Poijun kiinnitys painoon?

Neuvoja tarvitaan

Ketjulla vai köydellä?

Olen ajatellut laittaa köydellä kun köysi olisi luultavasti kevyempänä helpompi vaihtaa. Minkähänlaista pitäisi köyden olla materiaaliltaan?

Vai onko se sittenkin niin, että paras tulisi käyttämällä ketjua?

Kaikenlaiset käytännön kokemukset poijun kiinnittämisestä pohjaan kiinnostaisivat.

22

4485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laiturintekijä 1

      Raskaalla ketjulla. Estää poijua seilaamasta tuulessa ja toimii "joustimena".

    • MitaanTietamaton

      Meillä on 120 cm kaivonrenkaassa n. 150 mm hst-lenkki kiinteänä ja 16mm kuumasinkittyä kettinkiä lenkkinä eli kettinkin voi vaihtaa kastelematta itseään. Toisessa poijussa oli hst-kettinki yksinkertaisena ja naru pujotettuna lenkkien välistä. Naru vähensi lenkkien hankautumista ja kulumista.

      Pelkkä köysi kestää ihmisen tuntemia voimia korroosio mukaan lukien. Mutta kuten jo mainittiin, niin on siinä huonojakin puolia.

      • Buoyman

        Perussääntö: poijuun ei koskaan köyttä. Tästä ollaan hyvin, hyvin laajasti yhtä mieltä. Ketjuksi 13mm ylöspäin veneen painon ja lompakon huomioon ottaen.
        Painojen kanssa kannatta huomioida että esim betonipainoista häviää 1/3 painosta veden alla.
        Ketjun asennuksessa tulisi estää sen pysyvä makaaminen pohjamudassa, sillä se ruostuu siellä todella nopeasti - riippumatta galvanoinnin laadusta.
        Paras poijupaino on (talous / sen pito huomioon otettuna) on betonilaatta ja kiinnityslenkki keskellä, jolloin ylimääräinen ketju lepäilee ainakin osittain jonkin aikaa siinä laatan päällä eikä aina mudassa.


    • Köysi parempi

      Mitkä ovat ne köyden huonot puolet? Minulle ei tule mieleen ainuttakaan.

      Nykyajan köydet ovat lujempia ja ruostumattomia. Van pitkät perinteet ketjun käytössä puoltavat sitä.

    • 2 x kad 44

      Joku jo mainitsikin tärkeimmän, eli köyden keveys. Raskas ketju toimii hyvänä vaimentimena tuulen aiheuttamaa nykimistä vastaan. Ketjun päiden väliin muodostuu kaari joka omalla massallaan vaimentaa nykimistä. Köyden massan ollessa huomattavasti kevyempi, niin se kiristyy helpommin täysin suoraksi ja nykäisy voima voi siirtää poijjupainoa tai rikkoo "heikoimman" kohdan linjalla veneen knaapi-poijjun paino.

      Jos haluat kokeilla käytännön testinä, laita saman pituiset köysi ja kettinki kiinni vaikka metrin korkeudelle, tämän jälkeen yrität suoristaa molemmat, huomaat varmasti tässä kohtaa köyden ja ketjun merkittävän eron.

      • Yanmarilla

        Mulla on itelläni 30 mm:n köysi, happoset koussat, happoset sakkelit ja happonen lenkki kivessä, enkä ole huomannut mitään haittoja, olleet jo 12 v. Poijussa oleva vene pitää kiristää laituriiin niin, että puolet poijusta on upoksissa, vakuutusyhtiön ohjeen mukaan, silloin on sama onko köysi vaiko kettinki. Jos laittaa kettingin on laitettava kaikki happosesta. Rautanen 16 mm kettinki ruostuu 10 v:ssa, muutaman lenkin matkalta. Jos vene on pitkiä aikoja pois poijusta, aallokko kuluttaa poijun alapään lenkkiä ja sakkelia, oli sitten happonen tai rautanen.


    • Kestää hyvin

      Vesi on erinomainen vaimennin eikä poijussa olla koskaan köysi suoraan alaspäin.
      Köysi kestää kettinkiä pitempään.

    • oikein ja väärin

      Köysi on parempi.

      Marinetek, a-laiturit, venesatamat ja satamavirastot käyttävät ketjua mutta ne ovat tyhmiä eivätkä lue palstaa.

    • On havaintoja

      Kesällä 2012 olimme Ruotsissa Sundsvallin vierassatamassa, ja siellä poijut oli kiinnitetty paksuilla köysillä. Vierasveneilijän kannalta eroa ei tietenkään ollut havaittavissa. Jos asia jotakuta oikeasti kiinnostaa, niin naapurimaasta voi kysellä kokemuksia.

      • laiturintekijä

        Olisiko ollut lyijyköyttä tai jotain "seaflex"-erikoisköyttä?


    • Köysi suunnitelmissa

      Kuinkahan paksu köysi vastaa kestävyydeltään 16 mm ketjua?

      • laiturintekijä

        16mm ketjulla murtolujuus 10T. Vastaa n. 30 mm polyptopeeniköyttä.

        Se ketjun paksuus on vain painon ja ruostumisen takia.


    • Jos nyt välttämättä haluaa käyttää köyttä, niin ainakin kaussit molempiin päihin.

    • Vastavirtaan

      Köysi ei ruostu, joten on paljon ketjua pitkäikäisempi ratkaisu.

    • purppura

      Mihinkä on unohtunut ruostumaton vaijeri teidän poijukeskusteluista.

    • Anonyymi

      Entäs tällainen hybridi varmistuksen vuoksi: käytetään ketjua (vaikka vähän vanhempaakin) ja asennetaan alapäähän rinnalle varmistukseksi kolmen metrin pituinen köysi, joka saa mielellään olla esim metrin verran ketjua pitempi
      Sitten voi mitata poijun ja laiturin välisen etäisyyden, vaikkapa sesongin alussa.
      Itse liikun paljon yksin merellä ja olen laittanut peräköyteen merkin justiinsa kotipoijulle sopivalle kohdalle. Näin huomaan varmasti milloin ketju on poikki ja olen köyden varassa.
      Muuten olen pannut merkille, että ketjujen vuosittainen kuntotarkastus on ”no, ensi vuotta sitten” osastoa

      • Anonyymi

        Niin kuin aiemmin on mainittu, niin köyden ongelma on keveys . Jos käyttää köyttä, niin se tulee mitoittaa niin, että matalan veden aikana köysi on melkein suorana poijupainoon. Korkeammalla vedellä poijun koho on osittain upoksissa ja tämä pitää hyväksyä. Jos köydessä on paljon löysää, niin jossain vaiheessa se on purjeveneen kölissä tai vetolaitteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin kuin aiemmin on mainittu, niin köyden ongelma on keveys . Jos käyttää köyttä, niin se tulee mitoittaa niin, että matalan veden aikana köysi on melkein suorana poijupainoon. Korkeammalla vedellä poijun koho on osittain upoksissa ja tämä pitää hyväksyä. Jos köydessä on paljon löysää, niin jossain vaiheessa se on purjeveneen kölissä tai vetolaitteessa.

        No ei tietenkään ole, kun käytetään uppoavas köyttä ja poijun alla vaikka kahvakuulaa joka pitää sen pystyssä vedenkorkeudesta riippumatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei tietenkään ole, kun käytetään uppoavas köyttä ja poijun alla vaikka kahvakuulaa joka pitää sen pystyssä vedenkorkeudesta riippumatta.

        Joo, se kahvakuulan paino pitää ripustaa koko köyden matkalle, jolloin sitä voi jo kutsua ketjuksi :-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, se kahvakuulan paino pitää ripustaa koko köyden matkalle, jolloin sitä voi jo kutsua ketjuksi :-)

        Jaa... minkä takia? Kyllä se uppoava köysi alhaalla pysyy omalla painollaan.


    • Anonyymi

      Poiju liikkuu tuulen mukana ja kevyt köysi lähtee aika suoraan kiinnityskohdasta kohti painoa. Kun ajaa köyden yli purkkarilla, niin riski on saada kevyehkö köysi potkuriin (kokemusta on). Sen sijaan ketju lähtee aluksi suoraan pohjaa kohti ja sitten kääntyy syvemmällä painon suuntaan. Myöskään potkurivirta ei vatkaa ketjua samalla tacvalla kuin köyttä.

      • Anonyymi

        Jos syväyksesi on vaikka 2m, laitat sen kahvakuulan hieman syvemmälle poijun alle niin et taatusti osu köyteen. Syvässä vedessä voit laittaa kellukkeen pinnan alle lähemmäs poijuankkuria pitämään löysän köyden irti pohjasta niin samalla saat lisää nykäysvaimennusta. Nousee se kettinkikin vedossa niin lähelle pintaa että siihen ajaa kiinni jos liian lähelle menee törttöilemään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko mokannut?

      Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      183
      2344
    2. Oletko ymmärtänyt

      Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      172
      2070
    3. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

      "Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      44
      2023
    4. Ikäero suhteessa

      Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia
      Parisuhde
      73
      1705
    5. Ottaisitko miten

      Kaivattusi?
      Ikävä
      128
      1700
    6. Liian paljon hylättyjä ääniä

      Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus
      Maailman menoa
      197
      1550
    7. Tiedän kyllä sen

      Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      77
      1271
    8. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

      Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      81
      1183
    9. Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat

      Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P
      Ähtäri
      32
      1154
    10. Ärsyttää et olet

      Niin välinpitämätön suhteeni
      Ikävä
      71
      1113
    Aihe