Pienten koirien lenkkeilymääristä

shjrajstrj

Hei!
Minulla on 2koiraa, toinen 6kg, toinen 8,5kg, eri rotua.
Pienempi pärjää ja on tyytyväinen kun lähes joka pv käymme 1h lenkillä, joskus vapaana metsässä juoksemista.
isompi taas pitää 1h lenkkiä alkuveryttelynä, sellaisen jälkeen on ihan energiaa täynnä. Ja vapaapäivinäni käynkin 2-3h lenkeillä!

Mielestäni se on aina ollut ok.
Nyt tuttavani oli kuulut että jossain lehdessä oli eläinlääkäri kirjoittanut että jos pieniä koiria koiria lenkittää yli 1h, se kostautuu myöhemmin nivelvaivoina.

Tietääkö kukaan voiko tämä pitää paikkansa?

Kumpikaan koira ei vaikuta väsyneeltä 2-3h lenkin aikana tai sen jälkeen!
Pienempi vaikuttaa tyytyväiseltä. isompi taas heti kotona hakee pallon ja haluaa että sitä heitellään, ja muutenkin jaksaa vielä leikkiä yms, mutta on toki rauhallisempi kuin 1h lenkin jälkeen. Aivotyöskentelyä erimuodoissa tarjoan myös koirilleni joka pv.

21

158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oma teoria

      Sanoisin että riippuu hyvin paljon rodusta. Jos vertaa esim mäyräkoiraa ja kääpiövillakoiraa niin onhan kääpiövillakoiralla helpompi liikkua vaikka molemmilla yhtä paljon energiaa olis.
      Ite lenkitän koiran mukaan. Kuitenkin koirapuistossa juoksee vaikka selvästi ei jaksais enää.
      Antaa koirien olla koiria, nivelkipuja tulee ihmisillekin kun vanhaks tulee. Mielestäni iloinen, vapaa ja rikas elämä joka ehkä hieman lyhyempi, on parempi ku rajotettu ja ahdistunut pitkä elämä.
      Lenkillä en vedä liikoja vain koska minä haluan. Puolen tunnin lenkkejä. Koirapuistossa käydään melkeen päivittäin missä koira sitten juoksee sen verran kun huvittaa.
      Jos vain on mahdollista niin sanoisin että lyhyempiä lenkkejä ja pidempää vapaanajuoksua.

      • Oma teoria

        Pitääpi vielä lisätä että nivelkipuja tulee helpommin jos koiraa lenkittää asfaltilla. Pehmeä maasto selvästi parempi, myös ihmiselle.


      • skfhjaufahguh
        Oma teoria kirjoitti:

        Pitääpi vielä lisätä että nivelkipuja tulee helpommin jos koiraa lenkittää asfaltilla. Pehmeä maasto selvästi parempi, myös ihmiselle.

        Kiitos vastauksestasi!

        Kyllä helpotti. Juuri samallatavalla itse olen ajatellut. Aloin vain epäröimään mielipidettäni. Ja meidän lähellä on metsiä joissa käymmekin vaeltelemassa (koirat vapaana) niin usein kun mahdollista.
        Ja jotenkin on vaikea kuvitella että monipuolinen liikunta voisi olla pahasta!
        Mielestäni liikunta vahvistaa sekä koiria että ihmisiä. Enhän vedä koiriani väkisin perässäni. Ja mielestäni jos koira saa vähän liikuntaa tai on liika kiloja, se rasittaa niveliä enemmän, kuin kunnon liikunta!


      • Oma teoria
        skfhjaufahguh kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi!

        Kyllä helpotti. Juuri samallatavalla itse olen ajatellut. Aloin vain epäröimään mielipidettäni. Ja meidän lähellä on metsiä joissa käymmekin vaeltelemassa (koirat vapaana) niin usein kun mahdollista.
        Ja jotenkin on vaikea kuvitella että monipuolinen liikunta voisi olla pahasta!
        Mielestäni liikunta vahvistaa sekä koiria että ihmisiä. Enhän vedä koiriani väkisin perässäni. Ja mielestäni jos koira saa vähän liikuntaa tai on liika kiloja, se rasittaa niveliä enemmän, kuin kunnon liikunta!

        Se on totta että ylipaino on pahempi kuin liika liikunta. Jos koiran tuntee niin huomaa kyllä koska väsyy. Eikä sekään haittaa jos vetäiskin "vanhingossa" liian pitkän lenkin kunhan ei tapahdu joka päivä.


      • jdkshalhdkjh

        Mitä ihmettä? Kääpiövillakoiran helpompi liikkua kuin mäyräkoiran? Siinä on taas meillä oikea asiantuntija... Mäyräkoira on herranen aika työkoira, metsästysrotu, se jos joku on liikunnallinen rotu. Hakeudupa joskus seuraamaan mäyräkoiraa metsällä.


      • rsjnyhnedt
        jdkshalhdkjh kirjoitti:

        Mitä ihmettä? Kääpiövillakoiran helpompi liikkua kuin mäyräkoiran? Siinä on taas meillä oikea asiantuntija... Mäyräkoira on herranen aika työkoira, metsästysrotu, se jos joku on liikunnallinen rotu. Hakeudupa joskus seuraamaan mäyräkoiraa metsällä.

        Kyllävain, vaikka mäyräkoira onkin työkoira, niin jos vertaa energiseen kääpiövillakoiraan, niin villakoiran on helpompi ja ketterämpi liikkua.
        Mummollani on aina ollut mäyräkoiria, ja kyllä ovat liikunnallisia mutta eivät samassa määrin kuin villakoirat. jo lyhytjalkaisuus tekee sen että eivät esim.hyppele yhtä ketterästi. mäyräkoira ei jaksa juosta yhtäjaksoisesti niinkuin esim.villakoira, vaan sen rakastamaan liikuntaan kuuluu rauhallisempia hetkiä esim. metsissä koloja tutkimalla.
        Itsekin rakastan mäyräkoiria mutta en menisi väittämään että lyhyillä jaloilla pärjäisi liikunnallisissa asioissa kääpiövillakoiralle!


      • Oma Teoria
        jdkshalhdkjh kirjoitti:

        Mitä ihmettä? Kääpiövillakoiran helpompi liikkua kuin mäyräkoiran? Siinä on taas meillä oikea asiantuntija... Mäyräkoira on herranen aika työkoira, metsästysrotu, se jos joku on liikunnallinen rotu. Hakeudupa joskus seuraamaan mäyräkoiraa metsällä.

        Kun joku mainitsikin jo niin mäyräkoira on kyllä työkoira mutta ei se siellä metsässä kilometrejä putkeen juokse, villakoira luonnollisesti ketterämpi on koska pidemmät jalat ja sporttinen kroppa, mutta villakoira ei ole työkoira joten et sinä varmaan niitä metsällä ole nähnyt..
        Ei tarvi olla asiantuntija, riittää kun osaa käyttää aivoja.


    • Tarvii vettä

      Kunhan muistaa näin kesän tullen sen VEDEN. Itse pidän vettä aina mukana ja nimenomaan niillä metsälenkeillä.

      • jheazuhbju

        Niin ja kesäisin varsinkin molossiroduilla on riski saada lämpöhalvaus jos auringossa liian pitkään lenkittää!


      • Onko noin
        jheazuhbju kirjoitti:

        Niin ja kesäisin varsinkin molossiroduilla on riski saada lämpöhalvaus jos auringossa liian pitkään lenkittää!

        pieniä molossejakin olemassa? Aloittaja sanoi että koirat ovat 6 ja 8,5 kg. Olen luullut että molossit ovat jotain molosseja tai mastodontin ja koiran risteytyksiä.


      • Onko noin kirjoitti:

        pieniä molossejakin olemassa? Aloittaja sanoi että koirat ovat 6 ja 8,5 kg. Olen luullut että molossit ovat jotain molosseja tai mastodontin ja koiran risteytyksiä.

        Molossiroduista lista alla, ollos hyvä, ja mitä tulee viestiin kelle vastaat niin kaikki lyhytkuonoiset koirat kärsii lämmöstä kun myöskin kylmästä enemmän kun pidempikuonoiset koirat.

        Itse olen autannut lämpöhalvauksessa, boxeria onneksi oli niin puhdas ihanainen mätäjoki vieressä ( mihin talvella mukulana jäihin tipuin kun oikasin koiran kanssa jäätä pitkin) mihin vein koiran virkoomaan, ja dobsun pelastin minkä omistaja heitteli frisbeetä koira sai lämpöhalvauksen kun ilmasta otti sitä kiinni, että ei mikään rotu ole lämpöhalvauksella turvassa, aikoinaan koirmmmelehdessä oli tarinaa kahdesta koirasta mitkä näyttelyssä kuoli lämpöhalvaukseen kun oli autossa. Kyllä kaikien olisi hyvä pitää vettä mukana jos kuumilla säillä ulos lähtee, koskaan ei tiedä jos oma koira ei vettä tarvii, niin saataakin olla jonkun muun koira mikä tarvii vettä.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Molossikoira


      • Juu no
        power.light kirjoitti:

        Molossiroduista lista alla, ollos hyvä, ja mitä tulee viestiin kelle vastaat niin kaikki lyhytkuonoiset koirat kärsii lämmöstä kun myöskin kylmästä enemmän kun pidempikuonoiset koirat.

        Itse olen autannut lämpöhalvauksessa, boxeria onneksi oli niin puhdas ihanainen mätäjoki vieressä ( mihin talvella mukulana jäihin tipuin kun oikasin koiran kanssa jäätä pitkin) mihin vein koiran virkoomaan, ja dobsun pelastin minkä omistaja heitteli frisbeetä koira sai lämpöhalvauksen kun ilmasta otti sitä kiinni, että ei mikään rotu ole lämpöhalvauksella turvassa, aikoinaan koirmmmelehdessä oli tarinaa kahdesta koirasta mitkä näyttelyssä kuoli lämpöhalvaukseen kun oli autossa. Kyllä kaikien olisi hyvä pitää vettä mukana jos kuumilla säillä ulos lähtee, koskaan ei tiedä jos oma koira ei vettä tarvii, niin saataakin olla jonkun muun koira mikä tarvii vettä.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Molossikoira

        tuo listasi ei kyllä sisältänyt yhtään noin pientä molossia.

        Totta, kyllä vettä kannattaa roudata mukana keskikesällä ainakin kun ojanpohjat tahtoo olla kaikkialla kuivia.


      • molossi ei rek
        Onko noin kirjoitti:

        pieniä molossejakin olemassa? Aloittaja sanoi että koirat ovat 6 ja 8,5 kg. Olen luullut että molossit ovat jotain molosseja tai mastodontin ja koiran risteytyksiä.

        On noita muutamia pieniä mastodontin ja koiran risteyksiäkin :D,jotka luetaan molossityyppisiin alaryhmältään.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Molosser.
        Itseasiassa mainitsemasi kilot menee ainakin yhden rodun määritelmiin.

        Kyllä noissa molossiroduissakin on eroavaisuuksia sään siedossa.Eli ei ihan automaattisesti tarkoita,että aina esim.lyhytkuonoiset olisi heikompia.
        Eroavuuksia löytyy niin roduissa,kuin yksilöissäkin.
        Ja onhan pitkänokkaisissakin huonommin kestäviä.Paksuvillaisetkin on oma juttunsa.

        Ja ainahan maalaisjärki pitäisi säilyttää.Ei ihmisellekkään mitään hikiliikuntaa älyttömästi suositella "ääriolosuhteissa".


      • Juu no kirjoitti:

        tuo listasi ei kyllä sisältänyt yhtään noin pientä molossia.

        Totta, kyllä vettä kannattaa roudata mukana keskikesällä ainakin kun ojanpohjat tahtoo olla kaikkialla kuivia.

        Ei sisältännyt linkki ainokaista fci 2 ryhmän molossikoirarotua, laitoin linkin kenelle vastasin vahvistaakseen hänen kirjoitustaan, et se siitä.

        todelisuuta ja tosiasiaa on että lyhykuonoiset koirat kärsii kuumudesta enemmän kuin pidempikuonoiset rodut/koirat.

        Vaikka fci :2 ryhmän molossirotu enk. bulldogi kärsii hengitystievaikeuksista ja kuumuudesta sekä kylmyydestä, mutta niitä on muitakin rotuja kuin vaan molossirotuja millä on olematon kuono ja kärsii hengitysvaikeuksista.

        Alla on linkkistä lisää aiheesta
        http://www.studio55.fi/vapaalla/article/elainlaaketieteen-professori--nama-koirarodut-on-jalostettu-sairaiksi/135782


      • tjststewuws75hgf
        Juu no kirjoitti:

        tuo listasi ei kyllä sisältänyt yhtään noin pientä molossia.

        Totta, kyllä vettä kannattaa roudata mukana keskikesällä ainakin kun ojanpohjat tahtoo olla kaikkialla kuivia.

        Olen aloittaja.
        Minulla on aina ollut molossirotuja, niin pieniä kuin isojakin.
        Isoja molossirotuja on toki enemmän kuin pieniä.
        Tämänhetkiset koirani ovat bostoninterrieri 8,5kg, ja mopsi-griffon bruxellois sekoitus 6kg.
        ja tosiaan bostoninterrierini on tosi energinen, jaksaisi juosta yhteenmittaan vaikka 3h ja silti sen jälkeen kotona hakee pallon että nyt leikitään!
        Osaa kyllä rauhottuakin, ja kun pääsee sohvalle viereen nukkumaan, niin siitä ei millään haluaisi nousta, vaan venyttelee, haukottelee ja vitkastelee antaumuksella, ja katsoo silmiin unisesti ja pyytää että jatketaan unia. mutta kun saat bostonin liikkeelle, niin sitten se on menoa ja vilskettä!


    • molossi ei rek

      Siis olisiko tarkoittanut,että kasvavia,ihan pentuja ym.?

      Jos ei,vaan ihan aikuisia,niin kyllä kiinnostaa tietää,kuka eläinlääkäri sanonut.

      Viimekädessä rotu määrittelee myös.Ihan samoin pienissä on rotuja,jotka tarvii/pystyy ja haluaa enemmän liikuntaa ja aktiviteettejä,ja taas vähemmän toiset.Mutta samoin on suurissakin koirissa.

    • foksitreenaaja

      Ihan hyvä määrä lenkkejä ..en usko eläinlääkärin lausuntoon että olisi liikaa ..

      Oma koirani työkoirapohjainen(koko melkein37cm säkä ja painoa 8kg) ja vaati 1-1,5 h per pv ja vkl 2-3h
      Ja koira sporttinen hyväkuntoinen ja osasi rauhoittua ilman ylikierroksia. Myös aivojumppaa ja treenejä muuten mutta leppoista lenkkiä usein.

      Krooninen sairaus pysyi kurissa kun tasapainoinen liikunta ravinto ja touhu ja eli yli 15v.

      Nivelissä ei ongelmia mutta omasi epilepsian ja lääkityksen vuoksi munuaisvikaa lopussa jonka takia jouduin lopettaa.

      Nivelet kannattaa huomioida ravinnossa jos tuntuu että tarvetta tulee. Juoksutus kovalla asvaltilla ei hyvä mieluummin metsäslenkkejä pehmeämmällä pohjalla.

      • foksitreenaaja

        Ja meillä tosiaan lenkit tunteen mukaan ja usein ihan vain hajujen haistelua omaan tahtiin..ei se matka vaan laatu. :)

        Ulkoilua voi tehdä niin eri tavalla hikipäässä kiireessä tai leppoisasti asioita vaihdellen välillä kiireesti välillä leppoisasti välillä rinnettä ylös ja alas..tuntimäärä ei oikeastaan kerro lenkin laadusta.

        Itse vkl vein tai iltaisin koirapuistoon jossa meni omaan tahtiin myös joko innolla juosten tai vain leppoisasti touhuten..itse tietää parhaiten oman koiran liikunnantarpeen ja miten sen toteuttaa..

        Meidän tiimi mennyt aina leppoisasti välillä innostuen riekkumaan..:)


      • sjryujsxr
        foksitreenaaja kirjoitti:

        Ja meillä tosiaan lenkit tunteen mukaan ja usein ihan vain hajujen haistelua omaan tahtiin..ei se matka vaan laatu. :)

        Ulkoilua voi tehdä niin eri tavalla hikipäässä kiireessä tai leppoisasti asioita vaihdellen välillä kiireesti välillä leppoisasti välillä rinnettä ylös ja alas..tuntimäärä ei oikeastaan kerro lenkin laadusta.

        Itse vkl vein tai iltaisin koirapuistoon jossa meni omaan tahtiin myös joko innolla juosten tai vain leppoisasti touhuten..itse tietää parhaiten oman koiran liikunnantarpeen ja miten sen toteuttaa..

        Meidän tiimi mennyt aina leppoisasti välillä innostuen riekkumaan..:)

        Kiitos kaikille vastauksista!
        mienkiintoisesti eksyttiin muihinkin aiheisiin.
        Mutta en enää mieti sitä että joku eläinlääkäri on väittänyt että pieniä koiria ei saisi lenkittää yli 1h.
        Voihan se olla että on tarkoittanut pentuja ja ystäväni tuttu on ymmärtänyt väärin!

        Koirani ovat siis 2 ja 4vuotta.
        Ja olen aina ennenkin tiennyt että tarjoan niille monipuolista ja hyvää liikuntaa sopivassa määrin, kuin myös muuita virikkeitä.Barf- Ruokavalioon kuuluvat aamuisin kanankoivet tai rustoluut, iltapäivisin tarjoan itsetehtyä mössöä joka koostuu 1/3 riisiä, 1/3 kasvissosetta, 1/3 osa vaihtelevasti joko naudan mahaa tai naudanjauhelihaa, sekaan laitan 3-4x vkossa lohiöljyä ja 2x vkossa kanamuna. sillointällöin saavat myös hiukan luonnonjogurttia.
        turkki kiiltää, hampaat kunnossa jne....

        Joten nyt ihmettelen miksi niin huolestuinkaan tuosta eläinlääkärin sanomasta, kun en voi edes tietää onko totta!

        Nyt lähdemme metsään haistelemaan sateen jättämiä hajuja!

        Hyvää päivänjatkoa kaikille!


      • Olet onnekas
        sjryujsxr kirjoitti:

        Kiitos kaikille vastauksista!
        mienkiintoisesti eksyttiin muihinkin aiheisiin.
        Mutta en enää mieti sitä että joku eläinlääkäri on väittänyt että pieniä koiria ei saisi lenkittää yli 1h.
        Voihan se olla että on tarkoittanut pentuja ja ystäväni tuttu on ymmärtänyt väärin!

        Koirani ovat siis 2 ja 4vuotta.
        Ja olen aina ennenkin tiennyt että tarjoan niille monipuolista ja hyvää liikuntaa sopivassa määrin, kuin myös muuita virikkeitä.Barf- Ruokavalioon kuuluvat aamuisin kanankoivet tai rustoluut, iltapäivisin tarjoan itsetehtyä mössöä joka koostuu 1/3 riisiä, 1/3 kasvissosetta, 1/3 osa vaihtelevasti joko naudan mahaa tai naudanjauhelihaa, sekaan laitan 3-4x vkossa lohiöljyä ja 2x vkossa kanamuna. sillointällöin saavat myös hiukan luonnonjogurttia.
        turkki kiiltää, hampaat kunnossa jne....

        Joten nyt ihmettelen miksi niin huolestuinkaan tuosta eläinlääkärin sanomasta, kun en voi edes tietää onko totta!

        Nyt lähdemme metsään haistelemaan sateen jättämiä hajuja!

        Hyvää päivänjatkoa kaikille!

        kun olet valinnut noin pienet koirat. Tuolla ruokavaliolla joku molossi söisi sut kuukaudessa vararikkoon.


      • srujied5tied
        Olet onnekas kirjoitti:

        kun olet valinnut noin pienet koirat. Tuolla ruokavaliolla joku molossi söisi sut kuukaudessa vararikkoon.

        Käyn kennelrehusta hakemassa nuo sapuskat, tärkein syy tuohon ruokavalioon on koirien hyvinvointi mutta suuri syy on myös se että säästän rahaa!
        1,5vuotta sitten ruokin koirani royal canin nappuloilla ja hiukan raakaa jauhelihaa,
        ja kun kuulin ystävältäni kennelrehusta, niin aloin laskemaan ruokien hintoja.
        Ja nyt ei tarvi ostaa koirille ruokaa kuin n.3kk välein, pakastimestani löytyy kokoajan ruokaa!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6579
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4243
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2647
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2040
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1111
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1066
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe