Miten lasketaan akun koko moottoripyörään?

1.MIKÄ ASIA MÄÄRÄÄ siis akun koon ja tehon tarpeen moottoripyörään?
Itsellä on vanha lutku Suzuki gs 450 e vuodelta -89 ja olisi akun vaihdon paikka mitä ilmeisemmin,koska annoin sen "raakatalvehtia"omassa parkkiruudussaan koko vähälumisen talven.
2.Meneekö se MP:n pieni akku rikki jos se on kytkettynä,kylmässä ja käyttämättömänä?

10

3116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wurth1

      "1.MIKÄ ASIA MÄÄRÄÄ siis akun koon ja tehon tarpeen moottoripyörään?
      Itsellä on vanha lutku Suzuki gs 450 e vuodelta -89 ja olisi akun vaihdon paikka mitä ilmeisemmin,koska annoin sen "raakatalvehtia"omassa parkkiruudussaan koko vähälumisen talven."

      -Mikäli akun ja moottoripyörän sähköjärjestelmän tarvitsema jännite on tiedossa, niin oikean tehoisen akun yleensä löytää akun ampeeri merkinnästä. Mikäli merkintää ei ole niin sitten toinen keino on mitata millimetreinä akun ulkoiset mitat. Sitten ostat akun jossa jännitteen lisäksi ulkoiset mitat ovat samat kuin vanhassa akussa.
      Kolmas tapa ainakin uudemmissa akuissa on yleinen tyyppikoodi/tyyppinimi esim. "ytx14bs".

      2.Meneekö se MP:n pieni akku rikki jos se on kytkettynä,kylmässä ja käyttämättömänä?

      -Kyllä MP akku vioittuu yleensä sulfatoitumalla sisäpuolelta, silloin kun jännite on ollut liian kauan alle 12v nimellis jännitteen(12v akuissa) tai 6v jännitteen(6v akuissa). Mikäli käy tuuri että saat pelastettua akun, niin akku ei kuitenkaan yleensä koskaan palaa enää täyteen kapasiteettiiinsa sen jälkeen kun akku kerran on päässyt kulumaan liian vajaalle virralle. MP akut eivät ole lainkaan samanlaisia, kuin esim. kännyköiden akut jotka voit päästää surutta tyhjäksi ja sitten ladata uudelleen täyteen.

      Talviseisonnan ajaksi on erittäin suositeltavaa ottaa akku kokonaan irti moottoripyörästä ja viedä sisälle/talliin, ei väliä onko lämmintä vai viileää. Sitten ladata akku tarpeen mukaan, yleensä muutaman kerran talven aikana pienitehoisella akkulaturilla koska auton akun laturi on yleensä liian tehokas MP.n akulle. Moottoripyörän akkulaturit eivät yleensä ole kovin hinnaltaan kovinkaan kalliita. Kannattaa valita laturiksi pienitehoinen älylaturi missä on myös "ylläpito" ominaisuus.

      • Kiitos oikein paljon nimimerkki Wurth1 erittäin asiallisesta vastauksesta.Olit oikein suureksi avuksi.


      • Näin minulla akku
        kalamias3 kirjoitti:

        Kiitos oikein paljon nimimerkki Wurth1 erittäin asiallisesta vastauksesta.Olit oikein suureksi avuksi.

        no itsellä uutena 2004 ostettu moottoripyörä ja talvehtii kylmässä ulkovajassa talvet, enkä ole koskaan akkua irroittanut tai ladannut talven aikana ja tänä keväänä jälleen kun menin hakemaan pois, niin virta päälle ja startteus, kerralla käyntiin.


    • Akut sano Vatanen

      Akut nykyään kohtuu hintaisia, ei kannata paskan akun kanssa tapella ja menettää hermoja lyhyen ajokauden aikana. Eli osta uusi kun vanha alkaa oireilemaan.

    • Akku-Ankka

      Ei vaadi akateemista tutkintoa sen laskeminen.
      Osta ulkomitoiltaan samanlainen kuin vanha akku (siis jos se on oikean kokoinen), se on myös kapasiteetiltaan oikea.
      Niin, ja katso että navat ovat samalla kantilla, niin sopii sutjakkaasti.

      Mutta lataa ihmeessä nykyinen akku töyteen ja yritä josko lähtisi sillä, ei se välttämättä ole pilalle mennyt jos on ollut hyvässä latauksessa seisokin alkaessa.

    • Motskarisetä

      Muutenhan tässä on akun koon suhteen annettukin jo asiallisia vastauksia. Siis joko mittaat akun koon, että sopii, tai katsot vanhan akun kyljestä sen tyypin, joka ilmoitetaan numero ja kirjainyhdistelmänä.

      Akkua ei saa kuitenkaan säilyttää talvea lämpimässä, vaan täyteen ladattuna viileässä, jopa kylmässä. Jos pyöräsi akku on ollut syksyllä täyteen ladattuna, se todennäköisesti on säilynyt talven yli hyvin, jos pyörässä ei ole ollut mitään virran kulutusta, esim kelloa.

      Lämpimässä säilytyksen vuoksi olen mm. pilannut yhden uuden mopoakun, jolloin välittömästi kun akkuiikkeessä takuuta peräsin, kysyivät miten säilytit akun? Kun sanoin säilyttäneeni lämpimän eteisen komerossa, oli myyjän reaktio järkyttyneen oloinen "ei-iii, vaan olisi piänyt säilyttää, vaikka ulkona pakkasessa täyteen ladattuna, mutta kun rehellisesti tunnustit tuon, niin tullaan uuden akun hinnassa vastaan". Tuota samaa kylmäsäilytyksestä korosti myös hyvin tuntemani Bosch-asentaja 40 vuoden autosähköalan työkokemuksella.

    • Koitin vielä vanhalla akulla ja hetkisen sahattuaan pärähti Suzuki käyntiin talviteloiltaan.Takajarru oli kunnolla jumissa parkkipaikalla sitä suojaamatta säilytettyäni ja renkaat hieman pintaruosteessa,mutta lenkin ajettuani pintaruostetta ei enää näkynyt ja ketjurasvat perään.
      En kyllä ensi talvella säilytä pihalla.

      • Rautaista kumia?

        Miten se kumi ruostuu? "renkaat hieman pintaruosteessa"


      • mp seniori
        Rautaista kumia? kirjoitti:

        Miten se kumi ruostuu? "renkaat hieman pintaruosteessa"

        Olisikohan tarkoittanut jarrulevyä?


    • Akkua hoidettava

      1. Tuo pyörä ei varmaan tarvitse kovin erikoista akkua. Yleensä kannattaa laittaa niin iso akku kuin tilaan menee - katso myös korkeus. Omasta mielestäni geeliakkua ei kannata ostaa, se on vainaa kun kerran pääsee purkautumaan. Perinteinen nesteakku on oikeasti halvin ja paras mutta vaatii nestepinnan tarkkailua ja menee vain vaaka-asentoon (noin vanhassa pyörässä voi olla alkuaan juuri sellainen). Ns. huoltovapaat akut ovat nekin useimmiten nesteakkuja mutta ne on suljettu ilmatiiviisti ja vedyn kehittyminen on vähäisempää kuin "vanhanaikaisessa" akussa.

      2. Moottoripyörän akkua pitää ladata ainakin pari kertaa talvessa jos sille haluaa kestoikää. Akku purkautuu itsekseen. Viimeisin YUASA-merkkinen akkuni kesti yhdeksän vuotta (ja on vieläkin varalla). Sulfatoituminen lyhentää kestoikää ja toiset joutuu vaihtelemaan akkua parin-kolmen vuoden välein kun eivät huolehdi siitä talvella. Turhaa rahanmenoa, maksaa ne Biltemankin akut nykyisin kohtuupaljon.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      72
      2698
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2672
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      107
      2322
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      34
      1619
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      239
      1553
    6. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      40
      1475
    8. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1270
    9. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1216
    10. Mitä uskot sinun

      Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe