Isotretinoin, kuka käyttää?

tukiryhmä

Aloitin itse viikko sitten Isotretinoin Actavis lääkityksen ja haluaisin kuulla kenellä täällä on sama lääke käytössä?
Millaisia kokemuksia ja kuinka nopeasti alkanut vaikuttamaan?
Kuinka nopeasti on hillinnyt ihon rasvoittumista?

Itse en ole viikon käytön jälkeen huomannut kuin ihon ja huulien kuivumista, ihon kuivuminen pysyy aika hyvin hallinnassa Aqualan rasvalla, onneksi. Kuinka nopeasti huomaa että toimiiko lääke?

Kiitos jo etukäteen!

10

2489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aknesta parantunut

      Söin itse Isotretinoin Actavis 6 kk kuurin vuosi sitten. Itselläni oli aika vakava akne, finnejä kasvoissa, selässä, rinnassa kun näppyjä alkoi tulla mm. käsivarsiin ja reisiin tajusin vasta hakea apua ihotautilääkäriltä, joka määräsi juuri tuon Isotretinoin Actavis lääkkeen. Olin niin turtunut finneihin, että en edes oikein odottanut mitään ihmeparannusta lääkkeeltä. Muutos tapahtuu hitaasti, eikä sitä varsinkaan itse edes tunnu huomaavan paitsi nyt jälkeen päin. Mulla on iho pysynyt finnittömä (kasvoissa ollut 5 pientä näppyä kuurin lopettamisen jälkeen) kuurin jälkeenkin nyt vuoden, vaikka lääkäri, epäili että akneni voi uusiutua, mutta ainakin nyt tiedän mistä saan apua.
      Eli tuohon kuinka nopeasti on alkaa vaikuttaa en osaa sanoa mitään tarkkaa vastausta, siinä jossain puolen välin jälkeen kuuria huomasi, että hei iho alkaa paranemaan ja kasvoilla onkin enää vain arpia.
      Kuinka nopeasti sitten voi sanoa, että toimiiko lääke. Oman kokemukseni vuoksi voin sanoa, että koko kuuri pitää syödä ihan loppuun saakka, ei lopettaa yhtään aiemmin, vaikka iho näyttäisi jo paremmalta. Lääkeaine vaikuttaa elimistössä myös vielä n. kuusi kuukautta kuurin jälkeen, jonka vuoksi iho jatkaa paranemista vielä kuurin loputtuakin.
      Suosittelenkin että syöt kuurin loppuun, sivuvaikutuksista huolimatta, vasta sitten näet toimiiko lääke, esim. pahenemisvaihe iskee usein kahden kuukauden päästä kuurin aloittamisesta ja iho voi silloin mennä tosi huonoon kuntoon, itselläni tämä vaihe tuli tosi lievänä, mutta voin kuvitella että silloin haluaisi vaan luovuttaa lääkkeet, mutta kannattaa syödä kuuri loppuun, jos vaan ihotautilääkäri antaa. Itselläni nimittäin lääke nosti sokeriarvoja, jonka vuoksi lääkekuuri voidaan joutua lopettamaan, mutta sen verran kova oli mulla motivaatio saada iho kuntoon, että kun sokeriarvot nousi niin herkuttelu laski ja lopulta sokeriarvot oli alhaisemmat kuin aloittaessa, toi on kai aika harvinainen sivuoire, normaalisti saattaa vaikuttaa maksa-arvoihin. Koska voin näin aknen ainakin tähän asti voittaneena, että tuntuu ihan mahtavalta kuin iho näyttää "normaalilta". Vaikka arvet jäi, ovat ne pieni murhe ja nekin ovat haalistuneet ajan mittaa.

      • tukiryhmä

        Itse myös tajusin pyytää tuota isotretinoinia kun finnejä alkoi tulemaan olkapäihin ja rintakehään, niin ettei kehdannut toppia edes käyttää.

        Mietin tuota pahenemisvaihetta kun pakkausselosteessa lukee, että iho voi akuutisti kuurin alussa pahentua, mutta menee ohi yleensä 7-10 päivässä. Nyt tuntuu että on tämä pahenemisvaihe jo. Mutta lääkkeitä en kyllä lopeta kesken, sen verran turhautunut olen tilanteeseen, että katson varmasti loppuun asti, että veisikö aknen pois.

        Mietin tuota alkoholia myös? Kun lääkäri ei puhunut sanallakaan alkoholista eikä myöskään pakkausselosteessa lue alkoholista mitään, mutta keskustelupalstoja lukiessani melkein kaikki ovat varoitelleet ja sanoneet että alkoholia ei saa käyttää lääkekuurin aikana. Onko kellään tämän kanssa mitä neuvoja? En siis käytä alkoholia mitenkään paljon, mutta silloin tällöin tulee käytyä ystävien kanssa ulkona. Mutta uskaltaako sitä sitten kuitenkaan kuurin aikana?


      • 2+15
        tukiryhmä kirjoitti:

        Itse myös tajusin pyytää tuota isotretinoinia kun finnejä alkoi tulemaan olkapäihin ja rintakehään, niin ettei kehdannut toppia edes käyttää.

        Mietin tuota pahenemisvaihetta kun pakkausselosteessa lukee, että iho voi akuutisti kuurin alussa pahentua, mutta menee ohi yleensä 7-10 päivässä. Nyt tuntuu että on tämä pahenemisvaihe jo. Mutta lääkkeitä en kyllä lopeta kesken, sen verran turhautunut olen tilanteeseen, että katson varmasti loppuun asti, että veisikö aknen pois.

        Mietin tuota alkoholia myös? Kun lääkäri ei puhunut sanallakaan alkoholista eikä myöskään pakkausselosteessa lue alkoholista mitään, mutta keskustelupalstoja lukiessani melkein kaikki ovat varoitelleet ja sanoneet että alkoholia ei saa käyttää lääkekuurin aikana. Onko kellään tämän kanssa mitä neuvoja? En siis käytä alkoholia mitenkään paljon, mutta silloin tällöin tulee käytyä ystävien kanssa ulkona. Mutta uskaltaako sitä sitten kuitenkaan kuurin aikana?

        Alkoholia voi kohtuudella mielestäni ottaa. Eli silloin tällöin ei ole paha asia, jos maksa-arvot ovat normaalit. Itselläni on alkoholiongelma ja kuurin aikana tuli juotua paljon, mutta maksa-arvot laskivat vain hieman. Paras vaihtoehto lienee silti olla juomatta, mikäli siihen kykenee.. :)


    • pasiiii93

      Aloitin noin kuukausi sitten tän kuurin. Oma akneni on aina ollut märkivää, eli paljon pieniä märkiviä finnejä T-alueella. Sain ennen Isotretinoin kuuria 2 viikoksi kortisoni antibiootti kuurin, jonka tarkoitus oli rauhoittaa ihoa. Hyvin näyttää auttaneen, sillä nytkun kuukausi on kulunut ei mulla ole tullut "pahenemisvaihetta" ollenkaan. Oikeastaan iho lähti jo 4 päivän kuluttua selkeesti parempaan suuntaan. Ihoni on tällä hetkellä kuiva ja hieman punoittava, mutta finnejä ei juuri ole. Pari hassua vain :-). Kuuria on vielä 4,5 kk jäljellä joten olen todella yllättynyt että tämä iho paranee näin aikaisin, ihme lääke!

      • tukiryhmä

        Millaisia kokemuksia muilla on annostuksen nostosta?

        Itse aloitin 2x20mg, jota söin ekan kuukauden. Nyt noin viikko sitten nostettiin 3x20mg ja tuntuu, että tuli uudelleen pahenemisvaihe... voiko olla mahdollista?

        Tai sitten tarkkailen hieman liiaksi sitä, miten iho muuttuu, kun paranemista lääkäri neuvoi seuraamaan vasta 2kk jälkeen, jolloin ekat vaikutukset tavallisesti näky..


    • terve4

      Ite söin viikon 20mg jonka jälkeen nostin 40mg. Ekalla viikolla oli selkeesti pahenemista, mutta sen jälkeen ollu vaan tasasta paranemista, tosin hyvin hitaasti, oon 6:ella viikolla. Toivottavasti jatkuu samanlailla...
      En tiedä pitäiskö mun kohta nostattaa jopa annosta, kun ei oikeestaan sivuoireita ole ollenkaan, ei tunnu että tehoaisi:D huulet kuivu 3 ekaa viikkoa melko paljon, mutta nyt ei enää sitäkään...

      • huolestunut5

        Minulle lääkäri ainakin sanoi, että tulokset alkavat näkymään hitaasti, joskus 2kk kohdalla voi näkyä ensimmäisiä tuloksia. Itsellä auttoi tilannetta kyllä jo se, että ihon rasvoittuminen hidastui huomattavasti, jolloin finnejäkään ei samalla syöksyllä puhjennut.

        Mutta onko kellään ollut mitään verisyyttä ulostaessa? Onko se "normaalia" lääkekuurin yhteydessä. Uloste ei siis ole veristä, vaan paperiin saattaa tulla silloin tällöin hieman verta, mutta todella vähän. Johtuuko vain siitä, että myös sisuskalut kuivuvat, myös suolet ja voivat aiheuttaa tätä vai tulisiko minun hakeutua lääkäriin?


    • tuskimpamitään

      vamaan ihan vaan kuivuutta, jonka takia iho rikkoutuu pyyhkiessä, kun ei tuon enempää verta tule... itse en kyllä lääkärille menisi tuon takia, mutta kai se kannattaa jos huolestuttaa itseä

    • Kyllä se siitä

      Hei, täällä on myös yksi parantunut. Minulla oli keskivaikea akne kasvoissa, kasvoissani oli paljon finnejä varsinkin leuassa, muualla niitä ei ollut kovin usein. Kun ensimmäisen kerran menin lääkärille epätoivoisena sain jotain antibiootteja joita en syönyt edes loppuun, koska ei auttanut, sain myös jotain voidetta jota laitoin yöllä finnien alueen päälle, ei auttanut.

      Menin uudestaan lääkärille ja kysyin roaccutan nimisestä lääkkeestä, tämä lääkäri sitten ohjasi minut ihotautilääkärin juttusille. Ihotautilääkäri oli kanssani samaa mieltä, saorastin keskivaikee akne kasvoissa, kasvoni olivat rasvaiset (koulupäivän jälkeen kiilsi komea kerros rasvaa) ja ihohuokoseni olivat tukossa. Hä sitten päätti kirjoittaa minulle tätä roaccutan lääkkeen rinnakkaisvalmistetta Isotretinoin Actavista aluksi tais olla 2x10mg päivässä jonka jälkeen nostettiin 2x20mg päivässä ja laskettiin loppuvaiheessa 30 mg päivässä.

      Aloitin kuurin aika tarkkaan vuosi sitten 25.4 ja kuuri kesti 4-5kk. Lääke tehosi akneen tehokkaasti, mutta hitaasti. Elämäni oli tuolloin tosi rankkaa, vaikka on nytkin muista syistä. Ensimmäisenä viikkona ihoni alkoi kuivua ja huuleni rohtuivat pahasti, silmät olivat vielä OK. Kuulauden jälkeen sain ihoni pysymään suht normaalina, löydettyäni HUMEKTAN akne-iho kosteusvoiteen, joka oli minulle täydellinen, samalla luin netistä Bepanthen voiteesta, jolla hoidettiin huulia. Tämä voide oli uskomattoman tehokas ja huuleni pysyivät todella hyvässä kunnossa ellen minä pureskellut niitä. Ulkona käytin huulirasvaa, kunnes aloin kantaa voidetta mukana, 2-4 kertaa päivässä huulille riitti. Vasta 3kk jälkeen alkoi silmiä kuivaa, tähän vaivaan käytin Bepanthen eye- silmätippoja, jotka rauhoitti silmiä niin ihanasti. Kuurin lopetin joskus lokakuussa 2013, siitä lähtien iho on pysynyt ihan hybässä kunnossa eikä ole rasvoittumit häiritsevästi. Sanon nyt teille että älkää välittäkö mistään sivuvaikutus jutuista. Sivuvaikutuksia on tieteniin niinkuin kaikilla lääkkeilllä, minulla oli kaikki nuo mitä nettipalstoilla mainittiin mm noitten lisäks kuivat kädet/käsivarret, lieviä selkäkipuja silloin tällöin ja haavaumat huulilla, mutta elossa ollaan. Olen päässyt siis tästä paskata eroon, mutta kärsin tällä hetkellä sosiaalisten tilanteiden pelosta ja vahvasta punastumisesta, ja uskokaa pois tämä on pahempi kuin akneni. Vaikka pääsinkin eroon aknesta, on tämä sos-pelko pahentunut, se ei siis johtunut siitä, mutta saattoi laukaista. Lääkärini mukaan tämä johtuu kilpirauhasen liikatoiminnasta, joka minulla tällä hetkellä ja kilpirauhas-arvoni ovat todella "vahvat" liittyen tähän sairauteen.

      Aloittakaa rohkeasti lääkkeen käyttö ja antakaa olla kaikki antibiootit sun muut paskat yleislääkäreiden tyrkyttämät jutut, parhaiten oppii lukemalla netistä, mitta lukemalla paljon.

      Kysykää ihmeessä kyymyksiä, vastaan mielelläni.

      Terv,
      20-v mies

    • Millin

      Hei! Tässä 29-vuotiaan Isotretinoin-käyttäjän kokemuksia. Kuuria takana 4kk ja täysi parantuminen odottaa tuloaan. Iho on jo huomattavasti siistimpi kuin aikoihin, mutta yläselän paisejäljet ja leuanalus punoittavat vielä- nämä kaksi aluetta herättivät pyytämään kuuria(aikaisemmin akne ei ollut aiheuttanut kovia ja kipeitä paiseita). Akne ole ollut yhtä sitkeä kuin näillä alueilla nyt on ja ehkäpä juuri siksi parantuminen on hidasta. Märkäpäitä ei ilmesty oikeastaan ollenkaan, mutta jäljet ovat hyvin tummia vielä niillä alueilla, joihin tuli paiseita. Toivon, että kuurin päätyttyä iho lähtee vaalenemaan ja parantumaan, sillä tänä kesänä avonaiset paidat jää kyllä muiden käytettäviksi. Itsellä ihon korjaantuminen on kestänyt kauan, ja nyt alkaa tuntua, että parempaan päin mennään ja olo on toiveikas ihon paranemisen suhteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      100
      2101
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      432
      1609
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1323
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      15
      1143
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      74
      1102
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1065
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      180
      1013
    8. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      275
      1004
    9. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      979
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      847
    Aihe