Leipuri-kondiittori

Eva45667

Minkälaista opiskelu on?

11

1546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ............

      Opiskelu oli mukavaa. Ensimmäisenä vuonna opiskeltiin sekä leipomo-, liha- että elintarvikepuolella. Ensimmäisen luokan lopulla valittiin näistä oma suuntaus eli minun tapauksessani leipuri-kondiittori.

      Ensimmäisenä vuonna tutustuttiin siis kaikkiin aloihin. Leipomotunneilla leivottiin kaikkea mahdollista: leipää, pullaa, pitkoja, kakkuja, suolaisia leivonnaisia, pikkuleipiä jne. Elintarviketunneilla valmistettiin ruokia, tehtiin mehuja ja hilloja, salaatteja ja makeisia kuten toffeeta ja marmeladeja. Lihatunteja meillä oli aika vähän, mutta siellä tutustuimme esimerkiksi makkaroiden, joulukinkkujen ja jauhelihan valmistukseen.

      Sitten leipomopuolelle suuntautuessani jatkui leipominen. Teimme ihan perus leivonnaisia ja tutustuimme muihinkin töihin kuten suklaatöihin, sokerikoristeiden valmistamiseen, marsipaanikoristeisiin yms.

      Tykkäsin erittäin paljon. Suosittelen koulua muillekin leipomisesta pitäville.

    • leipuriksi?

      Olen hakenut nyt keväällä leipuri-kondiittoriksi. Olen vain miettinyt miten hyvä leivonnassa pitäisi olla jo valmiiksi. Olen leiponut kotona jonkin verran mutta en osaa reseptejä ulkoa enkä hirveästi sovella leipoessani jotain. Riittääkö jos on vain innostusta ja kiinnostusta leivontaan ja halukas oppimaan?
      Kuinka paljon opetukseen muuten kuuluu teoriaa?

    • joskus jotain opisk

      Ei niitä ruokaohjeita / leipomusohjeita tarvitse ulkoa osata, mutta tavallisimmat kyllä yleensä jää mieleen - ainakin jos usein tekee ;) Sovellukset tulee aikaa myöten - ainakin jos muutoksiin / uusiin juttuihin suhtautuu positiivisesti...
      Innostus ja kiinnostus on toki aina ensimmäinen asia - oppimishalu jo auttaa aika paljon monessa asiassa ;)
      Teorioitakin on, esim. kemia vieraat kielet matematiikka ovat hyvinkin tärkeitä asioita ruoka-aloilla, toki on myös muitakin aineita.

    • kööki

      Millanen on alan työllisyys? Siis jos käy vaan leipurikondiittoriksi amiksessa eikä jatka opintoja enempää vaan menis töihin?

      • fdsfdsfsdfs

        No siis sähän voit mennä leipomoihin töihin tai normi kahviloihin? kahvila konditorioihin yms ? Ja muuten! ku opiskelussa on työssäoppimista (meillä oli yhteensä 20 viikkoa (ekana vuonna 5 viikkoa, tokana 10 ja vikana 5) niin kannattaa hakea työssäoppimaan paikkaan josta mahdollisesti voisit saada töitä!


      • qweqwe1
        fdsfdsfsdfs kirjoitti:

        No siis sähän voit mennä leipomoihin töihin tai normi kahviloihin? kahvila konditorioihin yms ? Ja muuten! ku opiskelussa on työssäoppimista (meillä oli yhteensä 20 viikkoa (ekana vuonna 5 viikkoa, tokana 10 ja vikana 5) niin kannattaa hakea työssäoppimaan paikkaan josta mahdollisesti voisit saada töitä!

        Totta, kannattaa hakea harjoittelemaan semmoseen paikkaan misä vois kuvitella työskentelevänsä valmistuttuaan! Olen kuullu yhdeltä tutulta, joka opiskeli leipuri-kondiittoriks että jos haluaa leipoa asioita käsin (eikä käyttää jotain liukuhihnaa tai valtavaa konetta) niin sellaisia työpaikkoja on vain lähinnä Helsingissä/etelässä


    • dfsdfsdfsdfds

      No mulla oli teoriaa ainaki 1½ vuotta(siinä välissä toki leipomotunteja ja kokkaustunteja) , oon siis nyt amiksen tokalla ja nyt me vaa leivotaan ja saadaan ite päättää mitä tehään :D tai siis pitää suunnitella 4 tuotetta valmistujaisiiin:) sitä ennen suunniteltiin 4 tuotetta pääsiäiseen liittyen :D Ens vuonna valmistetaan suklaa juttui ja karkkeja :))

      Niiin ja opettajat ja myös päivät on tosi rentoja :D

    • joku...

      onko kellään kokemusta opiskelusta yo-pohjaisena? ois kiva kuulla kokemuksia

      • joku...

        anyone?


    • jippijai

      jee, mä pääsin yo-linjalle kuopioon!

    • osihteeri

      yo-linjalla on se eroavaisuus, ettei ole atto-aineita, koska ne olet suorittanut jo aikaisemmin. eli valmistuu nopeammin ja vaan ammattillisia aineita :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2530
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1479
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      893
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe