näkökenttäpuutos

Miehestä huolissaan

Onko teillä kellään kanssasisaret/kanssaveljet ollut seuraavanlaista ongelmaa?

Miehelläni, kohta 3 vk aikaa kahvia laittaessa maailma musteni,(ei pyörtynyt)mutta hävisi näkö väliaikaisesti kummastakin silmästä. Siinä vähän aikaa oltuaan lähti kävelemään kotiinsa ja siellä alkoi näkökyky pikku hiljaa parantua, mutta ei tullut kokonaan normaaliksi.

Lääkäriin mennessämme ensimmäinen lääkäri sanoi, että kysymyksessä on pitkittynyt migreenikohtaus, kuten hän luuli itsekin, koska oli nähnyt erilaisia kuvioita ennenkuin tämä näkö hävisi kokonaan, kuten migreenikohtauksen alkuun kuuluukun, ainakin joillakin ihmisillä.

Tuli ma-aamu, menimme sairaalaan, tilanne ei ollut muuttunut yhtään.
Hänellä on kummassakin silmässä vasemman näkökentän puutos, eli esim. kirjaa luettassa, hän näkee oikean sivun, mutta ei vasenta.

Ja olipahan kysymyksessä mikä tahansa näkökohde, niin vasenta puolta hän ei näe.
Niin sairaalassa otettiin aivojen tt-luva, siinä ei näkynyt mitään erikoista, sitten otettiin magneettikuva aivoista, niin siinä löytyi syy.
Diagnoosi oli aivoinfarkti ja lääkärin ennusteen mukaan näillä on yleensä hyvä taipumus parantua, mutta varmaahan hän ei tietysti voinut sanoa.

Tästä tapauksesta on nyt kohta 3 viikkoa, eikä ole mitään radikaalia muutosta tapahtunut, hän näkee edelleen erilaisia kuvioita vasemmassa näkökentässä ja sillä kohtaa missä kuviot esiintyvät, niin näkökykykin häviää.

Ei tiedetä, että mistä tämä johtuu, mutta yleisin tällainen syy on kuulemma sellainen, että aivoista on irronnut kalkkihiutale ja on lähtenyt kulkemaan aivoissa ja tukkinut verisuonen(sekä on tapahtunut hapenpuutos aivoissa sen tukkeutumisen seurauksena),ja aiheuttanut tämän näkökentän alueella aiheutuvan oireen.

Olisinkin nyt kysynyt, että onko teillä kellään kokemusta tällaisesta asiasta?

Mieheni on tosi masis ja ymmärrettävistä syistä, hän ei pysty tekemään nykyistä työtään ainakaan vielä, eikä ajamaan autolla.

Jos jollain olisi jotain lohduttavia sanoja meille, niin olisin enemmän kuin kiitollinen!

7

7327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmälääkäri

      Aivoinfarkti on ollut oikean aivopuoliskon alueella johtaen mainitsemaasi näkökenttäpuutokseen vasemmalle. Usein aivoinfarktien aiheuttamat puutokset paranevat jonkin verran seuraavien kuukausien aikana johtuen siitä, että infarktialuetta ympäröivä kudos kärsii esim. infarktialueen turvotuksesta ja tämän vahingoittuman alueen toiminnot palautuvat ennalleen itse vaurion kärsineen kudoksen turvotuksen vähentyessä. Lisäksi eri aivojen osat voivat osittain kompensoida puutoksia. Valitettavasti näkörata ja aivojen takaosassa sijaitseva näkökeskus on sellaista aluetta, jonka vikaa eivät muut hermoradat voi aivoissa korjata. Jos kolmen viikon kuluessa siis ei ole tapahtunut suurempaa parannusta lähtötilanteeseen nähden, ei näkökenttäpuutos varmaankaan tule enää olennaisesti paranemaan. Kuvioiden näkeminen voi esim. johtua siitä, että aivojen osa, joka näiden näkemisen aiheuttaa, ei saa enää näköinformaatiota silmistä ja "sepittää" sitä itse, aivan kuin haamukivut ihmisillä, joilta on esim. jalka amputoitu. Toisaalta tuollainen voisi olla myös merkki siitä, että alueella on vielä jonkinlainen verenkierto olemassa ja tämä voisi olla merkki siitä, että jonkinasteista parantumista voisi vielä esiintyä, mutta en haluaisi kuitenkaan herättää mitään turhia toiveita.

      Alussa näkökenttäpuutoksesta kärsivillä käy usein niin, että aivot "unohtavat" puuttuvan näkökenttäalueen olemassaolon, jopa niin että kaikki potilaat eivät aina edes huomaa näkökenttäpuutosta. Tämä saattaa johtaa myös siihen, että alussa törmäilee vastaantuleviin, ovien raameihin jne. Ajan kanssa tätä oppii kompensoimaan.

      Myös lukeminen voi olla hankalaa. Kun näkökenttäpuutos on vasemmalle päin, voi esim. seuraavan rivin löytäminen olla hankalaa (jos näkökenttäpuutos olisi oikealle päin, olisi itse lukeminen vielä enemmän vaikeutunut).
      Kuinka paljon haittaa on, riippuu tietenkin näkökenttäpuutoksen suuruudesta (näkökentästä voi puuttua tasan puolet tai vähemmän, tästä saa tiedon kun tehdään näkökenttätutkimus - tällä voidaan myös seurata mahdollista paranemista kun se uusitaan kuukauden tai parin kuluttua).

      Ennusteesta voi kuitenkin vain oma lääkäri antaa parhaat tiedot, sillä hänellä on myös tutkimustulokset jne.

      Toivotan kuitenkin hyvää paranemista. Laiha lohtu tilanteessa on se, että aivoinfarktin yhteydessä olisi voinut käydä paljon huonomminkin.

    • 100µg

      Suosituksia pienempi veren D-vitamiinipitoisuus saattaa altistaa aivoinfarktin kehittymiselle, tuore yhdysvaltalaistutkimus osoittaa. Tätä ennen D-vitamiinin vähyys on yhdistetty mm. sydän- ja verisuonitautien riskiin, mutta aivoinfarkteja ja muita aivohalvauksia koskevat tulokset ovat olleet epäselviä.

      Tutkimuksessa riski sairastua aivoinfarktiin oli suurentunut naisilla, joiden veren D-vitamiinipitoisuus oli keskimäärin 35 nmol/l, kun vertailukohtana olivat naiset, joiden pitoisuudet olivat keskimäärin 77 nmol/l. Suomessa normaaliarvona pidetään noin 40–80 nmol/l:n pitoisuuksia, joka on aivan liian alhainen.

      Yhteydet havaittiin mittaamalla veren D-vitamiinipitoisuudet vajaalta viideltäsadalta keskimäärin 60-vuotiaalta aivoinfarktiin sairastuneelta naiselta. Heitä verrattiin yhtä moneen terveeseen ikätoveriin. Sama tulos tuli aikaisempien tutkimusten tuloksia yhdistelleessä meta-analyysissä, joka perustui 1 200 aivohalvauspotilaan tietoihin kuudesta eri tutkimuksesta.

      Uutispalvelu Duodecim


      ""Mitä vähemmän seerumissa on D-vitamiinia, sitä jäykemmät ovat valtimot, osoittaa uusi suuri kansainvälinen tutkimus. Yhdysvaltain terveysviraston rahoittamaan tutkimukseen osallistui yli 1200 terveen kirjoissa olevaa noin 70-vuotiasta henkilöä. Tulokset puoltavat D-vitamiinin käyttöä sydän- ja verisuonitautien ehkäisyssä ja hoidossa.""
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2362


      D-vitamiinia myydään ruokakaupoissa, apteekeissa sekä luontaistuotekaupoissa (tuotteet ja hinnat vaihtelee paikoittain ja paikkakunnittain). Apteekeissa on suppein ja kallein valikoima, joten D-vitamiinit kannattaa ostaa muualta. Öljykapseleissa EI ole lisä- eikä makeutusaineita, joten lienevät parhaimpia valmisteita.

      Myös Suomalaisista verkkokaupoista saa edullisemmin kuin kaupasta:
      http://www.ebn.fi/vitamiinit_mineraalit-1.html

      http://www.manninen.info/shop/index.php?route=product/category&path=99_71

      Tässä luotettava kauppa ulkomailla:
      http://www.iherb.com/Vitamin-D

      Softgel = öljykapseli eli parasta, mitä rahalla saa. Öljyjä on erilaisia eli jos on allergiaa esim. kalalle tai soijalle, niin valitse esim. auringonkukkaöljyssä oleva valmiste.

      400IU = 10µg

      1000IU = 25µg

      2000IU = 50µg

      4000IU = 100µg

      5000IU = 125µg

      iHerbin tilausohjeet suomekielellä (visa tarvitaan):
      http://www.onnistuneetkaupat.fi/iherb-tilausohjeet/

      Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. Huippuvarovainen EFSA päätyi tähän tulokseen käytyään läpi uudet D-vitamiinitutkimukset. Vauvojen rajana on nyt 25 ja 1–10-vuotiaiden rajana 50 µg päivässä.
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=247

      Lausunnossa mainitaan, että edes 250 µg päiväannoksella ei löydetty mitään haittavaikutuksia.
      http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/2813.htm

    • Toivoa elämään

      Aivoinfarkti aiheuttaa näkökenttäpuutoksen, puoli vuotta on se aika jolloin sen pitäisi palautua, näin minulle silmälääkäri sanoi. Olen saanut aivoinfarktin 10/2010 ja näköni on jäänyt todella huonoksi. Useimmiten se kuulemma palautuu, onhan se kova paikka, myönnän sen. Itse olen osannut suhtautua sillä ajatuksella että ihme kun vielä kävelen ja puhun, olisi voinut käydä pahemminkin. Välillä kyllä masentaa kun ei voi lähteä yksin mihinkään,ei kulje linja-autot. Aina on toisten ihmisten varassa. Asumme maalla ja kyllä se ajoluvan menetys on ollut kauhea paikka, pyörällä en voi ajaa. Olen elänyt koko elämäni tosi terveellisesti, punaista lihaa en ole syönyt vuosiin, kasviksia aina paljon. Alkoholia ja tupakkaa en ole käyttänyt.
      Toivotan miehellesi paranemista, ja että hänen näkönsä palautuisi.

    • ahv 2009

      moikka. sairastin avh vuonna 2009. molemmissa silmissä todettiin vakava näkökenttä puutos. olin ajokiellossa 9kk,välillä silmä kontrolli. ja nyt lievä kenttäpuutos,mutta saan ajaa autoa.toipuminen kesti yli 2v mutta siitä voi parantua.

      • saimi 3

        hei!Tulipa minullekin migreenin jälkeen vasempaan silmään näkökenttä puutos, silmäklinikalla todettiin, ettei silmissä ole mitään vikaa, niinpä sain lähetteen neurologille kiireellisenä. oireet alkoi. kun otin hormonilaastarin 11v.käytön jälkeen,pois ensin alkoi kamalat migreenit viikon ajan ja sen jälkeen pikku hijaa kirjaimet kummasti vikkui. viikon päästä paheni ja tulee varsinki ulkona liikkuessa vaalean ruskea peite simän vasmmalla puolella.Tätä on kestänyt jo 3 viikkoa .Olen iältäni 66v ja lopetin työt toukokuussa, että siilleen.


      • HooJii

        Itsestäänkö tilanne korjautui ? minkä suuruinen näkökenttä puutos nykyisin sinulla on ?


    • Anonyymi

      Hei. Mitä mahtaa miehellesi kuulua nykyään. Onko näkökenttä parantunut?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      4156
    2. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      79
      2337
    3. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1811
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      173
      1697
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1412
    6. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1408
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1291
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      138
      1158
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1094
    10. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1093
    Aihe