vaikkei tämä rotu kuulemma olekaan varsin paimenkoira, enpä keksinyt muutakaan osastoa jolle kirjoittaa, joten:
mitenkä tällanen iso koira sopii kahden kodin välillä tapahtuvaan asumiseen? toinen koti kylläkin kerrostalossa, mutta suurimman osan ajasta tulisi olemaan omakotitalossa maalla. olisi kova hinku saada taas koira, tällä kertaa edellistä suurempi, turvaksi maalle. meillä on myös lapsi, ei ihan vielä teini-ikäinen, miten koira ottaa käytännössä lapset ja jaksaako näitä molempia yhdessä?
mitenkä noin muuten elämä on asettunut uomiinsa tämän rodun kanssa? onko ongelmia tai muuta häiritseviä tekijöitä? kaikesta tiedosta olisin kiitollinen.
olisi kiva jos joku asiaa tunteva vastaisi.. KIITTI JO ETUKÄTEEN!!
kaukaasialainen?
9
1278
Vastaukset
- ollut ongelmia
Meillä asuu pelkaästään kerrostalossa eikä ongelmia ole tullut. Tosin noin 4:n tunnin lenkkejä joutuu tekemään että saapi tarpeeksi liikuntaa. (ei ehkä tarvitsisi niin pitkään olla)Rauhallinen nalle-karhu tuo meidän uros.
Oma 11v.poika saa laittaa vaikka solmuun eikä muuta kun häntä heiluu. Kova vahtimaan joten sitä kannattaa karsia jonkun verran pentuna pois, sen minkä nyt kykenee, jottei tulisi ylisuojeleva.
Yhden ihmisen koira eli ottaa vain yhden perheenjäsenen johtajakseen, muut ovat sen mielestä samalla tasolla.
Erittäin pahasti haukuttu rotu (tällä palstalla varsinkin) mutta se on rodusta tietämättömien puhetta. Ei todellakaan ole huono koira, päinvastoin. Suosittelen lämpimästi kaukkarin hankintaa, varsinkin kun kirjoituksesi perusteella tämä ei tulisi olemaan ensimmäinen koira. Vaikea tuo rotu on ja vaativa mutta, palkitsee kyllä kun kunnolla kouluttaa.
Koulutuksesta vain sen verran että, periksi ei saa antaa kertaakaan. Jos käskyn sille antaa, on se vietävä loppuun asti AINA, muuten lipsuu tosi herkästi käsistä ja ottaa pomon elkeet.
Toivottavasti näistä tiedoista oli edes jonkin verran apua. Ja kyllä se kaukkari on ihan oikea paimenkoira. Sehän on venäjällä yleisesti käytetty lammas-paimen ja samalla vahti susia ja karhuja vastaan tuolla kaukaasian vuoristossa. Toki sitä käytetään myös erittäin paljon esim. armeijan vahtina juuri sen vahti-vietin takia. Todella upea rotu!!! Suosittelen!!!- mpp
Mielestäni kaukkari ei todellakaan sovi kerrostallon.Todella paljon tulee ihmisillä ongelmia vartioivien koirien kanssa kun niitä otetaan k-taloon.
- piikki
ite olen kanssa ottamassa kaukkaria koska edellinen omistaja väittää luonnevikaseksi,vaikka se vaan vahtii sitä omaa reviiriään.mitä se koira on nyt pari kertaa ollut mulla pitempiä aikoja niin hyvin on sopeutunut, eikä siskojen lapsiin ole käynyt kiinni.tietysti kaikki koirat kannnattais aina ottaa pennusta niin sillo tietää sitte myöhemmin et mikä se koira on.
mut en usko että ongelmia tulee..
ja kerrostaloon se sopii ihan samalla tavalla ku omakotitaloon ainut vaan et pitkiä lenkkejä joutuu tekemään..ei nyt ehkä ihan neljää tuntia, mut ei se pahax oo päin vastoin - Kaukkarit
KAUKKARI EI TODELLAKAAN OLE PAIMENKOIRA, VAIKKA NIMESTÄ SEN KUVAN SAAKIN. KAUKASIANPAIMENKOIRA EI OLE PAIMENTAVA ROTU, VAAN NIMENOMAA LAUMANVARTIJA.
EN YMMÄRRÄ ETTÄ MIKSI VALHEELLISTA TIETOA PITÄÄ LEVITTÄÄ, VAIKKEI OIKEASTI RODUSTA TIEDÄ MITÄÄN.
MIKSI PITÄÄ TÄLLAISESTA RODUSTA ANTAA SE KUVA ETTÄ SE ON JOKU SEURAKOIRA KUN SE EI SITÄ OLE.
TOISEKSEEN SE EI OLE KAUKAASIANPAIMENKOIRA, VAAN KAUKASIANPAIMENKOIRA, YHDELLÄ AA:LLA.
KAUKASIANPAIMENKOIRA EI TODELLAKAAN OLE MIKÄÄN KERROSTALOKOIRA, EIKÄ SOVELLU MYÖSKÄÄN RIVITALOIHIN.
KANNATTAA KÄYDÄ LUKEMASSA AIHEESTA YOOZHAKIN TAI OTUSKERHON LAUMANVARTIJAT OSIOTA, MISSÄ ROTUA OIKEASTI TUNTEVAT KERTOVAT KOKEMUKSIA JA ANTAVAT TIETOA KAUKKARISTA.
KAUKKARI ON FLEKMAATTINEN KOIRA NIIN KUIN MUUTKIN LAUMANVARTIJAT, EIKÄ TARVITSE 4 TUNNIN LENKKEJÄ, MUTTA LIIKUNTAA KYLLÄKIN ERILLAISISSA MAASTOISSA.
TIETÄMÄTTÖMIEN PUHETTA ON SUOSITELLA KAUKKARIA EDELLÄ MAINITUIHIN OLOIHIN.
YLEENSÄ KAIKKI NE KENELLÄ EI OLE PITKÄÄ KOKEMUSTA KAUKKAREISTA PUOLESTA PUHUVAT KERROSTALOSSA ASUMISTA, KUN TAAS NE KETKÄ OVAT PIDEMPÄÄN ROTUA HARRASTANEET JA LIIAN MONTA KODINVAIHTAJAA TAI PIIKILLE MENEVÄÄ KAUKKARIA NÄHNEET, OVAT ASIASSA REALISTISEMPIA JA LÄHES YKSIMIELISESTI SITÄ VASTAAN, ETTÄ KAUKKARI SOVELTUISI KERROS TAI RIVITALOON.
ELI OTTAAKAA ASIOISTA ENSIN SELVÄÄ, ENNEN KUIN ALATTE LEVITTÄMÄÄN VALHEELLISTA TIETOA.
KAUKKARI ON TODELLA VAATIVA ROTU, MIKÄ EI SOVELLU KAIKILLE EIKÄ KAIKKIIN OLOSUHTEISIIN.
JOKA JOTAIN MUUTA VÄITTÄÄ, EI TODELLAKAAN TUNNE KAUKASIANPAIMENKOIRAA.
- Piitu
Moi,
Kaukkari on mahtava koira jonka kanssa ei ole ongelmia jos koiran osaa oikein kasvattaa.
Kerrostaloon en tämän "pedon" kanssa menisi!
Mutta on tärkeää, että kaikkurin kanssa käydään ihmistenilmoilla ja paikoissa joissa on toisia koiria ja ihmisiä. Tärkeää on myöskin koulutus, TÄMÄ KOIRA TODELLA TARVITSEE KOULUTUKSEN!
Minä olen nähnyt näitä mahtavia ihmisrakkaita, uskollisia, tottelevaisia, yms. kaukkareita ja nytkin ystävälläni on tälläinen mahti "peto".
Sitten olen nähnyt myös tälläisen kouluttomattoman version...ja enpähän sano että oli nätti näky.
Ystäväni 6kk uros kun on minua vyötäröön asti jo nyt, eli koira on todellakin jätti!
Ja saa pahaa jälkeä aikaan jo ihan vahingossakin(esim.ystäväni koira ei aina muista että on niin jätti ja on moneen kertaan jyrännyt minut =) )...
Enkä uskalla edes ajatella millaista jälkeä tämä saisi aikaan jos hermostuisi.
Mutta siis Minun mielestäni kaukkari on mahtava koira jos sen osaa oikein kasvattaa.
Olen jostain joskus kuullut että kaukkiri ei sovi lapsi perheeseen tai perheeseen missä on toisia koiria, mutta noh ainakin ystävälläni on koiria enemmältikin ja muitakin elukoita ja hyvin tulevat juttuun...ja hyvin tulevat minunkin "petojen" kanssa juttuun...leikit on aikasta rajuja ja äänekkäitä ja äkkinäinen saattaisi luulla koirien tappelevan =)
Hampaat näkyy vaan sillon kun ystäväni koira tulee minun luokseni ja minä pusuttelen sitä...sillon hermostuu meidän ukko ja ilme on semmonen et "tulehan tänne ni katotaan kuka on kingi" =)
Ja välillä pitää väliin mennä ku nämä kaksi isompaa (saku ja kaukkari) päättävät yhessä ruveta kiusaamaan pienempiään (beaglee)..muuten ei ongelmia.
Jos kaukkarin otat nii hyvältä kasvattajalta, hyvä hermoisista vanhemmista(testatuista), ruuan kanssa tarkkana ja sitten vaan "tappelemaan" pomoudesta =)
Toivottavasti oli jotain apua...
jos on jotain kysyttävään niin voin vastailla tarkemminkin,nyt vain tällee yleisesti. - Sadi
Suosittelen lukemaan kirjan "laumanvartija rodut". Erittäin valaiseva teos, joka muuten sopii (mun mielestä) kaikille koiranomistajille.
- Tanja2004
en kyllä kerrostaloon laittas! naapurit tuskin tykkää kun kaukasialainen ilmoittaa jokaisen joka oven ohi kulkee..vahtikoira kun on.
mutta okt:ssa, hyvin hoidettuna ja kasvatettuna mitä ihanin koira, luotettava vahti,ystävä ja seuralainen! epäluuloinen vieraita kohtaan, mutta niinhän sen pitääkin olla. vahtiviettiä ei kannatta vahvistaa yhtään, sitten voi tulla ongelmia.. - man-legally
Tanja2004 kirjoitti:
en kyllä kerrostaloon laittas! naapurit tuskin tykkää kun kaukasialainen ilmoittaa jokaisen joka oven ohi kulkee..vahtikoira kun on.
mutta okt:ssa, hyvin hoidettuna ja kasvatettuna mitä ihanin koira, luotettava vahti,ystävä ja seuralainen! epäluuloinen vieraita kohtaan, mutta niinhän sen pitääkin olla. vahtiviettiä ei kannatta vahvistaa yhtään, sitten voi tulla ongelmia..musta varsinkin kaukaasianpainmekoira on nätti.enkä itsekkään laittais sitä kerrostaloon melkein omakoti talo ois sellainen,
- jasuli
Mulla ei omakohtaista kokemusta kaukkarista, muista laumanvartijoista kylläkin. Suosittelen myös Kaisa Koljosen kirjaa laumanvartijoista!
Kaukkareita ei suositella kerrostaloon. Suurin ongelma siellä olisi varmasti koiran voimakas haukunta kun se ilmoittaa oudoista äänistä, varsinkin öisin.
Toisaalta kuten täälläkin ovat jotkut maininneet, ei kaikilla ole ongelmia kerrostalossakaan. Koiran sopeutuminen kahdessa erilaisessa paikassa asumiseen vaikuttaa paljon se, miten hyvin se on pentuna opetettu erilaisiin paikkoihin. Eli jos pennusta asti oppii kulkemaan omistajan mukana vieraissa paikoissa ja tottuu kerrostaloelämään ei pitäisi tulla ongelmia sopeutua. Oman perheen lapsia koira rakastaa ja suojelee. On hyvin kärsivällinen pientenkin lasten kanssa. Toisaalta jos suojeluvietti on suuri, saattaa koira vartioida perheen omia lapsia muilta lapsilta. Eli jos teillä on kylässä kavereita ja lasten kesken tulee riitaa, niin voi koira voi tehdä tilanteessa omat päätöksensä ja jälki voi olla pahaa. Mutta jos koira on hyvin sosiaalistettu ja luottaa omistajaansa ei ongelmia pitäisi tulla. Itse en jättäisi herkästi koiraa itsekseen lasten kanssa. Kaukkari on mahtava koira ja luetettava vartija, mutta vaatii omistajalta hirvittävästi paneutumista. Kannattaa etsiskellä rauhassa hyvä kasvattaja ja kysellä häneltä neuvoja että löydät sopivan luonteisen pennun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663362Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433157Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1202610- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271850- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851465- 391320
- 821179