Onks mul syömishäiriö :0

Olisko?

Mä pystyn syömää iha normaalisti mut joskus mua ahdistaa ja kaduttaa se mut ei ihan aina. Oon katellu kaikkii pro-ana/mia sivustoja iha huviksee. Oon oksentanu kolme kertaa mut ei oo tullu melkee mitää ku litkuu ja vähä vaa ruokaa. Oon paastonnu pari päivää. Katon ain ku kaikki muut on nii ihanan timmejä ja laihoja sit mä oon tämmöne läski valas eli oon noin 175cm ja 55kg suunnillee. Mut en mä oo ottanu tätä mitenkää tosissaa et mul olis mitää syömishäiriöö. Mut kuulostaisko tää teijän mielest syömishäiriöltä? :O

5

148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TARVIIN APUA!

      Muaki ahdistaa syöminen tosi paljon. Mietin sitä ihan koko ajan, suunnittelen joka päivä asiat mitä syön ja kirjaan ne ylos. Pyrin syömään mahdollisimman terveellisesti, syön esim. kevyt joqurtteja, koska tavallisissa on aivan hurjasti sokeria, syön muutenkin mahdollisimman terveellisesti. Herkuttelen kyllä kahdesti viikossa, mutta en siltikään vedä mitään kolmea pizzaa ja viittä karkkipussia, vaan kohtuudella. Suoraan sanottuna mä pelkään ihan kuolettavan paljon lihomista.. Oon n.165 cm pitkä ja painan 44-45kg. Mulla ei oo menkkoja ollu nyt 4kuukauteen ja mua pelottaa sekin.. Voi toisaalta johtua stressistä, mutta silti. Miljoona asiaa pyörii mun päässä just syömisestä ja kaikesta siihen liittyvästä. Oon 14v tyttö. Syön 4krt päivässä, aamulla,koulussa,koulun jälkeen välipala, ja sit illalla joskus puol 8 aikaan. Sen jälkeen en syö enää mitään. En harrasta liikuntaa ollenkaan, paitsi kävelen tosin kouluun ja koulussa nousen rappusia joka päivä paljon, koska olen 4 kerroksisessa koulussa :D! Mutta en mitään liikuntaa harrasta muuten. Auttakaa jotenkin, tai sanokaa mitä mun pitäis tehdä, oon ihan hukassa.. :(

      • Olisko?

        No jos yrität kokoaja syödä mahdollisimman terveellisesti nii ehkä sul on ortoreksia? :o entiiä


    • maria357

      En tiiä oonko paras henkilö neuvomaan, enkä siihen pyrikään. Olen itse taistellut syömisen kanssa nyt lähes kymmenen vuotta. Itse liikun tosi paljon, paino on noussut viime vuosina eikä paino putoa johtuen surkeista ruokailutottumuksista, joko ahmin tai paastoa. Olen ollut todella hoikka, yläasteikäisenä olin reilusti alipainoinen ja silloin kärsinkin jonkinsortin syömättömyydestä, ongelmaan ei tuolloin tullut tarttua ja nyt nuorena aikuisena paino on lähetenyt nousuun.

      Koska varsinkin TARVIIN APUA kerrot olevasi 14-vuotias, haluan kannustaa sua tarttumaan tuohon syömisongelmaan mahdollisimman aikaisin, kaiken lisäksi olet ainakin pituuden ja painosi suhteen todella hoikka - jopa laiha. Kuulostat erehdyttävästi samanlaiselta kuin minä 14-vuotiaana, jolloin syöminen ahdisti itseäni enkä liikkunut lähes ollenkaan paitsi juuri nuo koulumatkat. Itselläni syöminen lähti kuitenkin käsistä ja nyt harmittelen miksi en tarttunut siihen aiemmin, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Toivonkin että pystyisit puhumaan jollekin luotettavalle aikuiselle/opettajalle ahdistuksestasi, jota syöminen sinussa herättää. Se tuntuu vaikealta, ja en itse pystynyt siihen 14-vuotiaana, voin vaan kokemuksesta sanoa, että syömisenhäiriöt on sitä helpompi parantaa mitä aikaisemmin ne havaitsee ja hakee apua. Voi tuntua oudolta hakea apua syömisen ongelmaan, varsinkin jos ei saa esim. bulimia tai anoreksia diagnoosia. Voi tuntua, että onko se nyt niin vakavaa ja hakeeko vain huomiota, mutta ei se ole sitä, kun syöminen haittaa normaalia elämää ja muodostuu ongelmaksi siihen apua hakeminen ei ole noloa, se on todella kypsää ja järkevää. Jos ruuan ravintosisältö kiinnostaa kannattaa ihan lukea kirjallisuutta mm. lisäaineista ja keinomakeuttajista, joita löytyy mm. noista kevyt jukurteista. Itse koen aiheen hyvin mielenkiintoiseksi ja olen kokenut sen myös hieman auttavan oikeanlaisen ruokavalion löytymisen suhteen, itselläni on vielä tosin matkaa terveelliseen suhtautumiseen ruokaan.

      Olisko? toivon, että tästä tekstistä oli myös sulle apua, ja haluan sanoa, että myös sinä olet painon ja pituuden suhteen todella hoikka - jopa laiha. Kyllä ruuan tahdonalainen oksentaminen on merkki syömishäiriöstä, johon kannattaa puuttua heti, syömishäiriöstä ei ole tarvinnut kärsiä vuosia jotta siihen voi hakea apua, siihen kannattaa hakea apua mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Joten toivon, että keskittyisit enemmän siihen mitä itse tunnet kuin siihen mitä muut ajattelevat sinusta tai miltä muut näyttävät. Ja kerro sinua ahdistavasta asiasta jollekin luotettavalle aikuiselle/läheiselle, mutta älä jää yksin. Itse olen vasta nyt 19-vuotiaana uskaltanut kertoa esimerkiksi äidilleni syömisen luomasta ahdistuksestani, ja halustani hakea apua, enkä edellenkään pysty keskustelemaan syömisestäni monien kanssa. Äidille kertominen on ollut yksi pelottavimmista asioista, hän on kuitenkin suhtautunut todella kannustavaksi, mutta koen silti että haluaisin puhua ihan jollekin tuntemattomalla, kuten psykoterapeutille ahdistuksestani ruokaa kohtaan. Puhuminen auttaa, mutta joskus hyvin läheiselle ihmiselle puhuminen voi olla paljon vaikeampaa kuin tuntemattomalle.

      Tsemppiä teille molemmille syömisen suhteen! Toivottavasti saatte suhteenne ruokaan, sellaiseksi, että se ei enää haittaa arkielämää, siihen itse pyrin.

      • Olisko?

        Kiitos että vastasit!! ja joo oon miettiny kans et ei vrm oo iha normaalia et pakotin itteni oksentamaan... En mä kyl uskalla puhuu täst kellekkään ja mä oon siis 15v.


      • maria357
        Olisko? kirjoitti:

        Kiitos että vastasit!! ja joo oon miettiny kans et ei vrm oo iha normaalia et pakotin itteni oksentamaan... En mä kyl uskalla puhuu täst kellekkään ja mä oon siis 15v.

        Joo, ymmärrän että tollaisesta voi olla vaikea puhua, kuten mainitsin itselläni asian myötämiseen ääneen meni lähes kymmen vuotta. Mutta, jos asia alkaa vaivata arkielämää, kannattaa alkaa miettiä sen syitä ja sitä onko niinkin arkinen asia kuin syömisen jatkuva pohtimen sen aiheuttamien seurausten arvoista. Itse löysin paljon apua niinkin yksikertaisesta asiasta kuin asioiden kirjoittamisesta ylös, kirjoittelin (ja kirjoittelen yhä, tosin nykyään huomattavasti positiivisempaan tyyliin kuin ennen) paljon mieltäni painavista asioista, mielessäni pyörivistä asioista ja ihan kaikesta mikä oli ajankohtaista minun elämässäni, en siis suinkaan ainoastaan syömisestä. Toivon, että saat asian kuntoon, etkä joudu kierteeseen jossa taistelet vuorotellen painon ala- ja ylärajoilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      140
      10192
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2944
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      204
      2769
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2097
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1566
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe