Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Linnun suolestaminen

Kuli

Helppiä aloittelijalle. Toiminko oikein, jos käännän linnun selälle, teen poikittaisviillon peräaukon yläpuolelle ja kaivelen sitten sisäkaluja rikkomatta kaikki ulos ? Mitä pateja haulikolle kun teeret tähtäimessä suosittelette?

24

8023

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • masuli

      oikein teet, laita viä havuja sisälle suolestuksen jälkeen ni se on hyvä

      itte käytän 3mm lyijy haulia, ihan on hyvin tippunu mut tietysti voi laittaa 3.5mm:kin

      • Kuli

        Kiitokset masuli ! Joo, pääsi tosiaan havut unohtumaan.


      • Pam

        Miksi havuja linnun sisään suolistamisen jälkeen??


      • tuota eikös niin,,
        Pam kirjoitti:

        Miksi havuja linnun sisään suolistamisen jälkeen??

        eihän niitä havuja periaatteessa ollenkaan tarvi.
        talviaikaanhan niitä suositellaan saaliin "jäähtymisen" edistämiseksi.
        mutta tuskin tähän aikaan vuodesta mielestäni..


      • mehtämies
        tuota eikös niin,, kirjoitti:

        eihän niitä havuja periaatteessa ollenkaan tarvi.
        talviaikaanhan niitä suositellaan saaliin "jäähtymisen" edistämiseksi.
        mutta tuskin tähän aikaan vuodesta mielestäni..

        Alkukaudesta käyttäisin pienempiä hauleja itse käytän 3mm - 3,5mm -3,7mm kanalinnuille riittää aivan hyvin. Metsolle jotain 4,5mm.
        Kanalintuja ei ole pakko suolistaa heti ne voi jopa pakastaa ilman suolistusta, koska sisälykset ovat kalvopeitteen sisällä. Itse suolistan kyllä aina, katajan oksia voi laittaa suolistuksen jälkeen makua antamaaan.


      • jägare
        mehtämies kirjoitti:

        Alkukaudesta käyttäisin pienempiä hauleja itse käytän 3mm - 3,5mm -3,7mm kanalinnuille riittää aivan hyvin. Metsolle jotain 4,5mm.
        Kanalintuja ei ole pakko suolistaa heti ne voi jopa pakastaa ilman suolistusta, koska sisälykset ovat kalvopeitteen sisällä. Itse suolistan kyllä aina, katajan oksia voi laittaa suolistuksen jälkeen makua antamaaan.

        tossa tuli vähän virheellistä tietoa, tai virheellistä ja virheellistä nämähän ovat tottumus kysymyksiä itse olen kuitenkin vakuuttunut seuraavista:

        -teerelle tosiaan 3,3-3,5 mm hauleja
        -suolistetaan heti koska sisuskaluissa on kaikkea ryönää joka alkaa pilaantua varsin pian elukan kuoltua. vaikkakin ovat kalvon sisällä niin hauli on voinut ne rikkoa, ja suht pian pilaantuminen leviää kalvonkin läpi.

        -havuja laitetaan ei maun vuoksi, eikä jäätymisen estämiseksi vaan jotta maha pysyy auki ja jäähtyy nopeammin. ja ei pääse syntymään mitään taskuja joita voisi tulla kun esim avoimen mahaontelon reunat kääntyvät sisäänpäin, nämäkin ovat otollisia bakteerien lisääntymis paikkoja.
        myöskin ilma kiertää kun maha pysyy auki, paikat joissa ilma "seisoo" ovat taas bakteereille hyviä kasvu paikkoja.

        Lisäksi tuo suolistaminen ja havujen laitto on tavallaan oma rituaalinsa, riistan kunnioitusta. kuten myös linnun ampumisen jälkeen "tapiolle" tarjottu kaatoryyppy, tilkka jägermeisteria tai viskiä nakattuna esim johonkin vanhan kelon kylkeen, tilanteen muistelu ja taskumatista itsellekin ihan 2cl:n ryyppy. ennen riistan riimuun laittamista ja matkan jatkamista. suolet jätän johonkin kannon nokkaan josta tapio hakee omansa takaisin, esim kuukkelin muodossa.

        Tälläista muinais suomalaista metsästys kulttuurin osaa ja riistan kunnioitusta yritän itse ainakin ylläpitää, onko muilla samanlaisia tapoja.

        ja yleensäkin et koskaan ampumisen jälkeen ei saa olla kiire saada lintua reppuun ja päästä jatkamaan matkaa.


      • vanhamies
        jägare kirjoitti:

        tossa tuli vähän virheellistä tietoa, tai virheellistä ja virheellistä nämähän ovat tottumus kysymyksiä itse olen kuitenkin vakuuttunut seuraavista:

        -teerelle tosiaan 3,3-3,5 mm hauleja
        -suolistetaan heti koska sisuskaluissa on kaikkea ryönää joka alkaa pilaantua varsin pian elukan kuoltua. vaikkakin ovat kalvon sisällä niin hauli on voinut ne rikkoa, ja suht pian pilaantuminen leviää kalvonkin läpi.

        -havuja laitetaan ei maun vuoksi, eikä jäätymisen estämiseksi vaan jotta maha pysyy auki ja jäähtyy nopeammin. ja ei pääse syntymään mitään taskuja joita voisi tulla kun esim avoimen mahaontelon reunat kääntyvät sisäänpäin, nämäkin ovat otollisia bakteerien lisääntymis paikkoja.
        myöskin ilma kiertää kun maha pysyy auki, paikat joissa ilma "seisoo" ovat taas bakteereille hyviä kasvu paikkoja.

        Lisäksi tuo suolistaminen ja havujen laitto on tavallaan oma rituaalinsa, riistan kunnioitusta. kuten myös linnun ampumisen jälkeen "tapiolle" tarjottu kaatoryyppy, tilkka jägermeisteria tai viskiä nakattuna esim johonkin vanhan kelon kylkeen, tilanteen muistelu ja taskumatista itsellekin ihan 2cl:n ryyppy. ennen riistan riimuun laittamista ja matkan jatkamista. suolet jätän johonkin kannon nokkaan josta tapio hakee omansa takaisin, esim kuukkelin muodossa.

        Tälläista muinais suomalaista metsästys kulttuurin osaa ja riistan kunnioitusta yritän itse ainakin ylläpitää, onko muilla samanlaisia tapoja.

        ja yleensäkin et koskaan ampumisen jälkeen ei saa olla kiire saada lintua reppuun ja päästä jatkamaan matkaa.

        Tulihan sieltä oikeaakin tieton suolistuksesta ja havuista.
        Itse laitan viellä pinen havun linnun avattuun nokkaan.
        Se taitaa olla myös pelkästään saaliin kunniotusta.


      • mehtämies
        jägare kirjoitti:

        tossa tuli vähän virheellistä tietoa, tai virheellistä ja virheellistä nämähän ovat tottumus kysymyksiä itse olen kuitenkin vakuuttunut seuraavista:

        -teerelle tosiaan 3,3-3,5 mm hauleja
        -suolistetaan heti koska sisuskaluissa on kaikkea ryönää joka alkaa pilaantua varsin pian elukan kuoltua. vaikkakin ovat kalvon sisällä niin hauli on voinut ne rikkoa, ja suht pian pilaantuminen leviää kalvonkin läpi.

        -havuja laitetaan ei maun vuoksi, eikä jäätymisen estämiseksi vaan jotta maha pysyy auki ja jäähtyy nopeammin. ja ei pääse syntymään mitään taskuja joita voisi tulla kun esim avoimen mahaontelon reunat kääntyvät sisäänpäin, nämäkin ovat otollisia bakteerien lisääntymis paikkoja.
        myöskin ilma kiertää kun maha pysyy auki, paikat joissa ilma "seisoo" ovat taas bakteereille hyviä kasvu paikkoja.

        Lisäksi tuo suolistaminen ja havujen laitto on tavallaan oma rituaalinsa, riistan kunnioitusta. kuten myös linnun ampumisen jälkeen "tapiolle" tarjottu kaatoryyppy, tilkka jägermeisteria tai viskiä nakattuna esim johonkin vanhan kelon kylkeen, tilanteen muistelu ja taskumatista itsellekin ihan 2cl:n ryyppy. ennen riistan riimuun laittamista ja matkan jatkamista. suolet jätän johonkin kannon nokkaan josta tapio hakee omansa takaisin, esim kuukkelin muodossa.

        Tälläista muinais suomalaista metsästys kulttuurin osaa ja riistan kunnioitusta yritän itse ainakin ylläpitää, onko muilla samanlaisia tapoja.

        ja yleensäkin et koskaan ampumisen jälkeen ei saa olla kiire saada lintua reppuun ja päästä jatkamaan matkaa.

        Tarkoitin sillä että lintua ei ole välttämättä
        suolistettava heti!!! Järkeä pitää käyttää esim.
        kiväärillä suolille ammuttu lintu pitää suolistaa heti!! Haulit ei niin pahasti pääse rikkomaan suolistoa.
        Havuista sen verran että olen kuullut vanhan kansan tavan laittaa katajan oksia joista saadaan lihaan makua? en tiedä onko väärää tietoa, mutta katajan marjoja käytetään yhtenä riista mausteena.
        Tämmöisenä lämpimänä aikana jos riistaa riiputtaa
        niin kanattaa riiputtaa jonkin riista pussin sisällä auringolta suojattuna ettei kärpäset ym. eliöt pääse munimaan lintuun. Pussin tulee olla hengittävä!!!
        Jep... riistä ryyppy kuuluu asiaan!!!


      • Erausmies
        mehtämies kirjoitti:

        Alkukaudesta käyttäisin pienempiä hauleja itse käytän 3mm - 3,5mm -3,7mm kanalinnuille riittää aivan hyvin. Metsolle jotain 4,5mm.
        Kanalintuja ei ole pakko suolistaa heti ne voi jopa pakastaa ilman suolistusta, koska sisälykset ovat kalvopeitteen sisällä. Itse suolistan kyllä aina, katajan oksia voi laittaa suolistuksen jälkeen makua antamaaan.

        Koska ei voi olla varma, ovatko suolet pysyneet ehjinä osuman jälkeen, on parempi suorittaa suolistus välittömästi. Ja lintu mielellään roikkumaan kaulasta, vaikkapa oksan haarukkaan, jotta veret valuvat sisältä maahan eikä reppuun.


      • ZzZzZ12
        vanhamies kirjoitti:

        Tulihan sieltä oikeaakin tieton suolistuksesta ja havuista.
        Itse laitan viellä pinen havun linnun avattuun nokkaan.
        Se taitaa olla myös pelkästään saaliin kunniotusta.

        Se taas auttaa että linnun nokka ei ole aivan kiinni joten ilma pääsee kiertään ja lintu jäähtyy paremmin


      • HAVUJA, PERKELE!

        HAVUJA, perkele!


    • Mehtämieskans

      Juu havut nopeuttaa jäähtymistä sekä
      ilma kiertää paremmin ettei happamoidu

      Juu 3,5 millin haulit on jees teerelle..

      • MasaMize

        Itse suolistan saaliin heti ammunan jälkeen. Ensiksi hankin katajan oksia. Aloitan suolistamisen reikä kanattaa mielestäni tehdä aivan puukon kärjellä ettei suolet lisää rikkoonnu otan haikki muut paitsi sydämmen pois ja annan maksan koiralle jos on koira, koiralle palkaksi. Saaliin mahaan laitan katajan oksia ja saalis kaulasta riistalenkkiin kiinni ja jatkan hiljakseen matkaa.


    • ESjonneh95

      suolistamisen jälkeen ripottelet merisuolaa runsaasti sisuskaluihin ja havuja sinne kivasti sisään saalistuksenjälkeen hyvä huuhdella koskenkorvalla niin kristus notta tulee melekonen safka ei siis ässää!

    • NaturalHunter

      Toi "kaatoryyppykin" on vähän sellainen sunnuntaimetsästäjien ja muitten harrastelijoitten juttu...
      Ei ennenkään mitään taskumatteja metsälle mukaan otettu.
      Noi kaatoryypyt saatetiin ottaa kun joku hirvi tai karhu saatiin isommalla porukalla ammuttua.

      • 40v metsästystä

        Nyt taitaa olla "asiantuntija" siinä itse hivenen sunnuntaimetsästäjä, Vai oikeinko ammattilainen? Nimenomaa ennen sorsastuksen aloitus oli juhannukseen verrattava ryyppyjuhla. Äijät makas rannalla oksennuksessa sammuneena. Onneksi ei enää!!!!


      • riistaryppy

        outoa tuhlausta, nakella juomia metsään.
        Kyllä sitä saalista voi muutenkin kunnioittaa.

        Tuskin satoja vuosia sitten on viinaa metsälle otettu. Jos on, tai jos on muita uhrilahjoja lintusaaliin jälkeen annettu, niin ... Turhaa taikauskoa, sanon.

        Karhun tai hirven kaadon jälkeen vois uskoa, jotain "läikkyneen", mutta niissä juhlissa sen voi ymmärtääkin. On se ollut selvästi tärkeämpi tilanne: Hirven lihalla on voitu selvitä talven yli.


    • NaturalHunter

      No toi voi ollakin totta, sillä kokemusta ei ole niinkään tuosta sorsastuksesta järvillä.
      Kuitenkihan täällä missä on sorsat (muutamia vuodessa) ammuttu vain veto-ojista ja pelloilta ruokailemassa, ei ole tuotakaan kulttuurisuuntausta ollut havaittavissa.
      Meilläpäinhän kun on nämä metsän eläimet olleet senverran tärkeä leivänjatke, ettei sitä ole kannattanut ottaa pientäkään riskiä ohi ampumisesta ottaa ainakaan viinan takia (sorsa ammutaan veteen tai pellolle mikäli mahdollista. lentävää seurataan minne se laskeutuu)

      • 40v metsästystä

        Joo ja se ei kahen kossun kumarassa onnistu. Itse napsin osan pienoiskiväärillä turvallisesti 5km:n takamatkalla. On hyvä kytispaikka ja vain varmat laukaukset ammutaan, ei tule haavakoita.


    • silviisiin

      Joopa..jos makua haluaa keittoon niin lintu kannattaa keittää suolineen sen jälkeen kun on riiputtanu sitä pari kolme päivää..jänikselle paras riiputusaika se kunnes silmät putoaa päästä..siltä jänekseltä meinaan..

      Hyvä keino tuo ampua sorsaa veteen mutta matka ei sais olla kovin pitkä, itse ammun aina pelkästään veteen ja joskus pomppuun, kun tietää vesilintujen olin paikat niin helppo valita kyttäyspaikka ja odottaa kunnes tulevat ja laskeutuvat veteen, samoin on teerien kans, kun tietää puut missä lepäilevät niin passipaikka vaan läheltä puita, baikalin taigaan haulimokkula piippuun ja alle luotipaukku, siitä saa valita kummalla pudottaa, taiga sen verran tarkka että ei edes kiikaria tartte sataan metriin.

    • sorsastus

      hei olen aloittelija ja haluaisin tietää että tuleeko hyvä jos kynii ja sitten suolistaa?

      • se suolistaminen

        on ensimmäinen ja välttämätön toimenpide heti ampumisen jälkeen,
        kynimiset ehtii myöhemmin.


      • 12456780
        se suolistaminen kirjoitti:

        on ensimmäinen ja välttämätön toimenpide heti ampumisen jälkeen,
        kynimiset ehtii myöhemmin.

        Itse käyttäisin teerelle 2,75-3,00mm hauleja, mutta tärkein on omat testit. Ammut eri patruunoita ja haulikokoja, ja teet ratkaisun niiden pohjalta. Pienemmillä hauleilla saa yleensä paremman peiton ja enemmän osumia. Olen tosin ampunut mm. Baikal MP-153:lla 36 metrin päähän 1mX1m pahviin Hubertuksen Max42 4,00mm patruunalla UnA:n IM supistajan läpi, ja pyykin olisi sillä jäänyt. 2,75 mm taas tekivät joskus hajanaisia kuvioita. Tärkein on siis riittävän peittävä kuvio ja haulien upotus. Lähtökohtaisesti jo 2,75 mm on tarpeeksi tehoa teerelle helposti sinne 36 m saakka.
        Ja suosittelen koittamaan jotain muuta kuin niitä halvimpia patruunoita. Esim. Saga ja Armusa ovat suht´ epäluotettavia, vaikka testissä toimisivatkin.


    • pk

      miten vesilinnut tulee perata.t.pk

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe