsa pitkältä matkalta, ja saisiko sitä enää edes takaisin haluttuun muotoon kenttäolosuhteissa.
- putki kaide
Omassa n10000kg veneessä kaiteet kestää ottaa vastaa melkoisia rasituksia puutolpista sauhu vain nousee, kun kaide joskus kihnuttaa tolpaa laituri manooverin mennessä ketuilleen, veneessä kaiteet ovat leveämmällä kuin runko.
- ulokkeet rikkoutuu
putki kaide kirjoitti:
Omassa n10000kg veneessä kaiteet kestää ottaa vastaa melkoisia rasituksia puutolpista sauhu vain nousee, kun kaide joskus kihnuttaa tolpaa laituri manooverin mennessä ketuilleen, veneessä kaiteet ovat leveämmällä kuin runko.
Eipä taida olla kovin hyvä ratkaisu, että kaiteet asennetaan runkoa leveämmälle. Runkoa sisempänä kaiteet olisivat paremmin suojassa. Ajattelepa kylkikiinnitystä betoni- tai kivilaituriin. Fendarit (tai autonrenkaat) suojaavat runkoa, mutta ei runkoa leveämpiä kaiteita veneen ryskiessä ja kallistellessa kaijaa vasten. Ongelma ulkonevien kaiteiden vaurioitumisesta kasvaa, jos olet sisimpänä ja kylkeesi on kiinnittynyt vaikkapa kahdeksan muuta 10 tn venettä. Sauhu voi nousta muualtakin kuin puutolpistasi, kun tuuli painaa veneletkaa laituriin!
- 11+1
Tuossa on putkikaiteet: http://www.bavaria-yachtbau.com/en/motor-boats.html
Miksei sama käy Purjeveneessä siten että alin putki olisi vaijeria?- 8+9
Putkikaiteeseen on varmaan mukavampi kädellä tarttua kuin kaidevaijeriin. Olisiko niin, että purjeveneessä ei ole tarvetta tuollaiselle putkikaiteelle, koska kannella on muita tukevia paikkoja, joihin voi kädellä tarrautua kannella liikuttaessa.
- syitä monia
8+9 kirjoitti:
Putkikaiteeseen on varmaan mukavampi kädellä tarttua kuin kaidevaijeriin. Olisiko niin, että purjeveneessä ei ole tarvetta tuollaiselle putkikaiteelle, koska kannella on muita tukevia paikkoja, joihin voi kädellä tarrautua kannella liikuttaessa.
Purjeveneessä on myös leveät sivukannet, jotka on tehty kuljettaviksi myös kulussa. Moottoriveneissä on vain kapeat rännit, joille saa sijoitella askeleitaan. Eikä moottoriveneessä ole spinnusuutejakaan painamassa kaiteisiin. Ja onhan eroa myös keskiverto moottoriveneilijässä ja purjehtijassa.
- miksi kinastellaan?
8+9 kirjoitti:
Putkikaiteeseen on varmaan mukavampi kädellä tarttua kuin kaidevaijeriin. Olisiko niin, että purjeveneessä ei ole tarvetta tuollaiselle putkikaiteelle, koska kannella on muita tukevia paikkoja, joihin voi kädellä tarrautua kannella liikuttaessa.
Kyllä normaali vaijerikaidekin on "tukeva paikka". Mantoogivaijerin minimipaksuus >8.5m veneessä on 4 mm, yli 13 m veneessä minimi 5 mm (RORC turvallisuusmääräykset). Edellisen murtolujuus on 2100 kg, 5mm vaijerilla se on 3020kg (1x19 AISI 316 vaijeri)
http://www.rorc.org/downloads/images/offshore-special-regulations/all.html
Tietenkin kannella liikkuessa käytetään tukena myös ruffin katon tartuntakahvoja yms. Jos joku haluaa asentaa veneeseensä putkikaiteet, valinta on hänen. Pääasia, että kaikki mitä käytetään tarttumiseen tai päälle hirjahtamiseen, myös kestää! Sama koskee turvavailjaden juoksuhihnaa tai -vaijeria kiinnikkeineen.
- aplix
Keveys ja pienempi ilmanvastus puhuvat purjeveneessä vaijerikaiteen puolesta. Paksu, korkea ja painava kaide tai peräti reelinki huonontaa etenkin kryssiominaisuuksia merkittävästi. Vertaa klassiset purjejahdit, joissa ei ollut kaiteita lainkaan.
Nykyään kun pääasia on veneen asuttavuus ja merimiestaidot sen kun heikkenevät, kaiteita tarvitaan, mutta painolla ja ilmanvastuksella on edelleen enemmän merkitystä verrattuna moottoriveneeseen.Vaijerikaide on hyvä kompromissi näiden tekijöiden ja turvallisuuden välillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?516570- 695428
Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki1024847Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t273595- 2043184
- 413005
törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/242894mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132809- 1561651
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3451593