Kesä tulee, ihanaa!

yksivuotistelija

kohta taas pääsee muokkaamaan maata ja kylvämään siemeniä; kosmoskukkia, kehäkukkia, pioni-ja oopiumunikkoja, krasseja... aivan mahtavaa.
Löydettiin miehen työpaikan kaatopaikkakontista hienoja turkoosilla huolettomasti maalattuja lastulevylaatikoita, jotka olivat pohjista rikki, ja joissa metallikahvat päädyissä, ne istuvat varmaan kuin nenä päähän tulevaan kukkatarhaan "sisäänkäynniksi", kun poistetaan rikkonaiset pohjat ja täytetään mullalla. Turkoosi väri sopii kauniisti kehäkukkien ja punapellavan väreihin, sekä vaaleanpunaisiin ja keltaisiin pensaskrasseihin. laatikosta laatikkoon nikkaroidaan pergolakaari, johon saa jotain köynnöstä kasvamaan. kansia mietin, että poistatanko vai en, toisaalta ovat kivat, kun aukevat ja niitä pitää aloillaan hienot ketjut. esim. karssit varmaan kiipeilisivät hienosti kantta pitkin.

mitäs kukkia teidän yksivuotisten harrastajien kukkatarhoista tänä kesänä löytyy? Entä mitä löytöjä, aarteita, ideoita?

3

191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • plantti

      Olen kylvänyt orvokkia, tarhaneilikkaa, kiinanasteria, petuniaa, isoa samettikukkaa, ryhmäsamettikukkaa, daaliaa, kesäpäivänhattua, päivänsiniä, verbenaa ja kuukausimansikkaa. Pian kylvän leijonankitaa, kahta lajiketta kehäkukkaa, kahta lajiketta tsinniaa ja kesämalvikit.
      Helmikuussa istutin mukulabegonian mukulat, ne on lähteneet vähän epätasaisesti kasvamaan, osa niistä jo 15 senttisiä ja osa vasta parisenttisiä.
      Pian pitää istuttaa koristedaalian ja freesian mukulat.
      Kesäbegonioiden esikasvatus epäonnistui, kylvin ne helmikuussa eikä ne itäneet ollenkaan!
      Muutenkin olen huomannut että siementen itävyydessä on ollut suuria eroja, jotkut ovat itäneet todella hyvin ja jotkut huonosti, esim. päivänsinen siemeniä oli pussissa 15 kpl ja niistä iti vain kolme.

      Uusia "kasvatteja" minulle on tänä vuonna kuukausimansikka, tarhaneilikka ja päivänsini. Saas nähdä kuinka menestyvät.

      • yksivuotistelija

        Minun yksivuotistelu perustuu siihen, että en esikasvattele mitään. En saa esikasvatuksia koskaan onnistumaan, vaan taimet kuolevat, tai eivät vaan lähde kasvuun maahan istutuksen jälkeen. Siskoni esikasvattaa minun kesäkurpitsojen taimet samalla kun omansa, ja tänä vuonna viidakkokurkun taimia.
        Harrastan siis ihan vain sellaisia, mitkä voi siemeninä viljellä joko avomaalle, kukkapenkkiin tai kasvatuslaatikoihin. Kehäkukista olen tykännyt aina, ovat niin helppoja ja vaatimattomia kasvuolojen suhteen. viime vuoden kokeilussa olivat kosmokset, ja niihin ihastuin, joten niitä on laitettava tänäkin vuonna. Tämän vuoden "hitti" on sitten pioniunikot. Joidenkin siementen matkassa kukkapenkkiin oli viime vuonna eksynyt pari siementä ja nekin olivat niin kauniita, että pakko saada tänä vuonna oma unikkopelto.
        Meidän kesäpaikassa on onneksi lääniä istutella, ja mieskin tykkää kun saa myllätä koneella maata, minun ohjeiden mukaan tietysti ;) itse se kasvattaa vaan perunaa.


    • Vihertouhu

      Samaa mieltä, ihanaa on. Kylvöksiä on tehty ja osa jo hyvällä kasvun alulla.
      Samettikukkia on taimella neljää rymäsamettikukkaa ja isosammaria, yhteensä n 100 kpl. Basilika on kylvetty, samoin palsamit. On huonepalsami, ei se jokapaikkaan leviävä vaan kameliapalsami.

      Toukokuun alussa laitan päivänsinit, elämänlangat ja krassit kasvamaan. Samoin yrttejä.

      Olen ostanut tarhaleukoijan, kehäkukan, ruiskaunokin ja kaunokaisen siemeniä. Salaatit ja em. menee suorakylvöön kasvimaalle. Riippuu säistä pääseekö jo toukokuussa kylvämään. Kukkia kasvatan kasvimaalla leikkokukiksi.

      Gladioluksen sipuleita laitan maitpurkkeihin esikasvamaan pikapuoliin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe