Harvian tornikiuas

antaahyvätlöylyt

Tulipa vaihdettua tavallinen postiloota mallinen Harvia vega tuohon tornikiukaaseen.
Täytyy sanoa, että en olisi ikipäivänä voinut uskoa, että sellaiseen löylynautintoon voi sähkökiuas saunassa päästä.
6.9kw ja kiviä noin 90 kg ja vot,lämmitysaika noin 40-50 min, ja lämpötila saunassa 70 ast.
Kun aloitan saunomisen,kiuas pois päältä,ja saan 3 löylyt,ja vielä jääkin.
Entinen vega,jossa kiviä 25 kg,lämpeni samaan aikaan 50-55 asteeseen,eikä puhettakaan, että olisi löylyjä saanut,ensimmäisiäkään.
Päädyin nyt tuohon Harvian malliin,Ikikiukaana tuo sama malli olisi maksanut 990€,Harvia kiuas maksoi kiuas 4 lootaa kiviä,yhteensä 300€.
En saa bonuksia Harvialta enkä liikkeestä, josta ostin kiukaan,halusin vaan tuoda mielipiteeni kiukaasta,joka muutti täysin käsitykseni sähkölämmitteisen saunan löylyistä,ja kokemusta on,yli 30 vuotta,olen saunonut jokapäivä,oli kesä tai talvi,joulu tai juhannus,pyhä tai arki.

3

2337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joku ei tässä nyt oikein täsmää.

      Kiuas lämmittää sekä kiviä, että tilaa jossa se on. Sähkökiukaassa vielä tuo suurin lämmitysteho on kiltisti ilmoitettu (uudessa kiukaassasi 6,9kW).

      Jos nyt vanha kiuas ei lämmittänyt tilaa niin paljoa kuin uusi, niin se:
      a) lämmitti kiviä huomattavasti enemmän tai
      b) oli huomattavasti alle 6 kW kiuas.

      Koska vahasta et löylyjä saanut, niin vaihtoehto B vaikuttaa todennäköisemmältä.

      Löylyjen laatuun sinänsä en ota kantaa. Itse en tykkää noin viileässä saunassa saunoa, saati sitten että olisin koskaan tavannut sähkökiuasta, jonka voi oikeasti sammuttaa saunomisen ajaksi. Ehkä tuo 90 kiloa kiviä mahdollistaa tuonkin, mutta miksi? Puulla kertalämmitteistä ei voi lämmittää saunomisen aikana, sillä kun on savustava vaikustus, mutta sähköllä lämmitettäessä ei pitäisi samaa vikaa olla.

    • Yllätys.Positiivinen

      samoja kokemuksia kuin avaajalla. En itse ole vaihtanut kiuasta "katiskaan" mutta vanhemmat vaihtoi vanhan peltilaatikkokiukaan mondexin katiskaan ja samankaltaiset kokemukset kuin avaajalla. Kivimääriä en muista vaikka kysyin mutta ainakin kolme laatikollista.

      Sama lämmitysaika. Entisen sadan asteen sijaan n70c. Sähkösaunaksi e r i t t ä i n hyvä. En olisi uskonut mutta uteliaisuus voitti ja kokeilin. Matala lämpötila on huom. miellyttävämpi ja ne löylyt!? Löylyä tulee ja tulee hitaasti mutta sitäkin varmemmin. Liiallinen löylynheitto ajoi saunasta ulos heh heh

      • > Sama lämmitysaika. Entisen sadan asteen sijaan n70c

        Tuo kuulostaa jo uskottavammalta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      98
      6927
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2710
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2293
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      84
      1970
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1691
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      7
      1493
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1387
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1304
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1268
    Aihe