Tervehdys,
Tiedän, että tämä on varsin monitahoinen kysymys, mutta mikä on kanssaveneilijöiden näkemys oikeasta teho-paino suhteesta >6m pitkälle liukuvalle perämoottoriveneelle?
Lähinnä tämä mietityttää sikäli, että monissa veneissä on hyvinkin laajat tehoskaalat. Iso teho tuo luonnollisesti suuremman huippunopeuden, mutta toisaalta se kasvattaa kulutusta ja liukukynnystä. Mitä muita vaikutuksia moottorin koolla on: Melu, toimivuus kelissä....?
Erityisesti omakohtaisia kokemuksia arvostetaan.
Oikea teho-paino suhde
6
2824
Vastaukset
Ajatusvirhekö ?
Jos samasta moottorista puristetaan 80 tai 120 kW teho, sen kulutus tai muutkaan ominaisuudet, suurinta nopeutta lukuun ottamatta eivät juuri eroa, vaikka laskettu teho/paino- suhde on eri.
Teho/paino-suhde on tietylle veneelle tarvittava tietyn nopeuden saavuttamiseksi ja sekin yleensä potkuriteho, joten kysymykseesi ei kukaan pysty antamaan mitään tarkkaa lukemaa.
Yleensä haarukka lähtee 30 kn nopeuteen 100...50 hv/1000 kg ja pienenee venekoon suuretessa.- Oudee1
Lähinnä ajattelen tässä tilannetta, jossa samaan veneeseen voidaan asentaa vaikkapa noin 210 kg painava 150 hv kone tai noin 290 kg painava 250 hv kone.
Huippunopeudenhan pitäisi mennä melko lailla Crouchin kaavan mukaan, v=c*(teho/paino)^(1/2). Kuitenkin tuollainen vajaan sadan kilon lisäys peräpeilin tuntumaan vaikuttaa kuitenkin varmasti muutenkin. Lähinnä siis pohdin aallokko-ominaisuuksia, liukuuun nousua, kiihtyvyyttä ja muita sen kaltaisia ominaisuuksia.
Eli mikä on (itse kullekin) riittävästi ja kuinka perämoottorin massa vaikuttaa. Riittävyys on tässä varsin subjektiivista ja haenkin ihmisten henkilökohtaisia mielipiteitä erilaisista veneistä. Oudee1 kirjoitti:
Lähinnä ajattelen tässä tilannetta, jossa samaan veneeseen voidaan asentaa vaikkapa noin 210 kg painava 150 hv kone tai noin 290 kg painava 250 hv kone.
Huippunopeudenhan pitäisi mennä melko lailla Crouchin kaavan mukaan, v=c*(teho/paino)^(1/2). Kuitenkin tuollainen vajaan sadan kilon lisäys peräpeilin tuntumaan vaikuttaa kuitenkin varmasti muutenkin. Lähinnä siis pohdin aallokko-ominaisuuksia, liukuuun nousua, kiihtyvyyttä ja muita sen kaltaisia ominaisuuksia.
Eli mikä on (itse kullekin) riittävästi ja kuinka perämoottorin massa vaikuttaa. Riittävyys on tässä varsin subjektiivista ja haenkin ihmisten henkilökohtaisia mielipiteitä erilaisista veneistä." Huippunopeudenhan pitäisi mennä melko lailla Crouchin kaavan mukaan, v=c*(teho/paino)^(1/2)."
Tuo on tietyin yleistyksin käytettävissä oleva "nyrkkisääntö" , jossa vakio c on venekohtainen, eri nopeuksille ja painoille erilainen ja mitattava käytännössä.
Oletuksena on että kulkuvastus kasvaa lineaarisesti nopeuden mukana ja c on vakio, vaikka todellisuudessa kumpikaan ei ole kuin heikosti todellisuutta vastaava.
Kaava antaa arvion tehontarpeesta ja kulutuksesta eri nopeuksille, mutta kuten perusteista voi päätellä, tarkkuus on enimmäkseen uskon varassa.
Teho/paino -suhteen riittävyys on taas eksakti, jos vene saavuttaa tietyllä suhteella juuri tietyn nopeuden, niin jos painoa lisätään tai tehoa vähennetään, nopeus jää saavuttamatta.
Huippunopeuden ennakointiin kokemus samantyyppisistä veneistä antaa paljon tarkemman arvion kuin yo kaavaan sijoitetut arvaukset tai Frouden luvun arpominen.
- körökörö
Pitäisi tietää mitä paatti painaa yhden hengen kuormalla. Tuollainen 10 kg/hv on jo aika paljon ja alkaa olla suurella varmuudella epätoivottavia piirteitä, kuten laukkaa, voplausta jne. Yleensä perämoottoriveneiden painot ilmoitetaan ilman konetta, käsikirjassa saattaa löytyä myös paino koneen kanssa ilman kuskia. Jotkut veneet kuitenkin voivat kestää enempikin polleja toiset eivät tuotakaan.
- Kylän suurin moottor
Teho-/painosuhde ei todellakaan kerro kaikkea. Veneiden rungoissa on niin suuria eroja, että toinen kulkee pienellä teholla saman kuin toinen isolla ja joku ei kestä mitään suuria ylilyötejä suositusten suhteen ja toiseen voi lyödä huoletta reilusti ylimitoitetun koneen.
- Lentolupahakemus
Kylän suurin moottor kirjoitti:
Teho-/painosuhde ei todellakaan kerro kaikkea. Veneiden rungoissa on niin suuria eroja, että toinen kulkee pienellä teholla saman kuin toinen isolla ja joku ei kestä mitään suuria ylilyötejä suositusten suhteen ja toiseen voi lyödä huoletta reilusti ylimitoitetun koneen.
Kyllä venemyyntikatalogeista saa jonkinlaista kuvaa teho-painosuhteista. Pulpettiveneissä ilmoitettu paino on ilman konetta ja sisäperämoottoriveneillä koneen pitäisi kuulua ilmoitettuun kevytpainoon. Siitä vaan sitten laskemaan, missä tuotantoveneessä on kovin teho-painosuhde. Kannattaa tietty laske mukaan myös vähän polttoainetta ja kuljettajakin, että pääsee järkeviin tuloksiin.
http://www.anytec.fi/860-spd
Tuosta vaikka anytec 860SPEDE. 1800 kg 2*300 kg perämoottorit kuski 100 kg ja 50 kiloa bensaa = 2550 kg kevyessä ajopainossaan Tehoa 600 hv, joten teho-painosuhde olisi 2550/600 = 1 hv jokaista 4,25 kg kohden. Hui!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois
Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait1193704Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd
Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai272760Hei! Halusin vain kertoa.
En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso72535Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa
Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl1262328Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?
Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani82114- 371677
Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen
Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es581086Oot kyl rakas
Et tiiäkkään miten suuri vaikutus sulla on mun jaksamiseen niin töissä, kun vapaallakin❤️. Oot täysin korvaamaton. En t361000Kirjoittaisit edes jotain josta tiedän
Varmasti oletko se oikeasti sinä. Tänään tälläinen olo. 75974"Sanna Marinin kirja floppasi", kertoo eräs median otsikko
"Miljardien tappio - Sanna Marin vaikenee", kertoo toinen otsikko. Marin ei siis siinä kirjassaan kerro sanallakaan For78933