Oikea teho-paino suhde

Oudee1

Tervehdys,

Tiedän, että tämä on varsin monitahoinen kysymys, mutta mikä on kanssaveneilijöiden näkemys oikeasta teho-paino suhteesta >6m pitkälle liukuvalle perämoottoriveneelle?

Lähinnä tämä mietityttää sikäli, että monissa veneissä on hyvinkin laajat tehoskaalat. Iso teho tuo luonnollisesti suuremman huippunopeuden, mutta toisaalta se kasvattaa kulutusta ja liukukynnystä. Mitä muita vaikutuksia moottorin koolla on: Melu, toimivuus kelissä....?

Erityisesti omakohtaisia kokemuksia arvostetaan.

6

2696

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ajatusvirhekö ?

      Jos samasta moottorista puristetaan 80 tai 120 kW teho, sen kulutus tai muutkaan ominaisuudet, suurinta nopeutta lukuun ottamatta eivät juuri eroa, vaikka laskettu teho/paino- suhde on eri.

      Teho/paino-suhde on tietylle veneelle tarvittava tietyn nopeuden saavuttamiseksi ja sekin yleensä potkuriteho, joten kysymykseesi ei kukaan pysty antamaan mitään tarkkaa lukemaa.

      Yleensä haarukka lähtee 30 kn nopeuteen 100...50 hv/1000 kg ja pienenee venekoon suuretessa.

      • Oudee1

        Lähinnä ajattelen tässä tilannetta, jossa samaan veneeseen voidaan asentaa vaikkapa noin 210 kg painava 150 hv kone tai noin 290 kg painava 250 hv kone.

        Huippunopeudenhan pitäisi mennä melko lailla Crouchin kaavan mukaan, v=c*(teho/paino)^(1/2). Kuitenkin tuollainen vajaan sadan kilon lisäys peräpeilin tuntumaan vaikuttaa kuitenkin varmasti muutenkin. Lähinnä siis pohdin aallokko-ominaisuuksia, liukuuun nousua, kiihtyvyyttä ja muita sen kaltaisia ominaisuuksia.

        Eli mikä on (itse kullekin) riittävästi ja kuinka perämoottorin massa vaikuttaa. Riittävyys on tässä varsin subjektiivista ja haenkin ihmisten henkilökohtaisia mielipiteitä erilaisista veneistä.


      • Oudee1 kirjoitti:

        Lähinnä ajattelen tässä tilannetta, jossa samaan veneeseen voidaan asentaa vaikkapa noin 210 kg painava 150 hv kone tai noin 290 kg painava 250 hv kone.

        Huippunopeudenhan pitäisi mennä melko lailla Crouchin kaavan mukaan, v=c*(teho/paino)^(1/2). Kuitenkin tuollainen vajaan sadan kilon lisäys peräpeilin tuntumaan vaikuttaa kuitenkin varmasti muutenkin. Lähinnä siis pohdin aallokko-ominaisuuksia, liukuuun nousua, kiihtyvyyttä ja muita sen kaltaisia ominaisuuksia.

        Eli mikä on (itse kullekin) riittävästi ja kuinka perämoottorin massa vaikuttaa. Riittävyys on tässä varsin subjektiivista ja haenkin ihmisten henkilökohtaisia mielipiteitä erilaisista veneistä.

        " Huippunopeudenhan pitäisi mennä melko lailla Crouchin kaavan mukaan, v=c*(teho/paino)^(1/2)."

        Tuo on tietyin yleistyksin käytettävissä oleva "nyrkkisääntö" , jossa vakio c on venekohtainen, eri nopeuksille ja painoille erilainen ja mitattava käytännössä.
        Oletuksena on että kulkuvastus kasvaa lineaarisesti nopeuden mukana ja c on vakio, vaikka todellisuudessa kumpikaan ei ole kuin heikosti todellisuutta vastaava.
        Kaava antaa arvion tehontarpeesta ja kulutuksesta eri nopeuksille, mutta kuten perusteista voi päätellä, tarkkuus on enimmäkseen uskon varassa.

        Teho/paino -suhteen riittävyys on taas eksakti, jos vene saavuttaa tietyllä suhteella juuri tietyn nopeuden, niin jos painoa lisätään tai tehoa vähennetään, nopeus jää saavuttamatta.

        Huippunopeuden ennakointiin kokemus samantyyppisistä veneistä antaa paljon tarkemman arvion kuin yo kaavaan sijoitetut arvaukset tai Frouden luvun arpominen.


    • körökörö

      Pitäisi tietää mitä paatti painaa yhden hengen kuormalla. Tuollainen 10 kg/hv on jo aika paljon ja alkaa olla suurella varmuudella epätoivottavia piirteitä, kuten laukkaa, voplausta jne. Yleensä perämoottoriveneiden painot ilmoitetaan ilman konetta, käsikirjassa saattaa löytyä myös paino koneen kanssa ilman kuskia. Jotkut veneet kuitenkin voivat kestää enempikin polleja toiset eivät tuotakaan.

      • Kylän suurin moottor

        Teho-/painosuhde ei todellakaan kerro kaikkea. Veneiden rungoissa on niin suuria eroja, että toinen kulkee pienellä teholla saman kuin toinen isolla ja joku ei kestä mitään suuria ylilyötejä suositusten suhteen ja toiseen voi lyödä huoletta reilusti ylimitoitetun koneen.


      • Lentolupahakemus
        Kylän suurin moottor kirjoitti:

        Teho-/painosuhde ei todellakaan kerro kaikkea. Veneiden rungoissa on niin suuria eroja, että toinen kulkee pienellä teholla saman kuin toinen isolla ja joku ei kestä mitään suuria ylilyötejä suositusten suhteen ja toiseen voi lyödä huoletta reilusti ylimitoitetun koneen.

        Kyllä venemyyntikatalogeista saa jonkinlaista kuvaa teho-painosuhteista. Pulpettiveneissä ilmoitettu paino on ilman konetta ja sisäperämoottoriveneillä koneen pitäisi kuulua ilmoitettuun kevytpainoon. Siitä vaan sitten laskemaan, missä tuotantoveneessä on kovin teho-painosuhde. Kannattaa tietty laske mukaan myös vähän polttoainetta ja kuljettajakin, että pääsee järkeviin tuloksiin.

        http://www.anytec.fi/860-spd

        Tuosta vaikka anytec 860SPEDE. 1800 kg 2*300 kg perämoottorit kuski 100 kg ja 50 kiloa bensaa = 2550 kg kevyessä ajopainossaan Tehoa 600 hv, joten teho-painosuhde olisi 2550/600 = 1 hv jokaista 4,25 kg kohden. Hui!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oliko pakko olla taas tyly?

      Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      61
      2558
    2. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

      Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      21
      1923
    3. Kemijärven festarit 2025

      Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      13
      1622
    4. Tekikö mieli laittaa viesti?

      Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1387
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

      Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      1297
    6. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

      Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      83
      1179
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

      Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      40
      1074
    8. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

      En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1043
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

      Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1043
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

      Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      58
      947
    Aihe