Mitä huomioitavaa?

Kevätvauvaa odotelle

En tiedä kuuluuko tänne tämä aloitus, liippaa ainaki lähimmäs. Elikkäs, kuukauden päästä laskettu aika ja tietyt valmistelut tietysti alkaneet, mutta nyt huomasin, etten tiedä yhtään mitä kannattaa pakata mukaan jo valmiiksi synnärille. Omat vaihtovaatteet tietysti siihen kotiutumiseen ja luettavaa, mutta mitä vauvalle? Tuskin jäi epäselväksi, että esikoinen kyseessä, joten aiempaa kokemusta ei ole. Tietenkin mies voi kotoa vielä hakea tavaraa ja vaatteita ennen, kuin lähdemme kotiin.

9

306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kahden äiti

      Vauvalle kotiutumisvaatteet eli body (suosittelen kietaisumallia ja parhaissa on kiinteät tumputkin), housut (terälliset parhaat), tarpeen mukaan välivaatetta, ulkohaalari, hattu, turvakaukalo jos kuljette autolla kotiin. Itselle liivinsuojia, yösiteitä jälkivuotoon (sairaalassa on toki siellä oleskeluajaksi talon puolesta näitä), laku tai kuivatut luumut saattavat myös olla hyödyksi. Kamera on myös hyvä, jos haluaa ikuistaa vauvan ensipäiviä. Siinäpä jotakin :)

      • Kevätvauvaa odotelle

        Kiitos! Vähän helpompi alkaa laittamaan tavaroita laukkuun :)


      • kahden äiti
        Kevätvauvaa odotelle kirjoitti:

        Kiitos! Vähän helpompi alkaa laittamaan tavaroita laukkuun :)

        Eipä mitään :) Ai niin, ja imetysliivejä kannattaa ottaa vaikka paritkin, vaikka maitoa ei ekoina päivinä useimmilta tule sotkuksi asti niin itse ainakin lotrasin rasvaa nänneihin niin että liivitkin saivat osansa liivinsuojista huolimatta :D Onnea tulevaan, kolme vuotta sitten pähkäilin samoja juttuja ennen esikoisen syntymää


    • tämmöistä

      Vauvalle riittävät ihan vain kotiinlähtöön tarvittavat vaatteet, eli body(kietaisubodyt tosi käteviä), housut, sukat (toinen vaihtoehto potkuhousut), ulkovaatteet ja hattu. Turvakaukalon miehesi varmaankin tuo kotiinlähtöpäivänä? :)
      Eikä sitä tavaraa itsekään kauheasti tarvitse. Kotiinlähtövaatteet, ellei sitten jo sairaalassa halua omia vaatteita käyttää. Lukemista, puhelimen laturi, mahdollisesti kamera? Siteitä, sairaalallakin niitä tosin on. Sitten tietty nää perus hammasharja ja -tahna, hiusharja, shampoo, deodorantti, naamanpuhdistusaineet jos tarvitsee, meikit jos tarvetta niille on.. Itselläni oli myös imetysliivit mukana. Eikä näitäkään kaikkia tarvitse yhteen laukkuun pakata, jos mies voi myöhemminkin tavaraa tuoda :) Sitten jotain välipalaa jos luulee tarvitsevansa. Itse otin välipalakeksejä pakkauksen, mutten niitä sitten tarvinnutkaan kun siellä olikin niin hyvät ruuat :D

    • -pakkaspäivän poika

      Itsellä oli isot säkit tavaraa ja puoliakaan ei tarvinnut. Kertaakaan en edes ehtinyt avaamaan minkään sortin luettavaa..
      Tarpeelliseksi koin:
      - puhtaat väljät vaatteet (etenkin housut) itselle kotiutumista varten (sairaalaantulovaatteet lapsivedessä..)
      -omia alushousuja (sairaalasta saa sellasia verkkohousuja)
      -imetysliivit ehdottomasti! Mielellään vielä varallekin toiset.
      -Liivinsuojia (kestot oli alussa aroille rinnoille ihanan pehmoiset),
      -Omia siteitä (isoja ja paljon). Sairaalastakin siteitä sai, mutta itsellä oli huomattavasti mukavempi olo kunnon siteillä Suosittelen sellaisia oikein isoja ja paksuja yösiteitä. Ovat ensinnäkin pehmoisempia ja toisekseen sitä vuotoa sitten kans tulee.
      -Omia sukkia ja mukavat sisäkengät.
      -hiusharja, hiuslenksuja, hammasharja, tahna, shampoo, hoitoaine, deodorantti, (meikkipuuteri raikasti omaa mieltä, kun vähän sipaisi aamulla nassuun)
      -Jotain pientä naposteltavaa (aina se sairaalan ruoka ei maistu. Tai voi käydä niinkuin mulla, etten ehtinyt sitä sen puolen tunnin aikana syödä, minkä ruoka oli tarjolla, kun vauvan oli samaan aikaan nälkä).
      -vauvalle kunnollinen "sisämyssy", sairaalan oma ei pysyny yhtään päässä.
      -Vauvalle vaatteet kotimatkalle. Esim. Body, housut, sukat, tumput ja villasukat, kypärämyssy ja päällimyssy (keleistä riippuen), ja ulkovaatteet.
      -Kaukalo, harso ja tutti (toiset ei huoli ja toisille lähes ehdoton)
      -kamera, jos ei puhelimes hyvä, laturi

      -Meillä ei synnytys kestänyt kauaa joten siihen ei eväitä tai viihdykkeitä tarvittu. Mutta toisilla kestää, joten miestäkin on ihan hyvä huomioida eväillä ja vaikka jollain lehdellä tms.

      Vauvan vaatetuksessa oli itselläkin silloin haasteita ja toppasin ainakin aivan liikaa (vaiva huusi hiestä märkänä). Nykyään pidän pojalla kaukalossa ohutta ulkohaalariaja sen päällä aina pikkuista mutta lämmintä "vilttiä" päällä. Sillä on helppo säädellä lämpöä, kun voi helposti ottaa pois päältä. Ja lapsella on turvallinen olo peiton alla ja vyötkin saa tiiviimmin kiinni.

      Kirjotusvirheitä yms voi olla paljon. Ei meinaa puhelimella nyt luonnistua kirjoittaminen.

      Mutta joka tapauksessa tsemppiä tulevaan! :)

      • Ei tuttia heti

        Imetyksen kannalta vauvalle ei suositella antamaan tuttia vastasyntyneenä, vaan mieluiten vasta muutaman viikon ikäisenä, kun imuote on täysin vakiintunut. Lastenosastolle joutuvilla vauvoilla tutti on usein tarpeellinen, mutta vierihoidossa vauvan olisi tarkoituskin tyydyttää imemisentarpeensa pelkästään rinnalla. Siten maito nousee parhaiten. Se on äidille intensiivistä, koska vauva todella saattaa olla rinnalla "koko ajan", mutta niin on tarkoituskin.


      • Näin täällä
        Ei tuttia heti kirjoitti:

        Imetyksen kannalta vauvalle ei suositella antamaan tuttia vastasyntyneenä, vaan mieluiten vasta muutaman viikon ikäisenä, kun imuote on täysin vakiintunut. Lastenosastolle joutuvilla vauvoilla tutti on usein tarpeellinen, mutta vierihoidossa vauvan olisi tarkoituskin tyydyttää imemisentarpeensa pelkästään rinnalla. Siten maito nousee parhaiten. Se on äidille intensiivistä, koska vauva todella saattaa olla rinnalla "koko ajan", mutta niin on tarkoituskin.

        Ai, meillä nimenomaan laitoksella hoitajat toivat tutin vauvalle (pyytämättä) :o
        Vauvalla oli (ja on edelleen) voimakas imemisen tarve ja tutti sai hänet rauhoittumaan kotimatkan ajaksi (n.40min. )
        Mutta en yhtään epäile, etteikö tutista voisivolla haittaakin. Meillä vaan ei sattunut onneksi haittaamaan. :)


      • Ei heti tuttia
        Näin täällä kirjoitti:

        Ai, meillä nimenomaan laitoksella hoitajat toivat tutin vauvalle (pyytämättä) :o
        Vauvalla oli (ja on edelleen) voimakas imemisen tarve ja tutti sai hänet rauhoittumaan kotimatkan ajaksi (n.40min. )
        Mutta en yhtään epäile, etteikö tutista voisivolla haittaakin. Meillä vaan ei sattunut onneksi haittaamaan. :)

        Kiva, että teillä ei haitannut. :) Kyllähän jotkut vauvat ovat sellaisia maitomaistereita, että imetys onnistuu tuosta vaan vaikka tehtäisiin mitä. Kuitenkin tiedetään, että jos vauvalla on hankaluuksia imuotteen kanssa, voi tutti häiritä ja hankaloittaa imetystä entisestään. Imetysmyönteisissä sairaaloissa (esim. Kättäri) tämä yleensä otetaan huomioon eikä kovin mielellään vastasyntyneille tuttia (tai pulloa) anneta. Sitten on monia sairaaloita, joissa näistä ei ole hajuakaan. Enkä siis mitenkään tarkoittanut kritisoida sinua "Näin täällä", ajattelin vain mainita tuosta, että jos joku muu haluaa varmuuden vuoksi ensin välttää. :)


      • Näin täällä-pakkasp.poik
        Ei heti tuttia kirjoitti:

        Kiva, että teillä ei haitannut. :) Kyllähän jotkut vauvat ovat sellaisia maitomaistereita, että imetys onnistuu tuosta vaan vaikka tehtäisiin mitä. Kuitenkin tiedetään, että jos vauvalla on hankaluuksia imuotteen kanssa, voi tutti häiritä ja hankaloittaa imetystä entisestään. Imetysmyönteisissä sairaaloissa (esim. Kättäri) tämä yleensä otetaan huomioon eikä kovin mielellään vastasyntyneille tuttia (tai pulloa) anneta. Sitten on monia sairaaloita, joissa näistä ei ole hajuakaan. Enkä siis mitenkään tarkoittanut kritisoida sinua "Näin täällä", ajattelin vain mainita tuosta, että jos joku muu haluaa varmuuden vuoksi ensin välttää. :)

        Hyvä vain, kun mainitsit asiasta. Enkä suonkaan pahastunut :)Itse en asiaa edes hoksannut kyseenalaistaa, kun meillä tosiaan hoitajat sen toivat ja suuhun laittoivat. Monessa muussakin asiassa se on tosin nähty, että ovat käytännöt eri sairaaloissa erilaiset.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1772
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      808
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      766
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      730
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      619
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      549
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      461
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      443
    Aihe